Dvouměsíčník pro kulturu a dialog

Tiráž a kontakty     Předplatné



Jste zde: Listy > Archiv > 2021 > Číslo 3 > Veronika Opletalová: Vnímatelé prostoru

Album

Veronika Opletalová

Vnímatelé prostoru

Christine Habermann von Hoch: Cyklus Raumfühler. Ocel. 2007. Soukromá sbírka, Rakousko. Foto soukromý archiv Ch. Habermann von Hoch

V minulém čísle jsem vzpomínala na uměleckého kováře Alfreda Habermanna (1930–2008), který pocházel z jihlavské kovářské dynastie, v 80. letech odešel do Německa a stal se umělcem vpravdě kosmopolitním. V jednom z rozhovorů (v televizním dokumentu Der Schmied aus Böhmen kanálu Bayerischer Rundfunk) se zamýšlel nad tím, čím to je, že spolupráce architekta s kovářem je už delší dobu passé (nepočítáme-li podnikatelské baroko, které je kovářskými mistry považováno za dekadenci).

Habermannova nejmladší dcera Christine, která s otcem procestovala půl světa, by si tuto otázku kladla nejspíš jinak. Její realizace určené do konkrétních profánních i sakrálních prostor u nás, v Německu, Rakousku či Itálii prozrazují následující uvažování: Jak pracovat s kovem, aby moderní architekturu maximálně obohatil? Které techniky – od tradičních kovářských přes vlastní experimentální přístupy až po vyřezávání laserem – jsou pro konkrétní místo nejvhodnější? Jak chladné kovové objekty osvětlit, aby prozářily prostor? Touto problematikou se ve své tvorbě zabývala velmi intenzivně, což vyústilo v několik cyklů designu osvětlení.

Kovářské a sochařské průpravy získané od otce si Christine Habermann von Hoch velmi váží, považuje ji za fundament, díky němuž se jí dostalo železo do krve. Od tohoto základu se odráží, aby hledala další cesty s cílem vytvářet elegantní díla z kovu, které vyprávějí příběh. Jedním z jejích vlastních přístupů jsou kresby v kovu (nízké reliéfy tvořené tepáním). Její cyklus Raumfühler – „Vnímatelé prostoru“ – pracuje s kresbou ještě jinak: jako by ji převáděl do 3D. Na rozdíl od Calderových mobilů není u těchto levitujících soch pohyb primární, byť rozpohybování objektu je možné. Spíše jde o záměrné znejišťování diváka, hru s parametry statičnost/dynamičnost, tíha/lehkost: levitující ocelová socha působí tak křehce, že by stačil lehký závan větru, a mohla by se hýbat. A vedle kresby kovu je tu proměnlivá kresba stínů.

Veronika Opletalová

Obsah Listů 3/2021
Archiv Listů
Autoři Listů


Knihovna Listů

Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour

Jan Novotný:
Mizol a ti druzí

Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem

Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát

Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse

Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříšeného Ducha

Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze Ženevy

Jiří Weil:
Štrasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?

další knihy

Cena Pelikán

Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.

Předplatné

Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!

Fejetony

Juraj Buzalka

Vlasta Chramostová

Václav Jamek

Ondřej Vaculík

Alena Wagnerová

Jan Novotný

Tomáš horvath

Tomáš Tichák

Všichni autoři

Sledujte novinky


RSS kanál.

Přidej na Seznam

Add to Google

Co je to RSS?

Mapa webu

Mapa webu - přehled článků a struktury webu.



Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.

Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu

Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.