V článku Zlomový rok na železnici jsem před dvěma lety (Listy č. 1/2020) psal o postupném rozkližování systému veřejné hromadné dopravy u nás, nejen na železnici. Tento trend bohužel pokračuje. Veřejná doprava se začíná čím dál víc omezovat na propojení venkovských sídel s nejbližším městem, případně s centrem kraje, a pak na propojení velkých měst. Do značné míry je to logické, absence meziregionální dopravy však významně poškozuje jak obyvatele (zejména venkova), tak životní prostředí v důsledku neustále bujícího automobilismu. Meziregionální doprava totiž dnes funguje již v podstatě jen na trasách spojujících krajská města a v tomto případě její vytíženost (aspoň v případě železnice) dokonce narůstá.
Co se dělo s meziregionálními autobusy projíždějícími mými rodnými Boskovicemi, jsem podrobně popsal ve výše uvedeném článku. Doplním, že loni na podzim vzala za své poslední komerčně provozovaná a do krajských integrovaných systémů Jihomoravského ani Pardubického kraje nezapojená linka ČSAD Ústí nad Orlicí. Autobusy byly vypravovány z městečka Jevíčko, ležícího při krajské hranici, kde má ústecké ČSAD (součást jihlavského koncernu ICOM) jedno ze svých provozních středisek. Tuším na přelomu září a října 2021 se na zastávkách objevily nové jízdní řády, v nichž byly jednotlivé spoje linky Moravská Třebová – Jevíčko – Boskovice – Černá Hora – Brno a zpět sice uvedeny, ovšem s poznámkou, že až do prosincových změn jízdních řádů nepojedou. Snad nějaká rekonstrukce silnice a objížďka, říkal jsem si. Pak se začalo proslýchat, že příslušná linka bude bez náhrady zrušena. Musím podotknout, že autobus moravskotřebovák zůstával od zavedení Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje (IDS JMK) jediným přímým autobusovým spojením nejen z Boskovic, ale také z řady dalších obcí na trase do Brna. Boskováci ho využívali především v případě cest do severněji ležících brněnských částí (Královo Pole), aby se nemuseli od vlaku z hlavního nádraží vracet tramvají.
Uběhlo půl roku, než se Jihomoravskému kraji podařilo obnovit přímé autobusové spojení Jevíčko – Boskovice – Brno (Královo Pole, nikoliv centrální autobusové nádraží Zvonařka). Tři páry spojů (tam a zpět) denně. Polovinu té doby nejezdí mezi Blanskem a Brnem kvůli rekonstrukci železničního koridoru žádné vlaky a stovky lidí denně jsou zde převáženy náhradní autobusovou dopravou.
Hynek Skořepa, Letovice
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.