Jste zde: Listy > Archiv > 2021 > Číslo 6 > Václav Jamek: Éra obojího násilí, aneb Sprostota a Útlocit
Protoe mě úděl společenského tvora řadil a řadí hned do několika lidských skupin, jich si příslušníci mého druhu příliš nebo vůbec neváí, pokud k nim přímo nechovají nenávist, musel jsem si u zamlada poloit otázku, kde pro mne leí hranice únosného a co u ve vztahu k sobě nemohu nechat být, nemám-li opovrhovat sám sebou. Neboli, výchozí bod, aby se člověk uchránil před pokušením veškeré přemrštěnosti: sám sebou neopovrhuji a opovrhovat nehodlám; pak mě ani tolik nerozhází, kdy mnou opovrhují jiní lidé: protoe se znám a vím, co jsem. Musím si vytvořit oporu sám v sobě.
Druhý ohled: síla toho, kdo nebo co mi dává najevo svou nadřazenost a snaí se mě poníit. Je-li ta síla příliš velká a můe-li snadno zničit můj ivot, budu asi mít sklon svou nedůtklivost moudře spolknout a nestavět se protivníkovi čelem. Spíš ho budu obcházet, kudy to jen půjde, protoe s výjimkou amerických televizních padouchů není naštěstí ádný člověk všudypřítomný, vševědoucí ani všemohoucí.
Kdy bude někomu vadit, e nejsem komunista, ale existencialista, navíc homosexuál, který píše básně a pouští si nahlas vánou hudbu, a ten někdo si na mě dovoluje tím víc, e za ním stojí státní moc, nebudu se uraeně nebo neurvale domáhat svých nezadatelných práv, začnu manévrovat, tříbit svou chytrost a lstivost, a také se obejdu beze všeho, co je podmíněno plazením. Ochotu plazit se nesmím projevit za ádných okolností. Smířím se s vlastní nenápadností, a bude-li to nutné, odejdu, do lesů, jinam. A budu-li hodně odváný, budu státní moci jen připomínat, k čemu se sama zavázala, a ádat, aby dodrovala vlastní zákony; ke kterýmto zákonům nicméně patří také diskriminační zákony o veřejném pohoršení, o legální způsobilosti k pohlavnímu ivotu, o zneuití příbytku, o trestném činu prostituování poskytnutím daru, večeře nebo noclehu (neboli civilizovaným jednáním).
Mám zkušenost, e ten, kdo se nesníil a neplazil se, nemá ani přílišnou potřebu se mstít. Člověk se nejčastěji mstí za vlastní slabost. Na komunistické vládě mi tolik nevadil její program jako její neukojitelná záštiplnost, krutost, ubohost, malost. Ukazuje se, e krutost, ubohost a malost jsou vlastní i nástupnickému reimu, protoe takoví jsou prostě u nás lidé; asi nejen u nás. Ale nová moc má nové způsoby, ovládaní si smějí ulevovat, jak je libo, nic to neznamená, nebo a dosud neznamenalo.
A lidé si vskutku dopřávají: u nás, protoe jsme neotesanci, se rozmáhá především sprostota a hrubost, méně u choroba, která zachvátila ušlechtilejší Západ, stejně nesmiřitelná přecitlivělost. Sprostota přitom naříká, jak ji utlačuje jemnocit (a vůbec všechno i trochu méně sprosté), a jemnocit zase, jak ho utlačuje sprostota (a vůbec všechno i trochu méně jemnocitné). Sprostota je ve vztahu k sobě najednou tuze jemnocitná, a jemnocit ve vztahu k druhým nadmíru sprostý.
Jak jsem řekl, přemýšlel jsem o mezích toho, co mohu od druhých snést, a tedy i toho, co jim smím projevovat. Dospěl jsem k závěru, e mám-li se cítit svobodně, nesmím dopustit jedno ani druhé. Protoe mi nelze zakázat uštěpačnost, ba ani jistou míru neomalenosti, musím stejnou míru dopřát i druhým, leč míru, která sprostotu neospravedlňuje. A protoe i moje citlivost můe být zraňována, nesmím sám zbůhdarma zraňovat jiné; ale rány k ivotu patří, musím se naučit přijímat je, a nelze ani dovolit, aby člověku začala nasazovat těsnou svěrací kazajku šílená policie citu. Druhý má i právo nemít mě rád a posmívat se mi; ale ne mi škodit, jak uzná za vhodné.
Proto musí mít kadý člověk monost se bránit – proti hrubosti a podlosti, ale také proti útlocitu – a získat zadostiučinění, je-li k tomu důvod, ale na tom by mělo zůstat; zvlášť proto, e neexistuje ádná jednotná fazóna sprostoty ani citlivosti: lidé jsou nastaveni všelijak. Vnucenou úpravou slovníku nebo gramatiky, nato jejich proškrtáním, ani proškrtáním literatury, umění a dějin, se nedá získat vůbec nic; jen hodně ztratit.
Ve skutečnosti jsou sprostota a nedůtklivá přecitlivělost dvě strany jedné mince, v jedné se vdy skrývá i ta druhá; obě mohou být odpovědí na nespravedlnost, ale rozhodně jde o dvě podoby frustrované, a tedy nepřiznané vůle k moci i faktické bezmoci, o dvě formy stejného plíivého násilí. A vypadá to, e v západní civilizaci právě nastala éra obojího násilí, ke škodolibému potěšení těch, kterým jsme trnem v oku.
Opozice mezi politickou korektností a nekorektností je tedy pouhé zdání: z té druhé násilí křičí, v té první se skrývá. V případě útlocitu, který si vzal za rukojmí křivdy světa a jeho poadavky dávno přesáhly meze dobrého mravu, je to tudí méně zřejmé, ale stačí pováit: kdy fanatici (a bohuel především fanatičky), kteří vidí zločin rasismu a uráku nemuského pohlaví všude a vidí jenom to, veřejně pálí knihy ze školních knihoven, protoe jejich autoři netušili, kam a to budoucnost dopracuje, jsou přece ve své přecitlivělosti a pod záminkou spravedlivého zúčtování skutečnější násilníci ne hulváti, kteří ve svých představách klidně nechají pomřít všechny běence z třetího světa, ale zatím jen křičí (tím křikem ovšem ospravedlňují zločiny, kterých se s odkazem na něj dopouštějí státy).
Přitom je zřejmé, a právě z tohoto počínání, proč by mentální ustrojení našich předků mělo zůstat v naší ivé paměti a proč by se to měly dozvídat u děti: pořád to známé poučení o tom, jak se v dějinách kadá tragédie opakuje jako ještě horší tragédie; a zrovna kdy si myslíme, jak jsme z toho venku. Odporný je přitom i stupeň pokrytectví, který dělá z těch emancipačních hnutí maškarádu. Kdy černošský fotbalista, kterému jiný fotbalista ve své pitomosti něco zašeptá do ucha, začne jako pravý chlap místo jadrné odpovědi kňourat, e byl rasisticky uraen, nemůe být pochyb o tom, e hraje komedii; je to stejné, jako se při sebelehčím soupeřově dotyku svíjet v křečích po trávníku. Já bych na místě toho fotbalisty odpálil: Jdi se spláchnout, bledule vyblitá! A bylo by vystaráno. (Dělám to tak v jiné věci u dávno.) Ani bych nemusel čekat v tunelu, a bleduli zákeřně vrazím jednu pěstí. e potom celá mezinárodní organizace kolem černého komedianta úsluně poskakuje, jako by mu věřila, je u přímo ubohost, která k rasismu naopak povzbuzuje, a skutečně povzbudila.
Tmavá barva kůe není morální hodnota. Take nezaručuje nic. Je to jen barva kůe.
To mravnostní taení u ostatně začíná poírat své vlastní děti. Před pár dny jsem se pročítal jedním francouzským gay-blogem, diskutovalo se v něm mj. dost roztomile o tom feministickém poadavku, aby měli mui zakázáno sedět v paříském metru rozno (pokud to enám vadí, naše náruč zůstává otevřená), potom se autor podivoval nad tím, e nějaká antirasistka odsoudila pouívání obvazů, protoe jsou bílé, a nakonec u se pohoršoval, e gay organizace pořádající průvod Gay-Pride rozhodla, e se bílí účastníci zařadí a na jeho konec. (Není mi zřejmé, jak dlouhý musel ten konec být, při sloení veškeré francouzské gay populace; toti pokud většina bílých z průvodu radši neodešla.) Vypadá to špatně, psal autor. Budu se muset odstěhovat do Polska nebo do Maďarska.
Přímá surovost i lítý útlocit ve společenském bytí jsou extremismy. U jsem napsal, e jejich vzestup je důsledkem bezradnosti, ve které se západní společnost ocitla jako v bludném kruhu: to, co ztratilo důvěru, není čím nahradit. Je tu jen ztracená důvěra. Zdrenlivost a jistá kázeň by nám aspoň ulevily, kdyby k tomu byl někdo ochoten. Ale jak vybřednout z té bezradnosti? Nevím. Jsem touhle dobou dost bezradný.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.