Model exportu demokracie ztroskotal a otevřené debatě o směřování a úkolech bezpečnostní politiky se u nelze dále vyhýbat. I kdy oba autoři ve svém textu hovoří o roli bundeswehru a komentují i jeho některé zahraničí mise, povaujeme jejich teze za přínosné i pro českou debatu o zahraničních vojenských misích, jejich cílech a výsledcích. Hektické dění v Afghánistánu v srpnu letošního roku ostatně silně zapůsobilo i na naši domácí debatu.
Optimistické desetiletí údajného konce dějin skončilo 11. září 2001. Teror a smrt vtrhly do prosperujících západních společností, které se u viděly jako vítězové boje o modernu a předpokládaly, e dříve nebo později jejich model přinese mír do celého světa. Stejně jako útoky z 11. září rozbilo i pokořující finále dvacetileté války v Afghánistánu jediným úderem falešnou představu o skutečnosti. Na Západě panuje dvojí znejistění: jsme zranitelní a nedokáeme cizí společnosti a státy utvářet podle našich představ. Jaké závěry z toho vyvodíme pro naši mírovou a bezpečností politiku?
Útoky z 11. září otřásly modernou daným příslibem bezpečnosti, který se opíral o očekávání stále lepšího zvládání rizik. I kdy mohly útoky z 11. září a následující válka proti teroru v Afghánistánu a Iráku slouit jako velký třesk našeho světa, jako historická cézura, přece následovala další četná epicentra, která v posledních dvou desetiletích vysílala své šokové vlny: počínaje hospodářskou a finanční krizí a k pandemii a oteplování Země.
To, e z afghánské půdy u nebyly plánovány ádné větší teroristické útoky, e byly vybudovány školy, e jedna generace Afghánek a Afghánců mohla zakusit vzdělání a demokracii, to není ádná maličkost. Ale to nestačí. Vzhledem k návratu Tálibánu zůstává hluboký pocit marnosti. Pokud jediná naděje spočívá v tom, e budeme u nových mocipánů hledat rysy lidského zacházení s vlastním obyvatelstvem, pak zbývají z největšího vojenského nasazení NATO v dějinách paktu a z miliardové rozvojové spolupráce především zničené iluze.
Bolestné obrázky z Kábulu rázem vyvolaly všechny otázky, kterými bychom se v Evropě nejraději nezabývali: kolik obětí a rizika na sebe mají evropské společnosti brát pro dosaení zahraničně politických cílů? Co je měřítkem našeho angamá: ochrana lidských práv, nebo zachování mezinárodní stability? Co můe vykonat armáda, rozvojová spolupráce a podpora demokracie a kolik strategické trpělivosti dokáeme generovat? A konečně ta zásadní otázka: Jakpak to máme s bundeswehrem, tedy jak se budeme do budoucna stavět k jeho zahraničnímu nasazení?
Priority USA coby garanta evropské bezpečnosti se v posledních letech přesunuly. Krize kolem Evropy budou stále méně americkými krizemi. 11. září bylo katalyzátorem, který propojil dříve si konkurující obrazy světa do jedné politické strategie. Z Fukuyamova the West was the best a Huntingtonova the West against the rest vznikla politická idea dobré civilizace, která můe být beze všeho úspěšně přenesena na všechny další země. Za předpokladu, e Západ tuto společnou vůli zformuloval. Zatímco to první – export modelu – bylo u v posledních deseti letech opuštěno a velké stabilizační mise v příštích letech v USA sotva najdou podporu, to druhé – myšlení v kategoriích přítel a nepřítel a koncept Západu, který v zahraniční politice jedná jako jeden blok – zaívá návrat v potýkání s Čínou. Jestli Evropa vyslyší americké volání po geostrategické jednotě, zůstává dosud nerozhodnuto. V ádném případě u ale evropský region nebude stát v popředí amerického zájmu. Tedy: Evropa zůstává se svým sousedstvím sama.
Politické implikace debaklu v Afghánistánu ještě nelze odhadnout. Jisté je: zahraniční nasazení bundeswehru za účelem stabilizace nebo vynucení míru budou v budoucnosti ještě více ne dosud pod tlakem politiky, médií a obyvatelstva. Dilemata budoucí německé a evropské zahraniční a bezpečnostní politiky ozřejmují, e přívrenci politické černobílé fotografie se svými kategorickými soudy o budoucnosti zahraničních nasazení se sotva hodí jako rádci.
Poučení z Afghánistánu – podle jejich hlavní myšlenky – znamená, e bundeswehr můe být nasazen nanejvýš k dosaení vojenských cílů. Pokud by vojska NATO a s nimi bundeswehr opustili Afghánistán po poráce Al-Kajdy a vyhnání Tálibánu v letech 2002–2003, mohla by být vojenská část angamá shrnuta: mission accomplished. Ano jednorázovému zničení teroristických skupin, ne podpoře společenské změny. Ano taktickému výcviku zahraničních bezpečnostních sil, ne dlouhodobé demokratizaci zahraničních armád a policie. Demokratická výstavba států pomocí podpory zvenčí – také ve světle zkušeností z Iráku a Mali – definitivně ztroskotala. Prezident USA Biden ve své řeči o stavu unie prohlásil éru nation budilding za ukončenou. Nevěřím na state building, zní evropská verze zastávaná prezidentem Emmanuelem Macronem.
Paušální a jednoduchý odvrat od nation building ale nepomůe politice dostat se dál. V propojené světové společnosti rizika potřebují ti, kdo nesou odpovědnost a vedou vojenské plánování, sítě, mezinárodní partnery a diferencované analýzy pro výběr realistických a do budoucna mířících směrů jednání. To platí pro prevenci krizí stejně jako pro akutní management násilných konfliktů.
U dnes určuje angamá Evropy mimo její hranice intervenční praxe beroucí ohled na minimalizaci rizik. Vojenské údery v Mali, nasazení dronů v Somálsku nebo spolupráce bundeswehru a spolkové policie společně s pochybnými bezpečnostními silami v Nigérii a v Tunisku – to je kadodenní realita zásahů evropských a amerických bezpečnostních slueb. Tyto formy remote warfare budou i v budoucnu určovat intervenční aktivity Evropy v severní a subsaharské Africe a na Blízkém a Středním Východě. O účinnosti takových opatření se lze s úspěchem přít. Stále se zhoršující bezpečnostní situace v oblasti Sahelu ve spojení s růstem prostředků – v neposlední řadě i spolkové vlády – dává tušit, e dosavadní nasazení spočívající v posilování vojska a pohraniční ochrany, sektorových programech rozvojové spolupráce a jednotlivých vojenských úderech nepředstavují automatickou záruku stabilizace a podpory míru. Lze se obávat opaku, pokud budeme věřit těm několika málo empirickým nálezům o radikalizaci mladých lidí a jejich motivaci připojovat se k ozbrojeným uskupením. Procesy vytváření státu jsou komplexní a často násilné. Sociální nerovnost je vdy příčinou nestability. A vůči politické represi, korupčním sítím proteování a proti nedostatku zdrojů nemá bundeswehr v takových kontextech ádnou šanci – to vědí i sami vojáci.
Co tedy dělat? Jen proto, e model exportu demokracie představuje sotva zvládnutelnou výzvu, neznamená to, e by budování státu light na základě mírové dohody nebylo moné. Mise OSN v Libérii a na Východním Timoru to ukazují, stejně jako úspěchy mezinárodního společenství v Bosně-Hercegovině a v Kosovu. Výzkum zabývající se mírem a konflikty nabízí v zásadě naději. Neexistuje ádný propracovaný plán, ale existují podmínky, které jsou nutné pro úspěšné nasazení: mezinárodní partneři se musí shodnout na společných, realistických a pruně přizpůsobitelných cílech svého angamá, je třeba počítat i s politickými turbulencemi a ztroskotáním některých částí strategie a včas informovat o moných rizicích lokální partnery a domácí obyvatelstvo. Práce v konfliktních regionech nemíří od vítězství k vítězství. Je třeba mít strategickou trpělivost: budování státu light s bezpečnostním sektorem, který má za povinnost skládat účty, je herkulovský úkol na 30 a 40 let. Tyto předpoklady musí být propojeny s podmínkami na místě. K tomu patří mírová smlouva akceptovaná velkou částí obyvatelstva, vysoký politický zájem o spolupráci, minimální míra veřejné bezpečnosti stejně jako základní instituční kapacity státu. Pokud se tyto podmínky nesejdou a nation building, rozvojová spolupráce a protiteroristická opatření tvoří od sebe oddělené agendy mezinárodních aktérů – jak to lze aktuálně pozorovat v prostoru Sahelu –, je nebezpečí ztroskotání podobně vysoké jako v Afghánistánu.
Zásadami krizové prevence a propojeným nasazením spolková vláda na papíře u vytvořila předpoklady pro podporu budování státu a míru v tomto duchu. V praxi ale přesto příliš často převládá umíněnost jednotlivých rezortů, které na místě působí se svými vlastními cíli, programy, partnery a přístupy. Není to prosto jisté ironie. Protoe propojené nasazení, vzájemně do sebe zapadající civilní a vojenské nástroje stabilizace a zajištění míru stejně jako spolupráce ministerstev přes hranice rezortů, bylo v Afghánistánu iniciováno, praktikováno a dále rozvíjeno. Ne přístup jako takový ztroskotal, ale jeho realizace. Je třeba politická vůle všech zúčastněných aktérů ke společné analýze, formulování strategie a realizaci na místě. To platí pro německou i pro evropskou politiku. Volání po skupině rychlého nasazení ze strany vrchního diplomata EU Borrella neodpovídá těmto komplexním poadavkům – přinejmenším pokud není součástí širší strategie podpory míru.
Řešení a transformace násilných konfliktů vdycky zůstane rizikovou investicí. Nezbytný dlouhý dech a únosný politický konsenzus o nasazeních můe existovat, jen pokud bude společnost v budoucnosti ve zvýšené míře chápána jako kritický partner zahraniční a bezpečností politiky. Zatím ze strany veřejnosti nebyla velká poptávka po takové debatě. Spíš obě strany, politika i společnost, ustavily koexistenci přátelského nezájmu: kdy odhlédneme od několika výjimek – např. invaze do Iráku v roce 2003 nebo migrační krize –, veřejnost se o otázky mezinárodní politiky nezajímá. Na druhé straně se dojednávají zahraniční mise spíše mimo pozornost obyvatelstva a kadá strana je ráda, kdy v parlamentu přeije rozhodování o misích nebo jejich prodloueních bez velkých debat.
Je proto málo překvapivé, kdy kadoroční výzkum názorů veřejnosti na bezpečnostní a obrannou politiku dokládá, s klesající tendencí, celkově nízké znalosti občanů a občanek o konkrétních misích. Také další průzkumy ukazují, e mnoho lidí u vojenských misí nemá vyhraněné názory pro nebo proti, ale řadí se s mnoha ano, ale někam mezi. Pro vytvoření vnitropolitických předpokladů pro účinnou a veřejností sdílenou zahraniční politiku jsou třeba poctivé debaty o cílech, nákladech a rizicích misí. To se musí odehrávat na základě informací, např. pomocí důsledného vyhodnocování vojenských misí.
Kdo dnes posuzuje Afghánistán, má před očima obrazy z 11. září. A vzpomínka na tento den můe mít různé formy: osobní vzpomínání na to, kde jsi byl, kdy se to stalo, a na tehdejší pocity, které se u moná vytratily. Ceremoniální vzpomínání v podobě státních aktů a pomníků. Mediální připomínání stále se opakujících záplav obrazů a podrobných popisů časového sledu. Ale můe jít i o politicko-společenské vzpomínání v tom smyslu, e dnes, o dvacet let později, lze pochopit politické dědictví 11. září se všemi scestími a iluzemi jako něco, co můe být počátkem váné debaty o nových návrzích pro konkrétní mírovou a bezpečnostní politiku.
Text původně vyšel na portálu Internationale Politik und Gesellschaft (ww.ipg-journal.de) pod názvem Gretchenfrage 14. září 2021. Publikujeme ho se souhlasem a za podpory praské kanceláře FrieŹdrich-Ebert-Stiftung (www.fesprag.cz).
Z německého originálu přeloil Jiří Silný.
Jochen Steinhilber vede ve Friedrich-Ebert-Stiftung referát Globální a evropská politika. K jeho pracovním tématům patří mezinárodní rozvojová agenda, sociálně-ekologické transformační procesy a otázky globální ekonomie.
Konstantin Bärwaldt se v referátu Globální a evropská politika Friedrich-Ebert-Stiftung věnuje globální mírové a bezpečnostní politice. Dříve vedl kancelář nadace v Myanmaru.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.