Dnes je bezpochyby předčasné a zůstane i nadále obtíné posoudit všechny dopady pandemie covidu. V některých oblastech půjde následky s určitou přesností vyčíslit, jako např. pro trh práce, dopravu nebo turistický ruch, někde půjde jenom o odhady, jako třeba ve zdravotnictví nebo ve školství. V mnoha případech pandemie urychlila vývoj, který se u teoreticky předpokládal nebo jeho první známky se začaly reálně projevovat. Příkladem můe být pandemií urychlený posun ve vztahu mezi městem a venkovem a v širším slova smyslu vůči přírodě vůbec.
Všichni si vzpomínáme na vyprázdněné ulice velkých měst bez turistů a aut, kde v neobvyklém tichu bylo někdy slyšet i zpěv ptáků. Bez nutnosti kadodenních přesunů do práce a škol obyvatelé měst často objevili svoje bezprostřední okolí, kde místo auta nebo hromadné dopravy stačilo kolo nebo pěší chůze. Situace se stala tíivou především pro ty, kteří se museli spokojit s malým či nevyhovujícím bytem nebo povaovali svoje obydlí jenom za místo na přespání. Městské úřady, veřejné a soukromé podniky byly vystaveny celé řadě problémů, které nebyly vdy nutně nové, ale za normálních okolností se jejich řešení nezdálo urgentní. V některých velkých městech byla hromadná doprava během lockdownu razantně omezena (v Paříi např. o 50 procent), co mělo za následek zhoršení u tak zranitelných financí provozovatelů a v některých případech, jako třeba v New Yorku vedlo k návratu veřejnosti k automobilu, a tedy ke zhoršení těce vydobytého pokroku ve sníení dopravních zácp a znečistěného ovzduší ve městech. Někde se sluby sběru odpadků nedovedly vypořádat se změnami ve spotřebě a v místech odběru. Zavedení práce z domova všude tam, kde to bylo moné, představovalo pro podniky a úřady nejenom problém organizace práce samotné, ale i nutnost revidovat svoje potřeby kancelářského prostoru.
Nový způsob ivota během pandemie vedl některé rodiny ke hledání jiného bydliště a vlastně změně ivotního stylu, kterým by byl odchod z velkého města na jeho vzdálenější periferii, nebo dokonce ještě dál na venkov. Vysněný nebo realizovaný přesun z města na venkov není samozřejmě nový fenomén. Paří intra muros ztrácí od roku 2012 kadoročně téměř 11 tisíc obyvatel. První dostupné statistiky skutečně potvrzují vzestup cen nemovitostí především domů na venkově nebo v menších městech na úkor bytů v metropolích. Není však jisté, e venkov splní vystěhovaným z velkoměsta všechny jejich představy. Horší přístup ke kvalitním školám, k lékařské péči a omezená kulturní nabídka, závislost na vlastní zdraující se automobilové dopravě se mohou stát zdrojem politické a sociální nespokojenosti, jak se to potvrdilo v případě francouzské revolty lutých vest.
Chtě nechtě musí podniky a veřejná správa hledat odpověď na latentní nebo vyslovenou nespokojenost obyvatelstva a snait se přizpůsobit město i venkov novým potřebám a očekáváním. V mnoha metropolích se pandemie stala příleitostí zavést některé změny, o kterých se u dříve uvaovalo: další omezení automobilové dopravy, rozšíření chodníků pro pěší a zavedení nových cyklostezek. Jestlie v některých evropských zemích je kolo tradičně osvědčeným dopravním prostředkem mezi čtvrtinou (Dánsko) a třetinou (Holandsko) veškerých přesunů, Německo a především Francie jsou v tomto ohledu pozadu. Ukazuje se však, e vyhrazené kuloáry a nepřerušované cyklostezky ve městech nestačí, pokud neexistují návaznost na hromadnou dopravu a bezpečnostně zajištěná parkovací místa pro kola. Jiné inovace vyvolané pandemií jsou moná jenom dočasné. V některých francouzských městech radnice bezplatně povolily restauracím a barům rozšířit nebo instalovat nové zahrádky na chodnících a na parkovacích místech. Paříské ulice tak zaplnily improvizované terasy a zahrádky, které nejsou vdy nutně lákavé pro hosty a málokdy skutečnou ozdobou pro město. Ale i ve veřejné politice je na místě experiment a ověření praxí.
Přizpůsobit město novým potřebám vyaduje víc ne zúení vozovky pro auta ve prospěch městských cyklodrah. Urbanisté se hlavně zamýšŹlejí nad opodstatněním tradiční dichotomie střed města x periferie. Soustředění slueb, obchodů a zábavy do jediného centra ve městě nutně vede k dopravnímu zatíení a přílišné koncentraci lidí v omezeném prostoru, které se ukázaly nepřijatelné, a dokonce zdraví nebezpečné v období pandemie. Město by mělo mít víc center a zároveň umonit obyvatelům najít základní sluby pěšky dostupné v okruhu jejich bydliště. Tuto novou koncepci u pochopily velké potravinové řetězce, které poslední dobou zakládají menší samoobsluhy uvnitř měst na úkor velkých prodejních center na periferii. Urbanisté také navrhují zmírnit pocit nahuštěnosti ve městech nejenom díky další vegetalizaci, ale i vyhrazením prázdných míst bez předem určené funkce. Obojí se však můe v ji zaplněných městech uskutečnit jen za cenu růstu budov do výšky.
Díky své poloze a přirozenému vývoji mají některá města poměrně hojnost zeleně a parků, ale i ty jsou dnes vystaveny tlaku urbanizace. V Paříi v současné době existuje téměř pět set velkých a malých přírodních ploch, z nich největší jsou v pořadí park La Villette na severu města a dva lesoparky na východě (Vincennes) a na západě (Boulogne). Připravovaný paříský územní plán a přípravy na olympijské hry, které bude město hostit v roce 2024, počítají s dalším rozvojem zeleně a prostor vyhrazených pro pěší. Ve snaze čelit hrozbě postupujícího oteplování se plánuje vysazení nových stromořadí podél bulvárů a širších ulic a postupné nahrazování asfaltovaných ploch přirozenými terény propouštějícími vodu. Cílem je zajistit všem Paříanům přístup k ostrůvkům svěesti v pěší vzdálenosti deseti minut od jejich bydliště.
Stejně jako pro budovy je v hustě zastavěných městech výška často jediným moným řešením pro vytvoření nových zelených ploch. První taková parková zóna vyhrazená pro pěší vznikla na konci devadesátých let v Paříi na místě zrušené elezniční tratě mezi náměstím Bastille a předměstím Vincennes. Téměř pětikilometrová procházka ve výšce nese symbolicky jméno Reného Dumonta, prvního prezidenstkého kandidáta ekologů. Podobné projekty vznikly v New Yorku (High Line Park) nebo jsou ve výstavbě (The Tide v Londýně).
Velké přeměny by se měla dočkat paříská avenue Champs Elysées, je je dnes rozpolcena mezi jakousi duty free zónou pod širým nebem v horní části a málo navštěvovanými zahradami v její dolní části směrem k náměstí Concorde. Projekt navrhuje proměnit tuto turistickou atrakci, Paříany často ignorovanou, v neobyčejnou zahradu vyhrazenou především pěším. Četné kritické hlasy ve Francii se obávají, e starosti o zdraví a zpřijemnění ivota stálých obyvatel jsou v chystaném plánu druhořadé ve srovnání s krátkodobými merkantilními zájmy stavebních firem a budoucích prodejců. Růst cen budov, pozemků a nájmů kolem nových výškových parků nevyhnutelně vytlačuje původní obyvatele.
Spíš ne tyto razantní akce omezené na vyhraněné teritorium usiluje post-pandemický urbanismus o citlivou adaptaci existujících staveb a o plné vyuívání existujícího potenciálu města. Nová zeleň ve městech můe také vzniknout zdvojením stromových alejí v ulicích nebo vegetalizací domovních střech. Umělá klimatizace můe být nahrazena přirozenou díky nově přistavěným balkonům a terasám. Po poválečné masové výstavbě a betonizaci, po nadšení novými technologiemi na přelomu tisíciletí přišel čas šetrnosti, jednoduchosti a osvědčených receptů. Poárem poničená klenba paříské katedrály Notre Dame bude obnovena zralými duby, a nikoliv trámy z ocele nebo z jiného moderního materiálu.
Pandemie ještě zvýšila přitalivost parků, zahrad, zahrádek a jejich často nezbytné součásti – trávníku. Historie zeleného koberce začíná v královských a klášterních zahradách jakoto výsada těch, kteří si mohli dovolit luxus vyuívat cennou půdu ne k obivě, ale k pouhé ornamentálnosti. V 18. století se travnatá plocha stává ozdobou anglických aristokratických sídel, postupně imitovaných americkými boháči. Další demokratizace přichází s vynálezem mechanické sekačky a hlavně díky poválečnému růstu střední třídy tak, e bezmála kadý větší či menší soukromý pozemek se musel donedávna pyšnit lépe či hůře udrovaným trávníkem a v předměstských a chatových oblastech rámus sekaček ohlašoval nadcházející víkend.
Tak jako v jiných oblastech dnes u konstatovatelná hrozba oteplování klimatu začíná oslabovat popularitu krátce zastřieného a pravidelně zavlaovaného travnatého porostu. V Kalifornii, u dlouho suované suchem, jsou travnaté domovní zahrady nahrazované vegeŹtací nevyadující zalévání, někdy i s finančním přispěním místních úřadů. Počínaje rokem 2027 bude v Las Vegas jakýkoliv ozdobný trávník zakázán. Boj o biodiverzitu, ochranu ptáků a záchranu ubývajícího opylujícího hmyzu moná na čas umlčí i ty nejmodernější sekačky. V některých parcích předměstí Londýna se část dřívějších perfektních anglických trávníků přestala pravidelně udrovat. Zákaz uívání pesticidů a chemických hnojiv je dalším signálem začátku konce travnaté epopeje.
Pandemie se tedy stala mimo jiné i novou příleitostí pro reflexi a diskusi o místě zeleně ve městech a vztahu k přírodě vůbec. Zůstává však starý paradox: na jedné straně odmítání lidských zásahů do přírody, a na straně druhé pokračování voluntaristických lidských snah zazelenit města.
Blanka Kalinová (1947) je ekonomka, pracovala v sekretariátu OECD v Paříi, kde také ije.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.