Současný přístup EU k rozšiřování odráí etické postoje, které zdánlivě prosazují utilitární, meritokratické a deontologické chápání evropské integrace. Co kdy však nedostatky, s nimi se EU a západní Balkán ve svých vztazích v současnosti potýkají, souvisejí spíše s touto etikou rozšiřování ne se samotnou metodikou přistupování?
My, Evropané, jsme hrdí na tvrzení, e Evropskou unii vybudovaly zaslouilé národy, které se rozhodly krotit bojovný nacionalismus, e v politice rozšiřování EU se odráejí naše vyšší ambice a e je naším nejúspěšnějším nástrojem zahraniční politiky.
Tento obraz evropské integrace je inspirující a uklidňující. Ospravedlňuje morální převahu Unie nad celým světadílem a její vedoucí úlohu v oblasti politiky. Je však také klamný a nedokáe ochránit evropský étos před jeho démony. V naší snaze o to vytvořit lepší společenství evropských občanů je nejvyšší čas, abychom zpochybnili etické zásady, jimi se řídí naše podpora rozšiřování, a hledali progresivnější paradigma.
Etika, která dnes dominuje této debatě (a mnoha dalším debatám), je utilitární: klíčovou výzvou pro politiku rozšiřování je zajistit, aby přistoupení západo-balkánské šestky vytvořilo situaci výhodnou pro všechny; aby rozšiřování EU neohrozilo perspektivy jejího prohlubování; aby geopolitické, ekonomické nebo s řízením migrace související výhody rozšiřování Unie byly pro občany EU znatelným přínosem. Měřítkem této etiky rozšiřování je očekávaná uitečnost budoucích členských států, nikoli jejich vnitřní kvality. Její slabinou je, e evropskou integraci omezuje na problematický soubor vlastních zájmových kalkulací, jejich výsledek se bude v průběhu času pravděpodobně měnit v závislosti na prioritách Unie a proměnlivých zájmech jejích členských států. Nepředvídatelnost dnešního procesu rozšiřování vyplývá z této vysoce nakalivé utilitární předpojatosti, která prostupuje napříč evropskými záleitostmi. Rozšíření můe být uitečné k vytvoření silnější Unie. Ale nemělo by jít jen o to.
Nemělo by snad jít spíše o zásluhy, o odměňování reforem? Všechny oficiální dokumenty jistě hlásají, e přistoupení je proces zaloený na zásluhách. Ústřední role podmíněnosti v procesu rozšiřování podporuje myšlenku, e úspěch je zásluha, e přistoupení je jakýsi svatý grál, který je třeba po namáhavém úsilí získat. Tato etika, která má kořeny v křesťanském myšlení, u snad nemůe být pomýlenější. Za odměnu se úspěšnému západnímu Balkánu toti dostalo stále vzdálenějších vyhlídek na vstup do EU. Hodnocení těchto úspěchů posílilo technokratickou kulturu evropské integrace na úkor občanské mobilizace. Aby země tohoto regionu zásluně splnily kodaňská kritéria, k tomu bude zapotřebí desítek let. Ty země, kterým se to podaří dříve ne jejich sousedům, budou mít problém ovládnout to, co Michael Sandel označuje za aroganci vítěze, zatímco opozdilci se mohou potýkat s poníením a nelibostí. Etika zásluh, kterou EU prosazuje v rámci své metodiky soutěního přístupu, je míněna jistě dobře. Ale i kdyby se důsledně dodrovala, měla by tendenci opomíjet nejslabší článek a společné dobro. V konečném důsledku je receptem na sociální neshody a hnacím motorem anti-elitářského populismu.
Mělo by se tedy rozšiřování snad řídit idealističtějšími povinnostními zásadami? Mělo by ve svých motivech být spíše kantovské ne benthamovské? Do jisté míry u je. Rozšíření a evropská integrace se propagují coby součást mírového projektu Unie; jejich cílem je sjednotit kontinent na základě společných hodnot a nadobro vyléčit nacionalismus. Na západním Balkáně však tento ideál není ústředním bodem přístupového procesu. Dobrá správa věcí veřejných hraje prim oproti dobrým sousedským vztahům a nacionalismus není v evropanství nutně nerozpustitelný.
Pokušením by bylo odpovídajícím způsobem předefinovat základy přístupového procesu a učinit z této mission civilisatrice ústřední bod etiky rozšíření. Nebo oivit to, co Timothy Snyder nazývá pohádkou o moudřejších národech. To by však znamenalo jen vyivování bludu. EU samozřejmě nevznikla jako mírový projekt: její první členové vedli imperiální a koloniální války ještě dlouho po podpisu Římských smluv. V té době se sotva daly označit za národní státy (většina z nich byla koloniálními celky) a ještě méně za pacifisty. Stejně tak novější členové Unie vstoupili do EU jen s pramalými zkušenostmi s národní státností. A přesto převládá přesvědčení, e přistoupení k Unii je pro dobře ustavené polis konečným stupněm zralosti. Historie však ukazuje, e Unie byla zbudována na troskách politických společenství, je se rozpadla v důsledku pádu imperiálních států, a e byla zbudována právě díky jim. Evropská integrace má v tomto smyslu jen pramálo společného s překonáním sublimujícího nacionalismu (i kdy druhé můe být šťastným důsledkem prvního): byla jen záchranným plánem pro napjatá národní společenství.
Toto čtení evropských dějin osvětluje nedostatek pokory a sebereflexe, který je základem dnešních debat o rozšiřování. Mezi moudřejšími národy, kterým autoritativně náleí evropský étos, a divočejšími sousedy ze západního Balkánu, kteří pravděpodobně uvízli ve sváru minulého století, přece nelze vést ádnou dělicí čáru. Touto dělicí čárou, na ní je logika rozšiřování zaloena, pouze pokračuje mravní zpronevěra evropskému projektu ze strany EU.
Jak by tedy progresivnější etika vůbec vypadala? Za prozkoumání by stála myšlenka, zda by lepší deontologické vodítko pro rozšiřování nemohla nabídnout solidarita; zda by nemohla pomoci vyhnout se nástrahám utilitarismu, oslnění zásluhami a klamu samozvaných moudřejších národů. Solidarita při rozšiřování by přesunula pozornost EU od pojmu připravenosti, který je základem etiky utilitarismu i zásluhovosti. EU se toti nakonec bude muset rozšířit o země, které připraveny nejsou. To je nevyhnutelné. Spíše ne jako znepokojivou fatalitu by však bylo moné tento vývoj očekávat coby projev solidarity EU – jako gesto, které jde nad rámec kalkulací o výhře pro všechny.
Podpora reforem je jistě důleitá a tento proces by měla i nadále podporovat podmíněnost. Zásluhy jako měřítko úspěchu by však neměly odsunout do zapomnění snahu o společné dobro. Podmíněnost ochudila politickou účast z toho prostého důvodu, e podmínky se stanovují jednostranně – většinou v Bruselu, někdy v hlavních městech členských států. A říkejme tomu štěstí nebo jakkoli jinak, ale je zřejmé, e země západního Balkánu na přístupovou cestu nevstupují s tými překákami.
Spíše ne o zesilování svých poměrných výhod by EU měla usilovat o to, aby se přistoupení stalo regionálním (a nikoli národním) projektem, a to tím, e se země v regionu vzájemně propojí, pokud jde o jejich budoucí členství v EU. Tím by EU vytvořila prostor pro vnitroregionální solidaritu a posílila by dobré sousedské vztahy, protoe solidarita by byla společná a neočekávala by se pouze od ostatních. Pohádka o moudřejším národu, to je jen velký mýtus. Jistě lépe se dívá na to, co Evropany spojuje, pomocí pojmu solidarita. Problematizuje asymetrie, které jsou členské státy náchylné zneuívat, a naznačuje, e členství by se mělo rozšířit na ty, kteří ho nejvíce potřebují, a ne dret jako výsada několika málo šťastlivců.
Florent Marciacq je zástupce tajemníka a pracovník Rakousko-francouzského centra pro sbliování v Evropě (ÖFZ) ve Vídni, člen Centre internaŹtional de formation européenne (CIFE) v Nice/Berlíně.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.