předem se Vám omlouvám za dlouhý dopis, ale nevím si rady, a tak Vám píši.
Nevím, do jaké míry jste mohla sledovat či vědět o dění v Německu v době vzniku takzvaných Norimberských rasových zákonů, vyhlášených 15. září 1935. Bylo Vám čtyřicet tři let a o dění ve světě jste leccos věděla a zajímala se o ně. Norimberské zákony ob-sahovaly nástroje k persekuci rasově méněcenného obyvatelstva, a to nejen v Německu, ale později i v zemích Německem okupovaných. Mnichovská dohoda ze září 1938, uzavřená v iluzi o zachování míru, pokud se vyhoví Hitlerovým územním nárokům, přehlíela jeden zásadní fakt: Německo, Hitler, vyhlásilo válku idům u v roce 1935 a tuto válku neustále stupňovalo. Vzhledem k tomu, e idé byli jako jedno z mála etnik tisíciletým vandrováním rozptýleni po celém světě, byla to válka světová! Ta tedy začala mnohem dříve, ne a 1. září 1939. Kulturní svět přeci musel vědět, e idé nejsou méněcennou rasou, ale spíše naopak. Hitler vyhlásil válku světové elitě. Prošly-li mu norimberské rasové zákony, mohl si u dovolit všechno.
Od doby, kdy idé konečně dosáhli rovnoprávnosti, co u nás bylo zhruba od roku 1860, se dobrali neuvěřitelných úspěchů ve všech oborech, také ve vědě i kultuře. ivotaschopnost i těch nejchudších u nás znamenitě vystihuje v humoristicky laděných povídkách Vojtěch Rakous (1862–1935), který sám pocházel ze sedmnácti dětí z malé chalupy s ještě menším hospodářstvím ve Starém Brázdimě u Brandýsa nad Labem. Vyrůstal v těch nejchudších poměrech, jaké si lze představit. Po hilsneriádě v roce 1907 se situace idů u nás ještě zhoršila. Leckde jim v nuzných chalupách vytloukali okna. I o tom Rakous píše.
Náhodou se mi dostala do rukou kníka Rekviem sami sobě od Ludmily Vrkočové. Soustředila výpovědi pamětníků z terezínského ghetta, doplněné vlastními zkušenostmi, na tamní hudební a kulturní ivot, který idé i v těch krutě omezených poměrech vedli. To nebyla pouze dětská opera Brundibár od Hanse Krásy a Adolfa Hoffmeistra, ale inscenování dalších oper od Prodané nevěsty po Hoffmannovy povídky. V letech 1942 a 45 působilo v Terezíně mnoho hudebních těles různých ánrů s profesionálními hudebníky a pěvci, těch v tom období prošlo Terezínem na sto padesát. Kromě Pavla Haase tam komponovali Gideon Klein, Viktor Ullmann, který tam uvedl svou operu Král Atlantidy, a další nadaní skladatelé, z nich mnohé neznáme, protoe zahynuli jako mladí. Po kadém transportu do koncentráků museli hudební tělesa doplnit o nové hudebníky. Hrál se i kabaret. Němci při inspekci Červeného kříe počátkem roku 1944 předvedli Terezín s neuvěřitelně bohatým kulturním ivotem a v nebývalé formě. Před touto ohlášenou inspekcí ovšem odvezli s Terezína do vyhlazovacích táborů na osmnáct tisíc starých, nemocných a poměry zbědovaných idů, aby nekazili dojem.
Němci museli poznat, jaké schopnosti idé mají a jakou vitalitou oplývají. e to vskutku nejsou projevy ádné méněcenné rasy. Proč se Červený kří nezajímal: A kde ti všichni lidé, které jste sem za dva roky navezli, a pořád je naváíte, vlastně jsou? Kam jste je zase odvezli?
Sami idé tušili, věděli, e další transport jinam znamená konec a povětšině smrt. Aby však nepozbyli naděje, nechtěli si to připouštět a nemluvili o tom. Myslet si, e je Němci vozí do nějaké zaslíbené země, nikdo nemohl, mohli je vozit jenom tam, kam se jim podařilo svou říši roztáhnout.
Ludmila Vrkočová uvádí svědectví někoho, kdo šel v šiku Veletrní ulicí na vagónování na bubenském nádraí a povšiml si, jak někdo jim z okna hrozí a křičí: No to je dost, e u táhnete!
Na náš špatný vztah k idům ptal jsem se mamy. Vzpomněla si na kamarádku, idovku, v obecné škole, která se jí nabídla, e jí na začátku roku koupí školní sešity, protoe bydlí blízko obchodu. A potom si ale ke kadému sešitu přirazila deset haléřů, stala se tedy překupnicí, a mama s ní přestala kamarádit. A ona nevěděla proč.
Vojtěch Rakous spíše ve fejetonu ne v povídce Fechtem u idovských milionářů vzpomíná, jak byl vyzván, aby se zúčastnil sbírání milodarů v době, kdy nesčetné tisíce bědných vyhnanců prchaly ze svých starých bydlišť a bloudily světem bez cíle a konce. (První světová válka?) Obdrel dvaatřicet jmen velkých průmyslníků z Libně, Vysočan a Karlína. Z dvaatřiceti milionářů pouze jediný se podle Rakouse zachoval jako skutečný milionář, jak o něm pohádky vypravují. Sarkasticky popisuje anabázi, na ní se setkal s projevy nebývalého drgrešlovství a lhostejnosti těch nejbohatších s nejchudšími.
Ani tyhle zkušenosti, jevy, projevy by přeci neměly vést k zavrhování idů či lhostejnosti k jejich trpkému, tragickému osudu.
Pod námi bydleli manelé Parmovi. Začátkem šedesátých let jemu bylo řekněme padesát, jí asi sedmdesát. Byla zhruba stejného stáří jako Vy. Vzali se a po válce. Pan Parma byl id, a ona u na cestě do transportu, před vagónováním na bubenském nádraí, ho nějak vytáhla – ten třicetiletý mu se jí asi líbil – a po celou válku ho ukrývala za Prahou v chatové kolonii Brnky. Zachránila ho. Po válce se tím nikomu příliš nechlubila, mamě to řekla a po letech známosti, kdy k nám chodila telefonovat a na Štědrý den zabíjet kapra. Pro mě to ovšem byl – a je – důkaz toho, e i to šlo, a takových případů jistě bylo více. Sám podvědomě od dětství objevuji v krajině a v aglomeracích důvtipné skrýše pro idy, u jich mám vytipovaných několik desítek.
Pan Parma vstoupil do manelství patrně z vděčnosti – nemohl nevstoupit, a paní Parmovou za to – tedy za její statečnost – trýznil. Děti u neměli. Světlíkem jsme slyšeli, jak na ni řve, e je stará kráva a e mu zkazila ivot, dokonce ji bil. Jako by ho i mrzelo, e byl zachráněn, asi měl zahynout.
Těch nemnoho idů, kteří se z koncentráků vrátili, se setkávalo s vyslovenou i nevyslovenou otázkou – jak to, e jste to přeili? Asi se s tím ani nepočítalo. Pak následovalo období, kdy se mnozí idé přejmenovávali: Například v našem domě paní Kohnová na Konvovou.
V roce 2002, při šedesátém výročí zahájení transportu idů, se naše společnost holocaustu hodně věnovala. Odhalovali jsme nové památníky, vydávaly se publikace, objevovaly opomíjené dokumenty, osudy a historické souvislosti. Poněkud propukla a psychóza jakéhosi dodatečného truchlení. O tu a katarzi ani tak nestáli idé, jako jsme ji potřebovali my: asi abychom se tím sami očistili.
Moná se tím vynořila pochybnost o naší nevině v celém hrůzném příběhu o likvidaci idů. V kronikách některých měst je zaznamenáno, jak mnozí tehdejší konšelé dokonce vítali zavádění norimberských rasových zákonů u nás a horlivě schvalovali různé diskriminační vyhlášky na idy. A jejich obchody a majetek se čile rabovaly.
Samotné transporty pak probíhaly s jakýmsi a pochopením značné části společnosti, s čím Hitler asi i počítal věda, e přestoe vyhlásil idům válku, obrany se zbraní v ruce se jim nedostane. Oni nemohli bránit svou vlast, svůj stát, ádný neměli. Bylo to tedy na nás, a my jsme to nechali tak. Nezradili jsme je? – To je otázka, na kterou mi u asi nikdo neodpoví. A proto Vám píšu.
Ondráš
*
Paní učitelka Anděla Svatoňová se narodila v roce 1892 v Luhačovicích, a přestoe dosáhla dosti značné pedagogické kvalifikace, učila v Brumově na obecné škole. Tam také rozpoznala nadání mého taty, Ludvíka Vaculíka. Koupila mu housle; nejprve si myslel, e bude houslista, učil se u ní psát na psacím stroji, půjčovala mu knihy. Podporovala ho ve Zlíně v učení u Baťů, na vojnu mu posílala dopisy a balíky. Tata jí na některé dopisy zapomínal odpovědět, co ji mrzelo. Jako osmdesátiletá posílala dopisy a balíky podobného obsahu (celý ivot pekla stejně znamenitý perník) na vojnu také mně, a i já jí občas neodpověděl. Nyní to tedy i za tatu poněkud napravuji. Naši rodinu oddaně podporovala celý ivot; zemřela v roce 1987, bylo jí devadesát pět let.
Ondřej Vaculík (1954) je publicista, fejetonista Listů.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.