Filmová část programu tradičního festivalu na podporu bývalého idovského města Boskovice 2021 letos přinesla především profil významného reiséra čs. nové vlny Evalda Šorma. K tomu bylo zařazeno několik dalších filmů a hlavně současný britský film Pardon, nezastihli jsme vás (2019) Kena Loache. Reisér (1936) na sebe poprvé upozornil filmem Kes (1970), který na MFF v Karlových Varech získal Křišťálový glóbus. Scénárista Barry Hines posléze příběh chlapce, který se kvůli rodinným poměrům nachází na okraji společnosti a jediným přítelem je mu osiřelé mládě poštolky, přetvořil do slavné knihy, která vyšla i česky pod názvem Poštolka pro pacholka. Loach pak působil v televizi a točil snímky nevymykající se průměru. Zlomem se stala Lůza (1991), drsně hořká komedie upozorňující na sociální problémy britských dělníků v době tchatcherismu. V tématu ivota lidí na společenském dně se reisér našel, o čem svědčí film Já, Daniel Blake (2016), který v Británii vyvolal bouřlivou odezvu a dostal se také do české distribuce. A zejména právě Pardon, nezastihli jsme vás. Scénář k oběma filmům napsal Paul Laverty. Snímek je příběhem rodiny s dvěma dětmi, která se jako mnoho jiných v Británii bez svého zavinění zadluí, přijde o domek a musí bydlet v nájmu. Otec přijme novou práci v zásilkové společnosti, kde mu nabídnou takové ohodnocení, které zdánlivě dává šanci znovu našetřit na vlastní bydlení. Jene se jedná o typický příklad švarcsystému, kdy podnikatel kvůli maximalizaci zisku řidiče nezaměstnává (a neplatí za ně zdravotní ani sociálním pojištění), nýbr si je najímá a přenáší na ně veškeré riziko. Ze začátku se zdá, e vše půjde dobře. Syn se však dostává do party sprejerů, je obviněn z krádee v obchodě a otec kvůli jednání na policii zamešká směnu, za co mu jeho šéf vyměří vysokou pokutu. Při jednom z dalších rozvozů je přepaden bandou zlodějíčků, auto vykradeno a on zbit. Skončí na chirurgické ambulanci, ale ani tuto absenci není majitel firmy ochoten tolerovat. Ve filmu je navíc bez příkras zobrazen stav britského veřejného zdravotnictví, kde nemocní hodiny čekají v přeplněných ambulancích.
Masivní rozvoj zásilkových slueb v posledních letech, který ještě zvýraznila epidemie covidu, je jedním z největších problémů současnosti. Neosobní objednávání přes internet eroduje společnost, ničí lokální obchody a má negativní vliv na ivotní prostředí (nárůst frekvence přepravy). Problematické postavení zaměstnanců rozvozových slueb pak výstině popsal Loachův film. Nikoliv náhodou jej deník The Guardian označil za jeden z nejlepších filmů, který propojuje věci osobní a politické. Snímek navíc získal na MFF v baskickém San Sebastiánu ocenění Nejlepší evropský film 2019. Je to neradostná, ale rozhodně vynikající a uitečná podívaná.
Hynek Skořepa (1975) je geograf.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.