Dvouměsíčník pro kulturu a dialog

Tiráž a kontakty     Předplatné



Jste zde: Listy > Archiv > 2021 > Číslo 6 > Josef Kuthan: Vědec a umělec

Josef Kuthan

Vědec a umělec

V předchozím pojednání (Listy č. 3/2021, str. 22–25) jsem vyslovil pochybnosti, zda pouze vědecké bádání může být výlučným povoláním některých vysoce kvalifikovaných zaměstnanců institucí zaměřených převážně na základní a aplikovaný výzkum, tedy včetně ústavů Akademie věd. Proti tomu lze ale vznést argument, že v oblasti umění bývá původní tvorba přinejmenším stejně významným zdrojem obživy mnoha reprodukčních umělců. V čem se má tedy lišit společenské postavení a význam soudobého vědce a umělce?

K získání vhodné odpovědi na tuto otázku je vhodné srovnávat úlohu a postavení obou těchto intelektuálů v naší společnosti samozřejmě s vědomím, že právě můj pohled nebude zcela objektivní. Oba působí v trvale se vyvíjející široké aktivitě chápané v mém pohledu pod pojmem kultura, která ale bývá žel také v České republice neprávem zužována jen na uměleckou činnost. Proto máme třeba Ministerstvo kultury, správně by mělo být Ministerstvem umění, a Ministerstvo školství a tělovýchovy by spíše mělo být Ministerstvem vzdělávání a tělovýchovy. Teprve pak by bylo na prvý pohled patrné, která státní instituce nejen podporuje, ale i materiálně zabezpečuje umělce a vědce z povolání.

Při analýze těchto vztahů by se mělo ale vždy sledovat, zda v pracovní aktivitě zaměstnance dané instituce převládají tvůrčí a/nebo reprodukční rysy, i když u některých osob to může být obtížné, zvláště mezi umělci. Nezřídka vynikající skladatelé byli a jsou zdatní i jako reprodukční umělci přinejmenším v některém instrumentálním oboru. Původní umělecká tvorba má obvykle svojí rychlejší realizaci v umění reprodukčním, bez něhož by nepronikla do povědomí širší veřejnosti. Naproti tomu i významné objevy stěžejní pro rozvoj exaktní vědy mívají menší odezvu mezi laickou veřejností a čekají obvykle mnohem déle na své praktické využití, pokud k němu alespoň během života jejich původců vůbec dojde.

Omezím-li se jen na pole vědy, pokládám za podstatné rozlišovat úlohu a význam tvůrčích badatelů na jedné straně a výzkumných specialistů na straně druhé. V mé vlastní specializaci (organické chemii) jsem se často setkával s tvůrčími chemiky přicházejícími s novými nápady a náměty pro základní výzkum. Ten ale obvykle lépe než oni dokázali uskutečňovat až jejich spolupracovníci (experimentátoři, výpočetní specialisté), bez nichž by původní záměry zůstávaly jen zbožným přáním svých původců. Ohlas a společenský dopad této badatelské činnosti dokázali také významně ovlivnit popularizátoři vědy, i když se uskutečňování těchto tvůrčích záměrů sami neúčastnili. Právě jejich působení, zejména ve veřejných sdělovacích prostředcích, pokládám za velmi užitečné a mají dle mého soudu svoji nezastupitelnou úlohu v žádoucím přibližování skutečné vědy širšímu publiku.

Věda a umění mají tolik společných funkcí a rysů, že jejich úplnou institucionální separaci na akademické půdě lze stěží obhajovat. Moderní společnost by měla považovat vědce a umělce za vzájemně se obohacující činitele a hybatele pokroku, založeném nejen na racionální logice a experimentálním ověřování lidského poznání, ale i na jeho ztvárňování uměleckou formou. Společně tak zobrazují dle mého soudu trvalý duchovní vývoj druhu Homo sapiens sapiens.

Jaké závěry z těchto úvah se nabízí formulovat? Tvůrčí činnost nelze přikazovat, či dokonce plánovat a jejich nositelé by neměli být materiálně závislí na grantové podpoře cíleného výzkumu. Těžiště vědy by mělo být převážně orientováno do institucí, jejichž zaměstnanci vykonávají své pracovní povinnosti v rámci výuky studentů v příslušných vědních a uměleckých oborech, tedy do vysokoškolského (univerzitního) prostředí, v němž jejich existence není podmiňována plněním časově limitovaných výzkumných úkolů. Naproti tomu je žádoucí, aby těžiště základního i aplikovaného výzkumu bylo orientováno do specializovaných ústavů, jejichž zaměstnanci řeší cílené (grantové) projekty směřující k jejich co nejrychlejší aplikaci ve společenské praxi. Je proto rozumné přesouvat stále více vědeckého bádání na mimouniverzitní půdu a pod vliv grantových agentur, jak jsme toho stále častěji svědci? Ponechávám na čtenáři, aby podle vlastních zkušeností posoudil, zda a jak jsou tyto problémy v České republice řešeny.

Josef Kuthan (1934) je chemik a vysokoškolský profesor, působil na VŠCHT v Praze a na univerzitách v Jeně a Freiburgu.

Obsah Listů 6/2021
Archiv Listů
Autoři Listů


Knihovna Listů

Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour

Jan Novotný:
Mizol a ti druzí

Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem

Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát

Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse

Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříšeného Ducha

Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze Ženevy

Jiří Weil:
Štrasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?

další knihy

Cena Pelikán

Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.

Předplatné

Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!

Fejetony

Juraj Buzalka

Vlasta Chramostová

Václav Jamek

Ondřej Vaculík

Alena Wagnerová

Jan Novotný

Tomáš horvath

Tomáš Tichák

Všichni autoři

Sledujte novinky


RSS kanál.

Přidej na Seznam

Add to Google

Co je to RSS?

Mapa webu

Mapa webu - přehled článků a struktury webu.



Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.

Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu

Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.