Dvouměsíčník pro kulturu a dialog

Tiráž a kontakty     Předplatné



Jste zde: Listy > Archiv > 2022 > Číslo 5 > Blanka Kalinová: Jednička z filozofie

Blanka Kalinová

Jednička z filozofie

Sice ne jedničku, ale dvacet bodů z dvaceti můžete dostat z maturitní písemky z filozofie ve Francii. Tam se totiž každý maturant všeobecného gymnázia nebo specializovaných středních škol této zkoušce musí podrobit. Letos v půlce června to bylo více než pět set tisíc studentů. Nedávná reforma středoškolské výúky sice důležitost tohoto předmětu ve výsledné známce u maturity značně zmírnila, ale výstřednost francouzského školského systému zůstala zachována. Spolu s francouzštinou je nyní filozofie jediný povinný maturitní předmět pro všechny. Maturitní zkouška z filozofie tedy zcela neztrácí ani po více než sto letech svůj symbolický statut a bude i nadále přetrvávát ve vzpomínkách mnoha maturantů jako jakýsi iniciační rituál dospělosti.

Výuka filozofie začíná a končí v posledním roce středoškolského studia a po nedávné reformě se počet hodin, jenž dříve mohl dosáhnout až osmi týdně u větví s literární specializací, podstatně snížil. V současné době mají studenti čtyři hodiny „filozofie“ týdně, doplněné čtyřmi hodinami věnovanými „humanitním vědám, literatuře a filozofii“. Tento počet hodin se zdá relativně štědrý jenom na první pohled a podstatně méně ve skutečnosti vzhledem k četným prázdninám francouzských školáků (čtyřikrát dva týdny během školního roku) a nutně zkrácené výuce v maturitním roce, končící už před Velikonocemi. Navíc pro studenty, kteří víc než o vyznamenání usilují udělat maturitu bez většího úsilí, představuje filozofie relativně podružný předmět, neboť činí méně než deset procent v celkovém výsledku maturity na všeobecných gymnáziích, a dokonce pod pět procent u maturity ve specializovaných středních školách. Vliv známky písemky z filozofie na konečný výsledek maturity je ještě dále redukován po poslední školské reformě, jež podstatně zvýšila váhu průběžné kontroly ve všech předmětech na úkor konečných maturitních zkoušek a písemek.

Pro ilustraci, co se od současných francouzských maturantů čeká, je zajímavé uvést témata letošních závěrečných zkoušek. Studenti všeobecných gymnázií měli během čtyř hodin zodpovědět jednu z těchto dvou otázek: „Může umělecká aktivita přeměnit svět?“ nebo „Přísluší státu rozhodovat o tom, co je správné?“ Maturanti technologických škol měli na výběr mezi dvěma následujícími tématy: „Znamená svoboda nikoho neposlouchat?“ nebo „Je správné bránit svoje zájmy všemi prostředky?“ Pro ty, kteří si netroufají odpovědět na tyto „filozofické“ otázky, je možné se uchýlit k vysvětlení a komentáři ne zrovna snadných textů francouzského filozofa a ekonoma Antoina Cournota nebo encyklopedisty Denise Diderota. Po jediném roce výuky se od studentů neočekává rozsáhlá znalost filozofie a filozofů, ale alespoň nějaký citát či reference na historickou osobnost, a především co možná koherentní argumentace na podporu stanoviska, které chce student ve svém textu obhájit.

Jak vysvětlit lpění francouzského školství na maturitním předmětu filozofie? Kromě zakořeněné tradice a nevyhnutelného tlaku specializovaných pedagogů se zastánci filozofie na střední škole odvolávají na úlohu filozofie jakožto nenahraditelného prostředku, jak naučit studenty uvažovat a argumentovat. Cílem tedy není dosáhnout filozofické erudice, na což stejně několikahodinová výuka v jednom roce nemůže ani aspirovat. Dějiny filozofie jsou nanejvýš dotčeny v rámci bloku spolu se základy ostatních humanitních věd. Výuka filozofie na střední škole má za úkol seznámit studenty s některými základními abstraktními pojmy, iniciovat jejich schopnost uvažovat, přemýšlet a eventuálně obhájit svůj názor na základě racionálních argumentů. Krátké setkání studentů s filozofií by je mělo ponouknout nespokojit se s hotovou odpovědí, ale naopak naučit klást otázky.

Povinná maturita z filozofie francouzských středoškoláků může vyvolat určité pochybnosti o její bezprostřední či déletrvající prospěšnosti pro studenty a jejich příští studia, či dokonce další život. Někteří odpůrci prohlašují, že tento předmět a zkouška jen utvrzují existující rozdíly mezi studenty z různých sociálních vrstev s odlišným zázemím a privilegují nevyhnutelně ty, kteří do škol přicházejí s dostatečným intelektuálním a kulturním vybavením. Naopak obránci filozofické výuky poukazují na její zvýšenou užitečnost, ne-li nutnost v současném kontextu převládající digitální komunikace, kde často vítězí tendence vyhledávat informace, které potvrzují původní názor, a ignorovat ty, jež mu protiřečí. Filozofie, která klade důraz na diskusi, konfrontaci myšlenek a důslednou argumentaci na podporu vyslovených názorů, může být nejlepším protilékem pro současnou generaci vystavenou nebezpečí falešných zpráv a kospirativních teorií.

Teď nám už jenom zbývá zkusit si napsat esej na jedno z témat, předložených letos francouzským středoškolákům. Bon courage!

Blanka Kalinová (1947) je ekonomka, pracovala v sekretariátu OECD v Paříži, kde také žije.

Obsah Listů 5/2022
Archiv Listů
Autoři Listů


Knihovna Listů

Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour

Jan Novotný:
Mizol a ti druzí

Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem

Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát

Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse

Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříšeného Ducha

Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze Ženevy

Jiří Weil:
Štrasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?

další knihy

Cena Pelikán

Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.

Předplatné

Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!

Fejetony

Juraj Buzalka

Vlasta Chramostová

Václav Jamek

Ondřej Vaculík

Alena Wagnerová

Jan Novotný

Tomáš horvath

Tomáš Tichák

Všichni autoři

Sledujte novinky


RSS kanál.

Přidej na Seznam

Add to Google

Co je to RSS?

Mapa webu

Mapa webu - přehled článků a struktury webu.



Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.

Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu

Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.