Dvouměsíčník pro kulturu a dialog

Tiráž a kontakty     Předplatné



Jste zde: Listy > Archiv > 2022 > Číslo 3 > Miloš Bárta: Padesát let Pražského jara

Miloš Bárta

Padesát let Pražského jara

Narodil jsem se uprostřed dvacátých let jako syn stavebního inženýra a vnuk tehdejšího ministra financí. Obklopen dostatkem, spatřil jsem za hospodářské krize i odvrácenou tvář tehdejší společnosti – spolužákovi přespávajícímu v zimě pod širým nebem omrzly nohy, na Strahově jsem viděl, jak lidé bydlí v tamních skalách.

Drama tehdejší doby probudilo můj zájem o politiku. Hodně jsem četl a v rozhovorech s přáteli o životě, umění a poválečném světě se nadchl pro myšlenku emancipace člověka. Měl jsem o ní jen beletrií zprostředkovaný obraz, ale kapitalismus byl pro mne neslučitelný s pravým lidstvím.

Po válce jsem vstoupil do komunistické strany. Tváří v tvář zpustošené Evropě, jak jsem ji viděl v Bosně a v Německu, jsem se cítil jako jeden z budovatelů nového světa. Tato hrdost spolu s nedostatečným vzděláním mně i nejbližším přátelům zároveň bránila kriticky vnímat antihumánní podstatu stalinismu. Po Slánského procesu a měnové reformě jsme začali střízlivěji posuzovat společenský vývoj a klást si hlubší otázky než dotud. Zůstávali jsme stoupenci revolučního odstranění kapitalismu, o Leninovi jsme nepochybovali, o sporu Stalina s Trockým však ano. Spisy tohoto spolutvůrce Října mě však nepřesvědčily, že by právě on představoval skutečnou alternativu k režimu Josifa Vissarionoviče.

XX. sjezd KSSS v nás vzbudil mnohem reálnější naděje – a také námi otřásl. O teroru třicátých let k nám prosakovaly zprávy už dříve. Ale Chruščovův referát, jehož výtah jsme si mohli přečíst, poskytoval nelítostný obraz režimu a stalinismus odsoudil, byť i nedůsledně a pod politicky neutrálním označením kultu osobnosti. Následován změnami v sovětské mocenské struktuře, propouštěním politických vězňů i zveřejněním Solženicynových děl otevřel doširoka prostor pro kritiku také u nás.

Během několika let ho začala zaplňovat v literatuře, publicistice a dramatické tvorbě, právě tak jako ve vědě a politice nová, mnohdy zvučná jména. Rodilo se nové ovzduší a my ve snaze porod urychlit se ocitali – a nikoli poprvé – v konfliktech s představiteli moci, jen váhavě se přizpůsobujícími Chruščovovu kursu. Pro své pochopení pro Nagyovu politiku v Maďarsku jsem musel opustit katedru základů marxismu-leninismu na filozofické fakultě, avšak unikl jsem vyloučení z komunistické strany. To se o něco později nepodařilo řadě mých přátel hledajících inspiraci v Titově Jugoslávii. Přeložil jsem návrh programu tamního Svazu komunistů, v němž mě zaujala otázka dělnických rad. Sekretariát ÚV KSČ tehdy zkonstruoval z diskusního kroužku levicových intelektuálů špionážní skupinu Klementa Lukeše a uvalil na tohoto slepce vyšetřovací vazbu. Pak ho vypověděl do Brna a tím zbavil rozsáhlého kruhu přátel, díky nimž obdivně překonával svůj životní handicap.

V šedesátých letech rostoucí hospodářské potíže přinutily vedení komunistické strany ke schválení ekonomické reformy. Hospodářství byla oblast, kde se nejcitelněji a pro režim nejnebezpečněji projevovala jeho neschopnost uspokojovat bez poruch potřeby obyvatelstva. V té době jsem pracoval na strojní fakultě ČVUT a přednášel sociologii, která v očích ideologů včerejška právě ztratila punc buržoazní pavědy. Ve smíchovském Závodě Wilhelma Piecka jsem v letech 1966–1967 zkoumal, jak se odbory podílejí na chodu závodu. Zjistil jsem, že při projednávání otázek společenské povahy mají tendenci měnit se v orgán samosprávy a ukládat úkoly vedení závodu. Očekával jsem, že při dalším rozvíjení reformy tato tendence zesílí. Uvedené problematice jsem se věnoval i v roce 1968 a prováděl šetření podnikových rad pracujících, jimiž nejpočetnější třída tehdejší společnosti významně podpořila reformní hnutí.

Vážné problémy tehdy vznikaly i v jiných oblastech společenského života, nejen v ekonomice. V západní části republiky považovali kritici režimu za hlavní politickou otázku současného zřízení nedostatek demokracie. Naproti tomu pro vedení strany na Slovensku, mělo-li obstát v očích národa, byla prioritou rovnoprávnost Slovenska, což vyžadovalo změnit stávající státoprávní uspořádání. První tajemník strany Antonín Novotný to považoval za ohrožení společného státu a někteří reformně ladění jeho odpůrci v Česku za zbytečnou komplikaci společného boje. Pozadím obou těchto postojů byl nepřiznaný český nacionalismus.

Také ve vztazích mezi generacemi narůstaly obtíže. Václav Havel při vzpomínce na jedno z představení v divadle Semafor napsal: „Uchvátilo mne tím, jak totálně mimoběžné bylo všemu ideologickému.“ Vystihl tak propast zející mezi světem mládeže, jejím životním pocitem, jejími zájmy, sny a nadějemi, a mezi světem vládnoucí byrokracie, neschopné oslovit pravdami včerejška nastupující generaci a tím na ni politicky působit.

Zvlášť hluboký rozpor se vytvářel mezi vedením komunistické strany a českou a slovenskou kulturou v nejširším slova smyslu. Karel Kosík zdůrazňoval, že naše kultura se v těchto letech soustřeďovala na existenciální problémy člověka. Kladla základní otázku: „Kdo je člověk?“ A proti oficiální koncepci člověka jako omezené, neproblematické bytosti bez svědomí, a tedy manipulovatelné a ovladatelné, chápala člověka jako tvora složitého, rozporného, nadaného svědomím a mravní odpovědností, tedy konec konců jako potenciálního revolucionáře. Tím napadala vládnoucí byrokratický režim, dovozoval český filozof, ne v tom druhořadém a následném, ale v samé jeho podstatě a východisku.

Proti Novotnému a jeho konzervativcům ztrácejícím kontrolu nad společností se tak postupně formovala široká opozice od technokratů přes reformátory, k nimž jsem s přáteli patřil, až po skupinku odpůrců socialismu. Na podzim roku 1967 bylo zřejmé, že se komunistická strana i společnost ocitly v hluboké krizi. Volba nového prvního tajemníka KSČ Alexandra Dubčeka nemohla znamenat více než první krok k řešení krize. Avšak velmi brzy se ukázalo, že její skutečné řešení odporuje velmocenským zájmům Sovětského svazu.

S kritikou tehdejší Dubčekovy politiky vystoupil bývalý první tajemník polských komunistů Edward Gierek. Zmínil se o poradě polské, sovětské a československé stranické delegace v roce 1968. Na večerním neformálním posezení vyprávěl Brežněv historku o setkání medvěda s vychloubačným zajícem, které ukončil medvěd s drsností jemu vlastní. Gierek, pobouřený neslýchaně hrubou anekdotou, zároveň dodal: „Odpovědnost politika spočívá v tom, aby se neocitl v takové roli, v jaké byla v létě 1968 Dubčekova družina.“

To je jistě závažná námitka. Nemohu ji však přijmout: jádru reformního hnutí nelze přisoudit odpovědnost za srážku s Kremlem. Rozpor mezi jeho směřováním a velmocenským zájmem Sovětského svazu byl příliš hluboký. Nebylo možno se mu vyhnout ani ho překlenout kompromisy, ústupky Dubčekova vedení a jeho snad opatrnějším, pragmatičtějším postupem. Sovětská věrchuška si o tom nečinila žádné iluze. Když sáhla k vojenskému řešení, byla si dobře vědoma závažnosti svého rozhodnutí a možných důsledků pro mezinárodní hnutí. Zároveň reformátoři v čele s Dubčekem byli pod rostoucím tlakem základních sil české a slovenské společnosti a vyžadovali rozchod s politickým a sociálním systémem, který stále nesl znaky doby, prostředí a podmínek, z nichž vznikl, tedy polofeudální zaostalosti, dlouholeté války a leninské revize marxismu. Z vlastní dvacetileté, těžkými obětmi vykoupené zkušenosti poznali, že sovětský model socialismu je pro moderní, vyspělou a demokratickou zemi nevhodný, že je jí civilizačně cizí a brání jí v rozvoji.

K vypracování vlastního modelu socialismu měly tvořivé síly roku 1968 jen krátkou dobu a sotva příznivé podmínky. Model nemá podobu uceleného literárního díla, nýbrž existuje ve formě jak psaných prohlášení, usnesení a proslovů, tak i v činech lidového odporu proti srpnové okupaci. Kdo se však blíže seznámí s rozhodujícími momenty vývoje v roce 1968, nebude pochybovat o jednom: že socialismus s lidskou tváří usiluje překonat nejen sovětský model reálného socialismu, nýbrž jde dále, hlásí se k myšlence emancipace člověka a k polidštění tohoto světa.

Pro mainstreamové publicisty je Pražské jaro uzavřenou, mrtvou věcí. Je-li však přerušené, jak připomíná název našeho panelu, pak díky svému étosu, své humánnosti dýchá a žije dál. A nejen v naší republice.

Otištěný text je příspěvkem z konference Pražské jaro 1968 a jeho dnešní vliv v Česku a Německu uspořádané v létě 2018 pražskou kanceláří Rosa-Luxemburg-Stiftung. Zazněl v prvním konferenčním panelu Současný pohled na přerušenou reformní cestu ČSSR.

Miloš Bárta (1925–2022) byl sociolog a historik, vysokoškolský pedagog, mj. člen Obrody

a obnovitel Masarykovy demokratické akademie. Kniha jeho vzpomínek by měla vyjít během roku 2023.

Obsah Listů 3/2022
Archiv Listů
Autoři Listů


Knihovna Listů

Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour

Jan Novotný:
Mizol a ti druzí

Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem

Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát

Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse

Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříšeného Ducha

Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze Ženevy

Jiří Weil:
Štrasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?

další knihy

Cena Pelikán

Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.

Předplatné

Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!

Fejetony

Juraj Buzalka

Vlasta Chramostová

Václav Jamek

Ondřej Vaculík

Alena Wagnerová

Jan Novotný

Tomáš horvath

Tomáš Tichák

Všichni autoři

Sledujte novinky


RSS kanál.

Přidej na Seznam

Add to Google

Co je to RSS?

Mapa webu

Mapa webu - přehled článků a struktury webu.



Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.

Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu

Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.