Máme tendenci přemýšlet o lidském ivotě tak, e je nepřetritý. e začne nějakým okamikem, na který v dlouhém řetězci navazují další okamiky, ne na sklonku dní docela skončí. Biologie odlišuje ivé a neivé tím, zda v daném organismu probíhají biologické procesy. Mimo vědeckou komunitu chápeme ivot, jmenovitě pak lidský ivot, poněkud šířeji ne procesy zajišťující prostý chod těla. S jeho uchopením nám místo biologie pomáhá spíš filozofie, etika, psychologie nebo náboenství. Součástí tohoto běnějšího pojetí lidského ivota není jen názor, který máme sami na sebe a na smysl či oprávněnost našeho vlastního bytí, ale i názory, které máme na druhé, na společnost, na hodnotový systém. ivot, jak o něm běně přemýšlíme, je mnohem víc souhrnem našich postojů a sociálních vztahů ne kontinuálním řetězcem nějakých objektivních projevů našeho bytí. Mnohem víc řešíme ivot společenský ne ivot holý, naštěstí.
Zatímco v případě biologického ivota je poměrně oprávněná domněnka, e probíhá podle vzorce narodí se – nepřetritě ije – zemře, v případě ivota společenského je to o poznání sloitější. ádný společenský systém, smlouva nebo zřízení, nedává univerzální záruku, e bude společenský ivot v jeho rámci probíhat v kadém okamiku nepřetritě, bez náhlých zásahů v podobě katastrof, válek, disruptivních technologických změn nebo třeba epidemií. Neexistuje ádný důvod si myslet, e během našeho ivota nepřijde nějaký zlom, který náš sociální ivot dočasně (nebo i trvale) utlumí. A není hned nutné sahat po katastrofických scénářích. Na individuální úrovni můe takový útlum ivota vyvolat nemoc, ztráta blízkého člověka, psychické problémy nebo klidně i materiální deprivace.
Přesto je myšlenka přetritelnosti lidského ivota pro mnohé těko přijatelná. To se projevuje třeba v situaci, kdy je společnost nucená v krátkém čase zvládnout velké společenské změny, co přirozeně vyvolává sociální napětí, nejistotu a nedůvěru v novoty. Na takovou situaci je mnohem snazší uplatnit optiku buď – anebo!, tedy buď bude ivot pokračovat jako dosud, nebo tady všichni zemřeme. Připustit si, e jsme se ocitli ve stavu jakési hibernace – útlumu ivota, jak o něm běně přemýšlíme – vyaduje opustit zaité schéma myšlení.
Nejde přitom o nějaký projev konzervativismu, ačkoliv příběh o nepřetritém lidském bytí má samozřejmě kořeny v křesťanském pojetí věčného ivota. Odráí se ale i ve východiscích osvícenského racionalismu, tedy pokrokové ideologie v podobě důvěry v lineární charakter vědění (lidstvo dokáe nepřetritě navyšovat své poznání).
Představte si situaci, kdy se v důsledku zvětšování Slunce zvýší intenzita jeho záření, které dopadá na povrch Země. Záhy se ukáe, e to lidem způsobuje váná onemocnění, rychle roste počet případů s rakovinou kůe. Společnost tedy v krátkém čase přejde na nový reim, vycházet se bude v noci, spát se bude přes den. Přesto zůstává společenský ivot omezený, protoe v noci se hůř hraje fotbal, neuděláte pořádné svatební fotky, noční dovolená u moře taky nic moc Do toho přijdou vědci s prototypem biologického čipu, který má schopnost zmírnit dopady intenzivního záření a s 80% pravděpodobností brání tomu, e se rozvine rakovina kůe.
Pro osvícenské pojetí je to jasný důkaz, e nic jako diskontinuitu programově řešit nepotřebuje. Vynález ochranného čipu je toti potvrzením jeho lineárního východiska, kterému můeme pracovně říkat třeba lidstvo má schopnost poznat problém a najít na něj díky vědě a technologii účinné řešení. Je zcela v souladu s osvícenským myšlením prosazovat, aby se všichni lidé chránili díky nově vyvinutým čipům a aby se společenský ivot mohl vrátit do kolejí, kde byl před náhlou sluneční událostí.
Úplně jinak to ale vypadá z křesťanských hodnotových východisek. Jejich součástí je toti od počátku i úvaha o lidské přirozenosti, o původu člověka, který stojí mimo kompetence lidského rozhodování. Tady je etický problém mnohem větší a můe dovést i k závěrům, e biologický čip nepřípustně ovlivňuje právě tuhle nedotknutelnou rovinu lidského bytí. Právě aplikací čipu by došlo k přetrení lidské přirozenosti. A protoe sluneční aktivita zůstává pořád vysoká a přes den nejde venku být, budeme si raději zvykat na ivot ve tmě. Třeba se slunko jednou zase ustálí.
Oba pohledy tedy nakonec dojdou k nějakému vyústění, které jim umoňuje říct: podívejte se, cesta, kterou jsme zvolili, ádné přetrení neobsahuje a ivot pokračuje dál. Problém je, e v tomto konkrétním případě jsou ve vzájemném rozporu. A je tu ještě jeden faktor, který výrazně nahrává jednomu z konkurujících pohledů. Faktor typický právě pro naši dnešní společnost, ne pro doby, kdy se debatovalo o konci abolutismu a volebním právu.
Tím faktorem je role technologií, respektive jejich stále intenzivnější pronikání do našich kadodenních ivotů. Jak obstojí argument nedotknutelnosti bytí ve světě, kdy navzdory našim nejlidštějším úmyslům komunikujeme s našimi blízkými skrze systém jedniček a nul? Skrze technologii, která naše projevy rozkládá do kódu, přes který se výsledné sdělení zase sloí, aby ho mohl přečíst na svém přijímači adresát? Vzdání se přímého kontaktu, přímé promluvy a její neproblematické svěření do sféry technologií, o jejích principech máme jako uivatelé obvykle pramalé povědomí – to není něco, co by zasahovalo do sféry přirozeného lidského bytí?
Americká feministka Donna Harawayová u v roce 1985 upozornila na trend stírání hranice mezi člověkem jako bytostí a něčím, pro co pouívá označení kyborg. Kyborg ztělesňuje schopnosti, které nám dává technologická nadstavba, ať u v podobě přímých nástrojů, je ovládáme (třeba mobil nebo počítač), tak v podobě umělých kloubů, přístrojů na podporu srdeční činnosti nebo nakonec i vakcín. Podle ní je lpění na identitárních kategoriích, spjatých s přirozeností člověka, přeitek, který do budoucna nemá opodstatnění. Čím víc budeme jedničkami a nulami ve stále rozvinutější technologické síti, tím méně jasné budou hranice mezi člověkem a kyborgem.
Ve světle dnešní diskuse o vakcínách je a zaráející, e nástup nových technologií u nás nevyvolal větší hodnotovou debatu v době, kdy k němu docházelo, érou mobilních technologií počínaje a 3D tiskem konče. Faktem je, e jsme je přijali jako neproblematickou součást fungování našich ivotů dávno před pandemií. Češi dokonce patří dlouhodobě k nejméně skeptickým národům v Evropě, co se digitalizace týče, a příliš je netrápí ani nová rizika spojená s kyberkriminalitou, natopak otázka nějaké rovnosti v souvislosti s technologiemi. Je naprosto normální poadovat od zaměstnanců, e budou komunikovat online, případně třeba dokonce mít účet na Facebooku. Technologické patche k naší přirozenosti, jako je mobil, počítač a účty na internetových slubách, u dávno společensky prošly a málokdo je popíše jako zhoršení. Naopak, leckdo je vnímá jako pomůcky, jak se právě přerušení sociálního ivota vyhnout.
Heda Čepelová (1988) je socioloka a příleitostná publicistka, působí v Masarykově demokratické akademii.
Miroslav Jašurek (1983) je politolog a analytik, člen představenstva Masarykovy demokratické akademie.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.