Opakovaně se na stránkách Listů musím vracet k nepochopitelným zmatkům ve veřejné dopravě v souvislosti s výměnou dopravce. Před časem jsem takto psal o problémech Arrivy na českých železničních tratích, pak zase v případě téže firmy o autobusech kolem Bratislavy. Nyní je na vině pro změnu dopravce BusLine ve východních Čechách. Ten na základě výběrového řízení převzal v červnu linkovou autobusovou dopravu v rámci východočeského integrovaného systému IREDO. Z orlickoústeckého gymnázia, kde jsem dříve učil, jsem dostával zprávy, jak se studenti nemohou dostat do školy. Dopravce i Pardubický kraj slibovali, že s nižší prázdninovou frekvencí spojů se problémy vyřeší. Nestalo se. Ještě v pondělí 4. 7. v kraji nevyjely desítky autobusů. Nejproblematičtější situace byla v periferních oblastech při hranicích s Olomouckým a Jihomoravským krajem (Svitavy, Moravská Třebová, Jevíčko). Léta zde jezdící ČSAD Ústí nad Orlicí mělo i v okrajových částech kraje své zázemí v podobě provozovny (střediska) v Jevíčku. Dopravci BusLine zde takové zázemí zjevně chybí. Autobusy ČSAD Ústí nad Orlicí nyní obsadily řadu linek v sousedním Jihomoravském kraji!
Rozum mi to nebere. Hlavně, že vše děláme pro lidi. Pravda, výběrová řízení krajům ukládá zákon. Jenže je už obecně známo, že bývají zmanipulovaná. Dopravci se prostě nějak domluví, aby se zbavili konkurence. Je na čase s tím něco dělat. Cena by dle mého názoru neměla být jediným faktorem výběru. Stejně se moc ušetřit nedá. Údržbu autobusů, naftu i řidiče musí zaplatit každý dopravce. A při dnešní nestabilitě cen pohonných hmot vysoutěžená cena nakonec pravděpodobně nebude dodržena a dopravci budou požadovat po veřejné správě kompenzaci zvýšených nákladů.
Veřejná doprava však slouží především k vysávání veřejných rozpočtů a přelévání peněz do kapes podnikatelům. Bohužel. ČSAD Ústí nad Orlicí je součástí koncernu ICOM transport (původně ČSAD Jihlava). Jeho odsouzený generální ředitel Zdeněk Kratochvíl byl asi před patnácti lety za nejasných okolností omilostněn prezidentem Václavem Klausem. BusLine zase přeléval peníze přes daňové ráje v Karibiku a opakovaně se dostával do zorného pole kriminalistů kvůli podezření na manipulace zakázek. Aby toho nebylo málo, šéf dopravní skupiny BusLine Jakub Vyskočil spáchal začátkem letošního května sebevraždu. Co si pak člověk o tom všem má myslet?
Na závěr je nutné dodat, že současné vyšší územně správní celky (kraje) jsou minimálně z geografického hlediska navrženy hůře, než byly ty socialistické (v podobě od roku 1960). Menší kraje dávaly smysl v minulosti, s probíhající modernizací však bylo vhodné je zvětšit a ušetřit zmenšením jejich počtu. Že při tom komunistická byrokracie nebrala ohled na historickou hranici Moravy, je druhá věc. S odstupem po Sametové revoluci obnovené kraje na tom nic nezměnily. Nesmyslnou rozdrobenost některých regionů (krajů) dokládá třeba právě vývoj dopravní obslužnosti.
IREDO je Integrovaný dopravní systém Královéhradeckého, Pardubického a částečně Libereckého kraje. O Pardubický kraj byl systém rozšířen v prosinci 2011, v letech 2008 až 2011 zde fungoval samostatný Integrovaný dopravní systém Pardubického kraje. Nedávalo to ovšem smysl, dnes je tedy doprava propojena opět zhruba na území někdejšího socialistického Východočeského kraje. Od června se tuží nový dopravce, s novými nablýskanými autobusy. Ale nefunguje to, nemá dostatek řidičů. Je to už ohraná písnička.
Hynek Skořepa, Letovice
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.