Je konec roku, a člověka napadají různé otázky: Například můj největší kulturní záitek? – Moc jich nebylo, take jednoznačně mám dva: Oslavy devadesátin Jiřího Suchého, který s neutuchajícím elánem všude moně vystupoval, koncertoval a vystavoval. Toho Vy si, milá paní učitelko, dobře pamatujete, měla jste je se Šlitrem ráda, jejich písničky. Suchý ale od těch Vašich dob má stále více profesí – a moná i schopností –, ovšem podle mého nejvíce je básníkem. Tu okolnost hudba písně – básně někdy i zastírá.
Druhým záitkem je výstava malířky Toyen (1902–1980) v Praze ve Valdštejnské jízdárně. Ona byla Vaší jen o cosi mladší vrstevnicí, no, o deset let, ale určitě jste o ní věděla u z dobového tisku, kdy v Praze vystavovala. Prosadila se jako surrealistka spolu s Jindřichem Štyrským. Od roku 1947 a do své smrti ila v Paříi. Malovala a do konce ivota, i kdy u nikoli surrealisticky, a zajímavé je, e kunsthistorici hodnotí její pozdní tvorbu jako poněkud vyprázdněnou, bez invence, ale mně se její poetismus sedmdesátých let líbil nejvíce; naopak bez emocí se mně jevil ten surrealismus.
Já dříve, za minulého reimu, nevěděl, e Toyen tak dlouho ila! A tvořila! A tak významně. A to je další odpudivá poloha dřívějšího reimu, který dílo mnohých významných tvůrců zapíral, ba jako by jim upíral i jejich existenci. A přitom ona nás tak znamenitě reprezentovala! Ta nesmyslná rozdělenost světů! – Bratr Martin, který od roku 1968 ije ve Francii, mohl Toyen klidně navštívit, a já vůbec nevěděl, e ije. Ostatně ani ten Martin si nemusel uvědomovat, kdo Toyen je, vystudovav naši dvanáctiletku.
Její stylizace jako mue je obecně známa, ale nevěděli jsme, jak byla statečná! Nacisté prohlásili surrealismus za zvrhlé umění a jeho tvůrce a stoupence pronásledovali. Toyen za protektorátu, v roce 1942, ukrývala v koupelně ve svém malém ikovském bytě Jindřicha Heislera, ida, jen odmítl nosit idovskou hvězdu a ukrýval se před transportem. A kdo byl Jindřich Heisler, jsme vůbec nevěděli, protoe v roce 1947 s Toyen odcestoval do Paříe a u tam zůstal. Byl to fotograf, spisovatel, výtvarník a také překladatel, významný surrealistický tvůrce. A její druh. Zemřel předčasně v roce 1953. – Vy jste o něm asi něco věděla, i kdy jste ila v Brumově. Umění Vás zajímalo.
Díky výstavě Toyen jsem tedy objevil HeisleŹra, a tím se mi znovu připomněla iŹdovská otázka. Ruth Bondyová, česká sionistka, spisovatelka, novinářka a překladatelka, která své dílo psala česky i hebrejsky a od roku 1948 ila v Izraeli, prošla od Terezína Źněkolika koncentračními tábory; píše, e idé nemohli tušit, jaký konec je v koncentrácích čeká: e u existuje i továrna na smrt, kterou tehdy vymysleli Němci. Oni byli o výŹvojovou etapu dál. Takovému sci-fi idé, podle Bondyové, nemohli ani uvěřit. – e však jdou do něčeho strašného, museli vědět všichni, celá společnost. A jak idovské náboenské obce nacistům pečlivě připravily všechny podklady pro likvidaci svých lidí, aby ani iváček neunikl. Jak svědomitě tam pracovali na vlastní popravě. I Karel Poláček. Ach jo. Ale třeba jsem jenom poněkud hloupý.
Heisler však odmítl nosit idovskou hvězdu a Toyen ho ukryla, a pak i další stateční.
U od první arabsko-izraelské války, kdy Izrael měl být hned po svém vzniku Egyptem a svými arabskými sousedy zlikvidován, jsme stáli na straně Izraele a dodávali mu zbraně. A pak také, vlastně kupodivu, i v třetí (šestidenní) arabsko-izraelské válce jsme jako společnost (jako stát asi ne) stáli opět na straně Izraele, přestoe v této válce on byl více agresorem. Vzpomínám si, e jste to i Vy proívala jako jakési naše vítězství. Snad nás ta dobyvačnost i těšila.
Napětí mezi Izraelci a Palestinci se zhoršilo jak po oné šestidenní válce v roce 1967, tak také po roce 1990, kdy do Izraele přicházely tisíce idů z bývalého Sovětského svazu a dalších dříve nesvobodných zemí. Zakládali nové osady na území, která Palestinci ale povaovali za svá.
Josi Klein Halevi je novinář a spisovatel, který se narodil v roce 1953 v New Yorku a od roku 1982 ije v Jeruzalémě. Napsal pozoruhodnou knihu Dopisy přes zeď: deset dopisů, které on jako Izraelec píše palestinským sousedům, na ně se dívá přes hraniční zeď. Svým sousedům vysvětluje, nejen oč idům jde a proč, ale také uznává důvody Palestinců nároky idů odmítat: jejich spor je válkou pravdy proti pravdě. Halevi: Izraelští idé jsou pozoruhodná většina: Jsme většinou ve vlastní zemi, ale naléhavě si uvědomujeme, e jsme menšinou v nepřátelské oblasti – oblasti, do ní kulturou i smýšlením náleejí arabští Izraelci. V druhé části knihy jsou odpovědi na jeho dopisy od Palestinců. Obě strany se v jednom shodují: jediným moným řešením historického konfliktu je rozdělení území do dvou samostatných států: Palestiny a Izraele. Ostatně podobně to u v roce 1947 schválila Organizace spojených národů. Zejména Izraelci by ale museli vyklidit nově vzniklé osady, dvěma slovy: smrsknout se. Zříci se například Jeruzaléma? (Který si dobyli.) Ale Jeruzalém se Siónem je přece jejich! Hospodin jim ho přímo dal!
A jak se můe Izrael smrsknout, kdy i dnes je pro idy azylem a stále jich tam přibývá. A to ze svobodného západního světa! O tom přinesla krátkou reportá i naše veřejnoprávní televize: Zejména ve Francii nyní sílí antisemitismus a tamní idé se přestávají cítit bezpečně. Stále častěji jsou uráeni, napadáni, i fyzicky.
A já vůbec nechápu, proč to je. Kde se takový rasismus bere. Proč v některých lidech je taková nálo zla. Nebo to musí být jako součást naší existence?
Kdybyste ila, určitě byste mi uměla odpovědět.
Váš Ondráš
Paní učitelka Anděla Svatoňová se narodila v roce 1892 v Luhačovicích, učila v Brumově na obecné škole. Tam také rozpoznala nadání mého taty, Ludvíka Vaculíka. Koupila mu housle, učil se u ní psát na psacím stroji, půjčovala mu knihy. Podporovala ho ve Zlíně v učení u Baťů, dopisovali si. Tata jí na některé dopisy zapomínal odpovědět, co ji mrzelo. Celý ivot naši rodinu podporovala. Zemřela v roce 1987, bylo jí devadesát pět let.
Ondřej Vaculík (1954) je publicista, fejetonista Listů.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.