Petr Ritter (1950), příslušník prozatérské generace osmdesátých let, se v posledních svých pracích věnuje nejvyšším mocenským a společenským kruhům současnosti. Tak je tomu v románech Kniha moci a elegantních nevěstek (2018) a O dětech en a muů (2020). Poslední z nich nás seznamuje s prostředím mamutího podnikatelského impéria a s širokým rodinným klanem, jen je s tímto kolosem spjat.
Ritter – pokud s manelkou nepsal pohádky (Pečeť pro krále) – se vdy věnoval současnosti. Právnické a kriminální historie stály v popředí jeho zájmu, především však byly zabydleny v české realitě. Poslední dva romány se rovně odehrávají v českém prostředí, které je v nich (na rozdíl od dřívějších próz) jen částečně konkretizováno; autor se spíš ne na ně zaměřuje na techniku moci, ovládání, podnikání, podrazů a právnické manipulace. To, co proívají a promýšlejí jeho románové figury, má a příliš amerikánský ráz. Petr Ritter je ovšem právník, a jako takový do toho nepochybně vidí. Konkrétní reality bylo v předchozích prózách daleko více, byla hmatatelnější a zřetelnější.
Román O dětech en a muů začíná neobyčejně šťastně – majitel podnikatelského impéria Albert Olmet slaví své jednaosmdesáté narozeniny. Při této příleitosti se sešla celá jeho rozsáhlá rodina, o ní nemá starý Olmet to nejlepší mínění. Introdukce románu připomíná začátek Všeobecného spiknutí Egona Hostovského, kde spisovatel Jan Bareš rovně slaví narozeniny a všichni se proti němu spiknou. Toté se děje Albertu Olmetovi, který je ovšem miliardář, a proto jsou spiklenecké hrátky kolem něho daleko nevybíravější (v poslední fázi je podnikatel podezírán z incestu se svou vnučkou). Další události se u obou prozaiků odvíjejí značně různě – Hostovského román se odehrává v Americe, vše však má přes nejrůznější klopoty relativně smírný evropský průběh, Ritterova próza se děje v současném Česku a vše je navýsost amerikánsky drsnější.
Syetovou osnovu románu tvoří mocný Albert Olmet, který vlastní mnoství prosperujících podniků, k nim však nevlastní schopného a průbojného nástupce. Všichni příslušníci jeho rozsáhlé rodiny jsou neŹschopní, jedinou naději vidí ve svém pravnukovi, o něm je přesvědčen, e jej zplodil s vlastní vnučkou. Teprve na posledních stránkách díla se dovídáme, e jde o klam. Všechno je jinak. Románem tak prochází motiv pravnuka, který v závěru vyznívá paradoxně a imperfektivně zároveň. Paradoxně proto, e Olmet není jeho otcem, imperfekŹtivně pak proto, e nevíme, jak se tento pravnuk v dospělosti projeví. Uvedená dvojznačnost umocňuje finále prózy.
Jedním z nejpoutavějších prvků tohoto románu jsou autorovy gnómy. Ritter v minulosti často rozvíjel a k neúnosnosti úvahovou sloku, kterou v posledních prózách nahrazoval úsečnými a trefnými gnómami. Pronášejí je obvykle pozitivní postavy jeho děl, v románě O dětech en a muů jsou to Albert Olmet a jeho rafinovaný právník Max. Gnómy představují u Rittera také stavebný prostředek, vyztuují románovou kostru a podílejí se na explicitě celého románu. V něm se praví: Pravda je tak velkorysá, e vezme na milost i největší omyly. Max Olmetovi právě zachránil naději. Naděje je nejvyšším dobrem. Je víc ne jistota. Je víc ne ivot sám. Neboť ivot jednou končí, naděje nikdy.
Rok před románem O dětech en a muů vydal Ritter Stolní společnost, co je snůška minipovídek a gnóm. Naznačuje to u jejich podtitul Příběhy a miniatury. Sloupce miniaturních gnóm se v knize střídají s minipovídkami a ánrovými záznamy různého druhu.
Román O dětech en a muů nepostrádá ani úvahovou sloku, kterou na sebe soustřeďuje protagonista díla. Olmet je přesvědčen, e je otcem svého nadějného pravnuka, a tuto sexŹuální anomálii obhajuje odkazy na Starý zákon (Lot a jeho dvě dcery). Na rozdíl od některých předchozích Ritterových próz je tato úvahová sloka organickou součástí syetu. Autor v tomto románě zvládá syetové i nesyetové, otázkou zůstává ta bezprostřední realita.
Nemalým problémem Ritterova románu je jeho architektonika. Průměrný rozsah jeho kapitol činí 17–18 stran. Dvě kapitoly z tohoto rozsahu vybočují – třetí, je má 41 stran, a šestá se svými 34 stranami. Zbytnělost této dvojice je dána tím, e Ritter do nich vloil závané retrospekce ze ivota a činů protagonisty. Retrospekce jsou v syetovém textu nezbytné, jejich umístění a patřičné zvýraznění je ovšem rovně nezbytné. Autor by toti většího významu svých dějových návratů do minulosti dosáhl tím, kdyby je architektonicky osamostatnil a tím podtrhl. Ritter však ke kapitolové tektonice v obou případech nepřihlédl.
Petr Ritter postupuje ve výstavbě svého posledního románu daleko volněji ne ve svých starších pracích, které byly stavebně propracovanější. Exkluzívnost atraktivního tématu jej místy příliš unáší. V Biliárech a Protipopravčí četě tomu tak nebylo.
Petr Ritter: O dětech en a muů, Nakladatelství Andrej Šťastný, Praha 2020, 208 s.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.