Theatrum mundi
ivot umělce je poskládán z mnoha jedinečností, utváří mozaiku proitků, pocitů, nálad a nadějí. Těmito slovy zahájila své povídání paní Inge, kdy jsem k ní do českokrumlovského bytu před lety přišel, neboť mě oslovila, zda bych měl chuť napsat o ní knihu. Jako humoristu mě, v nadsázce řečeno, zlákalo hlavně to, e se jmenuje Švandová. Dali jsme knize název Můj ivot s operou. Sotva jsem usedl, přátelsky se na mne zahleděla a pravila, e všechno v ivotě lidském by mělo mít v sobě radost a potěšení z našeho konání. Snaila jsem se mít radost z toho, co jsem vytvořila, ale hlavně z toho, kdy se mi podařilo potěšit diváky. Narodila se 13. června 1936 v Praze. Maminka akademická malířka a otec architekt a výtvarník jí vytvářeli umělecké zázemí. Navštěvovala hodiny klavíru, zpěvu, chodila do baletní školy a maminka ji učila kreslit. Po gymnáziu studovala zpěv na konzervatoři, poté operní reii a zpěv na AMU. Vyprávěla o reisérském působení v divadelní praxi: v Jihočeském divadle, v plzeňském divadle Josefa Kajetána Tyla, o šéfování opeře Slezského divadla v Opavě a o hostování na dalších, i zahraničních scénách. Inscenovala 180 oper, operet a muzikálů. Tři opery reírovala v Národním divadle, devět před otáčivým hledištěm v krumlovské zámecké zahradě, např. Lazebníka sevillského, Rusalku, Carmen a v letech 1966 a 1968 velkolepě pojatou operu Zuzana Vojířová, kterou Jiří Pauer pro toto přírodní divadlo zkomponoval. K některým inscenacím navrhovala i kostýmy. Jejím manelem byl divadelní scénograf Vlastimil Koutecký. V Českém Krumlově, kam se roku 1991 přestěhovali, se oba podíleli na Slavnostech pětilisté růe.
Při jednom z rozhovorů jsem si neodpustil vyslovit latinské úsloví Nomen est omen (Jméno je předzvěst). Namítla: Můj ivot moc švanda nebyla, osud se se mnou příliš nemazlil. Nastaly chvíle, kdy mi bylo ouvej, ale zvládla jsem to a uměla se radovat z úspěchů a ze vztahů k přátelům. A připomněla úsloví, e kdo hledá přítele bez chyby, zůstane bez přátel. Chybovat je lidské, ale nesmí se ublíit, na to jsem byla dbalá. Svědomí máme přece jen jedno... Důleité je zůstat věrným přítelem hlavně sám sobě. A dodala, e s úsměvem jde všechno líp. Neboť, jak napsal F. X. Šalda, smích je trenérem lidské duše. Já ji trénuji. Dělejte to prosím taky! Na ukázku se zasmála. Povšiml jsem si, e se umí smát i očima.
Mým krédem bylo pracovat svědomitě a odpovědně. Nezáleí na tom, kolik toho člověk vytvoří, ale hlavně jak. Umění je od slova umět. Mám pocit, e se mi dařilo na jevišti dosáhnout harmonie ve vztahu autor – herec – divák, a snaila jsem se, aby se mé inscenace vyznačovaly smyslem pro výtvarnou stylizaci a metaforu. Reisér nemůe být jen pouhým předcvičitelem či aranérem, který hýbá s panáčky, aby se na jevišti nesrazili. Nesmí se povyšovat nad zpěváky či herce, musí je věcnými argumenty a vhodným způsobem získat pro svůj záměr a pojetí; aby si to na jevišti uívali a divák poznal, e je to baví. A zatleská jim. Divadlo a umění vůbec, to je především vášeň a posedlost. Být kumštýřem jen kvůli tomu, abych se uivil, tudy cesta k úspěchu nevede. Umění není nádeničina. Chce-li někdo dělat umění, musí jím vonět.
Náhled paní Inge na uměleckou kritiku je poměrně pozitivní, patří k ivotu umělce. Dokáe rozmíchat stojaté vody a zavedené stereotypy, burcuje k novým nápadům a činům.Někdy i bolí, mám s tím zkušenosti, neboť je pouze názorem jednotlivce. Nicméně i nad nepříjemnou kritikou se musí umělec zamyslet, nemávnout rukou, ale nalézt pro sebe poučení. Pokud to tak pojme, dokazuje, e je schopen dalšího vývoje. Je-li divácký ohlas kladný a kritika rovně, je to koruna úspěchu. Dodala, e diváka lze vychovávat, ale nikoliv podbízivostí, nýbr tvůrčími činy, jim rozumí, ne takovými, které ho sloitostí odradí od další návštěvy divadla.
V roce 1987 jsem hostovala v praském Smetanově divadle. Jednalo se o operu Trubadúr, která byla předtím brzy po premiéře staena z repertoáru a svěřena mně a manelovi k přepracování. Předělala jsem její předchozí hypermoderní pojetí. A manel upravil do srozumitelné podoby scénu. Jistý kritik pak označil nadšené diváky za snobské, málo vnímavé. Napadlo mě, co napsal Jiří Menzel na toto téma: Stává se, e člověk se vrací z divadla pln nadšení, chápe, proč se v dávných dobách zapřahali fanoušci do kočárů svých oblíbenců. I já bych rád někdy tlačil po hezkém představení auto těch, kteří mi na jevišti udělali radost. Druhý den si vezmu noviny a zjistím, e jsem blbec, kterému se líbilo něco, co je špatné, nedokonalé, nevýrazné...
V roce 1985 byl Inge Švandové udělen titul Zaslouilá umělkyně. Vyprávěla, jak to na Praském hradě probíhalo. A také o tom, jak ji po roce 1989 poádala jistá nadace o zaslání toho diplomu. Prý by jeho prodejem získali potřebné finanční prostředky. A e tyto diplomy poptávají prý nyní hlavně Němci. Kupují si je pro pobavení. Obrátila se na ni i jedna agentura se stejnou ádostí. Pochopitelně jsem nic neposlala. Váím si toho ocenění a neměla jsem zájem, aby můj diplom skončil v nějaké drabě. A mám obavu, aby se po letech třeba stejným způsobem nekšeftovalo se současnými státními vyznamenáními, třeba s tím Za zásluhy, které dostal můj manel z rukou prezidenta Václava Havla v roce 1998.
Vícekrát obdrela cenu Svazu československých dramatických umělců. Gruzínský ministr kultury jí předal medaili Zacharije Paljašviliho za operu Daisi, kterou inscenovala ve Tbilisi. Poctěna byla stříbrnou medaili Bedřicha Smetany a Pamětní medaili města České Budějovice. Potěšilo ji, kdy v r. 2004 obdrela Jihočeskou Thálii za celoivotní dílo a v r. 2012 Cenu města Českého Krumlova. Byla mezi čtrnácti vybranými enami z různých zemí prezentovanými v publikaci v rámci projektu Evropské eny seniorského věku. Na návrh Klubu přátel Jihočeského divadla jí bylo nadací ivot umělce uděleno v r. 2016 ocenění Senior Prix.
*
Příhody: Ve stejném nemocničním pokoji jako ona se onoho červnového dne roku 1936 narodilo ještě jedno děvčátko. Jmenovalo se Helena. Kdy se provdala, stala se z ní paní Růičková, herečka. Byly v dětství velké kamarádky. Koncem války zaily dramatické chvíle, nálet na Prahu. Bylo mi tenkrát devět let. Běely jsme s Helenou ukrýt se do našeho domu, protoe začaly padat bomby. Utrpěla jsem úraz a začala krvácet v obličeji. Helena byla taky zraněná, křičela u výtahu o pomoc. Činák poblí byl zasaený, pod zříceným schodištěm zahynuly tři naše kamarádky, s nimi jsme si předtím hrály.
AMU vystudovala s červeným diplomem. Byla pozvána do Rudolfina si ho převzít. Sotva jsem vstoupila do místnosti, ozvala se strašná rána, jako tenkrát na konci války, kdy padaly na Prahu bomby. Všichni přítomní z toho byli vyděšeni. Nakonec se ukázalo, e to nebyla ádná bomba, ale na nedaleké Letné odstřelili sochu Stalina.
Jejím profesorem na akademii byl Ferdinand Pujman, charismatický člověk. Disponoval znalostmi z mnoha vědních oborů. Vzpomínám na záitek s ním. Nastoupila jsem po skončení vyučování do tramvaje. A on do ní na poslední chvíli vběhl. Nabídl, e mám-li čas a zájem, představí mi někoho zajímavého. Kdy jsme vystoupili, zavedl mě do ateliéru Maxe Švabinského. Přijal nás přátelsky. Se sklenkou limonády v ruce jsem si prohlíela jeho nádherné obrazy.
Poněkud hrůzostrašně se jevila příhoda při krumlovských slavnostech Pětilisté růe. Večer se konala na náměstí takzvaná Hospoda, kdy Vilém z Romberka a Petr Vok s doprovodem přihlíejí lidovým radovánkám. Reírovala to. Krotitel přinesl na pódium v pytli velkou krajtu, tanečnice si ji omotala kolem krku a tančila s ní. Bylo to na generální zkoušce. Náměstí bylo plné lidí. Při tomto čísle s hadem to paní Inge stopla a vstoupila na pódium. Krotitel odebral hada tanečnici, zezadu se k ní pokradmo přiblíil a poloil jí ho nečekaně přes ramena na hruď. Chtěl asi pobavit diváky na její účet. Začala jsem hada hladit po hlavě. Zůstal v klidu, já taky. Dělalo mu asi to pohlazení dobře jako pejskům a kočičkám. Sklidila za to prý větší potlesk ne pak ta tanečnice při vystoupení.
*
Operní pěvkyně Eva Urbanová řekla: Ráda vzpomínám na svoji plzeňskou éru, potkala jsem tam paní Inge Švandovou, která byla vynikající reisérkou a dala mi velkou hereckou průpravu. A pěvec Svatopluk Sem: Bylo mé štěstí, e jsem potkal paní reisérku Inge Švandovou-Kouteckou, která nás učila na českobudějovické konzervatoři herectví, líčení a dějiny divadla. Myslím, e nic lepšího mne potkat nemohlo.
A přítel František Ringo Čech: Na paní reisérku Švandovou mám ty nejkrásnější vzpomínky. Je bezesporu chloubou Plzně. Viděl jsem tam skoro všechna její představení. Její inscenace byly skvostné. Má vytříbený vkus pro operu. Určitě by se vyvarovala pojetí, je někteří současní reiséři provádějí s klasickou operou. Nedopustila by třeba takovou pitomost, aby Rusalka zpívala Mám, zlaté vlásky, mám – a byla zrzavá nebo bruneta.
Na otázku, zda, kdyby mohla, by si zvolila znovu dráhu operní reisérky, paní Inge říká: Určitě ano. Tenkrát na AMU jsem udělala krok správným směrem. Poznala jsem mnoho vynikajících umělců, dobrých a čestných lidí. A cítila vdy určitý závazek ke svému jménu, abych ho nepokazila. Za své štěstí nese přece odpovědnost kadý sám. Nejsem znuděná svou minulostí. A jak vidí budoucnost opery? Je odrazem své doby a patří neodmyslitelně ke kulturnímu bohatství lidstva. Je důkazem jeho tvůrčích schopností, dovedností a znalostí. Bude se jistě nově formovat, ale zůstává stále produktem lidského citu a umění. A tak věřím, e ze světa nezmizí.
*
Pokusil jsem se v knize vytvořit portrét eny, je zanechala v českém operním umění výraznou stopu. Vzpomínky na něco hezkého dávala najevo dojetím, v jejích očích jsem zahlédl slzy. Slzy upřímnosti a radosti. Jejím rádcem při jakémkoli konání bylo a stále je srdce. Takovou jsem ji poznal a váím si, e mi to bylo dopřáno. Je to renesanční ena. Kromě hudby nalezla zalíbení také v kresbě a poezii. Na závěr knihy vyjádřila veršem své vyznání:
A tak končí vzpomínání na minulé časy, / člověk při tom uvauje, kolik ještě asi. / Dokud na světě je láska, hudba, slunce, smích, / radujme se z nich. / Ať si bylo, jak si bylo, mně se chce ít dál, / i kdy někdy slza skápla, ivot za to stál.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.