Film se špatně do češtiny převedeným názvem Absurdistán se původně jmenuje Idiokracie. Kdosi nám ho nedoporučil, e je prý dost pitomý, a tak jsme si ho pustili spíš nedopatřením. A asli jsme: je toti pitomý velice, jene záměrně. Líčí svět ve vzdálené budoucnosti, do kterého se probudí dva zapomenutí účastníci experimentu s hibernací. Zjišťují, e lidstvo pod vlivem stupidních reklam, reality show a na jednoduché pudy cílených politických kampaní zhloupne na úroveň neandrtálců – těm ale moná křivdím. Jediné, co u budoucí lidstvo zajímá, je uspokojování základních ivočišných potřeb, přičem nejvyšší a současně jedinou kulturu představují oplzlé televizní řachandy.
Vzpomněl jsem si při tom na svůj pradávný spor s obchodním ředitelem deníku, v něm jsem po revoluci působil: vytkl mi, e noviny jsou příliš chytré, e by měly především bavit a na jejich stránkách by se mělo jen tak zlehka klábosit. A hlavně, zdůraznil, by v ádném případě neměly čtenáře vychovávat!
V té době, po letech strachu vyslovovat jakýkoli názor, zavládl pro změnu dojem, e vyslovovat jakýkoli názor je projevem ideologického myšlení. Neslušelo se příliš psát, co si myslíme, protoe by to mohlo být pokládáno za mravokárné mentorování.
Náš deník vychovávat nikoho rozhodně nechtěl, jen jsme, my, kdo ho vytvářeli, ili v iluzi, e je moné vydávat noviny, které nebudou podbízivé, a přitom se budou číst, protoe se z nich lidé dovědí to, co potřebují vědět. A protoe tomu budou věřit. A taky e zajímavost, čtivost, dokonce ani zábavnost nemusejí být nepřímo úměrné myšlenkové úrovni textů. A tak jsem řediteli odpověděl otázkou: Jestlie tedy nemáme vychovávat, ohlupovat můeme? Odpověděl se shovívavým nadhledem: Lidi jsou dospělí, vědí, co chtějí, a my jim máme dávat jen to, nic víc.
Zanedlouho se ukázalo, e pravdu měl on. Drel prst na tepu doby, jak se říkalo v dobách ještě předchozích. To my jsme nepochopili divoký kapitalismus. e se nezastaví ani před mediálním trhem. Regionální noviny byly pozřeny velkými koncerny a ty je proměnily v přílohy svých zábavních nosičů reklamy. Naivové byli vyhnáni, sami zděšeně prchli anebo, aby nepřišli o práci, rezignovali a u jen trpně dodávali hluboce lidské příběhy (v novinářském argonu zvané háelpéčka) ze svých regionů.
Pád reimu byl úasnou zkušeností. Ukázal mi, jak moc jsem se mýlil v bezpočtu skálopevných domněnek. Například jsem byl přesvědčen, e rozhlasová stanice Hvězda, předchůdkyně dnešního Radiournálu, se svým nepřetritým proudem disko popu a plytkých slovních předělů, je promyšlený brainwashing, který má systematicky otupovat mladé. A e k tému účelu pro starší slouí Dietlovy seriály, Televarieté a jiné estrády. Opravdu jsem byl tak bláhový.
A ukázalo se, e i ten zkostnatělý reim vlastně chtěl dávat publiku jen to, po čem touilo nejvíc, tedy nenáročnou zábavu. Jen do toho nevkládal ještě propagandu komerční, nýbr politickou. Divoký kapitalismus dokázal, e je i v tomto směru nekonečně schopnější. Tak například u dávno pochopil, e diváci televizních soutěí nemají zájem o přechytralé soutěící, kteří uhodnou podle jediného verše název té správné z osmdesáti sbírek Jaroslava Vrchlického. Průměrnému divákovi jsou srdci bliší tací, kteří netuší, kdo je autorem Ferdy mravence. A vůbec, e víc ne radost vítězů chtějí sdílet spíš pláč těch, co mají padáka.
Kdy jsem si teď po sobě přečetl, co jsem napsal, zhrozil jsem se: opravdu jsem povýšený mravokárce! Stále mi toti vrtá hlavou, jestli jsou média skutečně schopna ohlupovat, anebo je většina lidí natvrdlá od přírody, jak říkává nejen český prezident, ale třeba i takový vědec jako František Koukolík. Pokud mají pravdu, nemusíme se bát, e by se dystopická Idiokracie někdy stala skutečností.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.