Theatrum mundi
Ani ne čtyřicetiletá autorka Lucy Kirkwoodová patří mezi největší talenty současné britské dramatiky. Její hry se v posledních letech čím dál tím častěji zabydlují i na našich jevištích. A to je také případ titulu Mosquitoes, který napsala v roce 2017 pro londýnský National Theatre. U v roce 2019 Moskyty v české premiéře uvedlo Městské divadlo Zlín a nyní ho – pod názvem Komáři – nastudovala v ostravské Komorní scéně Aréna v překladu Pavla Dominika hostující reisérka Kateřina Dušková.
Komáři jsou především chytře napsaný a mnohovrstevnatý text. Vznikal jako autorčina osobní reakce na spuštění urychlovače částic v enevském CERNu, které v ní prý vyvolalo obavy z moného konce světa. KirkŹwoodová se ovšem nesoustředí jen na téma vědeckého pokroku a moderních technologií, je mohou manipulovat naším míněním. Děj vystavěla zejména na střetu dvou odlišných sester, kdy uznávanou jadernou fyzičku – racionální Alici, tvrdě si jdoucí jen za svými cíli, konfrontuje s Jenny – obyčejnou telefonní operátorkou, která pod vlivem dezinformací o údajném nebezpečí očkování přišla před časem o dítě. Do konfliktu navíc vstupuje jejich matka – emeritní vědkyně Karen, je se vyrovnává se stářím, Alzheimerem a hlavně ztrátou dosavadních jistot. Jejich společné setkání otevírá řadu úvah o hledání smyslu vědy, ale zejména víry.
Kateřina Dušková ve svém nastudování ovšem onu vědeckou rovinu spíše upozadila, co lze vnímat i jako velmi logický krok, neboť se nechtěla rozptylovat soustředěním na sloitá fakta. Hru interpretuje především jako rodinné, vztahové drama. Konfrontací odlišných světů hrdinek tak otevírá ryze enská témata jako naplněnost mateřství, partnerské vztahy, monost budování kariéry či rodiny. Hlavně se ale stále snaí najít cestu ke smíření, co lze brát i jako obecnější hledání rovnováhy světa kolem nás.
Autorem jednoduchého řešení scény je Pavel Kodeda, který do zadní části jeviště umístil průchozí objekt polokruhovité konstrukce – jakousi skořápku tvořenou nepravidelnými trubkami. V podstatě jde o symbolické jádro nejmenší částice vesmíru, zároveň je to vymezený prostor, do něho jsou uzavřeny vztahy hrdinů. Scénu pak doplňují základní rekvizity určující měnící se místa děje – Alicin byt, kavárnu či ulici, velmi důleitou roli tu hraje ale také promyšlené svícení, vytvářející atmosféry, ale i doplňující významy zápletek a konfliktů.
Nastudování Kateřiny Duškové se ale vydává především cestou hereckého divadla, poradit si s komplikovanými postavami byla výzva zejména pro dámskou část souboru. S Jenny se velmi razantně vypořádala Zuzana Truplová, která ji hraje s energičností sobě blízkou jako ivočišnou a jen zdánlivě jednodušší enu, která ale poté, co odhalí svá traumata, odhodí slupku vulgární Angličanky niší střední třídy a ukáe podstatu lidskosti, která netkví ve znalostech, ale ve vcítění se a v umění přiznat chyby. A je to právě ona, kdo se obětavě stará o matku, která přichází o své síly a sebevědomí. Tu pak s mimořádnou intimitou ztvárnila Alena Sasínová-Polarczyk, která se nebála proměnit z velké dámy ve fyzickou trosku, je si ale ještě stačí uvědomit, e je moné smířit se. Herečka citlivě pracuje s hlasem a jemnou mimikou, dokáe ovládnout jeviště i malým, drobným gestem. Trochu sloitější je to ale s postavou Alice, kterou Tereza Cisovská portrétuje nikoli jako zapálenou vědkyni, ale především kariéristku. Nicméně i tak je čitelné, e vysoké IQ s sebou automaticky nemusí nést lepší porozumění ivotu a pocitům ostatních.
V tomto silném enském světě jako by pak nebylo vůbec místo pro mue. Nefunkční partnerské vztahy tu reprezentuje postava Alicina přítele Henriho v podání Milana Cimeráka, který je víc ne osobní oporou hlavně vypočítavým kolegou bez citu. Ostatní mue pak ze svých ivotů hrdinky zcela vypustily. Alice navíc podobně nedůsledně buduje vztah se svým synem Lukem, kdy ho v jeho těkých letech dospívání staví na vedlejší kolej, co utváří jeho komplikovaný postoj ke světu. Herec Vlastimil Burda ho hraje jako záměrně vyšinutého, autistického teenagera, ke kterému i jeho vrstevníci zaujímají vztah zneuívání – co je také případ jeho manipulativní spoluačky Natalie, kterou výstině hraje Kristýna Krajíčková. A pak nesmíme zapomenout na symbolickou postavu Bosona, pojmenovanou po té nejmenší částici hmoty, po které se tu celou dobu pátrá. Marek Cisovský tu hraje roli suverénního komentátora, který dění formálně zcizuje svými vstupy, zároveň je pasován do pozice jakéhosi vševědoucího Boha, jeho moudra vyznívají – v kontrastu s ivotností silného intimního příběhu – a zbytečně a absurdně tezovitě. Ale i přes tyto drobné výhrady nabízejí Komáři zajímavý záitek a především uvědomění, e odhalit tajemství vesmíru je někdy mnohem lehčí ne najít cestu k sobě a svým blízkým a porozumět si.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.