Děti mají pořád ještě v různých zemích Evropy střídavé vyučování. Donedávna měla většina z nich – včetně vysokoškoláků, tedy u odrostlých dětí – jen výuku na různých video-platformách. V jednom článku německého novináře Tillmanna Prüfera jsem si přečetl povzdech jeho patnáctileté dcery Grety: my holt nejsme tak důleití. Greta má porozumění pro různá proticovidová opatření, přesto je vnímá velice citlivě. Mimochodem, skupina asi patnáctiletých školáků v Německu alovala zákazy výuky v jejich školách, a soud jim dal za pravdu.
U v lednu si mně jedna vysokoškolská studentka z Brna stěovala na rozdílné přístupy vládních orgánů vůči studentům (praktika na některých typech škol byla povolena, na jiných zase ne) a komentovala to podobným povzdechem: nejsme důleití. Z těch dvou slov mně zatrnulo a poradil jsem jí, aby se doadovali svých práv třeba i intenzivněji ne otevřeným dopisem příslušnému ministrovi, co udělali, ale pokud vím, vedení školy jim další akce rozmluvilo a oni si dali říci. Čekali. K dnešnímu dni u mohou na fakultu, ale povolení shůry přišlo a v posledních dnech.
Snad ty studentské starosti a stesky o vlastní důleitosti či nedůleitosti působí v dnešním hodně zmateném světě samy jako nedůleité, ale tak tomu není. Nejrůznější omezení v době pandemie (dnes se tomu říká většinou šmahem lockdowny) mají jistě svá epidemiologická oprávnění, ale nemůeme si dělat iluze, e nezanechají stopy (sníení zaměstnanosti, začínající inflaci a s tím prohloubení chudoby a naopak nárůst bohatství jiných, psychické následky). A s tím vším a mnohým dalším se budeme ještě léta vyrovnávat. Přitom v příštích měsících a moná i v dalším roce a dvou nás pandemie neopustí, protoe se jí zbavíme, a se covid a jeho mutace podaří vymýtit celosvětově. Teprve potom se budeme moci nadechnout, a zároveň si být přesto vědomi, e neštěstí nechodí po horách, ale po lidech, jak říká prastaré pořekadlo. A podle toho bude nezbytné se chovat i v budoucnu zodpovědně, a přitom se zasazovat o svá práva, své svobody.
Svět máme společný. Málokdo se chce schovat do nějaké své soukromé ulity, do jeskyňky, kde by o samotě přeil a přestal by tak existovat jako sociální tvor. Myslím, e lidstvo i větší komunity a obyvatelé státních i nadnárodních celků si přejí rozvoj. Jak vlastní, osobnostní, tak svých blízkých, ba i neblízkých. To slovo neblízkých pouívám vědomě, protoe chci apelovat, abychom se na své bliní i vzdálené nedívali cize a u vůbec ne jako na nepřátele. Po celou existenci kulturního světa jde v důsledku o svět společný, o jeho vývoj, ať u jsme si toho vědomi nebo ne. Jde o zdánlivé maličkosti: o náš přístup k jiným lidem, o podíl na práci i na zábavě, o naše myšlenky a jejich vzájemné předávání, o způsob našich improvizací, ale taky uvádění věcí do souvislostí a jistého pořádku. Tady u se dostáváme k tomu, e při tom všem si chceme zachovat vlastní svobody. A v důsledku je v tom potom politika, které by mělo jít především o lidské svobody, protoe jen tak má politika svůj smysl.
Snad je v tom u nějaké perpetuum mobile, e toti celé společenské skupiny získávají svobody změnami ve společenských uspořádáních: těmi revolučními i jinými skoky, ke kterým od pradávna dochází, ale stále znovu a znovu hrozí nebezpečí ztráty svobody docela brzy poté, co jí společnosti nabudou.
Pozorujeme to v celé poválečné době: hitlerovské Německo bylo poraeno a k nám se prodrala svobodná monost jednání, ale v zápětí se ujal moci prosovětský reim a svoboda se rychle a ve vysoké míře vytratila, ztratila. Brzy poté, co si jí společnost začala uívat – její část ji ale také zneuívala. A přišla šedesátá léta: v ivotě celé mé generace v tehdejším Československu snad nejsvobodnější období. (Vím, mohli bychom se hádat, nakolik tomu tak bylo pro všechny, ale já to tak cítil a myslím, e nás tenkrát bylo opravdu hodně). A potom bác: přišlo nechutné období takzvané normalizace, začátek sedmdesátých let byl obdobím Biafry ducha, nesvobody, a ta pokračovala ve své sterilní podobě a do 89. roku.
A poté zase přišlo vydechnutí a s ním nadechnutí: teď se k nám u nás v českých zemích a na Slovensku prodrala svoboda na nekonečno... Dokonce o tom v tomto smyslu vyšly knihy, jejich autoři tvrdili, e nastal konec dějin a teď u nás čeká jen demokracie, svoboda jako v západních zemích, a bude dobře, a mnozí utopisté dokonce hlásali, e Chruščovovi, Sovětskému svazu a jeho vazalským reimům se nepodařilo dohnat a předehnat Západ, ale teď se dostaneme na jeho úroveň během tří, čtyř let. (Kamarádi, kteří to počátkem devadesátých let tvrdili, ještě pořád ijí tak, jako se to zatím daří mně).
Samozřejmě přišly brzy nepravosti, začala nová doba nerovnoprávnosti, ale svoboda se vcelku přece jen zdála a zdá dodnes jako cosi, co zapustilo kořínky. Jene se také ukázalo a ukazuje stále víc, e bez právních konstrukcí, dalšího sociálního vývoje a respektu nejen vůči lidským pendantům, ale také vůči přírodě, má taková svoboda své mezery a hrozí její propadání. V některých bývalých zemích takzvaného východního bloku u se docela propadá, ba vytrácí. A také u nás se o ni musíme trochu poprat. Jsem o tom přesvědčen. A důleité je, abychom se o ni prali kulturními prostředky.
Máme v počátku kulturní historie Evropy zářný příklad: řeckou polis. Ano, Řekové měli otroky, aténskou polis ale chápu spolu s mnohými (a především teď mám na mysli Hannah Arendtovou) jako společnost, kde se její občané pokoušeli společně hledat orientaci, společně improvizovali v debatách o způsobu svého ití atd. Měli bychom víc společně mluvit, a ne si na sociálních sítích sprostě nadávat a budovat zdi nedorozumění – kam to vede, vidím na tragickém dějinném vztahu státu Izrael a Palestinců. Válka tam se vyvinula ve válku občanskou a její momentální podoba je bohuel výsledkem dvojkolejnosti ve vývoji obou polis, které nehledaly dostatečně společnou platformu, které jen prohlubovaly vzájemnou nevraivost, namísto porozumění hledaly nadřazenost, moc jedněch nad druhými. A po smrt, a dokonce a za ni, a tam, odkud není návratu. Zavilost není dobrým rádcem.
Zkusme ve střední Evropě hledat svou polis, v našem kadém místě, i ve velkém – v našich zemích. Svobodnou společnost. V rozhovorech, společném hledání, vzájemném respektu, v čestnosti, otevřenosti, ve společném jednání. – Jestlie si říkáte, drazí čtenáři, e se touto svou výzvou projevuji jen jako snílek a naiva, nedáváte sobě a našim společnostem do budoucna velké monosti dobrého ivota (terminus technicus ze staré dobré polis), ... si myslím. A to by mě mrzelo.
Ludvík Kavín (1943) je divadelní reisér a publicista. Po podpisu Charty 77 odešel s manelkou, herečkou Nikou Brettschneiderovou (1951–2018) do Vídně, kde zaloili Divadlo Brett a kde ije a působí dodnes.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.