Theatrum mundi
Přála jsem si, abych do tohoto čísla Listů u mohla psát o ivém divadle, ale do uzávěrky se mi nepodařilo nic vidět. Zde je tedy zpráva o jednom hravém on-line projektu, do něho se zapojilo 14 divadel činoherních a loutkových. Jmenovalo se to VITAMIN D aneb Divadla spolu: název si pohrává s tím, e vitamín D je podpůrnou substancí při léčení covidu. Zadání bylo rozvinout vylosované přísloví v divadelní tvar a během 72 hodin celou věc vymyslet, nazkoušet a natočit nejvýše patnáctiminutový snímek. Pravidla byla poměrně přesně dána, aby byly podmínky co nejspravedlivější. Hlavním kritériem je skutečnost, e výsledkem nemá být film, ale záznam divadelní inscenace. Natáčet se tedy musí na jevišti nebo zkušebně (exteriéry jsou zakázány) a snímat se můe maximálně na dvě kamery. Výsledky bylo mono vidět na facebookové stránce projektu, nejlepší z nich vybírali diváci. Iniciátorem akce bylo Divadlo F. X. Šaldy v Liberci, kde se také odehrával slavnostní večer za účasti – nebo neúčasti, podle vzdálenosti a monosti dodret protiepidemická opatření – zástupců jednotlivých divadel.
Bylo vylosováno mexické přísloví Nestačí, e umíš jezdit, musíš umět taky padat. A divadla se dala do práce. Jízda i pády byly celkem rovnocennou inspirací, ať u v původním nebo přeneseném smyslu. A na začátku vystoupení, mimo limit vyměřeného času, se divadlo tvůrčím způsobem představilo: seznámilo publikum s vlastními prostory a budovami, tradicí, zaměřením.
Činohra Divadla J. K. Tyla v Plzni pojednala svůj příspěvek jako pohled do přípravy inscenace, na takzvanou explikační poradu. Výtvarnice, která si vymyslí náročnou scénu z přírodnin (včetně vody), je rutinéry z divadelních dílen, ředitelem, ekonomkou a jevištním mistrem nakonec dotlačena k banální kašírce: ejhle, pád.
Východočeské divadlo Pardubice v nevábném interiéru sehrálo variaci na reality show Prostřeno, věčnou inspiraci jídlem a obecně konzumací.
Městské divadlo Kladno si posvítilo na Sedm pádů lidstva (od vyhnání z ráje a nevím u kam), Klicperovo divadlo v Hradci Králové se za pomoci jakéhosi stroje dostalo do nejrůznějších (vlastních) poetik a historických okamiků jako pašijový příběh, Francouzská revoluce nebo bitevní pole světové války – kadá epocha končí pádem. Nazvali to Vynález spásy. Divadlo Antonína Dvořáka z Příbrami předvedlo několikaminutovou tvůrčí debatu o tom, co by se na dané téma dalo vytvořit, kdy nás nic nenapadá, a nakonec zazpívali písničku. Trošku se hrálo i o tom, e musíš umět nejen padat, ale také vypadat. V Mladé Boleslavi to postavili na slovním nedorozumění a kříovce, městské divadlo Zlín sehrálo dramaticky ucelený příběh moderního Joba, mue na vrcholu kariéry, který o všechno přijde.
Divadlo F. X. Šaldy Liberec skloubilo taneční show se satirickým skečem televizního střihu: nazvali to Volný pád.
Loutkáři z Divadla loutek v Ostravě tematizovali neustálé potlačování loutek v inscenacích, za co si v epilogu vyslouili jejich nenávist a spílání. A liberecké Naivní divadlo vsadilo na loutky všechno a předvedlo bezpočet variací na jízdu a pády, zejména pak na lyích, ve sněhu a skoro bez textu. A vystoupilo také ostravské divadlo Mír, které se těšilo veliké průběné podpoře hlasujících. Předvedlo pseudoavantgardní sebeironickou kreaci s vlastní filmovou estetikou.
Jediné divadlo, které uchopilo zadané téma metaforicky a dokázalo bez stokrát okoukané, zejména televizní machy stvořit zábavný i divadelně pěkný kousek, bylo Západočeské divadlo Cheb. Inscenaci nazvali Strajk! a přísloví rozvedli jako hru o ivotě malé kuelky, která svou školku absolvuje v Člověče, nezlob se a zkoušku z dospělosti v bowlingu. Malá kuelka se bojí pádu, nechce být vyhozena při člobrdu ani nechce upadnout z onglérovy ruky a při bowlingu zůstává stát jako jediná a prohrává drustvu turnaj. Musí se naučit... Komedie, která neplýtvala slovy, byť se jich neodříkala, poskytla i hereckou příleitost představitelce malé kuelky, ale hlavně vrchní trenérce bowlingu, kterou herečka sehrála jako bezcitného zupáka se všemi nešvary velitelského chování. Herec v dotaené pohybové kreaci zatančil bowlingovou kouli, která vyklouzne z ruky a valí se na kuelky. Účinkující byli navlečeni do barevných trikotů se zastrčenými rukávy, take skutečně vypadali jako kuelky, byť tělesné tvary v trikotu překypovaly.
Při sledování toho maratonu ve mně narůstala otázka, jak to přijde, e jsou činoherní divadla tak připoutána ke stolu jako k hracímu prostoru. e napsané dialogy jsou a na malé výjimky nepřesné, upovídané, a současně nicneříkající. Jak se inscenační týmy obtíně pozdvihují nad civilní rovinu, a kdy, tak pomocí sebeparodie nebo principu jak se dělá divadlo. Jak tematizace východiska nevíme co s tím někdy zůstane obsahem celého dílka. Jak bylo vlastně všechno odvozené – ze současné filmové, televizní, bavičské, literární produkce. Ale bylo vidět, e se divadla během pandemie naučila velmi dobře zacházet s technikou a principy filmu a zapojit do produkce i filmové umění střihu a multimediálních praktik.
O to větší potěšení jsem měla z chebského divadla (spojeného s karlovarskými herci), kterému nejen e nechybí hravost, ale jeho tvůrčí kolektiv dokázal v hříčce o kuelkách vytvořit dokonce prostor pro dvě výrazné postavy. A protoe nikde nikoho nejmenuji, nebudu jmenovat ani Kateřinu Pokornou v roli zupáckého trenéra bowlingu; podařilo se jí sdělit v postavě zestárlého, kouřením (a asi i alkoholem) zdevastovaného, cynického hráče i cosi o povaze jízdy a pádů v divadelní kariéře.
Slavnostní večer projekcí v libereckém Divadle F. X. Šaldy proběhl 9. května, hlasování bylo moné do 19. května. Odměnou vítěznému divadlu je socha Ládi (nevím, proč se tak jmenuje), připomínající filmařského Oscara, jen větší a neforemnější.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.