Theatrum mundi
Mezi českými divadelními festivaly si díky své dramaturgii vydobyla značný respekt olomoucká Divadelní Flora. Polojubilejní 25. ročník nabídl během třinácti dnů na třinácti scénách na sedm desítek akcí: vedle oceňovaných divadelních inscenací různých žánrů nechyběl ani doprovodný program zahrnující především odborné besedy, workshopy, koncerty i filmové projekce. Jaká ale vlastně Divadelní Flora skutečně byla? Překonala ročníky minulé?
Letošní motto New World 2.022 mělo původně reflektovat nejistotu po vlně pandemie a zároveň tematizovat pocity a strachy z čehosi neznámého. V souvislosti s válkou na Ukrajině pak do anotací většiny inscenací – možná až trochu uměle – proniklo zdůraznění vazeb na aktuální události. V nabídce tak převažovaly zejména náročné a temné tituly plné akcentace až jakési životní beznaděje.
Dramaturgie, za kterou stojí již několik let ustálený tým spolupracovníků ředitele Petra Nerušila, nabídla hned několik podstatných linií. Festival i tentokrát lákal hlavně na tituly německojazyčného prostoru a diváci tak mohli ocenit herecký koncert Stefko Hanushevsky představuje Diktátora v podání Kolínské Schauspiel, v němž tvůrci tematizovali otázku vypořádání se Rakušanů s vlastní minulostí, ale i se zvukovou vrstvou výrazně experimentující titul – v podstatě jakýsi politický statement chilské scenáristky a režisérky Manuely Infante – Noise: šumění davu bochumského Schauspielhausu. Zaujaly i dva taneční festivalové hity: Nejisté pohyby hendikepovaného Rakušana Michaela Turinského i Tanzanweisungen – Pokyny k tanci choreografa Moritze Ostruschnjaka a tanečníka Daniela Conanta. Ty spojovala preciznost zpracování i potřeba hledat nové cesty k vyjádření neobvyklých témat – v prvním případě to bylo vyrovnání se s fyzickými omezeními, v druhém se samotou. Obě produkce přinesly velmi specifické a intenzivní zážitky. V obou případech byla patrná transformace běžných prvků reality do stylizovaných choreografií, a tedy i sbližování tanečního umění s běžným publikem.
Festival pak komplexněji představil tvorbu dvou souborů: brněnského HaDivadla (s důrazem na režie jeho uměleckého šéfa Ivana Buraje) a olomouckého Divadla na cucky, spolupracujícího s talenty nastupující režijní generace – např. Slovenkou Júlií Rázusovou, Adamem Svozilem či Lucií Ferenzovou. Produkce obou divadel nicméně působily poněkud problematicky: výrazně generačně cílená, až komunitní forma činnosti odváděla pozornost od divadelních principů a oba soubory pak prezentovaly své tituly s přemírou odtažité vážnosti, a především s důrazem na pseudointelektuálnost, nikoli prožitek. Samotné vnímání divadla se tu – byť zjevně záměrně – posouvá do roviny intelektuální nicoty. Je ale zajímavé, že např. výsledek spolupráce Ivana Buraje s pražským Národním divadlem v případě inscenace Kosmos, kterou festival také představil, se ukázal jako zcela opačný. I tento režisér dokáže vytvořit titul s přesahem, který je mimořádný i formálně, když využívá kromě běžných prostředků i formu live-cinema – tedy přímé snímání a promítání dění na plátno.
Nechyběla ani linka současného tanečního divadla se zástupci jak české scény – např. tanečnicí roku Markétou Vacovskou, tak úspěšnými tituly z mezinárodního networku Aerowaves. Do Olomouce se také vrátila v minulosti frekventovaná jména jako např. Dušan D. Pařízek (Zdeněk Adamec + Sebeobviňování), Miroslav Bambušek (Moje říše je z tohoto světa), Michal Hába (Kohlhaas) nebo Marián Amsler (Tři sestry). Nechyběly ani edukativní program FloraLab pro vysokoškolské studenty divadelních oborů, dále četné diskuse s tvůrci či odborníky po představeních, ale i široký doprovodný hudební program. Především rozpravy o divadle a jeho podobách byly – alespoň letos – opravdu v rovnováze s bohatým divadelním programem. V podstatě u nás asi nenajdeme podobný festival, kde by takové aktivity byly prosazovány až v takové míře.
Divadelní Flora se i letos prezentovala jako jedna z nejprogresivnějších přehlídek svého druhu v České republice, která mapuje divadelní trendy a reflektuje umělecké i společenské fenomény. Kladla si opět vysoké cíle, ale nejsem si jistá, jestli se – tím svým neustále zdůrazňovaným soustředěním se výhradně na bolesti světa kolem nás – tak trochu neuzavřela do vlastní, někdy uměle vyhlížející bubliny určené jen pro vymezený okruh diváků-intelektuálů. I dramaturgie se stále dokola zaměřuje na vybraný okruh tvůrců, jako by tu nebyla větší ochota objevovat i jiné oblasti a pouze se odkazovalo na okruh spřízněných
Já osobně bych uvítala – hlavně v činoherní části – větší dramaturgickou pestrost s možností zprostředkovat divadelní dění i mimo Čechy, Slovensko a německojazyčný prostor. Zároveň mi chyběl větší nadhled, humor, grotesknost, které byly v programu zastoupeny spíš výjimečně. A pokud ano – jako např. v případě Hábova Koolhaase nebo Pařízkova Zdenka Adamce –, bylo více než evidentní, že je divák přijímal vstřícněji a intenzivněji. Festivalu také chybí jistá žánrová pestrost: mohl by nabídnout více programu pro děti, stejně je opomíjena např. oblast loutkového divadla, které v českém kontextu nabízí také mimořádné počiny. Ale to už je samozřejmě věc dramaturgie, jakou cestou se chce dále ubírat a jak a jaké diváky oslovovat.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.