Jste zde: Listy > Archiv > 2021 > Číslo 3 > Alena Wagnerová: Tři dny a několik let s Jiřinou Šiklovou
S Jiřinou Šiklovou se nám loučí těko. Byla pro Listy oporou. Tak jako byla oporou řadě dalších okruhů svých přátel, často takříkajíc napříč spektry názorovými i politickými. Byla jejich dobrou vílou, ovšem upřímně kritickou. A především dodávala energii, která z ní neustále vyzařovala. Kromě těch angamá, které jsou připomínána v médiích, nelze zapomenout na aktivní účast Jiřiny Šiklové na vydávání týdeníku Česko-slovenské Mosty. Vycházel v letech 1992–2007 a souvisela s ním pravidelná česko-slovenská setkávání, jakými byly tzv. Duchovní parlament a Luhačovice Vlado Čecha. K tomu se ještě chceme v příštím čísle vrátit podrobněji.
Svou podporu Listům prokazovala Jiřina Šiklová kdysi tím, e organizovala jejich tajnou distribuci do Československa. Ale nablízku jim byla i po přemístění redakce z Říma do Prahy. Byla přirozenou členkou redakční rady, nebylo třeba ji nominovat – její přítomnost byla neodmyslitelná. Ostatně poslední zasedání rady před dobou on-linovou, 23. června 2020, se konalo v jejím bytě v Klimentské ulici, kam nás pozvala.
Jiřina Šiklová měla ale vdy na starosti především konkrétní lidi kolem sebe. Tři z těch, jejich zásluhy podle jejího přesvedčení neměly být zapomenuty, také navrhla na udělení ceny Listů Pelikán. Ona sama by si ji zaslouila snad nejvíc. V posledních letech psala do Listů ochotně vzpomínky na ty, kteří odešli – na Milana Šimečku, Amber Bousoglou, Libuši Šilhánovou, Soňu Čechovou, Ludvíka Vaculíka...
S Milanem Schulzem se v čísle 1/2014 rozloučila textem s titulkem Tam e-mail chybí... Uzavřela jej slovy: Člověk existenci druhého bere jako samozřejmost. Škoda, e se to přeruší smrtí a e si my, co zde ještě jsme, těch setkání více neváíme, dokud je to moné.
-red-
S Jiřinou Šiklovou jsem se poprvé setkala v druhé polovině šedesátých let v redakci literárního měsíčníku Plamen jako s apartní, chytrou mladou enou, její suverenitu jsem jí tak trochu záviděla. V paměti mi ale především zůstalo, jak drela hlavu: zpříma s trochu dopředu vystrčenou bradou. Ale ne bojovně, spíše s jakousi neškodlivou zvědavostí eny, která stále chce vědět, co se kolem ní děje. Takový byl i její obličej. Víc ne oči v něm na sebe upozorňoval její nos: ne příliš velký, pěkně formovaný s jakoby stále dojmy, atmosféru, pachy a nálady větřícím chřípím.
Vlastně nevím, proč to byla právě ona, po ní jsem se ptala, kdy jsem na začátku roku 1990 uprostřed sametové revoluce přijela do Prahy. Je v kanceláři ve třetím poschodí, řekli mi dole ve Špalíčku, koordinačním centru Občanského fóra na Václavském náměstí.
Šla jsem nahoru a hned jsem ji uviděla. Stála u psacího stolu, v ruce list papíru, jakoby ponořená sama do sebe, a přesto v pohybu. Zářící mladá ena u to nebyla, ale její postoj, drení hlavy a zvědavé chřípí nosu zůstaly beze změny. A mně bylo v okamiku jasné, kolik tělesné síly oněch dvacet let reálného socialismu lidi stálo. Jiřina Šiklová o tom nikdy nemluvila: Já jsem svou roli zvolila svobodně a nemám nikomu co vyčítat.
Rychle jsme spolu našly kontakt a porozuměly si. Ne do detailu, ale naše vlnová délka byla stejná. Od té doby jsme spolu strávily mnoho hodin. Často chaotických v jejím bytě, kde stále zvonil telefon nebo někdo stál u dveří. Co nás spojuje, je pocit závaznosti vůči republice a obecnému blahu, ne našim soukromým starostem. Proto jsme snad víc spojenkyně ne přítelkyně.
Kdy jsem do Jiřinina bytu přišla poprvé, leely všude plastikové pytle se šatstvem, které u celá léta dostávala od přátel na Západě – a které Jiřina diskrétně, s pronikavým smyslem pro materiální nouzi, rozdělovala především méně známých disidentům. Nepotřebuješ náhodou něco z toho, leí toho tady u mě tolik, ptala se vdycky, jako kdyby oslovený měl jí pomoci z nouze. Kdy státní bezpečnost jednou na jejím psacím stole našla poznámku Bondy 75, domnívala se, e jde o něco velmi tajného a konspirativního. Bylo jí sotva moné vysvětlit, e se jednalo o objem pasu Rimbauda praské disidentské scény Egona Bondyho, který potřeboval nové kalhoty.
Tenkrát v lednu 1990 jsem do Prahy přijela značně feministicky naladěná. Neušlo mi toti, e eny, které se na dění v Chartě 77 a občanském hnutí aktivně podílely, a z celkem 38 mluvčích Charty 77 tvořily 24 procenta, se nyní, kdy se začaly vytvářet nové demokratické instituce, najednou z politického ivota začaly ztrácet. V politických diskusích v televizi, v různých shromáděních, v parlamentu, všude vystupovali jen mui. Chtěla jsem se dozvědět, co je toho příčinou, a všude jsem naráela jen na hluché uši. O enské otázce nechtěly – podle západních měřítek tak emancipované české eny – nic slyšet. itá socialistická rovnoprávnost způsobila otupení citlivosti pro problematiku postavení eny v moderním světě. Radikální západní feministky, které hned v prvních týdnech po sametové revoluci přijely do Prahy, aby své osvobozené sestry patřičně osvítily, se setkaly se všeobecným nezájmem enskou otázkou se zabývat a se sebejistotou, s ní své názory předkládaly – tak to bylo aspoň v Praze cítěno –, neuspěly. Různé zkušenosti, ivotní souvislosti a tradice na sebe narazily a rychlé dorozumění bez vzájemného porozumění vyloučily. Kromě toho zkušenost, jak rychle se enská práva ztrácejí, českým enám ještě chyběla. V samozřejmosti ité rovnosti v dosud egalitární společnosti se cítily být nenapadnutelné. A tak jsem si připadala jako poslední sufraetka, kdy jsem putovala od jedné eny z disentu k druhé a stále znovu se ptala na budoucí podíl en na politické moci, který jim ale nepřipadal nijak aktuální. To bylo mimochodem tehdy i mínění Jiřiny Šiklové: Napřed musíme vybudovat demokracii, a teprve pak přijde na řadu enská otázka, řekla. A co udělala? Ani ne za tři měsíce zaloila v jednom pokoji svého bytu centrum pro enská studia. A díky pomoci z ciziny bylo brzy moné na poloviční úvazek zaměstnat knihovnici. Pokud jde o jméno nově zaloené instituce, projevila se zase Jiřinina pragmatičnost. Název enská studia by byl tehdy v Praze narazil a probouzející se patriarchy provokoval. A to nebylo nutné. Podstatné pro Jiřinu Šiklovou bylo společnost senzibilizovat pro enskou problematiku. A pravidelné diskuse a rozhovory začaly brzy působit, byť v malém okruhu.
Gender studies ovšem nebyly tím jediným, co Jiřina po listopadu 1989 vytvořila. Stejně důleité pro ni bylo zaloení studijního oboru pro budoucí sociální pracovníky, který tehdy v Československu chyběl. Na fakultě sociálních věd měla také své docentské místo. Kromě toho napsala nespočetné mnoství článků, přednášela na kongresech a setkáních v celé Evropě, bývala často dotazována rozhlasem, těšila lidi, kteří se neorientovali v nových poměrech, své sousedce dělala trvalou, a ta se za to starala o její téměř devadesátiletou maminku, kdy byla sama na cestách. A někdy také hlídala svá vnoučata. Přitom byla stále dobře naladěná a přívětivá, i kdy přímá, a splnila vdycky alespoň 80 procent toho, co slíbila. Známou se ovšem stala i tím, e na některé schůzky přicházela se zpoděním. Ale při jejím pracovním zápřahu se tomu nikdo příliš nedivil.
Kdy jsem se jí jednou zeptala, proč se ona sama nestala ministryní školství, kterou by se byla mohla stát, řekla: Víš, kdy bych měla takovou funkci, musela bych taky ubliovat lidem – a to bych hrozně nerada.
Znám jen málo lidí, kteří jsou schopni takové míry tolerance a pochopení pro chyby druhých jako ona. Samozřejmě, e dobře ví, co je dobré a co zlé, ale to jí slouí jako měřítko jejího vlastního jednání, ne jako instrument, jak odsuzovat jednání a činy druhých.
*
Odkud vlastně pochází taková ena? Co ji formovalo a udělalo ji takovou, jaká je? O tom jsme spolu mluvily cestou z Vídně do Bratislavy na konferenci o feminismu a nacionalismu. A dva dny předtím jsme se setkaly v Dokumentačním centru české exilové literatury v Scheinfeldu.
Na budování tohoto největšího archivu českého samizdatu se podílela i ona. V normalizovaném Československu se skoro celých dvacet let věnovala sbírání rukopisů a organizování ilegálních cest, jimi byly posílány do ciziny, co ji na začátku osmdesátých let přivedlo na několik měsíců do vězení. Mnoho rukopisů a samizdatových vydání nakonec skončilo v Scheinfeldu, kde historik Vilém Prečan tento jedinečný archiv doslova vydupal ze země. A uchování archivu jí velice leí na srdci. Ne snad proto, e se sama také podílela na jeho vybudování, a proto strávila několik měsíců ve vězení. Ty pro ni také nejsou dobou utrpení nebo ztraceného času. Právě naopak. Pro sociologa je to hrozně důleitá zkušenost, kterou by vlastně kadý, kdo v tomto oboru pracuje, potřeboval. Vlastně by to mělo být předepsáno. Jene předepsat se to samozřejmě nedá. Člověk můe tu zkušenost udělat, jen kdy ji skutečně zaije, ne kdy by byla předepsána. To by pak byla jen hra, simulace.
Při tomto přístupu nepřekvapí, e Jiřina první kapitolu svých poznámek z vězení nadepsala: Co je tady pěkné. Pěkná pro ni byla solidarita mezi vězni v situaci, kdy svět se scvrkl na pár čtverečních metrů cely, kterou obvykle obývala ještě se dvě enami, většinou kriminálnicemi, se kterými by člověk v tak zvaném normálním ivotě nikdy nepřišel do styku. Naučit se těchto en – mnohé z nich ivotem vyčerpané a vyuité – si váit a pochopit jejich jednoduché myšlenkové struktury a jejich prostou a nepředstíranou citovost patřilo pro ni k ziskům jejího pobytu ve vězení.
Člověk se prostě k té situaci musí postavit čelem, říká Jiřina především nevytahovat se, všechno sníst, jakkoliv je ti to protivné, aby člověk neztratil sílu, kterou potřebuje při výsleších. A věcně se postavit k tomu, e i své nejintimnější záleitosti člověk musí vyřídit před dalšími dvěma lidmi. Já jsem jen vdycky doufala, e nebudu smrdět, říká a člověk cítí, e tak lehké to pro ni všechno nebylo. A ty musíš také vidět ty hodnoty, které tam existují, i kdybys ty sama tam nebyla. A pak vypráví, jak to pro ni bylo divné, týdny nevidět svůj obličej, přičem pud se líčit a pěstovat se nevytratil. Kdy jednou dostaly předepsaný hypermangan, umývaly se v jeho roztoku obě, zavřená vraednice dítěte, stejně jako akademička; aby nebyly tak bledé. Jiřina byla také ta, která spoluvězenkyním natáčela vlasy. Člověk dělá všechno, aby se udrel.
Z nití vytaených z ručníků si eny pletly malé prouky, které si pak uvazovaly kolem zápěstí. Nebo modelovaly z chleba zvířata. Ve vězení jsem také pochopila smysl tetování: chtít se odlišit, porušit disciplínu. To všechno přispívá k zachování vlastní identity, poznamenává. A můe se i stát, e mladé děvče v Jiřinině cele řekne, e její v cele strávené Vánoce byly ty nejkrásnější v jejím ivotě.
Při vší solidaritě je důleité se druhým nepodbízet, ale dát na vědomí, e je prostě jiný a má jinou identitu. Toto akceptování její identity a autority si musela i Jiřina v situaci, kdy byla sama napadena, vybojovat několika fackami. Kdy o ivotě ve vězení vypráví – k tomu musí být ale vyzvána –, opakuje se v jejím líčení nápadně často slovo zajímavý, i tam, kde jde o značně smutné zkušenosti. Touto strategií si vytváří odstup od dění, jeho objektem byla ona sama. Člověk se tím sám pro se stává pozorovaným objektem a nepustí zaité zcela k sobě. Je to způsob sebeobrany, který umoňuje věznění ve zdraví přeít.
Jiřinina nekonečná schopnost tolerance zahrnula i vězeňský personál. Kdy je propuštěna, podá dozorkyni ruku a ta se rozpláče. A po 17. listopadu jsou to právě tito dozorci a dozorkyně, kteří své dřívější chráněnce informují o tom, e Státní bezpečnost v Ruzyni pálí vězeňská akta. V Jiřinině interpretaci má nakonec kadý příběh dobrý konec.
A po propuštění je pro ni doma připraven zcela neočekávaný dárek. Po měsících izolace vnímá své okolí, stromy, ulice se zcela novou intenzitou jako nové. Všechno kolem ní je krásné. I hudba pro ni má novou původnost. Bylo to zkrátka báječné, říká.
Její schopnost vidět věci z jejich pozitivní stránky se zdá být nevyčerpatelná. I kriminál potvrdil její víru v člověka. I tam se setkala s lidmi, kteří měli v sobě něco, proč je člověk mohl mít rád. Vztek na někoho, to jsem někdy měla, ale někoho nenávidět, to ne. Z její zkušenosti z vězení vyrůstal zřejmě i její koncept sociální práce, který se stal základem sociální fakulty. Fakultu postavit na dobrý základ, bylo pro mne to nejdůleitější, říká. Ani v sociální práci neexistuje pro Jiřinu nějaké nahoře a nějaké dole, ale pouze dva subjekty, které spolu vedou dialog a vzájemně se berou váně. I zde jde o vzájemné dávání a přijímání.
*
Bratislava u se pomalu začala přibliovat, kdy Jiřina začala vyprávět o rodině, do ní se v roce 1935 narodila.
Její rodiče pocházeli z malých poměrů a oba vyrůstali na ikově. Díky podpoře mohl ale její otec vystudovat medicínu a stát se očním lékařem. A pro svou enskou generaci dosáhla i její matka jako absolventka prvního českého gymnázia Minerva vysoké úrovně vzdělání a stala se učitelkou. Protoe byla finančně nezávislá, mohla se nepodrobit vůli rodičů a provdat se za mue svého srdce, Jiřinina otce. Ve třicátých letech se rodina přestěhovala do činovního domu na okraji Starého města, Jiřinina bydliště dodnes A tam se také narodila.
Starší bratr s nemocnýma očima jí od dětství prostředkoval pocit, e děvčata jsou na tom lépe ne chlapci. Protoe chráněn musel být on. Kdy se mu pro jeho silné brýle ostatní kluci vysmívali, vystoupila Jiřina s pravítkem nebo jinou zbraní v ruce, aby jej chránila. Protoe rána do hlavy mohla být nebezpečná pro jeho oči. A Jiřina samozřejmě věděla, e kluci děvče mlátit nebudou. A kdyby přece jen začali, můe hned začít brečet. Co jako děvče zaila jako své privilegium, se pro ni stalo důleitou a formující zkušeností.
Víc, ne si byla vědoma, ji drobnými průpovídkami formovala i její maminka: Hlavu ti neutrhnou, a to ostatní vydríš, říkala vdycky, kdy ji něco nepříjemného čekalo, a Jiřině to pomáhalo dokonce i ve vězení. Byla by si ale přála, aby její rodiče byli trochu statečnější. Pro její vkus byli příliš opatrní, ustrašení, prostě maloměstští. Jen jednou během Praského povstání naplnili její očekávání: kdy tatínek uslyšel v rozhlase výzvu, e se mají hlásit lékaři, okamitě se odebral do nejbliší nemocnice, a maminka jej s oběma dětmi, to u se střílelo, následovala: Jestlie u máme zemřít, tak spolu, byla průpovídka této hodiny.
Nejsi studený ani horký, a proto vyvrhnu tě z úst svých, čteme ve Zjevení. A nebýt vlaná byla veliká starost Jiřininých mladých let. Souviselo to s její potřebou někam zcela patřit. Jak záviděla lidem, kteří, ani se ptali, prostě věřili. Její kritické myšlení jí vdycky udělalo čáru přes rozpočet. A bylo to ono být studený – nebo – horký – myšlení, které ji nakonec přivedlo do komunistické strany, i kdy se s ní také zcela identifikovat nemohla. V té době u studovala dějiny a filozofii na Karlově univerzitě. Sociologie tehdy platila za buroazní pavědu.
*
Pomalu začínám být nervózní. Jedeme u skoro hodinu a o enské otázce padlo jen pár slov hned na začátku. Ani o napětí mezi povoláním a rodinou při dvou dětech ještě nebyla řeč, co jsem zcela určitě očekávala. Jistě, jako asistentka na univerzitě měla Jiřina víceméně volnou pracovní dobu a k tomu si našla – jako tehdy mnoho en v kvalifikovaných povoláních – paní k dítěti. Mateřskou dovolenou tak uila pro svou dizertaci. A teď to přijde: Kdo nezvládl, jak lehce obě role spojuje, byl její mu. Vadilo mu, e pod dvojí rolí nesténá, chtěl mít vedle sebe enu poddajnou a slabší. Jiřina si začne pod muovým tlakem uvědomovat své enství. Do její enské identity ji, takříkajíc, přímo strčil. Jejich manelství na to doplatí.
Mezitím se u píše rok Praského jara a studentských revolt, rok 1968. Poprvé ve svém ivotě se Jiřina začne politicky angaovat. Samozřejmě na straně reformy.
O něco později bude sama zvolena do nového vysokoškolského výboru KSČ, jednoho z nejdůleitějších center reformních aktivit v této době. Byla jsem přesvědčena o tom, e reforma společnosti musí být prosazena zevnitř, to znamená ze strany, říká, jiná politická síla tehdy v Československu neexistovala. Jene touto reformní silou ve straně byli reformní komunisté, ne stranická byrokracie.
21. srpen zaije Jiřina Šiklová na dovolené v Jugoslávii. Čechy na plái tu ale zaktivizuje k napsání protestního dopisu Spojeným národům. Mnoho si od něj sice neslibuje, ale něco udělat musí. Kdy se vrátí domů, zdá se jí, e se z reforem přece jen podaří něco zachránit. Maximum jejích politických aktivity spadá tak právě do období po sovětské invazi. Dokud něco normálně běí, nezajímá mne to. Ale kdy je třeba něco bránit, pak jsem k tomu hotova, říká Jiřina. A dalších dvacet let bude mít stále co bránit; ve vězení i svou osobní integritu.
Po volbě Gustáva Husáka sekretářem strany v dubnu 1969 ze strany vystupuje.
A svůj rozchod s ní neproije, na rozdíl od řady reformních komunistů, jako zklamání, ale jako ulehčení a osvobození. Nesedí ve stejném člunu s těmi, kteří provádějí normalizaci, brutální duchovní útlak celého národa. Na její hodnotové orientaci se tím ale nic nezměnilo. Protoe pro ni strana nikdy nebyla domovem, ale jen střechou, pokud její představa lepší, humánnější společnosti byla v souladu s představami strany. V tomto smyslu byla členkou KSČ, ale ne komunistkou. A tento rozdíl je třeba vidět. Protoe utopie je pro člověka stejně jako pro společnost něco ivotně nutného, ale upsat se ideologii je pro ivot zničující.
*
Brzy po svém vystoupení ze strany ztratí jako tisíce jiných své místo na univerzitě a v dalších letech se bude protloukat povoláními pomocné síly, laborantky a uklízečky. A přitom vyuívá ještě zbývající ostrůvky svobody. Pod pseudonymem píše články o situaci starých lidí a jiných sociálních problémech do Vlasty. A její kniha Stará dáma vypravující o harmonicky zaitém stáří se stane bestsellerem.
To nejhorší na normalizaci pro ni ale byla frustrace a rezignace mnoha schopných lidí, protoe nemohli zveřejnit, co by byli napsali. Kdy se dozví, e by bylo moné, aby publikovali v zahraničí, začne hledat cestu, jak jejich texty propašovat do ciziny. To se jí zdaří, ale přivede ji také do vězení. To bys ale musela zaít, jak to na ty lidi působilo, kdy viděli, e jejich články vyšly. Jako kdybys zalila kytku, říká Jiřina a raduje se z toho, e to několik lidí uspokojilo. Sama se tím ale zapojuje do práce v opozici, která dostane pevnou formu a orientaci Chartou 77. Ona sama ji ale podepíše a v roce 1989, aby na sebe neupozornila StB.
Jak pozorovala, bylo v disentu pro mue těší ne pro eny pracovat v anonymitě jen pro věc samu a bez veřejného uznání. eny byly šikovnější i ve zvládání nebezpečných situací. V tom jim pomáhala důvěrná znalost praktické ivotní sféry. Někdy jsme byly hotová enská brigáda, říká Jiřina. Za aktivitami Charty 77 se skrývala armáda v anonymitě pracujících en, které přepisovaly tisíce stránek rukopisů a dokumentů a transportovaly je v nákupních taškách a dětských kočárcích. Dělaly zkrátka drobnou práci, bez ní by Charta 77 ani jiné občanské iniciativy nebyly mohly existovat.
Vlevo za oknem se ukázala silueta bratislavského hradu. Vlastně jsi převzala typickou pomocnou enskou roli, zkouším ji. To by ti západní feministky neodpustily. I kdyby mne kamenovaly, tady šlo o vyšší hodnotu, psychické zdraví, lidskou spokojenost a o kulturu, říká klidně. A proč to musí být vdycky eny? provokuji. Protoe my eny vdycky chráníme, zachováváme a chceme udrovat kontinuitu. Jistě, k tomu jsme byly taky vychovávány. Ale je to tak strašné? Člověku pomoct a udělat ho spokojeným, to přece není ádná podřízená činnost! Tak to bylo i v disentu. eny měly stále na mysli obecné blaho, mui naproti tomu svůj individuální výkon. Zajímalo je především to, e jejich články vyšly, po mne bylo důleité, připravit pro to cestu. – Chceš tím říct, e eny jsou lepší ne mui? zkouším ještě jednou. eny jsou komplexnější, říká, ani to zdůrazňuje, a pokračuje: Kdy ti lidé viděli, e to funguje, začali se snait, víc pracovat. Tak byla formulována řada věcí a myšlenek, které by jinak nebyly vznikly. A tím byly vytvořeny hodnoty. Ale především, ti lidé začali být spokojení. A spokojený člověk zvyšuje rezistenci celé své sociální skupiny, říká teď socioloka. Jiřino, napadne mne najednou: Co je vlastně pro tebe člověk? – Můj bliní, řekne bez zaváhání.
Alena Wagnerová (1936) je spisovatelka.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.