Theatrum mundi
Kdy vydal roku 2003 Národní filmový archiv výběr z deníků Pavla Juráčka (redakce Jan Lukeš), nazvaný prostě Deník 1959–1974, rozšířil pole české literatury, napsané v šedesátých letech, o dosud nebývalou existenciální polohu. Z pohledu talentovaného mladého mue se celý rozmach československého umění v šedesátých letech přiblíil evropskému dění shodné doby (včetně tabuizovaného fenoménu konzumace omamných a psychotropních látek) víc ne v soudobé literatuře, určené k vydání. Juráček se nevymezoval vůči starší generaci například Milana Kundery, A. J. Liehma nebo Ludvíka Vaculíka (i kdy i o nich píše), nepotřeboval se vypořádat s odkazem stalinismu a otců budovatelů. Hedonisticky uíval dobu hvězdného úspěchu filmové Nové vlny, ivotním stylem se přiblioval spíše svým západním kolegům a velkoryse uíval filmařských podmínek, jaké v té době neměl snad nikdo na světě.
Tento Deník 1959–1974 uvedli na jeviště divadelníci spolku Tygr v tísni před deseti lety: hráli to v RockCafé na praské Národní třídě, v místech, kde se důleité scény z Deníku de facto odehrály: mezi Redutou, Violou, Filmovým klubem a Klubem spisovatelů, co jsou prostředí, která figurují v básnických i prozaických dílech české literatury té doby, o politickém významu IV. Sjezdu Svazu československých spisovatelů v roce 1967 nemluvě.
V roce 2012 studenti DAMU ještě pojednali Deník jako radostnou inscenaci, Źnabitou uměleckým sebevědomím, huŹmoŹrem a silným erotickým nábojem (co je podstatné téma Juráčkova Deníku), vycházejícím z jejich mládí a počátku umělecké dráhy, co byla situace podobná ivotní situaci protagonisty. Pavla Juráčka představovali tři herci: Tomáš Havlínek, Jiří Böhm a Petr Šmíd. Všechny dívky a eny v jeho příběhu hrála jediná Marie Švestková.
8. června 2021 se divadlo Tygr v tísni k Deníkům Pavla Juráčka vrátilo novou premiérou. Vyšly mezitím v kompletní podobě tří svazků (poslední teprve avizován, ale soubor měl u text k dispozici) v nakladatelství TORST v letech 2017–2018, poslední Deník, ten z emigrace, je k vydání připraven (redakce Marie Kratochvílová). Mezitím vydala jeho poslední manelka Daňa Horáková kníku O Pavlovi, v ní ze svého pohledu líčí jejich společný ivot v emigraci i osobnostní krach kdysi tak slibného umělce.
V inscenaci Deník 1974–1989 zůstalo neměnné obsazení. Tomáš Havlínek hraje, co před deseti lety začal, toti psychicky labilního, alkoholu a zoufalství propadajícího histrióna, který poměry kolem sebe jen zhoršuje. Jiří Böhm, elegán, hraje Pavla Juráčka, jak ho asi viděla Daňa, kdy se do něj zamilovala, a jak se uměl jevit, kdy mu o to šlo. Dokonalého pozorovatele okolí i sebe sama. Petr Šmíd hraje stále toho kluka z Příbrami, který si namlouvá, e by dokázal ít jako kadý jiný člověk, který se snaí normálně vychovávat své dítě a obstarávat domácnost na Hvozdech, v domě, odkázaném Janem Třískou. Marie Švestková je Hanka, Daňa, Stáňa, Judita, Veronika, Juráčkovy eny (+ jedna dcera), s nimi nemohl ít, ani ony s ním.
Všichni jsou ovšem o deset let starší, co znamená, e nejen lepší, zkušenější herci, ale také zralejší lidé. Posledních deset let herectví i ivota je vidět doslova na jejich tělech.
ivot Pavla Juráčka, připraŹveŹného o práci, ijícího ve Hvozdech u Davle, je v inscenaci předveden jako postupný pád od intelektuálních a uměleckých plánů a k jakémusi chalupářskému úsilí o výrobu vlastních specialit a vylepšování obydlí: ale vdyť přesně to se dělo s celou společností! Jeho ivot v Západním Německu byl prostě katastrofa, Juráček se propadal nejen stále hlouběji do alkoholu, jeho existenci neprospíval ani vztah se vzdělanou a pomáhající, pracovitou Daňou, která – a jak by se tomu mohla vyhnout – ho neustále pobízela do práce, sama pracujíc za tři. Výsledkem bylo naprosté zmrtvění veškerých schopností, zoufalství, ubliování. V této části inscenace divák vydechne jen v sólových partech Jiřího Böhma, který svou perfektní rétorikou glosuje západoněmecký kapitalismus a vlastní roli v něm. V příštím okamiku ale jeho part převezme opilý, zlý, sprostě urálivý a nemocný Juráček Tomáše Havlínka nebo nedospělý otec Marka i Judity, lítostivý osamělec Petra Šmída.
Marie Švestková hraje své eny – jak také jinak – viděné Juráčkovýma očima. U modelky Hanky, jí příběh začíná, je to postupné zvulgárnění komunikace, kdy ale stále ještě působí krása modelky. Daňu Horákovou (doktorku Horákovou) hraje herečka tak, jak ji Juráček v Deníku komentuje, nespravedlivě v doktorském bílém plášti (dominantní intelektuálka), krutě, s nemístným připomenutím jejího napůl německého původu ve vojenské uniformě (potřebovala bys malý koncentráček), jen v jednu chvíli se Daňa vzmuí, opásá rytířským kyrysem a vezme do ruky meč, kdy jí spílá a křivdí obzvlášť neurvale a hnusně (nic neumíš, k ničemu nejsi). Kromě zmíněných kostýmů a loutkových hraje Marie Švestková prakticky stále ve spodním prádle tělové barvy, v něm vynikne její dokonalá štíhlost, ale také úbytek někdejší prunosti: je to dojemné a dokonale divadelní, film by to nedokázal.
Scénografickým principem je zvětšená stěna koupací vany s přepadovým otvorem a zátkou na řetízku. Na ni jako na U-rampu herci neustále šplhají, po ní jedou dolů, po ní teče krev i zvratky Juráčkovy sebezničující existence.
Z Juráčkova ivotopisu i z knihy O Pavlovi Dani Horákové víme, e se v roce 1983 vrátil, ale nikomu – ani sám sobě – u k ničemu nebyl. Zemřel 20. května 1989. Inscenace končí tím, e Daňa nachází poslední z tisíce Pavlových vzkazů, zakládá jím svou knihu a pak u zní jenom hlasy ze záznamu.
Významnou slokou inscenace jsou i hudební čísla, jimi se ve zkratce a snesitelněji ne v samotném textu zpěvem vyjadřují (sebe)nenávistná obvinění, sexuální akty bez lásky a další nedůstojné stránky ivota Pavla Juráčka i ivota s ním.
Člověk si po zhlédnutí po všech stránkách strhující inscenace (hraje se ve Vile na Štvanici v Praze, scénář a reie Marie Nováková a Ivo Kristián Kubák, výprava Radka Josková, hudba Jen Hovorka) musí poloit otázku, zda by se s Pavlem Juráčkem to všechno stalo, kdyby mu zůstala práce u filmu a kdyby reim normalizace nevyháněl jednoho jeho kolegu i přítele za druhým, přičem ty mezi tím zase zavíral. Těko říct: zatímco jiní bohémové přeili, mnohdy ve vyhnanství nebo i v kriminálech (nejbliší Václav Havel), Pavel Juráček je tragickou postavou 60. let, je nemohla obstát ani v reálném socialismu, ale ani ve fungujícím západním kapitalismu. Chyběla mu schopnost kompromisu v kadém ohledu a doplácel také na nedostatek vůle, píle, sebekázně, cílevědomosti. Ústřední postava vlastního románu. Představuje ale cosi, co v české kultuře dodnes bolí v nevyzpytatelných okamicích, kdy to nejméně očekáváme a kdy se to nejméně hodí. Ani nevíme, co nám chybí, a o tom to je.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.