Současná diskuse na téma jak provést digitální přerod tak, aby byl výhodný pro občany a společnost, je pro Evropu zásadním okamikem. Regulační snahy se zaměřují na vládnoucí Big Tech firmy, sniování potenciálních škod a zvyšování trní konkurence. Jedná se o nezbytné kroky. Pokud chce ale Evropa vyvinout svou vlastní suverénní vizi digitálního prostoru, musí udělat víc, ne se jen snait napravit komerční platformy. Musí svůj prostor aktivně budovat a zaloit jej na digitální infrastruktuře veřejného zájmu. To, co potřebujeme, je digitální veřejný prostor s demokraticky řízenými klíčovými slubami, včetně sociálních sítí a platforem sdílené ekonomiky, jako i veřejných vzdělávacích, kulturních a zdravotnických infrastruktur.
Podoba onoho digitálního prostoru bude do značné míry záviset na tom, jak přes něj budou proudit data a jak bude zajištěno spravedlivé vyuití a přístup k tomuto prostoru. Momentálně probíhá klíčová politická debata o správě údajů, neboť evropskou datovou strategii implementují dva právní předpisy: akt o správě dat a akt o datech. V závislosti na výsledku této debaty Evropa buď vyvine modely pro sdílení údajů jako veřejného statku, nebo posílí trní přístup k datům, která jsou v soukromém vlastnictví a obchoduje se s nimi jako s komoditou.
Přijetím nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) Evropská unie (EU) v roce 2016 poloila základy nového reimu ochrany osobních dat a soukromí postaveného na myšlence silných práv občanů.
Kadý ví, jak v GDPR funguje systém souhlasu, méně lidí ale u zná pravidla pro přenositelnost údajů, která jsou součástí tohoto nařízení. Přenositelnost dat umoňuje uivatelům přemístit své osobní údaje během přepínání mezi slubami (např. můete přesunout všechny své fotografie a související data z Instagramu na alternativní sociální síť s fotografiemi). Jedná se o přehlíené opatření, které má zabránit blokování dat, a to nikoli skrze minimalizaci jejich vyuití, ale skrze poskytnutí kontroly uivatelům nad tím, jak jsou jejich údaje sdíleny.
Pro uivatele je bohuel ale stále obtíné opustit sluby, které nesplňují jejich očekávání nebo které povaují za škodlivé. To je částečně způsobeno nedostatečnou vymahatelností přenositelnosti údajů. Platformy mají silnou motivaci neposkytovat všechna data, která vlastní, a od základu komplikovat proces přenositelnosti dat. Facebook vám umoní stáhnout si vaše příspěvky a fotografie, nemůete si u ale stáhnout váš seznam kontaktů či komentáře. Facebook také nebude sdílet data, která o vás časem nashromádil. Kvůli tomu je obtíné pouívat exportované údaje, a ještě obtínější přejít na jinou slubu, ani byste měli pocit, e jste tím o něco přišli.
Problémem je také nedostatečná monost výběru. Jednoduše nám chybí dostupné alternativy k dominantním platformám, a málo je zejména slueb, které se zásadně liší v tom, jak zacházejí s uivatelskými údaji, moderují obsah nebo generují příjmy.
Výzvy datové ekonomiky nevyadují jen individuální volbu: domáhají se kolektivní reakce. Prvním krokem by bylo posílení pravidel interoperability, co je v současnosti součástí všech hlavních legislativních návrhů EU. Interoperabilita je silnější verze přenositelnosti, vyaduje zpřístupnění dat a umonění dalším slubám tato data vyuívat. Slovo samotné sice zní technicky, jedná se ale o jednoduchý princip, který můe usnadnit vývoj alternativních slueb s vyuitím dat, je nyní vlastní největší platformy. Interoperabilita by tak přispěla k více decentralizovanému ekosystému online slueb, které mohly být nejen uitečné, ale i spravedlivé vůči svým uivatelům.
K dosaení tohoto cíle však nestačí jen legislativa ke sníení škod způsobených monopolními platformami a snaha o zvýšení konkurence, například prostřednictvím interoperability. Spolu s takovou legislativou musí Evropa také vyvinout digitální prostředí, které je víc ne jen jednoduchý trh a které slouí společnosti jako celku. Metaforicky řečeno, nestačí jen otevřít bránu do obezděných zahrad komerčních plošin – musíme si také promluvit o tom, jak vypadají pole kolem nich. A tento prostor bude, doufejme, spravován jako společný majetek: zdroj, který je vlastněn a spravován kolektivně, s ohledem na veřejný zájem.
Evropská unie v roce 2020 oznámila svou novou datovou strategii. Této příleitosti je třeba vyuít. Pokud se snaíme omezit sílu komerčních platforem, můeme zuitkovat pravidla správy dat pro podporu nových slueb a formovat tak veřejný prostor. Prostřednictvím právních aktů, jako je akt o správě dat a akt o datech, můeme zajistit, aby se s údaji nezacházelo jako se soukromým majetkem, ale jako se společným statkem.
Pokud jde o osobní údaje, je potřeba věnovat pozornost ochraně soukromí a dalším základním právům. GDPR ale ukazuje, e ochrana osobních údajů můe jít ruku v ruce s opatřeními, která zvyšují vyuívání dat. Dále také existují obrovské zásoby neosobních průmyslových dat, je lze vyuít ve prospěch naší společnosti.
Pokud toho ale chceme docílit, musíme být ochotní investovat do veřejné infrastruktury. Za prvé, musíme zváit, kde je v naší zadatované společnosti prostor, jen ještě nekontrolují komerční platformy extrahující společenská data pro svůj komerční prospěch. Právě v tomto prostoru musí Evropa vybudovat nové datové reimy. Jedním z takových prostorů je vzdělávání, přičem pandemie koronaviru způsobila jeho náhlou digitální transformaci. Dále je tu prostor zdravotnictví – i tady pandemie urychlila vývoj nových platforem pro správu zdravotních údajů a nyní zde můeme sledovat jasnou vizi pro sdílení lékařských dat ve veřejném zájmu. Tyto infrastruktury by měly být decentralizované a závislé na sdílení dat mezi peer slubami různých velikostí, které dohromady tvoří určitý datový prostor. A tento prostor by měl umoňovat mix veřejných, komerčních a občanských slueb.
Evropská datová strategie ale bohuel působí především jako strategie průmyslová. Na problémy se zahraničními platformami tak musíme odpovídat výchovou vlastních evropských komerčních šampionů, kteří se, doufejme, budou chovat jinak.
Evropská digitální politika se typicky soustředí především na trní oblast. Debata o datech by se však neměla týkat pouze trhu, ale také naší společnosti. Musíme se vyvarovat toho nebezpečí, e všechna data budou vnímána jako komodita, čemu přispívá vlastnické právo k údajům. Návrhy na takové právo byly učiněny ji dříve a dnes se objevují znova. Místo toho bychom se měli k pouívání dat stavět z hlediska zajištění práv a zaměřit se na dostupnost údajů – včetně těch komerčních – pro účely veřejného zájmu. Pandemie odkryla hodnotu zdravotního výzkumu zaloeného na datech a ukázala náklady spojené s nedostatečným přístupem k nim.
Řádná správa dat nám jakoto společnosti poskytne prostředky k utváření veřejně prospěšné digitální sféry. Rovně určí, zda nová pravidla pro komerční platformy povedou k digitálnímu prostředí, které bude rozmanitější, konkurenceschopnější a spravedlivější.
Aby tomu tak bylo, musí se evropská datová strategie soustředit na principy, které se netýkají růstu trhu, ale souvisejí s udritelnou a zdravou společností: podpora běného lidu, posílení veřejných institucí, zajištění suverenity jednotlivců a komunit a ovládnutí technologického růstu a moci skrze decentralizaci. Tyto čtyři principy jsme navrhli v naší Vizi pro sdílenou digitální Evropu (A Vision for a Shared Digital Europe, shared-digital.eu, 2019), kterou vytvořili evropští experti a aktivisté vedení společnostmi Open Future a Commons Network.
Pokud budeme na tyto principy dbát, datové toky mohou přispět k infrastruktuře vytvářející hodnoty nejen na trhu, ale i v digitální veřejné sféře. Doufejme, e úspěšná regulace platforem také zasáhne Big Tech společnosti a zajistí, aby přispívaly ke sdílenému datovému prostoru. Abychom toho mohli dosáhnout, musíme se soustředit na celkovou vizi digitálního veřejného prostoru poháněného datovými toky spíše ne na konkrétní zákony o správě údajů. Naším cílem je v konečném důsledku dosáhnout internetu, který je řízený jako společný majetek a veřejnému zájmu nabízí větší mnoství slueb. Různé proudy politických reforem by se měly spojit skrze snahu o vytvoření sdíleného ekosystému, jen by nebyl zaloen na soukromé kontrole, ale na silné veřejné infrastruktuře. Ta na oplátku umoní výměnu dat a slueb mezi veřejnými institucemi, společnými projekty, jednotlivými uivateli a stávajícími (komerčními) platformami na vzájemném a neextrahovatelném základě. Takový systém by se pak stal motorem evropských digitálních inovací, umonil by vznik dalších generací slueb a platforem a přispěl by ke skutečně evropské technologické kapacitě.
Z anglického originálu přeloila Klára Nekvasilová.
Vybrané texty vyšly původně jako Progressives and a new social contract – arduous pathways from the semi-periphery (29. října 2021), Making the international corporate tax system work for all (3. listopadu 2021), Aligning the challenges of our time (6. listopadu 2021) a Regulate, but build too: for a European digital sphere (15. listopadu 2021) na webu progressivepost.eu.
Alek Tarkowski je Strategy Director ve společnosti Open Future (openfuture.eu).
Paul Keller je Policy Director ve společnosti Open Future.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.