S referendem zdá se bude vdy potí. Zřejmě ještě dlouho se bude řešit, jak to bylo s brexitem a co vlastně výsledek referenda o vystoupení z EU všechno způsobil. Na Slovensku zase nyní ústavní soud zrušil zákonnou monost uspořádat referendum o vypsání předčasných voleb, ač to zákon umoňuje. U nás u je jasné, e na přijetí i na kvalifikovanou politickou diskusi o obecném referendu a naplnění ústavy, podle ní ústavní zákon můe stanovit, kdy lid vykonává státní moc přímo (čl. 2 odst. 2), si budeme muset počkat zase do dalšího volebního období. V Listině základních práv a svobod čl. 21 se píše, e občané mají právo podílet se na správě věcí veřejných přímo nebo volbou svých zástupců. Lze tedy tvrdit, e česká ústava předpokládá vznik ústavního zákona o referendu, který by měl stanovit, za jakých podmínek a kdy by se přímá účast občanů mohla uskutečnit. Je ale také pravda, e bez referenda se dá ít a o demokracii se kvůli tomu bát nemusíme.
Jsme opravdu výjimkou, kdy zákon o obecném referendu nemáme? Svým způsobem ano, ádnou formu referenda nemají v EU jen 3 země, kromě ČR Belgie a Kypr. Ale pozor: nejčastější je referendum participační (17 států). To je vyhlášené shora, slouí v podstatě k získání názoru veřejnosti na nějaký konkrétní politiky řešený problém. Ratifikační referendum má zase jen potvrdit některá zásadní rozhodnutí u učiněná parlamentem, např. vystoupení z EU nebo jinou významnou ústavní změnu. Tzv. blokační referendum má naopak umonit opozici a především občanům zablokovat zákon ji schválený parlamentem. Obecné referendum (zdola), které se u nás řeší, mají jen v Litvě a Lotyšsku, na Slovensku, v Maďarsku a také v Bulharsku a v kombinované formě (povinný souhlas pětiny poslanců) ještě ve Francii. Proč se u nás mluví právě jen o tomto typu referenda?
Relevantní otázkou stejně zůstane, zda se politici uplatněním tohoto prvku přímé demokracie trochu nezbavují politické odpovědnosti. Mohou pak přece vdy říci: já to nechtěl, ale referendum rozhodlo. Jako v případě brexitu. Na druhou stranu jsou někdy na pořadu dne otázky natolik zásadní, e by stálo za to zeptat se občanů, zvlášť pokud danou záleitost neměly politické strany ve volebním programu. Osobně bych však byl opatrný. Naše tradice je toti u od první ústavy z roku 1920 zaloena na demokracii zastupitelské. Nesporně demokratická první reŹpublika referendum neznala. Kdy u tedy referendum, tak velmi vyváené ve vztahu k institutům demokracie zastupitelské.
Netuším, do jaké míry se poslanci jednotlivými v Evropě existujícími typy referenda zabývali a zda vůbec, ale upřednostnit zrovna obecný typ referenda, který mají v Evropě jen v pěti státech, se mi jeví nerozumné. Stejně tak jako z něho (kdy u) vyloučit monost vystoupit jeho prostřednictvím třeba z EU, do ní jsme na základě výsledku referenda z roku 2003 k EU přistoupili. Ale například ratifikační referendum, aby si poslanci nemohli jednou třeba i ústavní většinou, ale bez vysloveného názoru občanů rozhodnout vystoupit z NATO či EU, by bylo moné si dobře představit. Prostě typů referend a vhodnějších je vícero. Jen si správně vybrat. Ale to všechno se bude týkat a v říjnových volbách nově zvolených zástupců lidu.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.