Paní docentku Galinu Kopaněvu jsem poznal jako lektorku semináře ruského filmu v kině Morava ve Veselí nad Moravou. Poprvé jsem tam přijel v r. 2004, to u akce navazující na seminář sovětského filmu v Chebu (který zvláště za perestrojky přinášel pozoruhodné filmy) běela desátý rok. Uchvátily mne tenkrát zejména kultovní Abuladzeho Pokání či Balajanův Fízl, příběh středoškolského profesora, který je carskou tajnou policií nucen k donášení a východisko nachází v sebevradě (Balajan pochopitelně jinotajně kritizoval sovětskou praxi). Snad ještě více ne samotné filmy mne zaujaly lektorské úvody G. Kopaněvy. U obou zmíněných filmů zdůraznila jejich morální rozměr, který byl pro filmy období přestavby typický.
Galina Kopaněva (26. 11. 1931 Kolín–16. 10. 2012 Praha) byla dcerou české učitelky narozené v Rusku a ruského lesního inenýra, bělogvardějského emigranta. Po maturitě na Sovětské SŠ v Praze studovala filmovou vědu a dramaturgii na FAMU (1950–1957). Pak se ivila překládáním, úvody, psaním o filmech, od r. 1961 byla odbornou redaktorkou filmových publikací v nakladatelství Orbis, v l. 1964–1979 redaktorkou měsíčníku Film a doba. Od r. 1972 vyučovala (nejdříve externě) na FF UK, ještě po r. 2004 jako důchodkyně tamté i na FAMU. V r. 1985 obhájila dizertaci na téma Vývojové tendence bulharské kinematografie. Od 90. let byla odbornou poradkyní MFF v Karlových Varech. Svými zasvěcenými texty i pedagogickými aktivitami formovala kinematografické myšlení několika generací filmařů a filmových historiků a kritiků, uvádějí autoři knihy G. Kopaněva: Spatřit a napsat. Filmové kritiky, statě a rozhovory. Tu vydal Národní filmový archiv v r. 2017, editorem byl Tomáš Hála.
VŠ pedagog Jaromír Blaejovský na záloce knihy píše: Tato kniha zpřístupňuje texty rozptýlené v mnoha leckdy obtíně dostupných periodikách. Jejich zřetězením je čtenář vtaen do fascinujícího dialogu, z něho prosvítají dějiny světové kinematografie v jedinečné české, slovenské, šířeji pak evropské perspektivě Pojítkem knihy je přístup G. Kopaněvy ke kinematografii, který je charakterizován představou filmu jako autorského díla silné reisérské osobnosti a zároveň přesvědčením, e umělecké dílo by mělo vdy reflektovat aktuální společenskou situaci.
G. Kopaněva stála u zrodu filmových klubů v tehdejším Československu. S přáteli se snaila FK rozjet ji během studia na FAMU, koncem 60. let měly filmové kluby ji 18 000 členů. Při přebírání Ceny za dlouhodobou činnost pro české FK v r. 2000 zavzpomínala: Dodnes se mi stává, e mě na ulici oslovují zcela neznámí lidé. Jednou za mnou utíkal nějaký pán s kytičkou a říkal mi, e strašně rád vzpomíná na ten Praský FK, e to byl takový svátek v šedi tehdejšího ivota. A to je pro mne největší zadostiučinění
Bohuel ne vše se po sametové revoluci změnilo k lepšímu. Ve Filmových listech č. 1/2004 se G. Kopaněva vyjádřila, e partnerství tvorby a kritiky zaniklo, pokleslost triumfuje. Přesto se a do svých posledních dní snaila kultivovat diváky i filmové tvůrce. Jsem vděčný panu Marcelu Řimákovi, e přivedl seminář ruského filmu nejdříve do Veselí nad Moravou a později do Hodonína, a hlavně e získal tak úasnou lektorku, která dokázala vnímavým divákům poodkrýt nejedno tajemství promítaných filmů.
T. Hála v závěrečné kapitole Filmem ke spolupřemýšlení, v jejím názvu pouil oblíbené sousloví paní Galiny, napsal: V jejím malém bytě měl psací stroj neodmyslitelné místo. Na počítač si zvykala pomalu, internet nepouívala. Digitálním datům nevěřila, vše si tiskla na papír a archivovala. Paní Galina v závěru ivota bojovala se zákeřnou chorobou. Na mnoha fotografiích je s neodmyslitelnou cigaretou, kuřácká vášeň jí nejspíš nějaký čas na tomto světě ubrala. Letos by se doila devadesáti let.
Hynek Skořepa (1975) je geograf.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.