Dělníků bylo po jedenačtyřicet let vlády komunistické strany všude plno, a pak se najednou z veřejného prostoru vytratili, poznamenal na konferenci Muzea dělnictva a práce historik z českého Národního muzea Tomáš Kavka. Konference si kladla otázku, jak v jedenadvacátém století naloit s rozsáhlými sbírkami dělnických muzeí. Kterak budovat moderní expozice o manuálně pracujících. A jak vyprávět emancipační příběh dělnického hnutí.
Sbírka Muzea dělnického hnutí sdruuje fondy zaniklého Muzea Klementa Gottwalda, Muzea Vladimíra Iljiče Lenina a Muzea Julia Fučíka. Národní muzeum ji převzalo před sedmi lety. Jde o skutečně velkou událost, neboť se jedná o jednu z největších akvizic od zaloení muzea v devatenáctém století, řekl tehdy generální ředitel Milan Lukeš. Sbírka toti obsahuje zhruba tři čtvrtě milionu poloek, a to od výtvarného umění přes dělnické prapory a vlajky, dobové modely, knihy, fotografie a po rozsáhlý archivní fond.
Je to jedna z mála sbírek v celém východním bloku, která se zachovala téměř celistvá, podotkla kurátorka Jolana Tothová, je se společně s Kavkou podílí na jejím zpřístupnění veřejnosti. Podoba výsledné prezentace ovšem není doposud zřejmá. Badatelský tým si – alespoň podle Kavkových slov – stále neujasnil, jak s materiálem pracovat. Klademe si otázku, zda nenavázat sběrem předmětů spojených s levicovými aktivitami a emancipačními hnutími po devětaosmdesátém a vytvářet nové dějiny pracujících, uvedl.
Vyprávět příběh dělnického hnutí v českých podmínkách je bezesporu obtíný úkol, a to nejméně ze dvou důvodů. Tím prvním je antikomunismus, tím druhým chybějící reprezentace. Stále ivý antikomunismus zapovídá připomínat, e se – i díky státně-socialistické diktatuře – ivotní podmínky pracujících zlepšovaly, podařilo se dosáhnout jistého pokroku a posílit jejich společenské postavení. Absence politické reprezentace, je by se k tématu hlásila, pak ztěuje muzejní práci, respektive poptávku po tomto příběhu.
Museum der Arbeit v Hamburku – jak připomněla jeho vědecká pracovnice – Sandra Schürmannová – vzniklo s podporou občanské společnosti, odborů a tamější sociální demokracie. U nás, kde obě levicové strany po nedávných volbách ztratily zastoupení ve Sněmovně, podobný politický impuls přijde jen těko. Volební programy všech stran, je nakonec získaly zastoupení v dolní komoře Parlamentu, se široké oblasti práce zdaleka vyhýbaly. A nelze proto očekávat, e by najednou projevily zájem, aby se vrátila do veřejného prostoru.
Vedle toho se ti, kdo chtějí prezentovat dějiny dělnictva, musejí potýkat i s dalšími těkostmi, které znají i jejich kolegové na západ od českých hranic. Pokud nemají v úmyslu jen oprašovat staré prapory, aby na ně za pár let znovu usedl prach, nevyhnou se otázce, jak vytvořit z dělnického muzea ivou instituci. A to takovou, s ní se dokáí dnešní lidé práce identifikovat, vzít jí za svou a nejlépe se i zapojit do jejích aktivit. Ve zkratce: Jak vytvořit instituci jasně hodnotově ukotvenou.
Britské The Peoples History Museum sídlící v Manchesteru se nijak netají tím, kde stojí. Klademe důraz na boj za demokracii. Chceme, aby lidé znali svá práva, uměli je pouívat a dokázali se zapojit, shrnula historička Alice Parsonsová s tím, e to bylo právě dělnické hnutí, kdo posílil demokratickou participaci. Podobně pracují v kodaňském Arbejdermuseet nebo v ji zmíněném Hamburku. Všechna tato muzea se snaí otevírat místním, spolupracovat s protestními organizacemi a rámovat veřejnou diskusi z levicových pozic.
Nezapomínají přitom ani na výzvy posledních let, ať u se jedná o postupující digitalizaci, prekarizaci nebo klimatické změny. Soustavně se pokoušíme náš příběh vyprávět znovu a znovu. Hledáme nediskriminační a inkluzivní narativy. Jsme si toti dobře vědomi toho, e my, kdo tu pracujeme, tvoříme jen úzký výsek společnosti – všichni jsme bílí, vzdělaní, alespoň veřejně nevyoutovaní a Němci bez migračního pozadí, poznamenala Schürmannová s tím, e podpora veřejnosti se bez větší rozmanitosti a diverzity neobejde.
Před Kavkou a jeho spolupracovníky proto leí spousta práce. Nejene musejí přijít na to, jaký příběh s pomocí některých z tisíce předmětů návštěvníkům odvyprávějí, kde ho začnou a kde s ním skončí, ale zejména si ujasnit, zda mají odvahu udělat víc ne to. V ČR jsme zvyklí, e se v muzeu tiše koukáme na exponáty, čteme popisky a poslušně postupujeme z místnosti do místnosti, a se najednou ocitneme zpět na ulici, z ní jsme přišli. Zahraniční příklady nás však učí, e od kulturních institucí lze chtít o poznání více.
Někdejší dělnická muzea měla za cíl povzbuzovat společnou identitu pracujících, posilovat je v jejich bojích za lepší a důstojnější pracovní podmínky a podporovat jejich emancipaci. Práce se i v jedenadvacátém století dotýká kadého z nás, kadý je jí z různých perspektiv ovlivněn, a tak není ádoucí, aby zůstávala stranou společenské rozpravy. Naopak je ve veřejném zájmu, aby v České republice konečně vznikla instituce, je se nebude obávat hodnotového vymezení a vykročení zpoza důvěrně známých zdí.
Konferenci Muzea dělnictva a práce: Prezentace emancipace a rozvoje demokracie společně uspořádala Masarykova demokratická akademie, praská kancelář Friedrich-Ebert-Stiftung a Národní muzeum. Záznam z konference je k disposici na YouTube: https://youtu.be/uNHsjiRkKEA.
Jan Gruber (1987) je novinář, redaktor rubriky Domov Deníku Referendum.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.