Jste zde: Listy > Archiv > 2021 > Číslo 5 > Pavla Bergmannová: S rozumem a citem zrozená Pýcha a předsudek
Jako svou první zářijovou premiéru po nekonečně dlouhé covidové přestávce uvedlo Městské divadlo Zlín dramatizaci románu Jane Austenové Pýcha a předsudek. Inscenaci nastudovala hostující reisérka Janka Ryšánek Schmiedtová podle adaptace, kterou hercům zlínského souboru přímo na tělo připravila dramatička Anna Saavedra. Ta uvedla nesmrtelný příběh prologem, v něm vystupuje Virginia Wolfová, která coby moderátorka fiktivní reality show konfrontuje zástupce dvou protichůdných názorů na tvorbu Jane Austenové – Marka Twaina, známého odsudky autorky, a vůči němu se vymezující Austenové obhájkyně Emily Brontëové. V slibném, a ambiciózním úvodu, později ovšem nijak nerozvíjeném, je pak divák přímo vyzván, aby o kvalitě díla Jane Austenové rozhodl sám, na základě zhlédnutí představení. Následuje relativně pietní dramatizace, její decentní úpravy zásadněji nemění původní vyznění románu. Dostáváme se tak na anglický venkov přelomu 18. a 19. století, který se ale nápadně podobá naší současnosti. Děj se logicky soustředí na osudy rodiny Bennetových a hlavně na snahy provdat všechny dcery. Prostor dostává jak líčení vztahů mezi společenskými vrstvami, tak i motivy emancipace a boje s konvencemi, či dokonce romantická láska, která nakonec zvítězí nad pýchou a předsudky.
Inscenace je oděna do moderního hávu, kdy se současné prvky prolínají s těmi dobovými, nicméně reisérka Janka Ryšánek Schmiedtová k dílu Austenové přistupuje s velkou pokorou a s rozumem a citem. Vyzdvihuje nadčasovost příběhu a zdůrazňuje ivotnost konfliktů, které rozhodně nepatří dávné minulosti. Jednotlivé situace pak velmi důsledně buduje a vede k pointám, v duchu předlohy mísí váné tóny s romantickými prvky, zároveň nejednou dává velký prostor ironii, kdy a s jistým cynismem zesměšňuje postavy zastupující konvenční představy o starém dobrém světě. Díky těmto kontrastům se do poměrně dlouhé, tříhodinové inscenace dostává silné napětí i strhující tempo. Reisérka se zároveň nebojí závěrečného romantického gesta smíření se ústřední hrdinky Elizabeth s panem Darcym, které ale rozhodně nesklouzává k lacinému kýči.
Reisérčin dvorní výtvarník David Janošek pracuje s náznakovou, ale a překvapivě funkční scénou, která oívá společně s hereckou akcí. Pomocí několika málo konkrétních rekvizit – jako jsou idle, sofa, postel, stůl, klavír, náznak okna – dokázal v zajímavých aranmá zaplnit obrovské jeviště zlínského divadla a vymezil jednotlivá místa a prostředí, v nich se příběh odehrává. Při změně dějišť si napomáhá vyuitím točny, zároveň tu najdeme řadu symbolických objektů – v podstatě vizuálně zajímavých dekorací (např. naddimenzované luční květiny při návštěvě přímořských lázní nebo mnoství křišťálových lustrů během plesu), které prostor formují do podoby mimořádných výtvarných obrazů. Funkční je i jeho pojetí kostýmů, kdy kombinuje dobové i současné střihy, a ony pak – zejména v případě enských postav – fungují jednak jako nesmírně působivé výtvarné objekty, ale zároveň přesně vystihují charaktery postav. Např. kýčovité šaty a naddimenzované paruky matky Bennetové jsou adekvátní její netaktnosti a vulgárnosti, naopak vzdušné a skromné kostýmy Elizabeth zase zdůrazňují její uzavřenost, přemýšlivost a hloubavost.
Herecká stránka inscenace se nese ve dvou polohách. Evidentně nevyrovnané a méně sympatické postavy – jako např. povrchní matka Bennetová, nejmladší dcera Lydia – pošetilá dívka slepě touící po vdavkách, krasavec Charles Bingley či nabubřelý bratranec – pastor Collins – jsou záměrně vedeny v a expresivní zesměšňující karikatuře výrazů. Oproti tomu představitelé sympatických, vizionářských postav – zejména Elizabeth, její otec nebo pan Darcy – se více noří do psychologického herectví, protoe jejich hrdinové mnohem podstatněji rozvaují o světě kolem, přemýšlejí, jsou mnohovrstevnatější a vlastně modernější. V tomto ohledu je potřeba zmínit výkon Marie Vojtěchové v roli ústřední hrdinky Elizabeth a současně i alter ega Jane Austenové. Ta své postavy pojala s výraznou rozvahou, zároveň v proměně hlasu ironicky a s odstupem Źkomentuje dění, je schopna hrdinky skromně upozadnit, i kdy pod povrchem cítíme jejich velké vnitřní pnutí. Za pozornost stojí také výkon Luďka Randára v roli otce Benneta. Toho zahrál jako sympatického moderního mue, který spravedlivě a s určitým ivotním nadhledem podporuje emancipaci své dcery, zároveň svébytně koriguje hloupou manelku. Tu zase herečka Tamara Kotrbová ztvárnila ve výrazné, a negativní karikatuře jako enu, která sice touí provdat své dcery, ale s jistým primitivismem, a vulgaritou na sebe strhává pozornost, uívá si, byť kolikráte působí hlavně ostudu. Většina postav vlastně můe připomínat kohokoli z nás.
V Městském divadle Zlín se zrodila ivotná inscenace, jejím velkým plusem je, e díky svému širokému záběru i silné divadelní energii můe oslovit diváky napříč různými zájmy i generacemi. Velkému jevišti navíc velmi sluší!
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.