V předchozím pojednání (Listy č. 3/2021, str. 22–25) jsem vyslovil pochybnosti, zda pouze vědecké bádání můe být výlučným povoláním některých vysoce kvalifikovaných zaměstnanců institucí zaměřených převáně na základní a aplikovaný výzkum, tedy včetně ústavů Akademie věd. Proti tomu lze ale vznést argument, e v oblasti umění bývá původní tvorba přinejmenším stejně významným zdrojem obivy mnoha reprodukčních umělců. V čem se má tedy lišit společenské postavení a význam soudobého vědce a umělce?
K získání vhodné odpovědi na tuto otázku je vhodné srovnávat úlohu a postavení obou těchto intelektuálů v naší společnosti samozřejmě s vědomím, e právě můj pohled nebude zcela objektivní. Oba působí v trvale se vyvíjející široké aktivitě chápané v mém pohledu pod pojmem kultura, která ale bývá el také v České republice neprávem zuována jen na uměleckou činnost. Proto máme třeba Ministerstvo kultury, správně by mělo být Ministerstvem umění, a Ministerstvo školství a tělovýchovy by spíše mělo být Ministerstvem vzdělávání a tělovýchovy. Teprve pak by bylo na prvý pohled patrné, která státní instituce nejen podporuje, ale i materiálně zabezpečuje umělce a vědce z povolání.
Při analýze těchto vztahů by se mělo ale vdy sledovat, zda v pracovní aktivitě zaměstnance dané instituce převládají tvůrčí a/nebo reprodukční rysy, i kdy u některých osob to můe být obtíné, zvláště mezi umělci. Nezřídka vynikající skladatelé byli a jsou zdatní i jako reprodukční umělci přinejmenším v některém instrumentálním oboru. Původní umělecká tvorba má obvykle svojí rychlejší realizaci v umění reprodukčním, bez něho by nepronikla do povědomí širší veřejnosti. Naproti tomu i významné objevy stěejní pro rozvoj exaktní vědy mívají menší odezvu mezi laickou veřejností a čekají obvykle mnohem déle na své praktické vyuití, pokud k němu alespoň během ivota jejich původců vůbec dojde.
Omezím-li se jen na pole vědy, pokládám za podstatné rozlišovat úlohu a význam tvůrčích badatelů na jedné straně a výzkumných specialistů na straně druhé. V mé vlastní specializaci (organické chemii) jsem se často setkával s tvůrčími chemiky přicházejícími s novými nápady a náměty pro základní výzkum. Ten ale obvykle lépe ne oni dokázali uskutečňovat a jejich spolupracovníci (experimentátoři, výpočetní specialisté), bez nich by původní záměry zůstávaly jen zboným přáním svých původců. Ohlas a společenský dopad této badatelské činnosti dokázali také významně ovlivnit popularizátoři vědy, i kdy se uskutečňování těchto tvůrčích záměrů sami neúčastnili. Právě jejich působení, zejména ve veřejných sdělovacích prostředcích, pokládám za velmi uitečné a mají dle mého soudu svoji nezastupitelnou úlohu v ádoucím přibliování skutečné vědy širšímu publiku.
Věda a umění mají tolik společných funkcí a rysů, e jejich úplnou institucionální separaci na akademické půdě lze stěí obhajovat. Moderní společnost by měla povaovat vědce a umělce za vzájemně se obohacující činitele a hybatele pokroku, zaloeném nejen na racionální logice a experimentálním ověřování lidského poznání, ale i na jeho ztvárňování uměleckou formou. Společně tak zobrazují dle mého soudu trvalý duchovní vývoj druhu Homo sapiens sapiens.
Jaké závěry z těchto úvah se nabízí formulovat? Tvůrčí činnost nelze přikazovat, či dokonce plánovat a jejich nositelé by neměli být materiálně závislí na grantové podpoře cíleného výzkumu. Těiště vědy by mělo být převáně orientováno do institucí, jejich zaměstnanci vykonávají své pracovní povinnosti v rámci výuky studentů v příslušných vědních a uměleckých oborech, tedy do vysokoškolského (univerzitního) prostředí, v něm jejich existence není podmiňována plněním časově limitovaných výzkumných úkolů. Naproti tomu je ádoucí, aby těiště základního i aplikovaného výzkumu bylo orientováno do specializovaných ústavů, jejich zaměstnanci řeší cílené (grantové) projekty směřující k jejich co nejrychlejší aplikaci ve společenské praxi. Je proto rozumné přesouvat stále více vědeckého bádání na mimouniverzitní půdu a pod vliv grantových agentur, jak jsme toho stále častěji svědci? Ponechávám na čtenáři, aby podle vlastních zkušeností posoudil, zda a jak jsou tyto problémy v České republice řešeny.
Josef Kuthan (1934) je chemik a vysokoškolský profesor, působil na VŠCHT v Praze a na univerzitách v Jeně a Freiburgu.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.