K Listům 4/2021
Francouzský myslitel Jean-Claude Michéa vyčítá současné levici, e se nechala ovládnout liberalismem. Jeho kritika vyvolává na liberální levici pochopitelnou nevoli. Oto Novotný ve svém textu (Slabiny Michéovy kritiky liberalismu, Listy 4/2021) soudí, e v ní objevil několik významných slabin. K autorově cti je nutno říci, e Michéu nezkresluje, nezesměšňuje, ani netvrdí, e bych ho překrucoval termínem konzervativní socialismus, který pouívám v úvodu ke knize. Rovně správně poznamenává, e Michéa nenabízí ádnou jasnou alternativu, co by patrně připustil i on sám.
Jinak však Novotného stať zaujme spíše svými omyly a pozoruhodnými, leč chatrnými konstrukcemi. Začněme tvrzením, e sociální demokracie je radikálním dotaením kritické sebe-reflexe liberalismu (s. 25) či dějinnou fází rekonstrukce liberalismu (s. 27). Pokud bychom v citacích zaměnily slovo liberalismus slovy marxismus či křesťanství, jednalo by se o teze, které by byly historickému i ideologickému vývoji sociální demokracie mnohem blíe ne to, co říká Novotný. Pro aktivisty a ideology dělnického hnutí byli Marx a někteří křesťanští myslitelé důleitější ne kterýkoliv z liberálních klasiků; jejich díla přitom nebyla rekonstrukcí liberalismu, nýbr jeho důsledným odmítnutím. To, e se dnes sociální demokracie můe skutečně jevit jako jedna z odnoí liberalismu, která se od ostatních liší svojí údajně kritickou sebereflexí, je pouze známkou jejího úpadku. Novotný tímto argumentem pouze nechtěně dokazuje, proč je Michéovo varování před liberální kolonizací levice tak důleité a proč jeho argumenty mají význam i v českém prostředí.
Novotný přichází se zdlouhavým a nepřesným filozofickým výkladem, v něm polemizuje s Michéovou kritikou osvícenské myšlenky pokroku. Ukazuje však pouze, e ne všichni osvícenští myslitelé pojímali pokrok stejně (co Michéa netvrdí), přičem musí připustit, e někteří z nich skutečně poloili základy současnému teleologicko-materialistickému pojetí, které Michéa kritizuje. Novotný obhajuje liberalismus i pokrok tím, e rozlišuje jejich dvě pojetí, která mají odpovídat epistemologickému odlišení mezi kontinentálním racionalismem a britským Źempirismem. První chápe pokrok jako směřování k předem danému cíli naplňováním abstraktní ideje, druhý ho pojímá jako experimentální zlepšování ivota cestou pokus a omyl. První, které si podle Novotného kritiku zaslouí, má představovat Immanuel Kant, druhé, k němu se naopak hlásí, přisuzuje Johnu Lockovi.
Novotný se dopouští hned několika nepřesností. Podceňuje filozofické zakotvení raných průkopníků vědy, kteří se prý věnovali experimentům a nelámali si hlavu filozofickými problémy. Ve skutečnosti celá moderní věda stojí na určitých odváných metafyzických předpokladech, například e příroda mluví jazykem matematiky, které Galileo, Newton a další formulovali a ostatní sdíleli. Novotný rovně nebere v potaz, e Kantův transcendentalismus není čistým racionalismem, nýbr pokusem překonat rozpor mezi racionalismem a empirismem: vyřešit hádanky racionalistické metafyziky, ale také vyvést empirismus ze slepé uličky, kde se ocitl Humovým skeptickým pojetím kauzality.
Kant, který byl rovně přírodovědcem, si toti uvědomoval nutnost syntézy empirismu a racionalismu. Novotného dělení pokroku na experimentální, který chválí, a racionalistický, který odmítá, je tudí umělé. I pojetí pokus-omyl toti vyaduje obecnou normativní ideu ádoucího cílového stavu, která umoní připravit i provést společenský pokus a následně vyhodnotit, zda došlo či nedošlo k omylu. Jinými slovy ani to, co Novotný povauje za experimentální pokrok, není imunní vůči Michéově kritice. Navíc kdybychom Novotného dělení přijali, museli bychom liberalismus volného trhu (laissez faire), jeho kritiku Novotný s Michéou sdílí, povaovat za ideologii pokroku experimentálního, a nikoliv racionalistického (trh je místem neustálých pokusů s nepředvídatelnými výsledky). Jinými slovy, onen vyzdvihovaný experimentální pokrok je spojen s mimořádně vlivnou liberální doktrínou, na jejím odmítnutí se alespoň rétoricky shodne nejen celá levice ale i velká část pravice.
Samozřejmě existují i jiné liberální školy. Novotný se snaí ukázat, e Michéovu kritiku lze sice vztáhnout na liberalismus volného trhu, ale e existují i alternativy, pro ně jeho kritika relevantní není. Tuto alternativa naznačuje tím, e konfrontuje Michéu se svojí vlastní interpretací Lockovy filozofie. Na tento pokus by se dalo odpovědět jednoduše: Michéova kritika míří na liberalismus posledních padesáti let, kdy dokázal ovládnout levici, a nikoliv na spisy průkopníků liberální ideologie ze 17. století. Nemuseli bychom se pak vůbec zabývat Novotného argumentem postaveným ve stylu: Michéa se v analýze dnešního globalizovaného liberalismu mýlí, neboť Locke nic takové neříká.
Nicméně jednostrannost, s ní Locka interpretuje, si odpověď zaslouí. Zakrývá toti zásadní limit liberálního myšlení, který se projevuje jak v doktríně volného trhu, tak i v dnešním kulturním liberalismu. Přestoe Novotný pojímá svoji obhajobu liberalismu filozoficky, pomíjí jeho základní filozofický rys, který ho odlišuje od křesťanství i od marxismu tedy od skutečných zdrojů levicového myšlení. Je jím ontologický individualismus. Locke postuluje nezávislé jednotlivce, kteří mohou existovat i mimo společnost a i bez jakéhokoliv politického uspořádání jsou vybaveni určitými nezadatelnými právy.
Novotný připomíná, e Locke pojímá předpolitický přirozený stav člověka jinak ne Hobbes, bere si však z tohoto porovnání pouze to, co se mu hodí. Zdůrazňuje, e Lockův přirozený stav neznamená válku všech proti všem, její hrůzy blednou i před tou nejhorší tyranií, jak soudí Hobbes. V Lockově přirozeném stavu je mono i bez vlády pokojně a svobodně ít, obdělávat půdu i obchodovat. Pokud lidé svoji svobodu omezují přijetím vlády, činí tak v očekávání, e vláda jim usnadní individuální ivoty a bude chránit základní práva, která u měli v přirozeném stavu. Pokud vláda tato očekávání nenaplní, je mono ji svrhnout. To je základ liberální koncepce státu, která odvozuje stát od jednotlivců s přirozenými, tedy státem nedotknutelnými právy, čím stanoví limity státní moci nad občanem.
Ale tato koncepce má i odvrácenou stranu. Základním právem jednotlivce je vlastnictví. Pouze tím, e vlastníme svoji pracovní sílu, kterou si můeme přivlastňovat přírodu či práci druhých, dokáeme překonat to, co nás nejvíce ohrouje. Podle Locka není hlavní hrozbou druhý jednotlivec, jak soudí Hobbes, nýbr hlad a nejistota materiálního přeití vůbec. Jinými slovy lidská existence je udritelná pouze díky monosti vlastnit a toto základní právo nemůe být omezováno. Vlastnické právo není jedno z mnoha práv, ale základ pro jakákoliv další práva, co ho činí politicky nedotknutelným, jeho porušení ze strany vlády je legitimním důvodem k jejímu svrení. Locke byl důsledný. Morálně sice odmítal otroctví, ale z vlastnických pozic ho obhajoval; vysvětloval dokonce, e konverze ke křesťanství nedává otrokovi nárok na propuštění (co mohlo souviset s jeho vlastními investicemi v koloniích). Lockova liberální idyla společnosti vlastníků je vykoupena ničím neomezeným trním vykořisťováním všeho a všech. A co je nejdůleitější, nejedná se o nějakou kosmetickou vadu v teorii, kterou by šlo snadno odstranit, nýbr o základní stavební kámen, bez něho celá liberální konstrukce padá.
Novotný se tudí mýlí, kdy se ve svých prvních dvou kritických komentářích (s. 28) pokouší postavit Locka jako alternativu, na ni se nevztahuje Michéova kritika liberálního pojetí soukromého jednotlivce a primátu trních vztahů. Obojí je odvrácenou stranou Lockova pojetí svobody a pokojného přirozeného stavu, které Novotný tak vyzdvihuje. Svoboda a trní společnost vlastníků se u Locka navzájem podmiňují.
Ve zbývajících třech komentářích, které se týkají Michéovy kritiky expanzivní role práva, můe mít Novotný pravdu, e u Locka nic podobného nenajdeme a jistě je moné najít pasáe, které by při dobré vůli mohly naznačovat alternativu. Ovšem současný liberalismus je charakterizován expanzí práva, které nahrazuje logiku daru a přirozených vztahů a neustále objevuje nové diskriminace. Jedná se o nutný důsledek Lockovy filozofie, nebo pouze o jedno z moných rozvinutí jeho individualistické ontologie? Přinejmenším je na místě otázka, proč expanze práva narostla do současné podoby a nebyla brzděna tendencemi a mechanismy, o nich je Novotný přesvědčen, e je u Locka nachází.
Jistě není moné přičítat pouze Lockovi, e rozumná myšlenka ústavnosti a právního státu přerostla do dnešního soudcokratického monstra. Nicméně patří k původcům omezování politické moci a tím i veřejného zájmu cestou zákona a soudů ve prospěch individuálních zájmů. V 17. století však šlo o obranu před svévolí absolutního monarchy, dnes se liberální elita brání před demokracií. Koneckonců sám Locke byl v otázkách deŹmokracie velmi opatrný a nejasný, co ostatně platí pro většinu velkých postav liberálního myšlení a do 20. století. Sice tvrdí, e vládce se musí opírat o souhlas svých poddaných. O interpretaci, co tím souhlasem vlastně myslel, se dodnes vedou spory. Nespojoval ho s volbami, ani nemusel být explicitní, zcela jistě znamenal absenci masového odporu, cokoliv navíc záleelo na okolnostech.
S podobným pojetím souhlasu patrně pracuje Novotný, kdy o současné liberální demokracii tvrdí, e jakékoliv právo můe být uznáno za právo pouze tehdy, pokud je legitimizováno většinovým kolektivním souhlasem. Ze Spojených států známe přitom řadu případů, v nich byla určitá práva vytvořena rozhodnutím Nejvyššího soudu proti parlamentní většině. Toté dělají evropské ústavní soudy a soudní instituce EU a Rady Evropy. Jediným projevem onoho většinového kolektivního souhlasu je skutečnost, e nespokojenci zatím nebyli připraveni rozpoutat občanskou válku, i kdy v USA nebo ve Francii se toto téma ve veřejné debatě u pravidelně objevuje.
Moná e právě toto téma nabízí nakonec nejzajímavější monost konfrontace mezi Lockem a Michéou. Z diagnózy francouzského myslitele vyplývá, e současná liberální demokracie se mění na liberální oligarchii, její represivní opatření (motivované zisky kapitálu, ochranou menšinových práv, klimatickými změnami, očkováním atd.) vyvolávají více či méně násilné projevy nevole lidových vrstev, které mohou přerůst v protisystémovou vzpouru. Anglický klasik právo na vzpouru za určitých podmínek lidu přiznával. Dokáí dnešní liberálové aktualizovat tyto podmínky pro 21. století a říci, za jakých okolností si zaslouí být smeteni?
Petr Drulák (1972) je politolog, v letech 2014–2016 byl náměstkem a politickým tajemníkem na ministerstvu zahraničních věcí a následně velvyslancem ČR ve Francii, akademicky působí na Filozofické fakultě Západočeské univerzity v Plzni a v praském Ústavu mezinárodních vztahů, kde byl v letech 2004–2013 ředitelem.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.