Jste zde: Listy > Archiv > 2021 > Číslo 2 > Pavla Bergmannov: Hořet pro svobodu druhých. Pro naši svobodu
Theatrum mundi
Studio G je nejmladší ostravskou divadelní scénou. Svůj provoz zahájilo teprve v září minulého roku, a i přes nepříznivé okolnosti představilo u několik premiér. V online verzi pak v prosinci nabídlo titul Planu, pod ním je jako autor textu a reisér podepsaný student Ateliéru reie a dramaturgie brněnské JAMU Marek David.
Jeho inscenace je připomínkou odkazu Poláka Ryszarda Siwiece, který se 8. září 1968 upálil na protest proti vpádu vojsk Varšavské smlouvy do Československa. Člověka, který se tímto svým silným činem rozhodl vyjádřit spoluúčast s tragickým osudem našeho národa. Člověka, kterého ale jen málokdo z Čechů zná.
Marek David se záměrně nevydává cestou realistického biografického portrétu, i kdy v náznacích s některými fakty ze ivota Ryszarda Siwiece – stejně jako třeba s odkazy na polské reálie a mýty – pracuje. Především nabízí mimořádný básnický portrét plný symbolů. Výrazně se tu zmiňují např. motivy Matky-Polky a Vlasti, které odkazují na svázanost se zemí. Skrze postavu Milé/Manelky je zase zdůrazněn vztah k rodině, které se Siwiec svým činem i přes velkou lásku vzdá. Hlavně se tu ale řeší otázka svobody a odpovědnosti, a to prostřednictvím odkazů k různým mechanismům moci. Zmíněná symbolika sice můe být pro Polskem nepoučeného diváka místy nečitelná, ale to vůbec nevadí. Od polského kontextu lze odhlédnout a příběh vnímat zejména jako titul o potřebě uvědomění si odpovědnosti a odůvodnění potřeby přinést oběť. A také o motivaci hrdiny, který lidskost, svobodu a pravdu přirozeně staví nad osobní zájmy.
Reie Marka Davida svým pojetím znatelně odkazuje k principům tzv. chudého divadla, které kdysi pojmenoval Jerzy Grotowski. Tedy divadla, které nepotřebuje okázalosti a se skromnými, ale objevně vyuitými divadelními prostředky dokáe ztvárnit silné situace a předat podstatné myšlenky. To samozřejmě vyaduje i diváka, který je ochoten se tohoto nesnadného procesu spoluúčastnit. Za zmínku stojí např. působivý výjev porodu, kdy postava Komentátora vytahuje z břicha Matky barevné stuhy a hlavní hrdina mezitím laskavě vítá na svět postupně přicházející děti-herce. Nebo třeba scéna umírajícího Siwiece, který je zastoupen trofejí jelení hlavy odkazující k symbolice hrdosti, laskavosti a duchovní očisty. Herci za pomocí gest, zvuků a rekvizit s hravým náznakem evokují různá prostředí. A je tu evidentní také poučenost polským divadlem s jeho výraznou expresivitou v hereckých výkonech, ale i s ohledem na naléhavost sdělení. Na straně druhé nechybí ani prvek typicky českého ironizování v podobě různých zcizovacích efektů. Právě vystupování z rolí a komentování událostí umoňuje zevšeobecňovat myšlenky. Ta vysoká míra poetičnosti i náročnost, se kterou je osud hrdiny divákovi zprostředkován, dokládá velký talent mladého reiséra, o něm – doufám – ještě mnohé uslyšíme.
Hlavní roli Ryszarda Siwiece ztvárnil herec Komorní scény Aréna Milan Cimerák, kterému sekunduje Jan Vlas jako Komentátor. Jedná se o výrazně protichůdné party, jim herci patřičně přizpůsobují svůj projev. Cimerákův Siwiec je zástupcem individuality, člověka, který se touí vyjádřit, zároveň ale silně pochybuje o sobě i svém okolí. Tíí ho realita a on za ni bere zodpovědnost, co herec zachycuje v intimně ztišeném rozjímání s úspornými gesty, jemnou mimikou i křehkostí v hlase, kterému ovšem nechybí ani patřičná naléhavost. Oproti tomu postava Komentátora zastupuje reim a jeho absurditu a netoleranci k člověku. Projev Jana Vlase – oblečeného symbolicky do rudého saka – je tak mnohem expresivnější, téměř vzbuzující hrůzu. Je potřeba zmínit také protiklad dvou enských postav. Na jedné straně je to Matka/Vlast v stylizovaném démonickém pojetí herečky Miroslavy Georgievové, která s adekvátním patosem zhmotnila polské mýty jako určité přeitky ztrácející původní význam. Zcela jiný, velmi civilní herecký rejstřík pak nabízí Zuzana Truplová jako Milá/Manelka – coby obyčejná vnímavá ena, která se rovně stane obětí.
Premiéra Planu proběhla online v podobě vysílání předtočeného záznamu, jeho realizace se ujal sám reisér. Velmi šťastně zvolil dynamický způsob snímání kamerou z ruky, kdy postavy v jednotlivých výstupech sleduje z různých úhlů. Místy jsou vyuity i ryze filmové prvky, jako je třeba překrytí obrazů v rámci dvojexpozice, co vhodně evokuje rozporuplné vnitřní pochody hrdiny – jeho nejistotu, tázání se po smyslu svého činu. Tvůrci pochopili, e je potřeba hledat netradiční způsoby, jak přenášet divadlo skrze obrazovku počítače k divákům. Daří se jim to, ani by upozaďovali divadelnost. Naopak, mnohdy ji ještě umocňují.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.