Jste známý především jako portrétní a novinářský fotograf. Co vás na portrétu zajímá?
Zachycení podoby a celkové nálady tady a teď, jedinečného okamiku, jedinečné nálady. Ať u je to okolím nebo rozpoloením fotografovaného. Kadé focení beru jako chvíli, která se u nebude opakovat. Zachycení v čase je zachycením člověka v jeho osobní historii. Nezáleí pak na tom, jestli je portrét aranovaný, dokumentární nebo improvizovaný.
A je těší fotografovat zátiší, krajinu, portrét?
Záleí na tom, co a proč fotíme. Je to zakázka, nebo fotíme z vnitřní potřeby? U zakázky musíte dret technickou kvalitu a především najít společnou řeč s klientem. U volné tvorby – pokud máte inspiraci – je nádherné, e nemusíte vůbec nic. Přesto cítíte vnitřní neklid. To vnitřní puzení je opojné, a tak je pak jedno, jestli fotíte zátiší, krajinu nebo portrét.
Koho nejraději fotografujete: děti, staré lidi, krásné dívky?
Všechny, co jste zmínila. Všichni jsou v určité fázi ivota, která pomine a je neopakovatelná. Děti jsou nádherné pro svoji bezprostřednost, staří lidé zase tím, co mají za sebou – není nic krásnějšího ne vrásčitá tvář, která vyvolává otázky. Odcházející tvář je krajinou ivota, v ní se dá číst jako v knize.
Co kromě portrétu je v centru vaší pozornosti?
S Jitkou Grígerovou z Galerie Havelka pracujeme na portrétech vystavujících umělců Klasický portrét je obohacený o pohyb, zvuk a střih. Rád dokumentuji současné výtvarné umění i umělce, jako umělec se ale necítím.
Zveřejňujeme snímky z cyklů Praské vyhlídky a Hotel Praha – čím vás Praha přitahuje?
Rozmanitostí, kontrastem a samozřejmě historií. Je fascinující, jak se stále mění před očima. Staré ustupuje novému. Fascinují mě místa, která vyzařují děj minulý, stejně jako oprýskané vrstvy na fasádách domů nebo nevzhledné křoví, kde před časem vedla cesta. To, co je nové, neláká. Dejme tomu čas Ovšem vědomí toho, e nové taky pokryje vrstva prachu a opět ustoupí něčemu dalšímu, je pro mě nesmiřitelná paralela ivota.
Několikrát jste se umístil v Czech Press Photo.
Většinou šlo o snímky z výtvarného umění: Aukce českého umění v aukční síni Sothebys, 2. místo, momentka – okamik, který není typický pro prostředí aukcí (2011). Gstaad Rally, 3. místo, z reportáe veteránů vznikla série fotografií, které vnímám jako obrazy (2011). Umění na prodej – snímky z veletrhu umění v Basileji, kde se prolínají světy umění a byznysu, 1. místo (2011/2010). Portréty českých umělců, 2. místo (2007). A nejnověji Praské panoptikum jako Grant Prahy (2019), který je do konce října vystaven v Národním muzeu.
Na čem nyní pracujete?
A to covidová situace dovolí, vrátím se k projektu WWW.RADIOHOST.CZ, v něm portrétuju hosty v pořadu Host Radiournálu, v Českém rozhlase. Dále experimentuji s 3D tiskem ve fotografii, ale zatím jsem na začátku. Věřím, e to je správná cesta, jak posunout výtvarnou fotografii o krok dále.
-jej-
Jan Rasch (1979) se zameĄrĄuje prĄedevsĄi´m na portre´tni´ a reklamni´ fotografii. Typicka´ je improvizace v dane´m prostrĄedi´ a pra´ce se sveĄtlem. KromeĄ volne´ tvorby spolupracuje s rĄadou umeĄlcu°, galerii´, agentur a vydavatelsky´ch domu°. Vi´ce na www.rasch.c
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.