Jste zde: Listy > Archiv > 2021 > Číslo 3 > Karel Skalický: Setkání s Pelikánem v Římě a co z něho vzešlo
Dvouměsíčník Listy začal vycházet v Římě právě před padesáti lety coby Časopis československé socialistické opozice. Hlásil se k programu Praského jara a chtěl ho i v exilové situaci rozvíjet. Vstupoval zároveň do prostředí, ve kterém u exil a emigrace různé časopisy s různými programy vydávaly. Jedním z nejdůleitějších byly Studie, vydávané, rovně v Římě, Křesťanskou akademií. Jejich šéfredaktorem byl od roku 1967 Karel Skalický.
-red-
Bylo to v jednom z letních měsíců roku 1973 (bohuel není udáno bliší určení času, nevím, jakou roztritostí se mi stalo, e jsem si ho nepoznamenal), kdy se sešli v baru nedaleko římského parlamentu, kde se občerstvují italští parlamentari a novináři, tři Češi: Bohumír Buna (1908), Jiří Pelikán (1923) a Karel Skalický (1934). Podivný trojlístek to byl. Jak to, e se sešli? A proč právě v tom baru? A jaký společný zájem je mohl přivést k tomu, aby si sedli k jednomu stolu? Rozhodně ne kamarádství, protoe kamarádi nebyli.
Snad tedy jejich společná exulantská situace? Jenome ani ta se nezdála tomu napovídat. Jako exulanti si toti byli dosti vzdálení. Stačí uváit, e Buna se stal exulantem po Únoru 1948, kdy prchal z vlasti v zaplombovaném vagonu plném nábytku jen dík šťastné domluvě se elezničáři. Pelikán naopak se stal exulantem a po sovětské invazi roku 1968; nejprve odešel z vlasti legálně jako kulturní atašé a exulantem se stal teprve poté, co se rozhodl do vlasti se u nevrátit. Nu, a pokud jde o Skalického, byl exulantem značně netypickým, ani osmačtyřicátník ani osmašedesátník. Kdy si toti v roce 1956 vzal do hlavy, e by se měl stát knězem a doma mu to nebylo moné, podivným řízením Prozřetelnosti ho vyvedl z vlasti přes bariéru ostnatého drátu ... kdo? Světe div se! ... agent StB řízený samotným vrchním estébákem Milošem Dospivou, který celý ten fingovaný útěk vymyslel a připravil (viz kniha Skalický Karel, Vyznání na hraně času a věčnosti, Všechny cesty vedou Říma).
A uváíme-li jejich světonázorovou orientaci, tak Buna a Skalický byli ve srovnání s Pelikánem protinoci. Buna byl od mládí věřící katolík a člen Československé strany lidové (zaloené Janem Šrámkem), který v exilu spolupracoval na zaloení Rady svobodného Československa, a kdy přišel do Říma, stal se aktivním členem křesťansko-demokratické internacionály (vedené tehdy Angelem Bernasolou) a činovníkem Mezinárodního literárního střediska (International literary Centre), tehdy vedeného Georgesem Mindenem, napojeného na CIA. Pelikán však byl na rozdíl od Buni od mládí komunistou; jako komunista se stal ředitelem Československé televize a jako komunista odešel z Československa do Itálie, kde vstoupil do socialistické strany Bettina Craxiho, v ní pozoruhodně uspěl, stav se jejím poslancem v Evropském parlamentu (jako první Čech vůbec!). A pokud jde o Skalického, katolíka od narození, byl jako kněz a druhý sekretář kardinála Berana zakládajícím členem kardinálem zaloeného Velehradu (1968), a jako teolog vyučoval na Papeské lateránské univerzitě, take byl zaměstnancem Vatikánu. Lze si vymyslet příkřejší rozdíly? Nicméně jedno přece jen měli společné: všichni tehdy bydleli v Římě; a Pelikán dokonce ve vatikánském bytě.
Setkání domluvil Buna poté, co mě přesvědčil, e by bylo dobré, abych se jako šéfredaktor Studií s Pelikánem setkal i já. Šli jsme tedy na setkání s Pelikánem společně. Kdy jsme vstoupili do baru, Pelikán tam u čekal a hned nás srdečně přivítal. Přisedli jsme si tedy k jeho stolu a objednali capuccino. Já nejmladší jsem byl zticha a čekal, o čem dva starší začnou hovořit. V tom však vstoupil do lokálu vysoký mu, a Pelikán, hned jak ho spatřil, nemeškal nás upozornit: Hleďte, přišel Indro Montanelli (1909–2001). Jméno jsem sice u slyšel, ale nic zvláštního mi neříkalo. Jen nyní s odstupem času si dovolím poznamenat, e tomu tehdejšímu Montanellimu byl později v Miláně postaven pomník. Nicméně Pelikán tím prozradil, e v baru u je jako doma. Začali jsme proto mluvit o Montanellim a jeho novinařině a pak přešli na to, proč jsme se vlastně setkali. Stručně to lze vyjádřit takto: společný exil, do něho jsme se dostali, ať u jako nekomunisti (Buna a já), nebo jako nyní odrodilý komunista (Pelikán), by nás měl tak dalece poučit, abychom dokázali spojit síly i přes rozdíly našich dřívějších osudů a postojů k jednomu společnému zájmu a cíli: osvobození ze sovětského panování a zavedení opravdové demokracie. Všechny exilové sváry a nesváry mezi protikomunistickými osmačtyřicátníky a někdejšími komu-nistickými osmašedesátníky nemají smysl a jen odvádějí od jediného potřebného: spolupráce všech českých a slovenských demokraticky smýšlejících sil na obnově demokracie. Nu, a to jsme si tam v baru italských parlamentari přislíbili, připili si na to třemi sklenkami prosecca, a šli domů.
*
A jak to šlo pak dál? Pomalu, ale jistě. K mému druhému setkání s Pelikánem, tentokrát u bez Buny, došlo ještě v téme roce 1973, a to ve čtvrtek 27. prosince na svátek svatého Jana Evangelisty. Bylo to setkání, v něm jsme si porozprávěli něco o nás samých a naší minulosti, abychom se trochu lépe poznali a sobě přiblíili, co Pelikánovi nečinilo ádnou velkou obtí. Byl komunikativní. Ve třetím našem setkání (středa 26. března 1974) však u šlo o věci do určité míry koncepční. Obsah našeho jednání jsem si shrnul a poznamenal, hned jak jsem přišel domů, bohuel příliš stručně, do tří bodů, které uvádím, jak jsem si je zapsal: 1) Ohledně knihy marxistů o náboenství budeme čekat na odpověď z ČSSR. 2) Budeme myslet na vypracování alternativy. 3) Článek pro Listy o současné teologii. Co jsem tím chtěl říct, to jsem tenkrát dobře věděl; jen dnes se mi to u ztrácí v mlhách zapomnění.
Pouze co se týká bodu 3), tak vím přesně, o co šlo. V průběhu našeho jednání mne toti Pelikán překvapil otázkou, zda bych byl ochoten napsat pro Listy článek, v něm bych vyloil, jak se v posledním půlstoletí měnil postoj církve a teologie k marxismu, čili cosi jako teologie pro marxisty. Otázka však byla vyslovena spíš jako prosba; a jeliko mě předtím ani ve snu nenapadlo, e něco takového by mohl Pelikán ode mne chtít, cítil jsem se v prvním okamiku jako zaskočený. Bylo mi jasné, e něco jiného je psát teologii pro teology, jak jsem u zvyklý, a něco jiného bude psát o teologii pro marxisticky smýšlející ne-teology, jak zvyklý nejsem. Nicméně i kdy jsem si nebyl jist, zda to svedu, přislíbil jsem, e se o to pokusím. A tak zanedlouho vyšel v dvojčísle Listů (5/6 roku 1974) článek Křesťané a marxisté pod mým pseudonymem Jan Chvalšín. (Po čtyřiceti letech byl pak tý článek přetištěn v Listech 3/2014 u pod mým plným jménem.)
Pokud pak jde o bod 1), trvalo asi rok, ne mi prostřednictvím anonymního posla došel svazek čtyř studií, z nich první tři byly od anonymních autorů, a čtvrtá byla od Jakuba Trojana. Jejich názvy jsou: Čeští filosofové po 30 letech; Uzavřené a otevřené; Dopis o biologii; Teologie průšvihu. Jak jejich názvy, tak jejich jazyk naznačovaly, e duchovní provenience jednotlivých autorů je různá. A přece, jakoby tomu navzdory, navazovaly na sebe tak, jako kdyby byly psány pro jeden svazek či knihu. To jsem postřehl a to pak i napsal v úvodu k tomuto čtvero-textu, který vyšel jako Studie 49/1977. Pokud jde o anonymitu autorů, pisatele Dopisu o biologii jsem uhádl na první přečtení. Šlo o Zdeňka Neubauera. Jeho myšlení i jazyk mi byly familiární z dřívějších osobních rozhovorů s ním. Vydal jsem ho však anonymně, protoe jsem to pokládal za rozumnější, nechtěje mu v Československu působit ádné obtíe. Pokud pak šlo o první stať, bylo mi jasné, e autorem je marxista. Jen jsem netušil který. Dozvěděl jsem se to od něho samého, či lépe od ní samé, kdy jsem se s ní setkal roku 1977. Autorkou je Irena Dubská (1924–2010), manelka Zdeňka Mlynáře, s ním emigrovala v roce 1977. Ona to byla, která dávala dohromady texty, je jsme s Pelikánem očekávali jako knihu marxistů o náboenství, jak zní můj zápis z 26. března 1974.
K bodu 2) své stručné poznámky si však netroufám dávat komentář, protoe si nechci nic vymejšlet. Musím prostě konstatovat, e si nepamatuji, co jsem tím chtěl říct.
Po publikaci zmíněných textů uplynul rok a Pelikán se na mne znovu obrátil s otázkou, zda bych nechtěl napsat pro Listy něco ke zvolení Karola Wojtyly papeem, k čemu došlo 16. října 1978. Rád jsem přisvědčil, i kdy jsem si uvědomoval, e to bude ode mne vyadovat něco jiného, ne vyadoval článek první. Nešlo toti o to, jak se teologie staví k socialismu, ale šlo o papee a jeho význam pro utváření světové politiky. Jeho zvolení toti bylo příliš nebývalou událostí, neboť nepřetritá řada 45 italských papeů, pokrývající dobu čtyř a půl století, byla neočekávaně přetrena papeem neitalským, který navíc ani nebyl z toho západního či prvního světa, ale z druhého, východního světa komunistického bloku takzvaného reálného socialismu, jak ho nazval Leonid Breněv. Měl-li jsem proto říct něco, co by bylo alespoň trochu na výši této mimořádné události, musel jsem se zmínit o novém koncilovém pojetí církve a jejího postavení ve světě. Neboť bez této koncilové revoluce by se ta mimořádná volba, od ní se pak začala odvíjet sametová revoluce, nemohla uskutečnit. Proto jsem svůj článek, jej si Pelikán vyádal a beze změny uveřejnil, ukončil následující otázkou: Jak bude reagovat na tento posun současný stav reálného socialismu? A na to jsem odpověděl: Nelze si představit silnější faktor ovlivnění veřejného mínění komunistických zemí ne papeovu cestu do Polska. Wojtyla slovem rozkolísává zatvrdlé přehrady a ustálená rozdělení. Politická situace mění skupenství. (Listy 6/1978, str. 11)
*
Mé čtvrté a snad nejvýznamnější setkání s Pelikánem se však událo a po revoluci. Byl jsem u ve své rodné Hluboké jako farář, kdy mi od Pelikána z Říma přišel dopis, datovaný 26. října 1994. Nejprve mi v něm připomínal, e v Praze se připravuje konference o samizdatové a exilové literatuře, na kterou se velmi těší, protoe bychom se tam zase mohli po dlouhé době uvidět. Nesmím tam však chybět, protoe tam máme, on i já, dostat medaili krále Jiřího z Poděbrad. To hlavní však přišlo a po tomto sdělení. Cituji doslovně: ... jak jistě víš, vyšla kniha Giovanni Paolo II. Varcare la soglia della speranza. Je to kniha velmi zajímavá i pro širší publikum a jistě vyjde také česky... Koupil jsem si ji, přečetl a teď chci vzít s sebou do Prahy jako dárek pro Tebe, pokud ji ji nemáš přímo z Říma. Ale současně bych měl k Tobě prosbu: byl bych rád, kdyby Listy mohly přinést v jednom z nejbliších čísel velkou a zasvěcenou recenzi této knihy pro českého čtenáře. Nikdo jiný to nemůe napsat lépe ne Ty! Proto se na Tebe obracím s prosbou, abys tuto recenzi pro Listy napsal. Kdybys to z jakýchkoli pochopitelných důvodů nemohl napsat pod svým jménem, uveřejnili bychom to pod pseudonymem se zárukou, e skutečného autora nikomu neprozradíme. Samozřejmě budeš mít absolutní volnost v obsahu bez škrtů či oprav, rozsah 6–12 stránek, kdyby bylo víc, mono i tak, a třeba na dvě pokračování, a aby se to dostalo do č. 1/95, musel bys rukopis poslat do redakce Listů na mé jméno.
Tentokrát však z jeho strany nešlo jen o prosbu, abych něco napsal. Šlo o víc; šlo o zdůvodnění, proč bych to měl napsat. A to mne hluboce oslovilo. Přináším to proto tak, jak on mi to napsal: Povauji za velmi důleité, aby se naši čtenáři seznámili s hlavními myšlenkami papee, protoe z této knihy i z dalších jeho vystoupení, o nich se u nás málo mluví, se otevírá obraz papee a katolické církve jako velkého myšlenkového náboje pro současné myšlení a dění. Je to tak důleité proto, e naše veřejnost začíná vnímat církev hlavně s diskusemi o návratu majetku a toho lze snadno demagogicky vyuívat, ne zcela bez úspěchu, jak jsem se přesvědčil u řady mladých lidí, kteří v době útlaku našli v církvi útočiště a teď se k ní stavějí kriticky.
Neváhal jsem a telefonicky mu přislíbil, e recenzi napíšu, i kdy jsem věděl, e půjde zase o něco docela jiného, ne byly mé dva příspěvky předchozí; ne o teologii, ne o nově zvoleného papee, ale tentokrát přímo o jeho knihu, a tedy o samy papeovy názory. Na takové zadání se odedávna odpovídalo buď podbízivou laudatio, anebo zasvěcenou kritikou, která ovšem vdycky vyaduje do knihy se ponořit, promyslet ji, a pak svůj verdikt napsat a bez obav zveřejnit, i kdyby snad neměl souznít s názorem papeovým.
Takovouto práci jsem si s knihou dal, take kdy jsem posílal Pelikánovi své přání poehnaných Vánoc, mohl jsem u připojit: Recenzi papeovy knihy jsem u napsal a odeslal 12. 12. Samozřejmě pod svým jménem, protoe pseudonym by mne stejně neskryl. Take budu-li za to vyobcován z české církve, musí se mne Listy ujmout. Ne však Pelikán mohl číst mé vánoční přání, píše mi on sám ve svém vánočním přání: Díky za krásný článek a vítáme další! A následně, v dopise z 25. ledna 1995, pak dodává: Ještě jednou bych Ti chtěl poděkovat za vynikající a moudrý článek pro Listy. Viděl jsem ji obtahy a toto číslo s Tvým a Occhetovým článkem vyjde tento týden. Jsem zvědavý na ohlasy! Kdybys měl mít nějaké nepříjemnosti, tak se ozvi, zastaneme se Tě i pomůeme. Nebo by ses musel vrátit do exilu?
*
Do exilu jsem se nevrátil a nepříjemnosti ze svého článku Nemějte strach o papeově knize Překročit práh naděje jsem neměl. Uvědomil jsem si však jeden zajímavý důsledek, který pro mne ty tři shora zmíněné články měly. První dva si Pelikán vyádal, kdy jsme byli ještě v exilu, kdeto ten třetí, kdy u jsem se vrátil do vlasti. Připadlo mi to, jako kdyby se mi moje Studie, které jsem v exilu vedl téměř čtvrt století a sametovou revolucí ztratil, dostávaly v Listech, je jako jediný relevantní exilový časopis dokázaly po 19 letech exilu překročit práh naděje a vrátit se do vlasti; a utěšeně se tam rozvíjet u 31 let. Bylo by moné se ptát, proč to byly právě jen Listy, které se na návrat zmohly. To by však bylo pro jinou kapitolu. Zde u mi musí stačit, abych Listům vyslovil svůj dík, e mě přijaly do spolku, a doprovodit ho co nejsrdečnější gratulací k padesátému věku jejich ivota. Crescant, valeant, floreant!
Karel Skalický (1934) je katolický kněz, teolog, redaktor, publicista, v Římě působil také jako tajemník kadinála Josefa Berana. Od roku 1994 přednáší na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicich.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.