Nevím dost dobře proč, ale u od dětství mám slabost pro balkóny. Ještě dnes, kdy jedu přes Plzeň, s napětím čekám na zastávku Plzeň-Jiní Předměstí, protoe je lemovaná řadou měšťanských činovních domů z konce 19. století, jejich fasády si přímo pohrávají s balkóny nejrůznějších forem. A ty všechny mne oslovují a razantním půvabem, take nevím, který z bytů, k nim patří, bych pro sebe zvolila, kdy bych před takovým rozhodnutím stála. Ale určitě bych si byt vybírala podle balkónu.
Doma jsme sice měli lodii, v ní jsme si mohli hrát, kdy venku pršelo, ale ta neměla s balkónem nic společného. Byla součástí domácího řádu, vcházelo se do ní z obývacího pokoje a nevystupovala ze základního půdorysu našeho rodinného domu. Tak jako naše ve všem správná rodina, byla i lodie jakoby spokojena s tím, jaká byla, a neměla potřebu vyklonit se do světa kolem sebe, který u zdaleka tak správný nebyl.
Plzní jsem projíděla u jako dospělá a obdiv balkónů se pro mne stal spíš zvykem, ovšem jako malá jsem se nemohla vynadívat na fasády mohutných secesních čináků na brněnském Tivoli. Ale ty v přiléhající ulici, na její druhé straně byla botanická zahrada, mne přitahovaly ještě víc. Byly zaplněny různými formami balkónů, které je zdobily jako krajkoví spolu s okny různých forem a velikostí, jimi u dávno mrtvý stavitel jako by ještě stále chtěl dokazovat svou fantazii. K čemu tu ale ty tak různé balkóny i lodie ve vyšších patrech vlastně byly, začala jsem se ptát sama sebe, kdy jsem trochu povyrostla. Měl v nich snad zůstat zachován kus přírody v prostoru, který nabízely? Ale secesní balkón a květináče k sobě jaksi nepatřily, protoe rostlinné motivy jako dekoraci si secese u stejně přivlastnila. Nebo bylo ono vykročení do prostoru vznášející se ve vzduchu na elegantní litinové konzole znamením svobody ducha? Vykročit z uzavřeného prostoru bytu a nadechnout se vzduchu a taky světa? Má tak brzy vznikající láska k balkónům měla toti co dělat – a dnes to vím – s mým sklonem k neposlušnosti a rebelii.
První balkón, na který jsem v ivotě vstoupila, byl balkón tetina bytu v moderním činovním domě, kam se právě se strýcem nastěhovali. A ten mne zklamal svou neurčitostí. Napolovic byl ještě lodií, napolovic u balkónem orientovaným do prostoru zahrad kolem domu. Zkrátka a dobře, byl to první balkón, který mne nezaujal a přehlédla jsem proto, e v bytě je ještě jeden docela malý kuchyňský, na něm je moné i věšet prádlo. To jsem tehdy ještě nevěděla, e existuje i něco jako proletářské balkóny v dělnických činácích, obvykle obrácené do dvora, jemu se zásadně vyhýbá slunce. Jene ty nesignalizují nic jiného ne nesvobodu ducha a chudobu. To tak zvaná francouzská okna vedoucí do ulice i u starších, ne zvlášť výstavních domů, přece jen umoňovala se vzdechnutím otevřít skleněné dveře, celým tělem se vtisknout do otevřeného ale malého prostoru, nadechnout se a najednou ucítit, e existují i jiné monosti jak ít. Realizovat je si vzal za své funkcionalismus svými velikými, všechny místnosti prosvětlujícími okny, která měla prostor k ivotu otevírat a pouštět se slunečním svitem dovnitř i pocit svobody a rovnosti. Ve slavné vile Tugendhat má ale byt šoféra jen třicet šest čtverečních metrů a ádná velká okna svobody ani balkón. Balkóny funkcionalistických architektů mne ale stejně zklamaly.
Byly, snad s výjimkou velkých teras, všechny stejně nudné, protoe je nevytvořila fantazie, ale povinnost být moderní. A byla to civilizace, která nahradila měkké oblouky, s kterými si hrály secesní balkóny, čtvercem a obdélníkem.
Já sama jsem samozřejmě celé mládí touila po bytě s balkónem a představovala si, kolik času na něm strávím a jak se na něm dennodenně bude pro mne otevírat prostor svobody. Jene od té doby, co byt s balkónem konečně mám, u vím, e touha je vdycky víc ne realita, a skoro na něj nechodím.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.