Končí podzim a blíí se Vánoce. Knihkupecké pulty se zaplnily knihami s červenými páskami pyšně ohlašujícími vítěze ceny Goncourt, Renaudot, Femina... Napjaté čekání autorů, vydavatelů a knihkupců je u konce, je čas na komentáře, kritiky, a hlavně na verdikt čtenářů samotných. Letošní francouzské literární ceny si zaslouí několik poznámek.
Francouzský kniní trh se nemůe srovnávat s anglosaským, zůstává však úctyhodný: v roce 2020 počet vydaných titulů sice následkem pandemie o něco poklesl, přesto vyšlo v loňském roce ve Francii přes 37 tisíc titulů a 422 milionů prodaných exemplářů představuje roční obrat téměř 3 miliardy eur. Zdaleka největší část, téměř čtvrtina, připadá na beletrii a většina románových novinek vychází během léta s cílem zaujmout členy literárních porot. Především díky jednotné ceně knih zavedené ve Francii počátkem 80. let se nezanedbatelná část kniní produkce prodává v nezávislých menších knihkupectví, která zatím odolávají konkurenci specializovaných velkoprodejen i prodeji přes internet. Dnes a přílíš časté zmíněné červené či jinak zbarvené pásky na obálkách knih, a dokonce ani rukou psaná doporučení některých knihkupců neulehčují orientaci a výběr v záplavě nových titulů a mnoha kadoročně oceněných děl. Letošní finanční dopad rozdaných literárních ocenění by navíc mohl zcela prozaicky ovlivnit nedostatek papíru, jeden z následků pandemie, která narušila výrobu a dopravu i této komodity. Dodat na trh a sto tisíc výtisků v několika málo dnech po vyhlášení laureáta Goncourtovy ceny není letos samozřejmostí.
Poslední eň hlavních francouzských literárních cen je mono označit ne-li jako politicky korektní počin, tedy aspoň jako vstřícné gesto k dříve často opomíjeným kategoriím autorů. Letošní laureát Goncourtovy ceny Mohamed Mbougar Sarr, 31letý autor původem ze Senegalu, patří k viditelné přistěhovalecké menšině ve Francii a je představitelem ivotaschopné frankofonní literatury mimo Francii. Dvě další nejznámější ceny byly uděleny autorkám, které se u před časem prosadily u literární kritiky, a dokonce u širokého publika: cenu Médicis získala Christine Angotová (Cesta na Východ) a cenu Renaudot Amélie Nothombeová (První krev), která vlastně pro svůj belgický původ můe být také povaována za frankofonní autorku. Některá z děl obou autorek u byla přeloena do češtiny, především v případě nanejvýš plodné Nothombeové.
I kdy si Cena Goncourt stále zachovává presti, není dnes nutně příslibem úspěchu u čtenářů, a tedy zárukou příjmů pro autora a nakladatele. Loňský laureát Hervé Le Tellier a jeho román Anomálie, jeho se prodalo na milion výtisků, se prosadil na trhu a u čtenářů mimo jiné proto, e jeho kniha mistrně spojuje zamyšlení nad politickou a technologickou manipulací s napínavou zápletkou. Zůstává otázkou, zda čtenářsky náročnější kniha letošního laureáta (Nejtajemnější paměť lidstva) dosáhne srovnatelného ohlasu. Je na místě připomenout, e přímé finanční ocenění autora – jedno euro – je opravdu symbolické. Nelze je tedy srovnávat nejenom s Nobelovou cenou za literaturu, ale ani s obdobnými národními cenami, jako jsou Booker Price v Anglii (50 tisíc liber) nebo španělská cena Planeta (milion eur) udělovaná za ještě nepublikované dílo.
Akademie Goncourt, jak se oficiálně nazývá desetičlenná porota, vyhlašuje kadoročně od roku 1903 laureáta u oběda (jak se ve Francii sluší), médii patřičně komentovaného, ve vyhlášené restauraci Drouant v centru Paříe. Po častých kritikách byly sloení poroty a způsob výběru vítěze v průběhu let několikrát reformovány s cílem předejít vlivu velkých nakladatelství a nemístnému proteování autorů některými členy poroty. To ostatně právě letos znovu pošramotilo pověst Akademie. Jedna její členka toti prosadila do ušího výběru dílo svého partnera. Navíc napsala zdrcujícící kritiku na knihu jeho potenciální konkurentky do sledované literární rubriky deníku Le Monde.
Na rozdíl od anglické Booker Price, kde se porota kadý rok obměňuje, kooptovaní členové Goncourtovy Akademie si zachovávají své křeslo; ovšem u ne na doivotí jako členové francouzské Akademie, nýbr do věku 80 let. Obdobně jako jiná literární ocenění uveřejňuje jestě před konečným vyhlášením seznam ušího výběru kandidátů, jejich knihy mají šanci chlubit se onou kýenou barevnou páskou na obale. O přízeň čtenářů tak bojuje větší počet knih a díky různým cenám i jiné ánry jako eseje (Cena Médicis pro esej) a dokonce zahraniční autoři (znovu Cena Médicis). Připomeňme, e doposud dostali francouzské literární ceny dva čeští autoři, v obou případech také Cenu Médicis: Milan Kundera v roce 1973 za ivot je jinde (jako ještě zahraniční autor) a v roce 1989 stálý přispěvatel Listů Václav Jamek za Traktát o chatrných divech (v kategorii pro esej).
Hlavní francouzské literární ceny byly rozděleny, zbývá si počkat, zda čtenáři schválí verdikty porot.
Blanka Kalinová (1947) je ekonomka, pracovala v sekretariátu OECD v Paříi, kde ije.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.