Dvouměsíčník pro kulturu a dialog

Tiráž a kontakty     Předplatné



Jste zde: Listy > Archiv > 2021 > Číslo 6 > Jan Gruber: Od oprašování praporů k živé instituci

Jan Gruber

Od oprašování praporů k živé instituci

„Dělníků bylo po jedenačtyřicet let vlády komunistické strany všude plno, a pak se najednou z veřejného prostoru vytratili,“ poznamenal na konferenci Muzea dělnictva a práce historik z českého Národního muzea Tomáš Kavka. Konference si kladla otázku, jak v jedenadvacátém století naložit s rozsáhlými sbírkami dělnických muzeí. Kterak budovat moderní expozice o manuálně pracujících. A jak vyprávět emancipační příběh dělnického hnutí.

Sbírka Muzea dělnického hnutí sdružuje fondy zaniklého Muzea Klementa Gottwalda, Muzea Vladimíra Iljiče Lenina a Muzea Julia Fučíka. Národní muzeum ji převzalo před sedmi lety. „Jde o skutečně velkou událost, neboť se jedná o jednu z největších akvizic od založení muzea v devatenáctém století,“ řekl tehdy generální ředitel Milan Lukeš. Sbírka totiž obsahuje zhruba tři čtvrtě milionu položek, a to od výtvarného umění přes dělnické prapory a vlajky, dobové modely, knihy, fotografie až po rozsáhlý archivní fond.

„Je to jedna z mála sbírek v celém východním bloku, která se zachovala téměř celistvá,“ podotkla kurátorka Jolana Tothová, jež se společně s Kavkou podílí na jejím zpřístupnění veřejnosti. Podoba výsledné prezentace ovšem není doposud zřejmá. Badatelský tým si – alespoň podle Kavkových slov – stále neujasnil, jak s materiálem pracovat. „Klademe si otázku, zda nenavázat sběrem předmětů spojených s levicovými aktivitami a emancipačními hnutími po devětaosmdesátém a vytvářet nové dějiny pracujících,“ uvedl.

Vyprávět příběh dělnického hnutí v českých podmínkách je bezesporu obtížný úkol, a to nejméně ze dvou důvodů. Tím prvním je antikomunismus, tím druhým chybějící reprezentace. Stále živý antikomunismus zapovídá připomínat, že se – i díky státně-socialistické diktatuře – životní podmínky pracujících zlepšovaly, podařilo se dosáhnout jistého pokroku a posílit jejich společenské postavení. Absence politické reprezentace, jež by se k tématu hlásila, pak ztěžuje muzejní práci, respektive poptávku po tomto příběhu.

Museum der Arbeit v Hamburku – jak připomněla jeho vědecká pracovnice – Sandra Schürmannová – vzniklo s podporou občanské společnosti, odborů a tamější sociální demokracie. U nás, kde obě levicové strany po nedávných volbách ztratily zastoupení ve Sněmovně, podobný politický impuls přijde jen těžko. Volební programy všech stran, jež nakonec získaly zastoupení v dolní komoře Parlamentu, se široké oblasti práce zdaleka vyhýbaly. A nelze proto očekávat, že by najednou projevily zájem, aby se vrátila do veřejného prostoru.

Vedle toho se ti, kdo chtějí prezentovat dějiny dělnictva, musejí potýkat i s dalšími těžkostmi, které znají i jejich kolegové na západ od českých hranic. Pokud nemají v úmyslu jen oprašovat staré prapory, aby na ně za pár let znovu usedl prach, nevyhnou se otázce, jak vytvořit z dělnického muzea živou instituci. A to takovou, s níž se dokáží dnešní lidé práce identifikovat, vzít jí za svou a nejlépe se i zapojit do jejích aktivit. Ve zkratce: Jak vytvořit instituci jasně hodnotově ukotvenou.

Britské The People’s History Museum sídlící v Manchesteru se nijak netají tím, kde stojí. „Klademe důraz na boj za demokracii. Chceme, aby lidé znali svá práva, uměli je používat a dokázali se zapojit,“ shrnula historička Alice Parsonsová s tím, že to bylo právě dělnické hnutí, kdo posílil demokratickou participaci. Podobně pracují v kodaňském Arbejdermuseet nebo v již zmíněném Hamburku. Všechna tato muzea se snaží otevírat místním, spolupracovat s protestními organizacemi a rámovat veřejnou diskusi z levicových pozic.

Nezapomínají přitom ani na výzvy posledních let, ať už se jedná o postupující digitalizaci, prekarizaci nebo klimatické změny. „Soustavně se pokoušíme náš příběh vyprávět znovu a znovu. Hledáme nediskriminační a inkluzivní narativy. Jsme si totiž dobře vědomi toho, že my, kdo tu pracujeme, tvoříme jen úzký výsek společnosti – všichni jsme bílí, vzdělaní, alespoň veřejně nevyoutovaní a Němci bez migračního pozadí,“ poznamenala Schürmannová s tím, že podpora veřejnosti se bez větší rozmanitosti a diverzity neobejde.

Před Kavkou a jeho spolupracovníky proto leží spousta práce. Nejenže musejí přijít na to, jaký příběh s pomocí některých z tisíce předmětů návštěvníkům odvyprávějí, kde ho začnou a kde s ním skončí, ale zejména si ujasnit, zda mají odvahu udělat víc než to. V ČR jsme zvyklí, že se v muzeu tiše koukáme na exponáty, čteme popisky a poslušně postupujeme z místnosti do místnosti, až se najednou ocitneme zpět na ulici, z níž jsme přišli. Zahraniční příklady nás však učí, že od kulturních institucí lze chtít o poznání více.

Někdejší dělnická muzea měla za cíl povzbuzovat společnou identitu pracujících, posilovat je v jejich bojích za lepší a důstojnější pracovní podmínky a podporovat jejich emancipaci. Práce se i v jedenadvacátém století dotýká každého z nás, každý je jí z různých perspektiv ovlivněn, a tak není žádoucí, aby zůstávala stranou společenské rozpravy. Naopak je ve veřejném zájmu, aby v České republice konečně vznikla instituce, jež se nebude obávat hodnotového vymezení a vykročení zpoza důvěrně známých zdí.

Konferenci Muzea dělnictva a práce: Prezentace emancipace a rozvoje demokracie společně uspořádala Masarykova demokratická akademie, pražská kancelář Friedrich-Ebert-Stiftung a Národní muzeum. Záznam z konference je k disposici na YouTube: https://youtu.be/uNHsjiRkKEA.

Jan Gruber (1987) je novinář, redaktor rubriky Domov Deníku Referendum.

Obsah Listů 6/2021
Archiv Listů
Autoři Listů


Knihovna Listů

Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour

Jan Novotný:
Mizol a ti druzí

Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem

Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát

Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse

Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříšeného Ducha

Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze Ženevy

Jiří Weil:
Štrasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?

další knihy

Cena Pelikán

Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.

Předplatné

Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!

Fejetony

Juraj Buzalka

Vlasta Chramostová

Václav Jamek

Ondřej Vaculík

Alena Wagnerová

Jan Novotný

Tomáš horvath

Tomáš Tichák

Všichni autoři

Sledujte novinky


RSS kanál.

Přidej na Seznam

Add to Google

Co je to RSS?

Mapa webu

Mapa webu - přehled článků a struktury webu.



Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.

Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu

Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.