Progresivisté a nová společenská smlouva
Silné instituce jsou podmínkou posunu z periferie do centra, problémem středo- a východoevropských zemí je často právě slabost jejich institucí. V textech z časopisu Progressive Post si o institucích můete číst coby podmínce společenské představivosti nezbytné pro utlumení populismu, nástroji zvládnutí digitálních technologií, ustavení spravedlivého daňového systému a ekologické transformace.
-red-
Mnoho nadějí, tueb a očekávání lidí ijících ve střední, východní a jiní Evropě zůstává více ne 30 let po pádu Berlínské zdi navzdory plnoprávnému členství daných zemí v Evropské unii nenaplněno. K dosaení pokročilé úrovně znalostní ekonomiky a plnohodnotné ústavní demokracie bude nezbytná nová generace vůdců, vzešlá ze širokých inkluzivních a progresivních aliancí.
Pro první a druhou generaci reformátorů ve střední a východní Evropě byly významnými rádci při procesu vstupu do EU mezinárodní instituce, nejprve Mezinárodní měnový fond a Světová banka a poté Evropská banka pro obnovu a rozvoj a Evropská unie. ádná z těchto mezinárodních institucí však nevyvinula ucelený model rozsáhlé institucionální transformace od centrálního plánování k sociálně-trnímu hospodářství.
Transformace, kterou prosazovaly mezinárodní instituce a kterou nekriticky přijímaly první dvě generace reformátorů ve střední a východní Evropě, stála na domněnce, e dané země vyvinuly sociální stát předčasně. Jediným způsobem, jak se stát mezinárodně konkurenceschopnými, pak byla demontá nebo privatizace některých klíčových pilířů sociálního zabezpečení, jako jsou veřejné důchodové systémy a do značné míry také systémy veřejného zdravotnictví. Nebyl brán zřetel na to, e v procesu evropeizace a globalizace nelze dělat kompromisy mezi sociálním blahobytem a celkovou konkurenceschopností. Jedny z nejkonkurenceschopnějších a nejinovativnějších zemí na světě jsou toti díky vyspělým systémům sociálního zabezpečení také nejvíce sociálně soudrné. Pilíře sociální péče a mezinárodní konkurenceschopnost se vzájemně podporují a posilují. Pouze země s vysoce kvalitními systémy sociálního zabezpečení, včetně vysoce kvalitního vzdělávání, výzkumu a vědy nebo odborné přípravy a rekvalifikace zaměstnanců, mohou dosáhnout vysoké úrovně soudrné, inovativní a konkurenceschopné znalostní ekonomiky.
Takový proces vyaduje vysokou míru zapojení všech zainteresovaných stran, vysokou míru společenské důvěry a transparentní a inkluzivní instituce ústavní demokracie. Institucionalizovaný sociální dialog se všemi hlavními zainteresovanými stranami – vládou, odbory a zaměstnavateli – můe vytvořit ucelenější přístup k rozvoji moderní a inkluzivní znalostní ekonomiky a společnosti. Vyaduje to moderní, sofistikovanou verzi průmyslových a rozvojových politik, které první období transformace a vstupu do EU prakticky nedovolovalo.
Právě tyto restrukturalizační a rozvojové politiky nyní hrají klíčovou roli při obnově po pandemii a zelené transformaci v EU, USA i v dalších zemích. Kvalitní průmyslové politiky ale vyadují kvalitní a transparentní veřejnou správu, iniciativu, koordinaci a spolupráci všech zainteresovaných stran – vlastnosti, v kterých země střední a východní Evropy v prvních fázích transformace a procesu vstupu do EU zaostávaly a které dále nerozvíjely. Dominovala tehdy mantra, e se o všechno postará volný trh. Čím méně toho stát dělal, tím lépe.
Myšlenku o předčasných sociálních státech ve střední a východní Evropě doprovázela představa nadřazenosti mezinárodních trhů, reziduální sociální politiky a závislosti na mezinárodních finančních tocích. Strukturální fondy a fondy soudrnosti pomohly zlepšit podmínky v řadě klíčových oblastí hospodářského, zemědělského a společenského ivota mnoha zemí střední a východní Evropy. Tyto prostředky však nevedly k inovativnějšímu, inkluzivnějšímu a udritelnějšímu rozvoji.
Evropské regionální ročenky a evropské zprávy o inovacích dokládají přetrvávající propast mezi nejrozvinutějšími regiony, soustředěnými v několika evropských zemích, a zbytkem EU. Bývalý polský ministr financí a místopředseda vlády Grzegorz Kołodko, který byl před deseti lety rovně odborníkem na transformaci, popsal Polsko jako úspěch ze dvou třetin, čím poukázal na mnoství promarněných příleitostí a špatné řízení transformace a procesu vstupu do EU.
Thomas Piketty v knize Kapitál a ideologie poukázal na fakt, e odliv peněz ze střední a východní Evropy ve formě zisků a jiných příjmů z vlastnictví výrazně převýšil jejich přísun do tohoto regionu.
Nespokojenost obyvatelstva má svůj původ ve výše zmíněné deziluzi z transformačního a post-transformačního období a vstupu do EU. Země střední, východní a jiní Evropy přitom inovační, výrobní, sociální a demokratický potenciál skutečně mají.
Ústup k autoritářskému populismu, který nabízí jen o špetku lepší sociální politiku, však není ani nutný ani dostačující ke skutečné sociální a ekonomické transformaci regionu směrem ke znalostní ekonomice a inkluzivní, pluralitní společnosti.
Maďarská biochemička Katalin Karikó, pracující v USA, pomohla ochránit svět před koronavirem. Tradice vědy, výzkumu a vzdělávání je silná v celém středovýchodoevropském regionu. K dosaení strukturálních zlepšení místních společností a ekonomik potřebuje příští generace reformátorů vytvořit širokou progresivní alianci v rámci regionu a v celé EU.
Úspěch evropského oivení závisí na úspěšné transformaci ekonomik ve Španělsku, Itálii, Portugalsku a Řecku, ale i na úspěšné transformaci směrem k inkluzivním, udritelným ekonomikám ve střední, východní a jiní Evropě.
Ochota dělat věci jinak vyaduje institucionální představivost. Strukturální transformace vyaduje transparentnost, vizi, široké aliance a zapojení všech zainteresovaných stran. Aby se evropská sociální demokracie posunula do 21. století, měli by sociální demokraté přejít od tradiční daňové a transferové politiky směrem k přetvoření a demokratizaci samotné trní ekonomiky. Rozšířením přístupu k výrobě, novým technologiím, dlouhodobému financování, dovednostem a všem ostatním potřebným zdrojům mohou sociální demokraté rozšířit i svou tradiční společenskou základnu.
Institucionální inovace, jako jsou decentralizované veřejné rizikové fondy, rozptýlená vlastnická práva nebo fondy regionálního rozvoje, mohou přilákat nové sociální skupiny, které jsou doposud vyloučeny z výhod a příleitostí globalizace a evropeizace. Podpora celoivotního vzdělávání a financování by se mohly stát jednou z ústředních sociálních politik pro moderní znalostní ekonomiku. Široké aliance přesahující pokusy o třetí cestu v posledních dvou desetiletích by mohly přinést alternativní budoucnost, která by byla inkluzivnější a udritelnější. Iniciativy zdola na místní a regionální úrovni v návaznosti na národní a nadnárodní politiky by mohly přivést do rovnováhy procesy globalizace a evropeizace a překonat současnou hierarchickou segmentaci a koncentraci ekonomických a finančních sil v rukou několika privilegovaných korporací a regionů.
Z anglického originálu přeloil Martin Babička.
Matjaz Nahtigal je docent mezinárodního a evropského práva, působí na Fakultě sociálních věd Univerzity v Lublani.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.