Dvouměsíčník pro kulturu a dialog

Tiráž a kontakty     Předplatné



Jste zde: Listy > Archiv > 2021 > Číslo 2 > Tomáš Tichák: Sny tak reálné

Tomáš Tichák

Sny tak reálné

Divné bezčasí lockdownů připomíná vědecko-fantastický film. Bloudíme v myšlenkách sem a tam mezi minulostí a přítomností, skutečný běh dnů a měsíců je nezřetelný. K vnímání času potřebujeme pravidelný děj – všední dny a sváteční, budíčky a dospávání, soustředění a rozptýlení. Místo toho rytmus udávají křivky nákazy, tiskové konference, nouzové stavy.

Svádí to k prolínání snů a skutečnosti. Dreams So Real, zní mi v hlavě skladba Carly Bleyové. Do těch snů se naneštěstí často promítají zasuté úzkosti, pocity trémy nebo studu. Už odvanuté noční můry, založené na skutečných událostech, se vracejí. V mém případě jsou modelové tři. První byla ozvěnou školních let: dostávám obsílku, že jsem zapomněl vykonat zkoušku z jakéhosi naprosto neznámého předmětu, a nechci-li opakovat celé studium, musím ji absolvovat, přičemž poslední možný termín je o tři dny později.

Druhý sen připomíná film Nenápadný půvab buržoazie Luise Bunuela: vznešená společnost usedá k hostině, když se ale chce pustit do jídla, zjistí, že lahůdky na stole jsou gumové atrapy. Vzápětí se rozhrne v pozadí opona a hosté se ocitají na divadelním pódiu. Plný sál jim dychtivě visí na rtech. V mém příběhu jedeme na prestižní divadelní přehlídku, krátce před představením se ale hlavní protagonista zraní při autonehodě, další herečka uteče, na poslední chvíli se omluví muzikant. Není s kým hrát ani co hrát, scénář nebyl dopsán a nikdo ho nezná. Třikrát zvoní, otevírá se opona a my jeden druhého zoufale tlačíme na scénu před přísné zraky komise teatrologů. V tak hrůzné chvíli nezbývá než se probudit. Jenže pak si uvědomím, že to byl skutečný průběh událostí na jistém brněnském soutěžním festivalu v roce 1977.

A do třetice se mi zdá o koncertech. Opět je tu přísné publikum, nedorazí spoluhráč, praskne struna a náhradní není, zabouchnu si doma dveře a nespokojené publikum čeká...

Předobraz může být tento: Za dávných časů bylo nutné mít k veřejnému vystupování oficiálního zřizovatele a absolvovat přehrávky před komisí. Kapelník musel prokázat znalost hudební teorie a politický rozhled. Načež mohla kapela zahrát několik ukázek vybraných komisí z předloženého seznamu. Ten musel obsahovat nejméně třicet skladeb, a to ze tří čtvrtin od autorů z takzvaného socialistického tábora.

Naše rocková skupina se vypravila k přehrávkám v roce 1975 do sokolovny na předměstí. Bylo nám osmnáct let, zpěváku a kytaristovi Emilu Pospíšilovi ještě o rok méně, byli jsme odvážní a razantní. Na Emilově zesilovači stálo NINEL, na mém XRAM, Petr Večeřa měl na šlapáku napsáno SLEGNE. Komise mě vyzkoušela ze znalostí kvintového kruhu a data založení KSČ. Mohli jsme začít. Názvy skladeb jsme si vymysleli ad hoc, jakožto socialistické autory jsme uvedli sami sebe. Komise si vybrala a my jsme provedli připravené ukázky z několika jazzrockových instrumentálek.

„Jak to, že je to na devět dob a téma má sedmnáct taktů?“ mračil se předseda komise. Prý také amatérský muzikant. „Nemáte něco zpívaného? Nějakou písničku?“

To nebyl problém, zahráli a zazpívali jsme I Saw Her Standing Here od Beatles.

„Víte, že porušujete základy harmonie? Basa a zpěv musí být v protipohybu,“ prohlásil nejvyšší komisař. „A fakt neumíte zahrát něco normálního, pro obyčejné lidi v sále?“

Emil bez přemýšlení spustil a my se přidali: „Už troubějí, už troubějí, na horách...“ Předseda se prudce vztyčil, bouchl pěstí do stolu a zvolal: „Do prdele dost!“ Zrovna ve chvíli, kdy namísto „... jeleni“ v závěru sloky zaznělo „... je Lenin.“

Komise se otočila a beze slov zmizela. Na rozhodnutí jsme čekali marně. Až za pár týdnů nám sdělil náš svazácký zřizovatel, že mu telefonovali z kulturního střediska. Prý by si nás rád osobně poslechl soudruh vedoucí odboru kultury Okresního národního výboru.

Tomáš Tichák

Obsah Listů 2/2021
Archiv Listů
Autoři Listů


Knihovna Listů

Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour

Jan Novotný:
Mizol a ti druzí

Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem

Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát

Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse

Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříšeného Ducha

Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze Ženevy

Jiří Weil:
Štrasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?

další knihy

Cena Pelikán

Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.

Předplatné

Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!

Fejetony

Juraj Buzalka

Vlasta Chramostová

Václav Jamek

Ondřej Vaculík

Alena Wagnerová

Jan Novotný

Tomáš horvath

Tomáš Tichák

Všichni autoři

Sledujte novinky


RSS kanál.

Přidej na Seznam

Add to Google

Co je to RSS?

Mapa webu

Mapa webu - přehled článků a struktury webu.



Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.

Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu

Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.