240 let od skonu Gottholda Ephraima Lessinga
Německá společnost osmnáctého století díky státní rozdrobenosti a feudálním přeitkům zaostávala. Opoďovala se za francouzským a anglickým osvícenstvím. Tuto neblahou skutečnost si v tomto přelomovém století plně uvědomoval Gotthold Ephraim Lessing. Sloitá společenská, kulturní a literární skutečnost na něj doléhala takovou měrou, e se rozhodl radikálně jí čelit. A to nejen jako básník a satirik, ale zejména jako teoretik a dramatik, v neposlední řadě také jako filozof. Jako teoretik píše Hamburskou dramaturgii (Hamburgische Dramaturgie) a estetickou práci Láokoón neboli O hranicích malířství a poezie (Láokoón oder über die Grenzen der Malerei und Poesie). Jako dramatik napsal několik her, z nich dvě sehrály ve vývoji německého divadla zásadní roli, jsou to Minna von Barnhelm neboli Vojácké štěstí (Minna von Barnhelm oder das Soldatenglück) a Emilia Galotti. Úzce spjata je především Hamburská dramaturgie a dvojice her, poněvad Dramaturgie – jak napovídá její název – pojednává o dramatickém a divadelním umění.
Osvícenství je bezprostředně spjato s nástupem měšťanské třídy a v kulturní sféře se nejmocnějším prostředkem pro prosazování osvícenských myšlenek stává drama a divadlo. Teoretická díla osvícenců jsou záleitostí omezeného okruhu zainteresovaného vzdělaného publika, kdeto divadlo se stává zájmem širších vrstev měšťanstva. Obrazná forma dramatu navíc znemoňuje (nebo alespoň znesnadňuje) cenzurní zásahy. To vše je důvodem, proč Lessing přijal nabídku několika přátel a předních herců, aby se stal dramaturgem a vedoucím kritikem první německé stálé scény v Hamburku. Hamburská dramaturgie je pak svodem komentářů k provozovaným hrám, ovšem s širším teoretickým a estetickým dosahem. Lessing posuzuje předváděná dramatická díla (dnes u většinou neznámá) a vytváří tak nesystematický obraz dramatické teorie a praxe. Vlastní dramatickou produkcí pak usiluje dokázat, e není jen teoretizujícím činitelem. Dvojicí svých her se posléze podílí na vzniku německého novodobého dramatu.
Jednu z podstatnějších myšlenek vyslovil Lessing v Hamburské dramaturgii při uvádění Voltairovy tragédie Meropé. Rozvauje o monostech tvůrcova řešení historického příběhu a dochází k obecnému poznání: Děj je celek, události jsou části tohoto celku, a protoe dokonalost celku záleí na dokonalosti jeho jednotlivých částí a na jejich spojení, je i tragický děj více nebo méně dokonalý podle toho, zda události, ze kterých je sloen, odpovídají více nebo méně, samy o sobě a všechny dohromady, záměrům tragédie. Uvedený postulát Lessing později uplatnil v truchlohře Emilia Galotti. Sám byl ctitelem antiky, take i v této hře vyšel námětově z římského dějepisce Livia, který zaznamenal příběh Virginie, dcery plebejce Lucia, jí se zmocní Appius Claudius, hlava decemvirů, desetičlenného výboru patriciů. Otec, aby dceru uchránil od potupy, ji na veřejném místě probodne. Lessing tuto dějovou kostru přejal a dal jí ráz společenského sváru mezi všemocnou a zhýralou aristokracií a probouzejícím se a odhodlaným měšťanstvem. Děj sice situoval do italského prostředí, ale atmosféra hry a mnohé reálie ukazují na soudobé Prusko pseudoosvícence Fridricha II. Velikého. Lessing v této tragédii vytvořil své nejlepší dramatické dílo, jeho mravní étos a dokonalost celku, po něm v Hamburské dramaturgii volal, jsou působivé dodnes.
S antickým dramatem souvisí i Lessingova veselohra Minna von Barnhelm, i kdy pouze některými dílčími prvky. Jedním z nich je starořecká anagnorize. Minně se prostřednictvím protřelého hostinského dostane do rukou prsten, podle něho pozná, e patří majorovi von Tellheimovi, mui, jeho hledá a po něm touí. Poněvad jde o komedii, vše v ní dobře dopadne. Na rozdíl od Emilie Galotti je v ní obraz a kritika manýr a bezohledných rozhodnutí Fridricha II. otevřenější, neboť major von Tellheim se stane několikanásobnou obětí zvůle panovníkova mocenského systému. Lessing to vše kriticky poodhalil a pak vše zase veseloherně, tj. smířlivě ukončil. Rozhodující, byť v komediální podobě, bylo však řečeno a Minna můe spočinout v majorově náručí.
Lessingův posudek Voltairovy tragédie Meropé je neobyčejně kritický, obdobně nepříznivé soudy vynáší Lessing o francouzském osvícenci i na jiných místech Hamburské dramaturgie. Důvod je jednoznačný, neboť hrdiny Voltairových dramatických kusů byli aristokraté, stejně tomu bylo i u dalších francouzských osvícenců. Lessing však – v protikladu vůči nim – si volil a prosazoval postavy z měšťanského prostředí. Vtiskoval klasicismu a osvícenství měšťanský charakter, zahajoval tak společenskou a kulturní éru, na ni částečně navázalo hnutí Sturm und Drang a později Goethe a Schiller. V tomto smyslu patřil Gotthold Ephraim Lessing k prvním. A jistou dobu také k osamoceným.
Jistá animozita vůči Françoisi Mariovi Arouetovi, tj. Voltairovi, můe být dána i tím, e autor Prosťáčka a Smrti Caesarovy byl přívrencem uzurpátorského Fridricha II., dopisoval si s ním, a několik let dokonce pobýval na jeho zámku Sanssouci v Postupimi, zatímco Lessing po berlínském a hamburském údobí se musel nakonec spokojit s místem knihovníka brunšvického vévody v zapadlém Wolfenbüttelu. Jejich existence se překříila, oba byli sice osvícenci, společenskou realitu však pojímali a proívali jinak a jinde.
Gotthold Ephraim Lessing se narodil 22. ledna 1729 v saském (hornoluickém) Kamenzi. Rodný dům se nezachoval, ale v Lessinggässchen je pietně označeno místo, kde stával. Na Lessingplatzu se nachází jeho pomník a na Schulplatzu dodnes stojí budova bývalé městské latinské školy, kterou mladičký Gotthold Ephraim navštěvoval. Zemřel 15. prosince 1781 v Braunschweigu.
František Všetička (1932) je literární historik a teoretik, ije v Olomouci.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.