Jste zde: Listy > Archiv > 2021 > Číslo 3 > Václav Jamek: Staré dobré Hodnoty aneb O potírání masturbace
Ilustrace k jednomu rozhovoru mezi přáteli z loňského července – a příspěvek k diskusi o Tradičních Hodnotách, tak drahých našim konzervativním katolíkům, Václavům Klausům starému a ještě staršímu, a mezi posledními zničehonic (patrně v podobě lichvy a ničím neomezovaného vydřidušství) také miliardáři Kellnerovi blahé paměti. Kadý z nich by se rád vrátil více či méně daleko do minulosti, kde ta či ona zrovna prosazovaná Tradiční Hodnota zuří, mnohdy a do 12. století, těch poehnaných dob, kdy se nočníky s tekutým i tuhým obsahem daly svobodně vylévat z okna, protoe to hlavní byla Duše, a ta jak známo v morovém puchu jen kvete. My se vraťme zpět jenom necelých dvě stě let, do roku 1830.
V tom roce, památném také díky třídenní Červencové revoluci, která svrhla vskutku pitomého Bourbona Karla X., vyšla v Paříi pozoruhodná Kniha bez názvu, určená mladým muům, jako i matkám a otcům od rodin, k dostání u všech knihkupců.
Kniha nemá název, protoe je o něčem, co nelze pojmenovat. Francouzské adjektivum innommable, které se tak vybaví, označuje vdy něco nevýslovně odporného a tato konotační hodnota je tak silná, e dnes u nelze to slovo pouít pro označení něčeho jen obtíně pojmenovatelného v objektivním smyslu; na to musí mít francouzština jiná slova (indicible, inexprimable, informulable, ineffable atd.). (Pardon, mým studentům na filozofické fakultě vdycky vadilo, e slovíčkařím a nutím je rozlišovat nicotné významové rozdíly, ale je to silnější ne já. Co jazyk koneckonců být má.)
Oč jde, je nicméně hned na titulní straně upřesněno mottem: Na tento zhoubný návyk zmírá více mladých muů ne na všechny nemoci světa.
A jsme doma.
Autorem citátu je švýcarský lékař Samuel Auguste Tissot (1728–1797). Tento lékař kníat a kníe lékařů (byl dvorním lékařem polského krále a také hannoverského kurfiřta) je absolutním původcem Tradiční Hodnoty projevující se lítým potíráním masturbace čili (staročesky) samohany. Tato Hodnota, nastolená r. 1764 Tissotovým spisem Lonanisme. Dissertation sur les maladies produites par la masturbation, zaneřádila celé 19. století a značnou část století dvacátého a v osobě mého otce vytrvala přinejmenším do roku 1972, kdy můj druhý a poslední rodič zemřel.
Můj otec v tom zdaleka nebyl sám. Je známo, e např. André Gide se tím – na rozdíl od jiných zvláštností svého zaloení – trápil po většinu ivota. Nijak ho neutěšovalo, e i přes tento svůj zlozvyk pořád nechřadne a nechřadne. Měl krásné stáří a zemřel duševně zcela vyrovnán v jedenaosmdesáti letech.
Zničení této Tradiční Hodnoty je tedy data celkem nedávného (zas něco, za co by dnešní mláde měla děkovat mé generaci) a na rozdíl od jiných takových Hodnot nikdo zatím neprojevuje zjevnou vůli ji slavně obnovit. Ale nebojte se, i to přijde.
Auguste Tissot byl jinak lékař osvícený, zavrhoval Tradiční pouštění ilou a doporučoval vyuívat léčivou sílu rostlin na základě vědeckém. Jeho zběsilá posedlost masturbací z tohoto obrazu vybočuje natolik, e to ukazuje a na nějakou jeho vlastní duševní poruchu. Ale kde vzít tu opoválivost a hledat šílenství u toho, kdo o něm rozhoduje u jiných? Člověk si říká, mohlo být i hůř: mohl také tvrdit, e na masturbaci umírá víc mladých muů ne ve všech válkách dohromady, a válku v důsledku toho jako lék na masturbaci doporučovat. Civilizace měla pořád ještě štěstí.
Přitom je zřejmé, e jediný člověk v celých lidských dějinách, kterého masturbace opravdu těce poznamenala, je kardinál Duka. Ale nesmíme mu to vyčítat: předkoku si jednou za čas musí umýt kadý neobřezaný mu, i kdyby to odkládal sebevíc, a zastavit to je potom tak těké, a tak zbytečné – třeba se k tomu vynaloí kdeco: prosby k Nejvyššímu oupěnlivé, důtky a íně vezdejší i zuřivé přejídání!
Povšimněme si nicméně, e Tissotovi se ještě nepříčí masturbaci přímo pojmenovat; v titulu jeho rozpravy najdeme dokonce obě učená slova, kterými se sebeuspokojování označuje. Take lze mít za to, e v průběhu 19. století se u potíračů onanismu měknutí mozků vlivem pohlavní frustrace dál zhoršovalo, ne v tom Freud začal trochu dělat pořádek. Určitě by zaslouil větší vděk. Jene lidé rychle zapomínají, co ty Tradiční Hodnoty skutečně byly.
Tím se dostávám zpět k bezejmenné knize z roku 1830. Pozoruhodné je na ní to, e je to kniha obrázková a v řadě barevných tabulí ukazuje, jakými stupni zuboení se dopracoval k ohavné smrti krásný a nadějný mladý mu, který se oddal Hnusu Nepojmenovatelnému.
Obrázky:
I. Byl mladý a krásný, veliká matky své naděje...
II. Leč vydal se zkáze!... a brzy spatřují se na něm viny té jeho následkové: předčasně sestárnuv... záda jeho se hrbí...
III. Outroby jeho spaluje zuřivý oheň; trpí hroznými bolestmi v aludku...
IV. Vizte, zraky dovčíra tak jasné, tak zářivé – pohasly! lem jejich kolkolem zapálen.
V. Dostal hlad, chce jej zahnat, však pokrm v aludku nesetrvá...
VI. Jeho spánek je zmítán příšernými sny... Nedokáe ji spáti...
VII. Kadeře druhdy krásné vypadávají, jako ve stáří; hlava mu předčasně olysala...
VIII. Kazí se a vypadávají mu zuby...
IX. Hrudí šíří se zánět... plive krev...
X. Jeho celé tělo pokrývá se vředy... strašný je na něho pohled!
XI. Není ji schopen chůze... nohy mu podklesávají...
XII. Hrudník se mu propadá... zvrací krev...
XIII. Slábne, pozvolna horečkou stravován, celé jeho tělo jen hoří...
XIV. Ji blouzní; ještě se vzpírá smrti, však smrt je silnější...
XV. Tělo mu tuhne v křeči!... oudové znehybněli...
XVI. A jsa jen 17 let stár, ve strašných mukách zmírá.
Nebozí mladí souchotináři: neschopná věda jim nepomohla, a ještě je vinila, e onemocněli z nemravnosti, kterou si vyfantazírovala!
O klamné představě, e tradiční hodnoty se ospravedlňují jaksi samy sebou, psal přitom u v roce 1682, ve svých Myšlenkách o kometě, význačný filozof a protestantský teolog Pierre Bayle, jeden z bezprostředních předchůdců osvícenství; dnešní francouzští středoškoláci mají těch pár řádků v čítankách! Ké by je měli i ti naši: byli by vůči našim divokým zpátečníkům o něco odolnější.
e jen nemůeme vidět, píše Bayle, co se odehrává v mysli lidí, kdy si volí nějaký názor! Jsem si jist, e kdybychom to uměli, omezili bychom smýšlení nekonečného počtu lidí na autoritu dvou nebo tří osob, které hlásaly nějakou doktrínu, a předpokládalo se, e ji do hloubky prověřily, nače ji vahou svých předem uznaných kvalit prosadily u několika jiných, a ty zas u několika dalších, kterým při jejich přirozené lenosti přišlo vhod, uvěřit rovnou všemu, co se jim řeklo, ne by to pečlivě prověřovaly. A kdy tak počet důvěřivých a líných přívrenců den za dnem pořád rostl, povzbuzovalo to další a další lidi, aby se zbyli namáhavého zkoumání názoru, jak viděli, tak obecně sdíleného, o něm si jednoduše a prostě namlouvali, e se tak rozšířil díky pevným důvodům, je se nejprve pouily k jeho ustanovení; a nakonec člověku zbývá u jen povinnost věřit tomu, čemu věří všichni, aby nevypadal jako buřič, který si osobuje vědět víc ne všichni ostatní a protiřečit velebné Staroitnosti; a se stalo zásluným neprověřovat u nic a spoléhat jen na Tradici. Sami posuďte, zda můe sto miliónů lidí hlásících se k nějakému mínění způ-sobem, jak jsem to ukázal, učinit toto mínění věrohodným, a zda se při spravedlivém posouzení všeho kadý hotový názor, který se rozléhá z takové spousty přívrenců, nemá převést na autoritu těch dvou nebo tří osob, které snad kdysi prověřily to, co vyhlašovaly
Říkám tedy znova: mínění se můe stát věrohodným pro mnoství následovníků jen za té podmínky, e je několik lidí shledalo pravdivým nezávisle na jakémkoli předpojetí, jen a jen silou uválivého prozkoumání vykazujícího přesnost a velké porozumění věcem; a jako se velice správně řeklo, e svědku, který přímo viděl, se lépe uvěří ne deseti, kteří mluví jen z doslechu, lze rovně tvrdit, e bystrý člověk, který vykládá jen to, co předůkladně promyslel a co sneslo zkoušku všech jeho pochybností, dodává svému mínění větší váhu ne sto tisíc myslí sprostých, které se drí jedna druhé jak ovce a ode všeho si ulevují spolehnutím na dobrou víru ostatních.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.