Vlastně je nesmyslné psát cestopisný fejeton z města, ve kterém u všichni známí a příbuzní byli. A všechno důleité, aspoň ze svého pohledu, u všem řekli. I kdy nutno říci, e si někdy protiřečili. Například jedna blízká příbuzná, kdy se dověděla, e hodláme v Římě strávit osm dnů, si zaťukala na čelo a pravila, e ona tam všecko podstatné stihla za tři dny a e se tam tím pádem budeme po zbytek času sírat nudou. Naproti tomu jistý známý, výtvarník, mě varoval před Stendhalovým syndromem. Ten, vysvětlil mi, se projevuje otupělostí, závratěmi, zmateností, záchvaty paniky nebo halucinacemi. A vyvolává ho přesycení umělecko-historickými záitky. Naštěstí jsem se pak dočetl, e ona psychóza, popsaná poprvé před dvěma sty lety právě autorem Kartouzy parmské, postihovala turisty převáně ve Florencii. Take v Římě je snad ohroení niší.
Druhý důvod, proč je obtíné o Římě psát, jsem si uvědomil, u kdy jsme autobusem z letiště míjeli polorozpadlou zeď, určitě nejméně dva tisíce let starou, zarostlou býlím a obklopenou zemědělskými stroji. Den po dni jsme se pak utvrzovali, e nový Řím stojí na všudypřítomných rozvalinách skoro stejně velké starověké megapole. Jako prales, ve kterém nové stromy bujně raší z rozkládajících se těl předků. A v tom je ta potí: dosud jsem byl zvyklý hledat v našich všedních krajích na pohled obyčejná místa, z nich jen letmo vyzařují prchavé vzpomínky na události, je se zde kdysi odehrály, třeba e tu norovala Liška Bystrouška. Jene v městě měst se, kam oko pohlédne, do hloubi i do výšky vrší vrstevnice historie celé civilizace. Take vlastně taky zahlcení.
Po první procházce bylo jasné, e Řím za tři dny zhlédnout lze – a pak co nejdřív prchnout. Jinak vás toti můe maelström antických sloupů, Michelangelů, císařských fór, Raffaelů, starověkých soch, Caravaggiů a katakomb strhnout, vsát, a u nepustit. Ale kupodivu jsem po několika dnech přece jen našel jisté řešení: vdyť si o tom všem mohu v klidu číst doma, listovat reprodukcemi a dívat se na historické dokumenty. Jistěe je uitečné vidět na vlastní oči Sixtinskou kapli a Titův oblouk, hlavně proto, aby člověk poznal skutečné rozměry, barvy, kontexty. Ale pak jsou věci, které se jinak ne osobně zaít nedají: štěbetání papoušků v korunách pinií v parku nedaleko našeho bydliště, v kočičí ubytovny proměněné trosky zdiva císaře Alexandra Severa tamté. Hluk a prach – i toho je ve věčném městě do sytosŹ-
ti –, vůně z indických vývařoven nebo pravidelné noční kytarové sólo ze světlíku naší ubytovny zvané Charm hotel.
Kromě toho, e v Římě 19 let vycházel tento časopis, hlavní důvody, proč jsem cestu do města, ve kterém u všichni byli, zvolil a proč právě teď, byly vlastně prosté. Věřil jsem, e to bude vhodné místo k léčbě předpokládané frustrace z výsledku voleb, a navíc e se tady i na konci října ohřejeme. Oba zjevné příznaky přicházejícího stáří, první projev slabých nervů, druhý zimomřivosti – však jsem výlet financoval coby starobní novodůchodce.
Skutečně, po politickém vzrušení ani stopy. I ten kovid v restaraucích a v muzeích se v Římě řeší poctivě, ale rychle, v klidu a s úsměvem. Jen z domova k nám sem dolehl skvělý řetězový e-mail s varováním, e očkování způsobuje neplodnost a po tři generace.
A počasí bylo pro Středoevropana letní. Nikoli ovšem pro místní obyvatele. Ti se i při třiadvaceti stupních nad nulou v zahrádkách pizzerií choulili v prošívaných bundách u sálajících radiátorů.
Servírka v blízké kavárně se s námi den před odletem rozloučila slovy Tak zase příště. Stojí to za úvahu. Římané, i ti novodobí, by stáli za hlubší zkoumání. Z internetu jsem například zrovna zjistil, e Italové své památky natolik dobře znají, e jsou znavení jejich krásou, tudí jsou vůči Stendhalovu syndromu imunní.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.