Theatrum mundi
Ostravská Komorní scéna Aréna se i v druhé divadelní sezóně zasaené covidem snaila vyhýbat on-line uvádění plánovaného repertoáru. Rozhodně ale nezahálela a divákům pravidelně kadý měsíc nabídla zajímavou náhradu. Divadlo se zaměřilo zejména na streamování inscenovaných čtení mimo zamýšlený dramaturgický plán: po titulu významného běloruského dramatika Andreje Kurejčika Uraení. Bělo(R)usko následovaly texty Tomáše Vůjtka Ubohý večer a Ten druhý nebo undergroundový kabaret Cholinova chovna vycházející z tvorby ruského autora Igora Cholina. Příjemným zpestřením se stalo velikonoční nastudování Vůjtkovy Pašijové hry aneb O nejslavnějším zmrtvýchvstání. Titul, který byl v minulých letech úspěšně uváděn v dnes ji zaniklém undergroundovém klubu Les, reisér Ivan Krejčí oblékl do nového popového kabátu a i přes výrazný posun zajistil obrovskou nálo kolektivní divadelní radosti. Jedinou výjimkou, která zastupovala titul původního dramaturgického záměru, byla inscenace Karpatský thriller. Tu v české premiéře v podobě záznamu na konci dubna uvedl renomovaný slovenský reisér Roman Polák.
Karpatský thriller je dokumentární drama slovenského publicisty Eugena Gindla, který se pokusil vypořádat s velkou korupční kauzou porevolučních devadesátých let na Slovensku a poodhalil různé nekorektní mechanismy v čerstvě se rodící demokratické společnosti. Jednalo se o případ nadnárodní firmy, která nelegálně získávala nejlukrativnější státní zakázky pro prodej předraené lékařské techniky. Na to se snaí přijít hlavní hrdinka Zuna – bývalá investigativní novinářka, která sice získá usvědčující materiály, ale její pokusy o odhalení klientelistických praktik ztroskotávají a sama se stává terčem vydírání a zastrašování. Hra byla poprvé uvedena v roce 2013 ve Slovenském národním divadle právě v nastudování Romana Poláka, a i přes jistý časový odstup od reálných událostí tehdy vzbudila velký rozruch, protoe přímo pojmenovávala to, nač si do té doby nikdo zásadněji netroufl. Zároveň šlo o přelomovou inscenaci ánru dokumentárního divadla, která jako první otevřela cestu diskusi o politických tématech na slovenských jevištích.
Vyznění ostravského nastudování je logicky jiné ne to slovenské. Zatímco původně šokovala ji jen samotná monost odhalení mafiánských praktik, v nastudování Komorní scény do popředí vystupuje téma marnosti a nemonosti vymanit se pochybením minulosti a poučit se z nich. V samotném závěru zazní navíc z jeviště něco, nač jsme v případě tohoto souboru dosud nebyli moc zvyklí – výrazný, a angaovaný apel na diváky. Aréna pracovala většinou s poněkud odlišnou poetikou, kdy se převáně mluvilo v jinotajích a myšlenky byly umně skrývány pod povrch. Ale v případě Karpatského thrilleru dochází ke zlomu. Na konci inscenace se toti hrdinové shromádí v jedné řadě a zaujatě angaovaně skandují směrem k divákům varování i výzvy, e pohár jejich trpělivosti přetekl.
Pokud jde o koncepci nastudování, mohlo by se na první pohled zdát, e reisér Polák jen přenesl původní slovenskou koncepci – s novým obsazením – do Ostravy. Dokonce spolupracoval i se shodným týmem – scénografem Andrejem Ďuríkem, kostýmní výtvarnicí Katarínou Hollou a hudebním skladatelem Vladislavem Šarišským. Nicméně díky specifickému komornímu prostoru Arény nové pojetí vyznívá mnohem naléhavěji. Zatímco velké jeviště Slovenského národního divadla nabízelo divadelně vizuální opulentnost, v Ostravě se více pracuje s přímým zásahem na diváka skrze herecký výkon.
Velkou příleitost ve ztvárnění role novinářky Zuny dostala herečka Zuzana Truplová. Ta se přerodila v silnou a vyzrálou hrdinku, která ačkoli je vnějškově subtilní a křehká, svými postoji působí emancipovaně a odhodlaně. Herečka nabízí propracovaný psychologický ponor do duše hrdinky, navíc lesbicky orientované, kterou spaluje vnitřní potřeba dobrat se pravdy i za cenu, e tomu obětuje pohodlí a zázemí. Vnější dynamičnost Truplová mísí s intimními úvahami o fungováním tohoto světa a vhodně tak vytváří podstatný morální pilíř upadající společnosti. A zároveň i symbol naděje. Další zásadní herecký výkon podává Michal Čapka, který ztvárnil hned čtyři odlišné role – počínaje hravým bohem na stroji, jen inscenaci svým ironickými komentáři rámuje, přes Harlekýna coby pokušitele Zuny a po tajemného senzibila, či naopak zcela racionálního lékaře. Určitý zcizovací prvek symbolického temného průvodce příběhem pak zastupuje herečka Viktória Pejková ve stylizované roli Uny – svědomí hlavní hrdinky. Nelehkou úlohu měla také Tereza Cisovská jako Zunina partnerka, která postupně odhalovala svou komplikovanou minulost zneuívané prostitutky v kombinaci s procítěnou obavou z těké nemoci. Skvělé výkony ale podávají i herci v dalších vedlejších či epizodních rolích, za všechny jmenujme Vladislava Georgievase s jeho hamletovsky pojatým hrobníkem či Marka Cisovského, který na malém prostoru dokázal stvořit nedotknutelnou postavu samolibého a povýšeného šéfa firmy Fonundcu.
Karpatský thriller je i dnes velmi odváná inscenace, která odkrývá korupci jako stále ivé téma. Bohuel...
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.