Jste zde: Listy > Archiv > 2021 > Číslo 6 > Jacek Kuroń: Naděje a rozčarování. Texty z let 1989–2004
Politik a disident Jacek Kuroń (1934–2004) patří v Polsku mezi nejznámější postavy společenské i politické debaty druhé poloviny 20. století. Svým renomé se jistě rovná třeba v českém prostředí známému exprezidentu Lechu Walęsovi anebo šéfredaktorovi deníku Gazeta Wyborcza Adamu Michnikovi. Na rozdíl od nich stojí ale Kuroń mimo pozornost českého intelektuálního provozu a a na drobné ukázky jeho texty nikdy nebyly přeloeny do češtiny. Dnes u nedostupnou výjimkou je Otevřený dopis členům základní stranické organizace Polské sjednocené dělnické strany a členům celoškolské organizace Svazu socialistické mládee Varšavské university (1965) napsaný společně s Karolem Modzelewskim a přeloený pro potřeby československých studentů v roce 1968 Milošem Caldou a Petrem Uhlem. Kurońův ivotopis vydaly pod názvem Jacek (2018) novinářky Anna Bikontová a Helena Łuczywová (viz Listy 4/2019). Z historické produkce si zaslouí pozornost mj. rozsáhlé pramenné monografie Andrzeje Friszkeho Anatomie vzpoury: Kuroń, Modzelewski a komandosové (2010) anebo Éra Výboru na obranu dělníků: Jacek Kuroń a vznik Solidarity (2011). Připravovaný svazek Naděje a pokračování (2022) zahrne texty věnované hospodářské transformaci v Polsku (Kuroń byl mj. na počátku 90. let dvakrát ministrem práce) i z doby jeho prezidentské kampaně. Bude kromě jiného malou příleitostí, jak přiblíit českému publiku rozsáhlou veřejnou debatu o podobách postkomunistické transformace probíhající v polském prostředí. Níe publikujeme ukázku z textu Obkročmo na barikádě (1996), ve kterém Kuroń formuluje mj. potřebu formulovat ve společenské debatě kompromisy a potřebu spolupráce mezi politiky a občanskými aktivisty.
Podmínkou efektivní spolupráce ve společnosti je parlamentní zastoupení všech významnějších společenských skupin, často mezi sebou znesvářených, a alespoň základní ohled na potřeby kadé z nich při tvoření vládních politik. V tomto bodě vypadá vysvědčení hodně špatně: voleb do parlamentu se účastní sotva polovina oprávněných voličů, z toho asi třicet procent roztříštěných hlasů propadne kvůli pětiprocentní klauzuli, která zástupcům těchto voličů zamezí vstup do parlamentu. Chlubit se čím nemají ani uskupení v parlamentu zastoupená: o poměrně nevelký počet hlasů zastoupených v parlamentu se dělí šest stran.
Hlavním úkolem kadé parlamentní strany je reprezentovat zájmy jejích voličů a stráit je při vyjednávání kompromisů s dalšími stranami. Od politiků to vyaduje odpovědnou a náročnou práci. Zamysleme se však nad tím, čím se v Polsku vlastně zabývají lidé, kteří z politiky ijí.
Pokud bychom brali váně to, co představitelé politických stran říkají, tak se Poláci vlastně liší pouze v pohledu na nejnovější dějiny. Kdy se však podíváme na průzkumy veřejného mínění, zjistíme, e více ne dvě třetiny Poláků soudí, e rozdíly v hodnocení dějin nemají ádnou spojitost s jejich ivotem. Z toho vyplývá, e politici vedou spor o otázku, které naprostá většina občanů nepřikládá ádný větší význam. V takové situaci vůbec neudivuje nízká volební účast, překvapuje naopak, kolik lidí se vůbec obtěovalo dojít k volebním urnám.
Spory a hádky mezi politiky většinou končí obviňováním druhých za komunistickou totalitu, za její společenské a ekonomické dopady, případně za důsledky jejího pádu. Bohuel je obtíné nalézt v těchto obviněních nějaký věcný základ nebo reálný obsah. Faktem zůstává, e v totalitním státě byl kadý člověk jistou součástí systému. Dokonce i duchovní katolické církve, která se v Polsku těšila výjimečné nezávislosti. Čím závanější věci kdo dělal (soudce, novinář, vysokoškolský učitel), tím silněji byl se systémem propojen.
Kdy tedy víme, e nynější politické spory se ivotem Poláků moc nesouvisejí, podívejme se na to, jaká skutečná dělení ve společnosti probíhají a jaké vytyčují obrysy politických řešení. Jsem přesvědčen, e všechny seriózní programy nějak souvisejí se základním rozporem ve společnosti: Poláci se dělí na ty, kteří si našli místo v trním hospodářství, a na ty, kteří ho nenašli. Zdá se, e více je těch druhých. Toto dělení nemá velkou souvislost s věkem ani vzděláním. Určují ho především okolnosti, které kadého zastihly v okamiku pádu komunismu. Celkem vzato měli ztíený začátek v nových podmínkách tehdejší zaměstnanci státních statků, horníci, většina zaměstnanců v těkém průmyslu a také mnoho lidí pracujících v rozdrobeném a přelidněném zemědělství. Všichni ti, kteří se nenašli, včetně jejich rodin, jsou dnes zklamáni svými ivotními podmínkami, zejména kdy svůj osud porovnávají s příkladem těch, kterým se dařilo. Třeba také s osudem politiků. Protoe nám, kteří z politiky ijeme, se v podmínkách trního hospodářství daří celkem dobře. Jene politik musí pracovat s lidmi a pro lidi. A zklamaní lidé si – ne bezdůvodně – svou frustraci vybíjejí na nás. V jistém smyslu mají pravdu.
Pokud se shodneme, e naši společnost dělí výše zmíněný rozdíl, pak je hlavním úkolem politiků tento rozpor překonávat. Nelze to chápat tak, e tu je jedna věc k udělání, k účinnému pokroku bude potřeba celé palety aktivit. Určitě musíme uskutečňovat politiku vedoucí k co největšímu výkonu hospodářství, jeho výsledky pak můeme spravedlivě dělit. Rozvoj společnosti se musí řídit jinými zásadami, ne podle jakých se rozpočítávají podíly v rodině nebo ve vězeňské cele. Na vlastní kůi jsme se přesvědčili, e všechny pokusy spravedlivě dělit omezené mnoství zboí vedlo k řízení všeho ivota z ústředí. Vedlo to nejen k ohromné nespravedlnosti, ale také ke ztrátě efektivity hospodářství. Vdyť právě proto se komunismus zhroutil.
Potřeba efektivity vyaduje, aby v hospodářství lidé více tvůrčí a pracovití mohli dosahovat vyšších odměn. Současně důraz na efektivitu sám o sobě udruje existující sociální rozdíly. Proto je potřeba i souběná politika všestranné podpory těch skupin obyvatel, kteří jsou ve volné soutěi s privilegovanými chtě nechtě diskriminováni, protoe bez vlastní viny neměli stejné startovní podmínky.
Kadou z těchto potřebných politik by měl zastupovat odpovídající myšlenkový a politický tábor. Můeme snadno dokázat, e se navzájem doplňují, ale jak připomíná Ralf Dahrendorf, moderní sociální konflikt mezi nimi nikdy docela nemizí, co je podle něj ádoucí stav a průvodní jev svobodné politické soutěe. V souladu s tradicí můeme první směr nazvat pravicí a druhý levicí. V Polsku je však dnes levice málo levicová a pravice málo pravicová. V programech pravicových politiků se objevují jisté levicové prvky a u těch, kteří se hlásí k levici – zase pravicové.
Samozřejmě, e bychom my politici chtěli zastupovat zájmy společnosti. Ale jak je vidět, příliš se nám to nedaří.
Kromě frustrace a agrese nás tíí minulost. V nedávné polské historii v podstatě chybí tradice demokratické politiky – zato máme boje za svobodu, odboje a povstání Všechno to jsou situace, kdy příslušnost k určité skupině je vysoce prociťovanou hodnotou a konflikt s jinou skupinou nabývá válečných rysů. Take protivníci se chtějí vzájemně zničit a kompromis se povauje za kapitulaci. Totalitní systém navíc jakoukoliv aktivitu zpolitizoval a zakonzervoval tak válečnické postoje: buď jsi stál na straně vládnoucího pořádku, nebo proti němu. Výsledkem bylo, e kadé nezávislé myšlení obě strany chápaly jako zradu.
V této atmosféře je i kulatý stůl – tento historický kompromis, který otevřel mnoha zemím cestu ke svobodě – dosud mnoha politiky z dřívějšího disidentského tábora vnímán jako podraz a protinárodní spiknutí. Také mezi bývalými funkcionáři starého reimu se často hovoří o zradě. Takto se formoval zvláštní postoj, který můeme označit za nepřístupný, dogmatický, válečnický.
V podmínkách svobody slova a svobody sdruování nás tento postoj politických elit vede do pasti, z ní zatím není úniku. V minulém volebním období jsme v Sejmu zaili, jak jeden z vůdců vlasteneckého tábora uráel své poslanecké kolegy ze Svazu demokratické levice způsobem jen o trochu mírnějším, ne jak psal v březnu 1968 v článku o protestujících studentech a intelektuálech.* Poslanecké kluby kromě toho napadeného neprotestovaly, tento výstřelek nezaznamenala ani média. Normálka.
Kandidoval jsem na prezidenta s konkrétním programem týkajícím se nejdůleitějších problémů lidí. Navrhoval jsem propracovaný plán činnosti respektující kompetence úřadu prezidenta a přizpůsobený mým schopnostem. Mnohokrát jsem vyzýval konkurenty k programové debatě. Nikdo nereagoval, moná nesměle Kwaśniewski. Protoe jsem vystupoval proti válce nahoře,** kadá ze stran a jejich média mě přiřadila k protivníkům. Kdo není s námi, je proti nám.
Společnost systematicky zpracovávaná televizí, rozhlasem a tiskem vybrala v těchto podmínkách naprosto racionálně: v prvním kole dva vůdce znepřátelených armád a v druhém toho, kdo se ještě nestačil zkompromitovat vládnutím. Já jsem nebyl v pořadníku: koho by to napadlo, sedět obkročmo na barikádě?
* Míněn Leszek Moczulski (nar. 1930), který v roce 1968 pracoval jako redaktor týdeníku Stolica (Hlavní město). V roce 1979 zaloil Konfederaci nezávislého Polska, 1980–1986 vězněn, od roku 1991 poslanec Sejmu. V parlamentní debatě o vyšetřování stanného práva Moczulski 1. února 1992 řekl, e bývalé komunistické funkcionáře charakterizuje zkratka PSDS (Polská sjednocená dělnická strana) –placení slouhové a donašeči Sovětů.
** Komunální volby proběhly 27. května 1990 v době počínajícího štěpení Solidarity na podporovatele Tadeusze Mazowieckého a Lecha Wałęsy, kteří se na podzim střetli v prezidentských volbách. Slova válka nahoře prvně pouil Lech Wałęsa 13. května 1990: Potřebujeme válku nahoře, aby dole byl klid.. Vysvětloval tím, proč začal kritizovat Mazowieckého vládu.
Texty pro knihu Jacek Kuroń, Naděje a rozčarování. Texty z let 1989-2004, Burian a Tichák, s. r. o., Masarykova demokratická akademie, z. s., Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, v. v. i., Praha-Olomouc 2022 přeloil z polských originálů Roman Krasnický. České vydání vychází z třetího svazku polské edice Kurońových textů Nadzieja i rozczarowanie. Pisma polityczne 1989–2004, Krytyka Polityczna, Warszawa 2010.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.