Za demokratickou levici
Do diskuse o vnímání a konceptech levice ji přispěli moderátor Milan Znoj, Matěj Metelec, Ondřej Slačálek, Apolena Rychlíková, Kateřina Smejkalová, Jaroslav Fiala, Anna Kárníková, Petr Drulák, Ľubica Kobová, Vladimír Špidla, Václav Bělohradský a Matyáš Kříkovský.
-red-
Cestu vlaku Naděje lemovaly začátkem léta 1998 špalíry lidí. Nešlo jim o parní lokomotivu v jeho čele. V jeho osádce viděli zastání před politikou klausovské transformace, která do řady míst země přinesla nezaměstnanost, krachy tradičních továren a výprodej jejich vybavení, dlouhá léta neznámou zkušenost omezující chudoby. Stanislav Gross na lokomotivě a Miloš Zeman a další sociální demokraté a demokratky v soupravě přiváeli tehdy lidem symbolické uznání přehlíené ivotní zkušenosti.
Dokázali oslovit ty, kdo v transformaci prohráli, a říci jim i to, e prohra nebyla jejich vinou, ale vinou státu, který rychle a bezohledně zavíral šachty anebo nepomohl textilkám krachujícím kvůli dovozu levného čínského zboí. e se stát tehdy postarat mohl, ale nechtěl.
Někde tam vznikal politický konflikt, který nás pak provázel dalších patnáct let. Milníky tohoto konfliktu byly školné, poplatky ve zdravotnictví, zmraení minimální mzdy, privatizace důchodů anebo církevní restituce. Pravice, kdy mohla, přicházela s dalšími a dalšími návrhy na omezování lidských práv a veřejného státu. Levice bránila, na co jí voliči dali sílu.
Symbolická změna přišla, kdy jsme se v polovině června 2013 dozvěděli o nočním zatýkání v okolí předsedy vlády a ODS Petra Nečase. Tehdy došlo ke zhroucení polistopadové pravice. Dosavadní sociální konflikt byl upozaděn. Bez ohledu na politické rozdíly byly strany devadesátých let najednou společně zkorumpované. Česká levice na tom tratit musela, přinejmenším tehdy ztratila politický protějšek, vůči kterému manifestovala svou sílu. Přestala ale zároveň být tou silou, která téměř jediná nesla téma nesouhlasu s polistopadovou českou skutečností.
Základní vyprávění o devadesátých letech se přitom ve veřejnosti neproměnilo. Kdo uspěl, má naši transformaci dodnes za období svobody, cestování a dostatečného výběru v obchodech; kdo utrpěl, vypráví o nejistotě v bydlení a práci, nedostatku školek a veřejných slueb obecně, obavách z přicházejících sloenek.
Sociální konflikt, který utvářel zdejší veřejnou debatu od vzniku samostatného státu, byl ale tehdy během krátké chvíle překryt proklamovaným bojem proti korupci. A protoe za zkorumpovaná byla prohlášena celá devadesátá léta, posunul se znovu do centra pozornosti i vztah k nim.
Kvůli této proměně hrají dnes ve veřejné debatě prim strany, které vyrostly na odmítnutí korupce a vývoje devadesátých let (ať jde o ANO, Piráty, SPD nebo nově stoupající Přísahu), anebo se za svou tehdejší práci postavily, mají devadesátá léta za úspěch a z problémů tehdy stejně jako dnes viní komunisty.
Sociální demokracie na prudkou proměnu politického pole nedokázala reagovat. Jednak byla od roku 2014 zatíena vládnutím. Především se ale v takto vymezeném konfliktu nemohla postavit ani na jednu stranu. Sama toti byla jednou z určujících sil našich devadesátých let. I jí se týkaly korupční skandály. A navíc: v klíčových střetech se silami pravice nedokázala své voliče ubránit – přes její odpor došlo na sKarty, poplatky ve zdravotnictví, církevní restituce nebo i symbolicky citlivé uznání Kosova. Leccos se jí jistě podařilo následně zrušit – záchrana důchodového systému zrušením jeho dílčí privatizace byla moná a mistrovským kouskem. Jene leckteré kroky pravice přetrvaly a vlastních progresivních úspěchů přišlo v mezidobí málo.
Nejde přitom o úspěchy parametrické – sociální demokraté třeba vdy zvyšovali mzdy a důchody, ministryně Maláčová v této vládě prosadila zvýšení rodičovského příspěvku, zálohované výivné nebo růst platů v sociálních slubách, její nově vytvořený Antivirus v koronavirové krizi ochránil moná a pětinu pracovních míst v zemi. Jde o změny systémové, třeba schopnost prosazovat rozšiřování veřejných struktur tam, kde pravice jen rozprodává a ruší.
Důsledkem je, e masa dosavadních voličů sociální demokracie zůstala napospas antisystémovým stranám, které tak či onak ve shodě s ní poukazují na nespravedlnosti polistopadových poměrů, nejsou ale zatíeny kompromisy ani nepravostmi té doby. Přesto ale obnova politické síly zdejší levice není spojená tolik s programovým radikalismem jako s obnovou schopnosti zastupovat společenské zájmy a rozvíjet je.
Na překáku je tu přitom ještě jedno devadesátkové dědictví: thatcherovský individualismus, který obhájce i kritiky naší současnosti vede k odmítání veřejného státu a nárokové podpory: jedni se pomyslně vyšvihli sami a nechtějí druhým situaci ulehčovat, druhým stát nepomohl, take by pomoc někomu dalšímu měli za nespravedlnost vůči sobě. Individualismus a mantra osobní odpovědnosti (třeba i za zvládnutí koronaviru) stojí v cestě jakékoli dobré veřejné politice.
Jedna z podmínek obnovy politické síly sociální demokracie je najít dnešní poškozené. Bolestivě je s tím spojena skutečnost, e se strana polovinu polistopadového období podílela na vládách a často je vedla. Uznat existenci lidí poškozených polistopadovým vývojem proto také znamená uznat, e i dnešní představitelé politické levice ve své práci selhávali.
Velkou skupinou poškozených jsou ti, kdo ve vlastním kolektivním vyprávění znají stát jako pomáhající strukturu. Stát uměl zajistit jesle a školku, práci, bydlení i zubaře a dnes tyto sluby z nějakého těko srozumitelného důvodu neposkytuje. Je to skupina schopná zformulovat, e člověk má nárok ádat po státu některé sluby, kdeto stát si můe důvěru svých občanů nárokovat jen tehdy, kdy tyto sluby zajistí.
Nepředstavujme si přitom, e jde jen o lidi starší, s niším vzděláním, ze Sudet nebo předměstí, tesknící za minulým reimem, jak to často karikuje pravicová politika i publicistika. Jesle, školky, práci, bydlení i zubaře potřebuje dnes kadý druhý a kadý druhý se alespoň někde setká s problémy. Protoe jesle nejsou a ve školkách nejsou místa, anebo jen v těch soukromých. Protoe práce je placená špatně anebo vůbec, pracujete ve švarcsystému anebo na dobu určitou. Protoe bydlení ve městech i jejich okolí prudce a trvale zdrauje, take sdílené bydlení není jen otázkou ubytovacích platforem, ale i dospělých pracujících lidí. Protoe zubaři v systému veřejného zdravotního pojištění jsou u léta nedostatkovým zboím a nikdo není ochoten podstoupit politický střet, aby je do veřejného systému přivedl zpět.
Selhání státu v dnešních podmínkách lze přitom popisovat i na dalších příkladech. Dlouhou dobu by mezi ně patřily třeba soudy nařizující protiprávní exekuce s tím, e se proti nim poškozený nebránil. Na periferiích je častým problémem domácí násilí. V obou případech stát nezajišťuje pocit bezpečí, tedy jeden z úkolů, pro který lidé státy před staletími poprvé zakládali.
Napsat si kadé jedno ze zmíněných témat do politického programu a hovořit o něm znamená udělat krok na cestě k uznání opomíjených zkušeností dnešních lidí. Kvadraturou kruhu je zde ovšem poadavek na obnovu důvěry v nefunkční stát, který bez naší důvěry fungovat nezačne. A v politické strany, které u vzniku dnešní situace byly.
Podoba práce se razantně změnila několikrát v minulosti, naposledy s poválečným nástupem mechanizace. Na rozdíl od devatenáctého století se tehdy říkalo, e stroje mají brát lidem práci. Kdy toti budou lidskou práci vykonávat stroje, bude mít člověk více volného času – na divadlo, školu nebo vztahy. Dnes se nám stejná otázka klade znovu, ale odpovědi na ni více ne politické strany formulují firmy, jejich cílem je zvyšování zisku, ne prodluování volného času pracujících.
Rozšiřovat čas volný od práce je přitom součástí programových tradic levice od jejích počátků, připomeňme jen tradičně sociálně demokratické 8 hodin práce, 8 hodin spánku, 8 hodin volného času ještě z přelomu předchozích dvou století. Levicový tlak nemá ovšem končit u debaty o zkrácení pracovní doby tu o půl hodiny denně, tu o den v týdnu. Ostatně jen započíst do pracovní doby cestu do zaměstnání a přestávku na oběd by směnu leckomu mohlo zkrátit třeba i o polovinu.
Na místě je přemýšlet s vědomím, e práce se dnes z velké části neodehrává v taktu, ale v úkolu. Největší zaměstnavatelé nejsou průmyslové podniky, ale sluby. Počet lidí, kterým mechanická práce nebude vyhovovat, spíše poroste. A problémem není najít uitečnou práci, ale způsob, jak ji zaplatit.
A protoe základem politiky je zastupování společenských konfliktů, je na místě přemýšlet, jak v konfliktu aktuálním postupně změnit poměr sil. Jak osvobodit co nejvíce lidí od práce v soukromé sféře – dnes třeba jen podporou digitalizace a robotizace v první řadě prací zdravotně nebezpečných a mechanických. A rozšířit maximálně prostor práce veřejně prospěšné, kde tití lidé budou moci najít placené uplatnění – v kultuře a vzdělávání, péči a dalších slubách, rozmanité komunitní práci a jistě i v dnes slabém veřejném sektoru.
Jde o cestu k posílení veřejného zájmu na úkor zájmů soukromých a politiky na úkor zájmů kapitálu, který dnes v souzvuku s meziválečnými autoritáři bojuje proti zvyšování mezd a sociálnímu zákonodárství, anebo tlakem na kvazi-odborné a mechanické rozhodování vytlačuje politiku z rozhodování o budoucí podobě našeho společného ivota.
Zdrojem prostředků pro takovouto transformaci je pochopitelně klasické přerozdělování, nová je ale jeho legitimace. Nejde ji o krmení nenasytného státu, ale systémovou změnu, její součástí by nutně byla také proměna mocenských vztahů a posílení svobody člověka.
Nejen levice by pak mohla do svých úvah zahrnovat více reprezentovaných zájmů ne dnes. Mohla by třeba zjistit, e potřebujeme více psychologů, protoe ivot v dnešním světě je i bez koronaviru obtíný, nebo jednodušší jazyk pro správu veřejného prostoru, protoe srozumitelnost je jedním ze základních prvků důvěry.
Svobodná organizace lidí podle zájmů pak můe být jednou z náhrad toho, co dnes ne-dokáí zajišťovat naše malé a miniaturní politické strany, toti přenášet podněty ze ivota lidí ze své základny do centra rozhodování.
Piráti a Starostové mají v dnešní době snadnou pozici. Teze o osobní odpovědnosti člověka oslovuje intuici usídlenou v našich myslích od devadesátých let. ANO s SPD říkají, e pomoc si musíme zaslouit a vdycky má někdo zůstat dole. ODS tyto pozice kombinuje.
Prostor pro levicový projekt nabízející nejen silný veřejný sektor ve smyslu základních slueb od bydlení, přes vzdělávání po zdravotní péči, po jistotu příjmu a pocit bezpečí, ale i veřejný prostor pro debatu o společných zájmech, zde je. Základem projektu je stát, vůči kterému lze vznášet nároky – nejen ty sociální vyjmenované výše, ale i ty na uznání hodnoty člověka a podporu jeho emancipace. I kdy se symbolické kroky, kterými se různým lidem dostává uznání, budou lišit, základní příběh zůstane.
Součástí pohybu nutně bude i zvyšování mezd a platů anebo univerzální příspěvky na dítě, ale právě i omezení moci soukromého kapitálu nad lidskou prací a důsledné přerozdělování ve prospěch práce ve veřejném zájmu. Tím se výrazně promění i ivotní situace střední třídy, pro kterou je kromě sociálního rozměru politiky levice důleitá i poloha emancipační a demokratická.
Patrik Eichler (1984) je novinář, redaktor Listů, zástupce ředitele Masarykovy demokratické akademie.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.