aneb Sociální demokracie před volbami
ČSSD zaila před čtyřmi roky šok. Na konci října 2017 jí ve sněmovních volbách dalo hlas 7,3 procenta voličů, méně, ne se čekalo. Výsledek mohl být nejspíše těsně dvouciferný, ale Babišovo politické hnutí přišlo s vylhanou kampaní, v ní obvinilo sociální demokracii, e chce pokoutně profitovat z těby lithia, jako tomu bylo údajně například u privatizace OKD. Silné mediální postavení Andreje Babiše a jeho tehdejší uvěřitelnost u části voličstva ještě více oslabily ČSSD. V kadém případě pokračoval volební pád strany, započatý v roce 2010. V říjnu 2017 nikdo nevěděl, zdali je to ji definitivní dno, nebo propad můe ještě pokračovat.
O důvodech pádů sociálních demokracií se psalo mnohokrát a nemá smysl je dlouze analyzovat. Role a zmenšující se síla dělnické třídy, všeobecná shoda na podmínkách sociálního státu ve vyspělých demokraciích, zvýšení ivotní úrovně a růst blahobytu utlumily radikalitu sociálních demokracií a levicových stran. Vedle toho nárůst populismu, nacionalismu a roztříštění stranických systémů přispěly ke krizi standardních politických stran. Vše se týká rovně České republiky, nicméně vedle tohoto rámce musíme přihlédnout ke zdejším poměrům. Kde udělala ČSSD tak velké chyby, které vedly v letech 2013-2017 ke zhruba 13procentnímu propadu? Bylo to politiky, špatnými průzkumy, silnou konkurencí, nedostatečnou komunikací, únavou z politiky, vnitrostranickými rozepřemi? Pravděpodobně tím vším.
Téměř všichni ČSSD pamatují jako velkou stranu, ještě před pár lety jsme si mysleli, e tomu tak bude nejspíš navěky. V tomto psychologickém zajetí někteří setrvávají dodnes, ale sociální demokracie je malá strana a tomu by měla odpovídat přiměřená politická odpovědnost. Špatný volební výsledek z roku 2017 ovlivnil trajektorii strany během celého volebního cyklu. ČSSD nemá disciplinované voliče a ti vcelku pravidelně vynechávají tzv. druhořadé volby. Proto sociální demokracie ztrácela v komunálních, krajských i evropských volbách.
Volební cyklus se uzavře 9. října 2021. V sobotu odpoledne budeme přesně vědět, v jaké kondici strana je a nakolik voliči chtějí, aby sociální demokracie byla přítomna v nejvyšší politice. Myslím tím spíše samotnou podstatu tohoto ideového proudu ne přítomnost konkrétních politiků z ČSSD. Po roce 1989 byla idea sociální demokracie v české politice velice důleitá, inspirující, a především pomohla desetitisícům obyvatel k lepšímu sociálnímu postavení. Samotné ČSSD se dařilo vnášet do prostoru důleitá témata a také je prosazovat. Základní otázka tak je, pokud by se ČSSD nepodařilo překročit 5procentní kvorum, měl by ve Sněmovně její témata kdo prosazovat?
Řada výzkumů ukazuje, e ubývá voličů, kteří se řadí do levicového spektra. V současnosti jich je pouze kolem 23 procent, rozšířil se politický střed. Sniují se zisky KSČM, která je v preferencích srovnatelná s ČSSD. Část levice přitáhlo politické hnutí ANO, část je pravděpodobně u Pirátů a zelených. Desítky tisíc k volbám nechodí. Sociálně citlivou politiku v některých případech najdeme u Pirátů, ale tematizace sociální demokracie to rozhodně není. Navíc se během volební kampaně Piráti od levicových postojů distancovali, patrně z důvodu, aby si nesniovali volební potenciál. Být nalevo je toti u řady lidí stále ještě diskvalifikující. Z průzkumů, které vedl Jaromír Volek, vyplývá, e většina novinářů patří k pravicové liberální střední třídě. Tyto ivotní postoje často vedou k záměrné či nezáměrné kritice všeho, co levice představuje. Výchozí podmínky tak má ČSSD horší ne – řekněme – TOP 09.
Před letošními sněmovními volbami navzdory propojení pěti středových a pravicových subjektů, které se seskupily do dvou formací, vznikly další subjekty, je se rozhodly kandidovat. Sledujeme-li roztříštěnost stranického spektra od roku 2010, tak před volbami 2017 i před těmi letošními došlo k ještě větší dynamice.
ČSSD se pokoušela o předvolební spolupráci se Stranou zelených, ale především kvůli nedostatku času a vnitřním bariérám u obou subjektů k dohodě nedošlo. ČSSD tak do kampaně vstoupila sama a při určování strategie musela vzít v potaz několik zásadních věcí. Zejména onu fragmentaci, silnou konkurenci (například ANO, Piráti, STAN) a vyřešit otázku, na jaké voliče cílit. Někde v pozadí se ocitl rovně dlouholetý spor o to, zda má ČSSD oslovovat tradiční konzervativní voliče, nebo ty progresivní, liberální Nejjednodušší by bylo napsat, e se jedná o spor umělý, ale zcela tomu tak není. Ani v době, kdy má strana nízké preference, horší volební vyhlídky ne v minulosti a o tisíce členů méně. Přesto se dá tento rozpor překonat. Taktika je zjevná a spočívá v orientaci na program. Velmi dobře je to patrné na tématu práce, kterého se sociální demokracie uvěřitelně chopila. Nejviditelnější je to v oblasti ochrany práv zaměstnanců, respektive v dodrování zákoníku práce.
ČSSD vdy patřila ke stranám, které dokázaly zformulovat zřetelný a obsahově hodnotný program. V tomto je strana silná i dnes. Potenciální voliči ji vnímají jako programově vyhraněnou, tradiční a předvídatelnou stranu. Bylo by naivní se domnívat, e voliči čtou programy, hovoří o politice a jsou dobře informovaní. Proto byly připraveny dva dokumenty. První, co je Desatero ČSSD, druhý Vize pro Česko 2030. Ve stručném Desateru jsou uvedeny klíčové priority, k nejdůleitějším patří poadavek, aby náklady za krizi způsobenou pandemií nenesli nízkopříjmoví a střední třída, ale korporace a nejbohatší. Vize obsahuje 302 bodů, je podrobná a je vidět, e na ní pracovaly desítky lidí. V tomto směru se ČSSD jednoznačně odlišuje od marketingových projektů typu politického hnutí ANO či nově vzniklé Přísahy.
V debatách se objevuje zásadní otázka, zda se na podzim ČSSD dostane do Sněmovny. Naprostá většina průzkumů jí dává šance mezi 4 a 7 procenty. Jediná agentura Kantar ČSSD několik měsíců udruje pod 5procentní hranicí, dvakrát straně naměřila pouhá 3 procenta. Ukazuje se, e velmi záleí na metodice sběru dat. Kantar se ptá respondentů skrze telefon, co znamená, e zastihne jiný typ voličů ne při pouití papírových dotazníků. Česká televize najala ještě společnost Data Collect, která má Kantar kontrolovat, a to za pouití stejné metodiky. Zatímco Kantar při posledním měření u ČSSD zůstal u hranice 3,5 procenta, Data Collect naměřil 5 procent.
Ať tak či onak, ádný interní průzkum (ani konkurenčních agentur) pád ke 3 procentům nenaznačoval. Podzimní volby kadopádně sečtou pozitiva i negativa polistopadové historie ČSSD. Rozhodne nejspíše to, zda si voliči uvědomí, nakolik je myšlenka sociální demokracie důleitá pro jejich vlastní ivoty. Osobně se domnívám, e nedojde-li k nějaké aféře typu lithium, budou podzimní volby pro ČSSD úspěšné.
Pavel Šaradín (1969) je politolog, přednáší na Filozofické fakultě Univerzity Palackého.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.