Jste zde: Listy > Archiv > 2021 > Číslo 3 > Roman Sikora: Národní divadlo v dialogu se svou společností
Činohra praského Národního divadla hrála v české kultuře vdy jednu z ústředních rolí. Popsat její polistopadové dějiny tak neznamená promlouvat jen o uměleckém vývoji divadelní instituce, ale psát také o proměně české společnosti. Ve výkladu pak nutně dojde i na téma proměny divadla jako umění a ústup jeho důleitosti v kulturním ivotě národa. K tomu došlo nejen v souvislosti s masivním náporem moderních médií a technologií, ale namnoze také kvůli konzervatismu a muzeálnímu charakteru českých divadelních stánků.
Spisovatelka a divadelní redaktorka Alena Zemančíková ve své knize Zpětné zakreslení cesty: Činohra Národního divadla v letech 1990–2015 ustupuje během výkladu coby autorka dobrovolně do pozadí. Mnohdy se zdá, jako kdyby zcela zmizela. O době, společenské situaci či divadelních dílech nechává promlouvat především dobové dokumenty: divadelní kritiky, úryvky z pamětí či programových brour, fotografie, mezi nimi vytváří střídmé spojnice. Jen málokdy se sama pouští do obsáhlejších promluv.
Dění na první české scéně jsem v popisovaném období přinejmenším zpovzdálí mohl osobně sledovat. Co kniha vyjevuje, je pro mě i přesto chvílemi značně objevné. A někdy dokonce zábavné.
Pomíjím vítězoslavné a často také naivní představy o úloze divadla, včetně toho Národního, v porevoluční euforii. Je dnes ale jen stěí uvěřitelné, e útrobami činohry Národního divadla hýbaly v prvních porevolučních letech (a nejspíš jimi vydrely hýbat a do konce let 90.) třenice mezi divadelními tvůrci z okruhu předrevolučních studiových divadel a umělci z velkých kamenných scén. Ti první si za reálného socialismu udrovali výraznější autonomii a často také kontakty na disent, a proto se jevili jako méně zdiskreditovaní. Ti druzí s reimem tu méně ochotně, tu ochotněji spolupracovali. Po změně reimu se pak ti první mnohdy dostávali do vedoucích funkcí velkých kamenných divadel, k nim však měli v dřívějších dobách vcelku odtaitý vztah.
Toto tření se v Národním divadle výrazně projevilo hned první porevoluční výměnou na postu uměleckého šéfa činohry. Na konci roku 1989 se jím stal Ivan Rajmont, reisér úzce spjatý právě se studiovým divadlem, je však nebyl zcela bez zkušeností ani s velkými scénami. Pro mnohé herecké osobnosti bylo Rajmontovo angamá problematické a neslučitelné s vysokou uměleckou úrovní Národního divadla, kterou si ovšem často představovali značně konvenčně.
Napětí nakonec vedlo k odchodům několika významných hereckých osobností, které se odmítly na novém kursu činohry Národního divadla podílet; byli to například manelé Luděk Munzar a Jana Hlaváčová. Munzar sám ve svých vzpomínkách vyznal, e jeho vztah k Národnímu divadlu byl obrozenecký a národovecký, zatímco nové vedení v něm začalo hrát jako v malém sklepním divadle. Nebyla to tak docela pravda, ale i přesto bylo jasné, e nové vedení chce činohru Národního divadla přece jen nasměrovat jinam, více ho otevřít světu, třeba i skrze hostování zahraničních reisérů.
Pnutí v souboru samozřejmě vyvolalo i angamá herců vzešlých ze studiového divadla, kteří přinášeli jiný styl herectví. Miroslav Donutil takto přišel z brněnské Husy na Provázku a po mnoho následujících let byl jednou z největších hereckých hvězd Národního divadla, odkud odešel a v roce 2013, kdy společně s celým souborem podal výpověď na protest proti nesmyslnému odvolání čerstvého ředitele ND nově nastupujícím ministrem kultury. Odvolání bylo sice vzápětí s omluvou staeno, stejně jako výpovědi většiny souboru. A na tu Miroslava Donutila a Richarda Krajča.
Činohra Národního divadla, byla, jak z knihy Aleny Zemančíkové vyplývá, v devadesátých letech prostředím značně turbulentním. Disponovala pestrým souborem výrazných, ovšem často a příliš sebevědomých hereckých osobností, jejich styl herecké práce byl značně rozrůzněný a do soudrných jevištních tvarů se je dařilo zapojovat jen s největším úsilím a často vůbec.
Jako celé české divadlo i činohra Národního divadla v nově se konstituující společenské realitě značně tápala a snaila se najít způsob, jakým by měla svého diváka oslovovat v době, v ní u se zase mohlo všechno. Výraznějším uměleckým výbojům nenapomáhala ani skutečnost, e se divadelníci masivně podíleli na ustavení nového reimu, e k němu byli přehnaně loajální, a tudí postrádali významnější schopnost kritického nahlíení nové reality. Nemluvě o tom, e v té době byla jakákoli kritika nastoleného kursu okamitě bagatelizována a umlčována, označována za snahu vrátit společnost před listopad 1989.
Pozornost se většinou obracela k české i zahraniční klasice, k otázkám národní identity a místa českého národa a státu v radikálně proměněném světě. Hrály se hry, které byly donedávna zakázány, klasické tituly byly krotce reinterpretovány. Divadlo si zkrátka ilo v uzavřeném světě vysoké estetiky svých Shakespearů, Čechovů, Ibsenů, zatímco kolem se zhasínalo, ekonomové uháněli o sto šest před právníky a miliardy korun proudily v rámci kupónové privatizace a celkové transformace ekonomiky do kapes rodící se (lumpen)oligarchie.
Tápání činohry Národního divadla se nijak zásadně nezměnilo ani za dalšího uměleckého šéfa Josefa Kovalčuka. Jako dramaturg byl po dlouhá léta spjat s brněnským HaDivadlem. Opravdovou ironií pak bylo, e toto malé divadlo mělo ji od svého vzniku ve svém logu hořící budovu divadla Národního.
Významnou kapitolou mělo být v Kovalčukově působení v Národním divadle uvádění nových současných her, co se v českém divadle do té doby příliš nenosilo, i kdy se původní české hry psaly a v Praze i v Brně se profilovala nová generace dramatiků. Kovalčukův záměr však skončil neslavně. Bylo inscenováno jen několik současných českých her a všechny u diváků i kritiky propadly. Nutno ovšem dodat, e česká divadelní kritika se na nic nevrhá s takovou chutí, jako na začínající dramatické autory, kteří si dovolí být inscenováni na velkém divadelním jevišti.
Ačkoli Kovalčuk etabloval na první scéně řadu významných reijních osobností, z nich nejvýraznějšími byli mistr vesnické jevištní lyriky Jan Antonín Pitínský nebo hřmotný provokatér Vladimír Morávek, bylo jeho působení v pozici šéfa činohry Národního divadla uzavřeno po jednom funkčním období a kritikou vcelku jednohlasně označeno za neúspěch.
Ve funkci uměleckého šéfa činohry byl Josef Kovalčuk vystřídán mladým reisérem, který ji neproil tak velkou část ivota v reimu reálného socialismu a osvědčil se u v čele praského Divadla Komedie, Michalem Dočekalem. Do funkce šéfa činohry Národního divadla nastoupil v roce 2002 a působil v ní dnes a neuvěřitelných 12 let, co je v podivuhodném rozporu s vysokou frekvencí výměn na postu ředitelů Národního divadla a ještě vyšší u ministrů kultury, kteří do práce scény často zmatečně zasahovali. S odstupem času je moné prohlásit, e právě Dočekalova éra činohru praského Národního divadla pozvolna, leč výrazně proměnila a přiblíila ji západoevropským standardům.
Dočekalovi se obratně dařilo vycházet vstříc jednak očekáváním konzervativnější části publika, jednak nárokům progresivnějších diváků a odborné veřejnosti. Skrze projekt Bouda se mu do Národního trochu pokoutně podařilo vpašovat také současnou zahraniční i domácí dramatiku, která v divadle, zejména na Nové scéně, ji Národní divadlo za jeho působení opět získalo, vcelku zdomácněla, jakkoli frekvence jejího uvádění není ani dnes nijak vysoká. Co ovšem není v ádném českém divadle, protoe se o původní české hry tradičně zajímají pramálo a ani jejich vznik většinou neiniciují.
K významným počinům Dočekalovy éry pak nepochybně patří prolamování činohry Národního divadla k divadelním experimentům, z nich nejbouřlivější reakce zaznamenaly inscenace Dočekalova uměleckého souputníka Jana Nebeského, které byly kritikou vysoce ceněny, ale běnými diváky často zavrhovány jako nesrozumitelné a vyumělkované.
Fenomenálními divadelními událostmi se pak staly rovně inscenace amerického reiséra Roberta Wilsona, světoznámého jevištního mága, který se v Národním divadle prezentoval dvěma zpracováními klasických českých látek, Čapkovy Věci Makropulos a inscenací 2014 na motivy Haškova Švejka a Krausových Posledních dnů lidstva. Wilsonovi se s hereckým souborem činohry podařily věci takřka neuvěřitelné a jeho tvůrčí postupy umonily i starší generaci herců Národního divadla setkat se se zcela jiným pojetím herecké práce a poadavky na ni.
Za Dočekalova působení se v rámci činohry Národního divadla etablovala také politická témata, co byl a do té doby jev spíše zřídkavý. A to v rámci celého českého divadla, kde se neustále rozléhaly ozvěny výroku reiséra a herce Otomara Krejči, e divadla je pro politiku škoda. Ukázalo se, e není a na scénách Národního se objevily takové kusy jako Enron britské dramatičky Lucy Prebbleové nebo třeba i zlomyslná feministická groteska rakouské spisovatelky Elfriede Jelinekové Co se stalo, kdy Nora opustila manela aneb Opory společnosti.
Objemná kniha Aleny Zemančíkové o tom všem značně podrobně pojednává. Nesnaí se celý pětadvacetiletý proces nějak zásadně hodnotit, analyzovat, kritizovat. Jako autorka zaujímá spíše neutrální postoj a nechává promlouvat hlavně účastníky někdejších událostí a často proti sobě staví jejich kontrastní výpovědi. Touto nenápadnou metodou se jí daří vytvořit poutavý příběh snah o uchování a budování instituce, která bývala kdysi v divadelním světě povaována za první a jedinečnou a dnes se dostala spíše do pozice jedné z mnohých tribun ji poněkud zaprášeného uměleckého druhu, který však můe mít v optimálních podmínkách stále dost síly vstupovat do debaty o utváření české společnosti. Pokud tedy chce a najde vhodný způsob.
Roman Sikora (1970) je dramatik a divadelní kritik, soubor jeho dramatických textů vyšel pod názvem Hry: Labyrint světa a ráj biče (Praha 2016).
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.