Divné bezčasí lockdownů připomíná vědecko-fantastický film. Bloudíme v myšlenkách sem a tam mezi minulostí a přítomností, skutečný běh dnů a měsíců je nezřetelný. K vnímání času potřebujeme pravidelný děj – všední dny a sváteční, budíčky a dospávání, soustředění a rozptýlení. Místo toho rytmus udávají křivky nákazy, tiskové konference, nouzové stavy.
Svádí to k prolínání snů a skutečnosti. Dreams So Real, zní mi v hlavě skladba Carly Bleyové. Do těch snů se naneštěstí často promítají zasuté úzkosti, pocity trémy nebo studu. U odvanuté noční můry, zaloené na skutečných událostech, se vracejí. V mém případě jsou modelové tři. První byla ozvěnou školních let: dostávám obsílku, e jsem zapomněl vykonat zkoušku z jakéhosi naprosto neznámého předmětu, a nechci-li opakovat celé studium, musím ji absolvovat, přičem poslední moný termín je o tři dny později.
Druhý sen připomíná film Nenápadný půvab buroazie Luise Bunuela: vznešená společnost usedá k hostině, kdy se ale chce pustit do jídla, zjistí, e lahůdky na stole jsou gumové atrapy. Vzápětí se rozhrne v pozadí opona a hosté se ocitají na divadelním pódiu. Plný sál jim dychtivě visí na rtech. V mém příběhu jedeme na prestiní divadelní přehlídku, krátce před představením se ale hlavní protagonista zraní při autonehodě, další herečka uteče, na poslední chvíli se omluví muzikant. Není s kým hrát ani co hrát, scénář nebyl dopsán a nikdo ho nezná. Třikrát zvoní, otevírá se opona a my jeden druhého zoufale tlačíme na scénu před přísné zraky komise teatrologů. V tak hrůzné chvíli nezbývá ne se probudit. Jene pak si uvědomím, e to byl skutečný průběh událostí na jistém brněnském soutěním festivalu v roce 1977.
A do třetice se mi zdá o koncertech. Opět je tu přísné publikum, nedorazí spoluhráč, praskne struna a náhradní není, zabouchnu si doma dveře a nespokojené publikum čeká...
Předobraz můe být tento: Za dávných časů bylo nutné mít k veřejnému vystupování oficiálního zřizovatele a absolvovat přehrávky před komisí. Kapelník musel prokázat znalost hudební teorie a politický rozhled. Nače mohla kapela zahrát několik ukázek vybraných komisí z předloeného seznamu. Ten musel obsahovat nejméně třicet skladeb, a to ze tří čtvrtin od autorů z takzvaného socialistického tábora.
Naše rocková skupina se vypravila k přehrávkám v roce 1975 do sokolovny na předměstí. Bylo nám osmnáct let, zpěváku a kytaristovi Emilu Pospíšilovi ještě o rok méně, byli jsme odvání a razantní. Na Emilově zesilovači stálo NINEL, na mém XRAM, Petr Večeřa měl na šlapáku napsáno SLEGNE. Komise mě vyzkoušela ze znalostí kvintového kruhu a data zaloení KSČ. Mohli jsme začít. Názvy skladeb jsme si vymysleli ad hoc, jakoto socialistické autory jsme uvedli sami sebe. Komise si vybrala a my jsme provedli připravené ukázky z několika jazzrockových instrumentálek.
Jak to, e je to na devět dob a téma má sedmnáct taktů? mračil se předseda komise. Prý také amatérský muzikant. Nemáte něco zpívaného? Nějakou písničku?
To nebyl problém, zahráli a zazpívali jsme I Saw Her Standing Here od Beatles.
Víte, e porušujete základy harmonie? Basa a zpěv musí být v protipohybu, prohlásil nejvyšší komisař. A fakt neumíte zahrát něco normálního, pro obyčejné lidi v sále?
Emil bez přemýšlení spustil a my se přidali: U troubějí, u troubějí, na horách... Předseda se prudce vztyčil, bouchl pěstí do stolu a zvolal: Do prdele dost! Zrovna ve chvíli, kdy namísto ... jeleni v závěru sloky zaznělo ... je Lenin.
Komise se otočila a beze slov zmizela. Na rozhodnutí jsme čekali marně. A za pár týdnů nám sdělil náš svazácký zřizovatel, e mu telefonovali z kulturního střediska. Prý by si nás rád osobně poslechl soudruh vedoucí odboru kultury Okresního národního výboru.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.