V nejbliší době se nebudu zabývat klikatými, přesto slepými uličkami, jimi bloudí česká společnost, protoe se v nich nevyznám, kudy ven stejně nevím (hloupost je nad moje síly) a od nadcházejících voleb očekávám slavné vítězství pestrého českého fašismu, protoe hnědé nebo antisociální nebo obojí je tu od konzervativců přes liberály a ke komunistům všechno, co se o voliče uchází a co voliči podle všeho volit chtějí: někteří kandidáti to hlásají snad jen pragmaticky (čili z obchodnické vypočítavosti) – protoe se zahnědlost u voličské masy předpokládá. Pracovalo se na ní pilně, zvlášť se při tom vyznamenal jistý nejmenovaný prezident republiky, chameleón v rouše levém, však ledví extrémně pravicového. Volit budu po dlouhé době zřejmě soc-dem, i kdy vím, e je to asi hloupost, a přes povinný respirátor si budu ucpávat nos. Všechno ostatní u by mě udusilo. Utěšuji se jenom zbytkovou nadějí, e se naše všeobecně hnědé partaje bez pořádného Vůdce seerou mezi sebou kvůli detailům a e náš výsledný fašismus bude sousedský a zápecnický, jako vdycky všechno. Kdyby snad někdo i byl v pokušení Vůdce ze sebe udělat, lidé by se lekli a nevolili by ho. Mohl by po nich něco chtít; a do průvodu pořád ještě nechtějí. Proto i ta masovost hnutí čítajících maximálně pětadvacet členů: není z čeho postavit milice; ani bojůvky. A není to ani nutné, peníze stačí. To je zase výhoda české anarchické pohodlnosti. Nic ne národ, a hlavně klídek. Krade se dál.
Take si pro mě nejspíš nepřijdou. Snad bych měl pro jistotu zvolit proslulou štrougalovskou strategii a předstírat, e leím na smrtelné posteli. Nestojím u za to. Co není v symbolické rovině daleko od pravdy. (Zahraniční přátelé mě uklidňují i tím, e jinde po Evropě to je stejné, jenom v Polsku a Maďarsku ještě horší; no jo, tam byly vdycky horké hlavy. Sbohem, civilizace, měl jsem tě i na dálku rád.)
Budu se radši věnovat převáně rétorice, vzhledem k poměrům samozřejmě rétorice po-kleslé a přinejlepším polorozpadlé.
Mnozí naši intelektuálové, hlavně ti levicoví, trpí pocitem viny za to, e hloupé lidi shledávají hloupými. Stydí se hlupáky opovrhovat, není to levicové, přinejmenším od doby, co levice sama zkoprněla a zhloupla. Hlupákům se nemá říkat, e jsou hloupí, nesmějí se ani ignorovat, má se s nimi mluvit, hloupost se jim má rozmlouvat, ale šetrně, aby nepoznali, e je máme za hlupáky. Zbytečné je to jenom u zvlášť odpudivých dritelů moci, těm se jejich blbost o hlavu otloukat smí, jene máme demokracii, špatné vládce – lotry i hlupáky – dostává k moci masa občanů, a učinit ten osudový krok, uznat, e hloupá je v míře znepokojivě rostoucí také masa, jinak řečeno Národ a Lid, a e hloupé a ničemné zastupitele dosazuje k obrazu svému, to u je příliš. Hloupí a ničemní! Musíme opravdu pouívat tak silná slova? Vdyť naši volení zástupci jsou jenom takoví strejdové a tetky od mafie.
Co je vlastně hloupost? V první řadě je to jistě neschopnost pochopit, také neschopnost promyslet a zobecnit jednotlivou zkušenost, neboli jistý defekt poznávací. Ale to nestačí. Jsou lidé, kteří rozumu nepobrali, ale vědí, e nechápou, a spoléhají na druhé. To jsou prosťáčkové, a morálně obstojí, i kdy nepochopí ani obecný princip mravnosti: pro ně jsou konkrétní morální předpisy, rozvedené do podrobností. Jsou spíš morálním úkolem pro ty druhé. Skutečný hlupák je přesvědčen, e pochopil, a na své chybě trvá tím zarytěji a tím útočněji, čím je hloupější, protoe nemá jak jinak se obhájit. Na hlupákovi není nejhorší, e se mýlí, ale e se mýlí neochvějně.
Skutečný hlupák se tedy pozná mimo jiné právě podle toho, e s ním domluva moná není, protoe své stanovisko nezmění, i kdyby se mu stokrát po lopatě a s veškerou ohleduplností ukázalo, jak chybné čili hloupé je. Tu i Sokrates, který je v dolování pravdy z lidí mistrem nad mistry, jenom pokrčí rameny a jde konečně na to rande s Alkibiadem. Mluvit s hlupáky je ztráta času: lze je pouze odstavit a vyslovit účast rodině; pokud na to síly stačí, a vypadá to, e u nestačí.
Hlavní úskalí tkví v tom, nesplést si s hlupákem někoho, kdo hloupý ve skutečnosti není, a tudí bychom udělali hlupáky sami ze sebe. Hloupost je tak trochu jako štěstí, jen mnohem ivotaschopnější: únavu nezná, a sedne i na génia. Kdysi jsem to u napsal: hloupost dokáe zachvátit všechno, i to nejušlechtilejší a nejpravdivější, co kdy člověk vymyslel.
Já třeba si o sobě myslím, e hlupák nejsem. Pochopitelně. Jene to si o sobě myslí i hlupáci, take by asi bylo dobré stanovit nějaká duševně hygienická pravidla. Jistěe se mohu do některé své sporné představy zamilovat tak silně, e mi ji nikdo nevymluví, co by hloupost být mohla, pokud je ta představa neobhajitelná. Pak ještě záleí na tom, zda tou hloupostí škodím sám sobě (v tom případě jsem jenom pošetilec), nebo lidem a světu.
Zpěvák Daniel Hůlka například vrátil svému kumpánu Zemanovi metál, protoe se prý obrátil proti národu; ve skutečnosti proto, e kvůli zpěvákově účasti na protirouškové demonstraci mu prezident vzkázal, aby si dal na hlavu mokrý hadr. Onen bard se tedy zjevně pokládá za národ. Jistě lze mít škodolibou radost, ovšem a po to místo v Hůlkově otevřeném dopise, kde čteme: Opravdový přítel však nikdy veřejně svého kamaráda nezesměšní ( ) jen proto, e má odlišný názor. V demokracii má kadý názor stejnou hodnotu.
Jene, demokracie nedemokracie, KADÝ NÁZOR STEJNOU HODNOTU NEMÁ! Všechny ná-zory (včetně toho o neúčelnosti roušek) pořád ještě podléhají kritickému zkoumání, zda mají nebo nemají opodstatnění a jaké přesně – a to nemá se společenským systémem vůbec nic společného. Některé názory jsou pitomé, některé názory jsou hanebné, některé názory jsou zločinné. Pokud neuznáme, e hloupost, ubohost a zlo mají stejnou hodnotu jako moudrost, poctivost a dobro, nelze uznat za hodnotné ani názory, které pitomost, hanebnost nebo zločin hlásají. Názor pana Hůlky na hodnotu názorů je rozhodně pitomý, moná i hanebný, take zrovna on hodnotu nemá; a zpěvák skýtá pěkný příklad hlupáka, který škodí světu.
Nechávám stranou názor na roušky nebo na očkování, k tomu je nutná jiná argumentace; jde o tu hloupost bazální a velmi rozšířenou, tudí zakládající českou hloupost masovou, e jakýkoli názor je posvátný, asi na základě Listiny práv a svobod. Sebevědomí hlupáků je tím náramně povzbuzeno, i kdy na vyvrácení té hlouposti stačí předchozí jeden odstavec. Jen by ho hlupáci ještě museli brát na vědomí.
O hlouposti jiných lidí jistě není vhodné rozhodovat lehkováně a hloupě. Mám-li před sebou jeden exemplář potenciálního hlupáka a zároveň chci vyloučit vlastní hloupost, duševně hygienický postup je prostý, u jsem ho jmenoval: je to kritické zkoumání prostřednictvím argu-mentace. Názor mohu vyvrátit pouze argumentem, můj protějšek ho můe obhájit pouze protiar-gumentem. Ten, komu argumenty dojdou, by měl svůj původní názor revidovat tím, e argumenty, na ně nenašel odpověď s původním názorem slučitelnou, do svého názoru přiměřeně včlení a tím názor pozmění. Neříkám, e to dělám rád, protiargumenty hledám a do krajnosti a jsem tím kdekomu nesmírně protivný, ale svůj názor nakonec případně opravím, protoe nechci být hlupákem sám před sebou: lepší ne to je i výsledné Nevím.
Tomu, koho z hlouposti podezírám, dávám tu šanci pokadé: promluvím s ním jako s kadým jiným a jako jiní se mnou; k osobní kvalitě se nevyjadřuji; a čekám, zda a kdy se rozprava sveze do jedné ze čtyř koncovek, které hloupost potvrzují: 1) únik do nezbadatelné vůle Boí nebo do nenarušitelných zákonů Přírody; 2) únik do vášně (tady se bohuel někdy nechávám strhnout); 2) osobní uráky; 4) tohle je můj názor a basta. Dost často se to stane, mnohdy i celkem rychle (přestoe někteří z mých přátel asnou, e jsem se věci po lopatě podávat naučil, jak by to oni nedokázali). Tu usuzuji, e jsem učinil zadost svému poslání levicového intelektuála, který ádným člověkem předem nepohrdá, a e dál není o čem mluvit. Uráky neopětuji, dotyčného tvora se snaím ze svého ivota odstranit. (Někdy se můe stát, e sloí opravnou zkoušku z jiného předmětu, protoe jen někteří jsou hloupí opravdu ve všem.)
S příslušnou adaptací by tento postup měl platit i na hloupost masovou. Jene moudrost v masovém měřítku neexistuje a mechanismy, které by jí dávaly šanci, se budují mnohem obtíněji. Všichni vědí, e na sociálních sítích se lidé ve svém smýšlení lehko utvrzují, co se jistě týká všech; hloupost tím však sílí daleko víc ne rozum, protoe ke svému potvrzení ádné kritické zkoumání a ádné platné argumenty nepotřebuje; s předsudkem si vystačí. Pravda se musí dokazovat, co není jednoduché, hloupost nemusí dokazovat nic, co jednoduché je, a její sebevědomí vzrostlo jako ještě nikdy. V rozpínající se hlouposti navíc působí také zlá vůle: nejde u ani tak o to, e by lidé argumentům nebyli s to porozumět, oni je nechtějí poslouchat, nestojí o ně a neberou je na vědomí. Chtějí jen vybít svůj afekt, nejčastěji nenávistný; a ten, kdo snad před touto veřejností nedopatřením argumentuje, se v Čechách nakonec jeví jako náfuka. (Konstatoval jsem to v roce 2013, a mění se to leda k horšímu.) Proti hlouposti mnoha stojí buďto jedinci se svými těkopádnými výhradami (a diskutovat se všemi hlupáky najednou nelze), nebo i skupiny, které však své premisy buďto u dál nezkoumají, a tudí také postupně hloupnou, anebo je přezkoumávají ustavičně, protoe si dost nevěří, a jen se rozhádají.
Demokracie si proti strukturní hlouposti ve svých základech dlouho pomáhala tím, e si vychovávala politiky, kteří byli schopni vyvaovat: málo přemýšlivým občanům se dokázali zalíbit citově, ale vládli s přispěním těch moudřejších, které si uměli vybrat a silou lidového mandátu prosadit. Byli takoví de Gaulle, Mitterrand a zejména Chirac, známo to bylo o prezidentech amerických. Chtělo to zvláštní komediální talent, na jaký nemá kadý aludek, ale tahle rovnováha je u nějakou dobu zničena. Mocní nového typu jsou u jen maňáskové skutečné moci ekonomické; z masové hlouposti bezostyšně těí a jen ji zhoršují, klam přiivují argumenty falešnými a bez rozumné porady se obejdou: stačí jim názor a vůle chlebodárců, aludek mají kachní, stráví všechno.
Ano, k dovršení všeho existují také argumenty dobré a špatné, prověřovat je vdy nutno v bezchybném argumentačním řetězci.
Bude-li tento stav bez většího odporu pokračovat, s demokracií jako zhruba dvousetletou historickou epizodou se můeme rozloučit. Zbude jenom tenký hlas neúprosného vědomí, který neumlkne, ale jen málokdo ho zaslechne. Jestli to občas něčím pohne v jedné hlavě mezi statisíci, není všechno ztraceno navěky. Astronomové nás ujišťují, e Slunce vydrí ještě poměrně dlouho. Těch pár tisíc let do nového osvícenství docela určitě. Moná to ani tak dlouho nepotrvá, protoe technická mysl potřebuje bezchybnost ještě víc, a dokonce ani hlupáci se nebudou chtít obejít bez pračky, bez ledničky, bez vysavače, bez mobilu, bez notebooku a bez ještě úasnějších novinek. A některé exaktní vědce a techniky i pod štědrou ochranou oligarchů všudypřítomná hloupost určitě trkne a potrká, i kdy jim dnes nevadí.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.