K památce Karla Hrubého
Začátkem června zemřel v Basileji ve věku 97 let Karel Hrubý, historik a sociolog, znalec Masarykova díla a učení, do roku 1995 poslední předseda exilové Československé sociální demokracie, a v minulých letech také pravidelný přispěvatel Listů. Jeho texty jsem četl vdy mezi prvními, přinášely mi radost: e se ztotoňuji s jeho názory, ačkoli jsem o generaci mladší a mám podstatně jinou ivotní zkušenost. Jako by mi potvrzoval nejen správnost mých úsudků, ale podstatně ovlivnil způsob mého myšlení o světě. Vzdělanec a bytostně odváný mu velmi lidského formátu, sociální demokrat.
V polemice o tzv. normalizaci (po srpnové okupaci), v ní se z odstupu, a tedy uválivěji hodnotilo, zda i toto období je v pravém slova smyslu totalitárním reimem, Karel Hrubý potvrdil kontinuitu let padesátých s normalizací jednoduchou definicí: Společným znakem je struktura moci, soustředěná v jedněch rukou bez připuštění jakékoli opozice. K tomu dodávám, e slabá opozice můe být znakem jak slabšího totalitarismu, tak také naopak, tedy silného zastrašení oponentů. Tzv. normalizace jako by slučovala obé.
Boj za sociální spravedlnost a nastolení sociálního smíru jsem od jinošství vnímal jako pokrok v protikladu ke komunistické ideologii diktatury proletariátu, potlačující lidskou důstojnost. Četl jsem dobové manifesty, provolání a texty Josefa Boleslava Pecky (píseň Vzhůru, bratři, doba vzchází) a Ladislava Zápotockého, zakladatelů naší sociální demokracie (1878 v hostinci U kaštanu), a snail se jejich revolučnost – co byl docela nářez, řeklo by se dnes – obhájit proti agresivní ideologii pozdějších komunistů. Ti svůj násilný mocenský boj zaštiťovali dělnickým hnutím. Odštěpení komunistů od sociálních demokratů bylo pro sociální demokracii jak spásou, to pro období první republiky, kdy měla ve společnosti značný vliv (a sympatie Masarykovy), tak záhubou: v době únorového puče.
Všechny pokrokové sociální a socializující ideje znehodnotil totalitní reim komunistů; a je tu určitá analogie se současností, kdy demokratický systém vládnutí vinou stále větší absence sociálně demokratických idejí a snah o humanizaci společnosti se deformuje k pouhému momentalismu: Téměř všechna politická uskupení se chovají stejně – nadbíhají momentálním poadavkům a panujícím náladám ve společnosti, čemu ohebně přizpůsobují svůj program. Příklad – téměř kadé politické uskupení se zaštiťuje kritickým postojem – také to Šlachtovo hrozné hnutí – k Evropské unii. Pokud přímo nehlásá odpor k ní. Jako bychom nebyli její součástí. A nebyli-li bychom jejím členem, kde bychom byli?
Zánik naší sociální demokracie začal hned poté, kdy jejím představitelem přestal být Karel Hrubý. U tehdy se strana vzdala svého tradičního znaku s ozubeným kolem, kruítkem a nahradila ho banální růí. S tím se ovšem, symbolicky řečeno, vytratila i starost o hybatele ozubených kol i kruítek.
Největší vinu na současné krizi sociálních demokratů má Miloš Zeman (netřeba rozvádět), a pak Andrej Babiš. Vzpomeňme, jak hanobil jejich vládu, v ní byl, tedy premiéra Bohuslava Sobotku. A přitom nyní, díky menšinovému podílu sociálních demokratů na moci, má Babiš přec jen o cosi lepší vládu, ne jakou by měl bez nich (a jakou by si moná zaslouil – ale my ne!). Soudný volič by to mohl ocenit.
Karel Hrubý mě také poučil o kontinuitě a vlivu sociálních demokratů na evropské poměry. Vlastně e se vyplatí je volit i tehdy, kdy máme oprávněné pochybnosti o schopnostech či odvaze jejich představitelů sociálně demokratické ideje uskutečňovat nebo je hlásat. Protoe zdánlivě se moc nehodí do dobového diskursu.
Sociální demokraté například stále bázlivěji vyslovují všechna slovní spojení se slovem sociální. Lid si sociální politiku spojuje se starostí o nepřizpůsobivé občany, s problematikou vyloučených skupin obyvatel atd., s nimi nechce mít nic společného, nato – obrazně řečeno – bydlet v jednom domě. I kvůli tomu samosprávy obcí například zavrhují programy na zřizování sociálních bytů.
Zvláštní na tom je, e čeho se dnešní sociální demokraté obávají, je nejen jejich úlohou, ale také příleitostí! Nejde o výši sociálních příspěvků tzv. hmotné nouze, o rodičovské příspěvky, ale o dlouhodobý program společenské inkluze, jak o tom psával Karel Holomek.
Není-li dnes proletariátu, neznamená to, e by ve společnosti nerostlo napěti mezi bohatými a chudými. Je tu tenze mezi elitami tvořenými meritokracií, tedy lidmi, kteří dostatečně zbohatli a získali vliv svým úsilím a za pomoci svého vzdělání, a mezi ostatními lidmi. Co pandemie prohloubila. Učitelé mohou potvrdit, jak při distančním vyučování přes počítač odpadly ty děti, které rodiče nepřinutili sedět u přístroje, na co učitel nemohl mít vliv. Roste napětí mezi elitami, které si stavějí domy na venkově, povětšině obehnané zdí z prefabrikovaných betonových dílců, a původními obyvateli.
Povětšině matky, eny bývají větší a nesmiřitelnější bojovnice ne mui, kladou starostům na stůl petice s neuskutečnitelnými poadavky, třeba na stravování pouze z biopotravin, na výuku cizích jazyků v mateřské školce nebo na kvalitu veřejného osvětlení, ve tmě se bojí, ale rozhodně nechtějí, aby kandelábr byl v blízkosti jejich domu. Ani by vzaly v potaz, jaké monosti obec obecně má.
V programu sociálních demokratů by také měla být snaha o sociální diverzifikace společnosti jako obrana před jejím rozpadem. Výraz sociální má mnoho významů, patří k nim také úsilí o harmonii ve společnosti.
Závaným tématem, rovně hodným pozornosti sociálních demokratů, je podřadně pojímaná práce cizích státních příslušníků, kteří přestoe u nás pracují i ijí dlouhodoběji, nemají ádná práva, a společnost na ně pohlíí jako na ukrajince. Bojí se jejich ubytoven. Nemajíce práv, nemají k nám – a my k nim – jiný ne toliko vztah jakéhosi fiskálního prospěchu.
Práce je naším posláním a člověk by se měl snait být společnosti prospěšným, aby naplnil smysl svého ivota, co by mu společnost měla umonit. Býti svobodně prospěšný sám sobě razí pravice. Z prací a poznatků Karla Hrubého vyplývá, e program sociálních demokratů nemá nadbíhat choutkám lidu, ale hájit jeho důstojnost.
Jsem přesvědčen o tom, e kdyby nějaký předák sociálních demokratů, a ani nemusí být kdovíjak charismatický, odváně vystoupil s takovým programem, který nás nebude hladit po srsti, ale naopak představí nám všechny nepříjemné problémy a nastíní jejich řešení, pak si získá alespoň deset procent voličů. Deset procent voličů určitě ví, e je to důleité a e se na tom musí dělat. A druhých deset procent by pro začátek mohli získat Zelení, protoe to je moná ještě důleitější. Ach jo.
Ondřej Vaculík (1954) je publicista, fejetonista Listů.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.