Theatrum mundi
Kdo nečte rakouskou antiheimatliteratur, nemusí vědět, jak tmářská země bylo Rakousko po 2. světové válce a kolik z té divné konzervativní zaseknutosti v něm přetrvává dodnes. Existuje vskutku i jiné Rakousko ne liberální Vídeň, kolébka moderny a kulturní metropole světového významu. O tom jiném Rakousku psal Thomas Bernhard, který se narodil 9. února 1931.
Thomas Bernhard měl opravdu komplikované a těké dětství, byl nemilovaným dítětem své matky, která ho porodila v Holandsku v obavách ze společenského zavrení, neboť otec, učňovský tovaryš, se vypařil. Vychovává ho dědeček z matčiny strany, spisovatel heimatrománů, který má sice zcela jiné estetické normy, ne bude jednou nejen naplňovat, ale přímo určovat jeho vnuk Thomas, chlapce ale vychovává ve vztahu k umění a podporuje v něm tvůrčí ambice. Pro Thomase Bernharda je dědeček nesporně nejdůleitější postavou jeho mládí, muským vzorem.
V sedmi letech se Thomas Bernhard vrací do domácnosti své matky, tou dobou u provdané za holičského pomocníka Petera Fabiana, který se stává jeho poručníkem a o čtyři roky ho přeije.
Jako dítě zaije TB anšlus Rakouska, je vystaven kombinaci národně socialistické a rigidně katolické výchovy na gymnáziu, je umisťován do národně socialistických převýchovných táborů a mládenických internátů. Válku proívá v efektních kulisách salzburských Alp a výstavného arcibiskupského města. Naprosto nezvládá gymnázium, pokouší se o sebevradu. Psychicky pookřeje a jako obchodní příručí v koloniálu pana Podlahy.
Válečné strádání se na něm podepíše zápalem plic a posléze tuberkulózou, mnoho měsíců proleí v plicních sanatoriích. Zemře mu dědeček, který dbal o jeho hudební vzdělávání, a v roce 1950 i matka. V roce 1950 nastupuje do redakce Demokratisches Volksblatt v Salzburgu a začíná publikovat první básně a prózy.
Mladý mu, který má od mládí potíe s dechem, léčí se s tuberkulózou a vůbec má chatrné zdraví, se učí zpívat a váně se chce stát operním pěvcem. Svět hudby se stává průběným tématem jeho díla.
Nechci tu vyprávět jeho ivotopis, ostatně vyšel knině (Jochim Hoell: Thomas Bernhard. Portrét spisovatele a dramatika, Prostor 2004). T. B. pronikne na vídeňskou uměleckou scénu, souběně studuje v salzburgském Mozarteu divadelní reii, píše a publikuje povídky, z nich některé u způsobí rozruch, skládá operní libreta a básně. První román Mráz vychází roku 1963. Od tohoto momentu jsou Bernhar-dovi udělovány nejrůznější literární ceny, jejich finanční dotace ho také konečně vytrhne s nouze a umoní mu koupit si dům a ít na úrovni. Ovšem jeho proslov při udílení Malé rakouské státní ceny a Ceny Antona Widgana za román Mráz je opět skandální, ministr kultury slavnost rozpustí.
Teprve v roce 1970 je v Hamburku uvedena první divadelní hra Thomase Bernharda Slavnost pro Borise. Dramatik potkává svého reiséra Clause Peymanna.
První inscenaci hry Thomase Bernharda Ritter, Dene, Voss (názvem dramatu jsou příjmení tří herců Burgtheatru) v Peymannově reii jsme měli monost vidět v rámci Praského festivalu německého divadla v roce 1996. Brzy poté nám je přeloil do intimnější jevištní poetiky J. A. Pitínský v inscenaci Divadla Na zábradlí; inscenace se jmenovala stejně, postavy dvou sester a bratra hráli Zdena Hadrbolcová, Emília Vašáryová a Jiří Ornest. Divadlo Na zábradlí se stalo prominentní bernhardovskou scénou, uvedli tam ještě Divadelníka (s Martinem Hubou a v reii opět J. A. Pitínského) a Náměstí Hrdinů (v reii Juraje Nvoty). Zásluhou překladatelů Josefa Balvína, Táni Langáškové a Zuzany Augustové jsme se naučili rozumět Bernhardově poetice, také jsme si po roce 1989 lépe nastudovali rakouské historické reálie a seznámili se s kulturním prostředím, v něm Bernhard il a psal. Jednou z nejpůsobivějších inscenací se stalo roku 2000 Před penzí na komorní scéně Kolowrat Národního divadla. V této inscenaci se podařilo reiséru Otovi Ševčíkovi (který byl vlastně Bernhardův vrstevník) svou ivotní zkušeností českého Němce z Těšínska vtisknout inscenaci méně artistního divadelnictví ne Pitínský, zato více síravého humoru a nemilosrdného vhledu do nacistické duše spořádaného maloměšťáka. Pro hlavní roli soudce Höllera našel ideálního představitele v Jiřím Štěpničkovi. Dodatečně se jeví jako překvapivé, e se tahle (na Národním divadle první) bernhardovská inscenace uskutečnila opatrně na půdní studiové scéně: jako bychom se s jeho kontroverzní poetikou na velké jeviště báli.
Ve Stavovském divadle inscenoval roku 2001 Otomar Krejča Bernhardovu hru Minetti. Portrét umělce jako starého mue s Františkem Němcem v hlavní roli (i tato hra se jmenuje po prvním představiteli). Krejča se ve své inscenaci s poetikou Thomase Bernharda do jisté míry minul – a minula se s ní i rozhlasová inscenace tée hry, kde v reii Josefa Henkeho Otomar Krejča Minettiho hrál. Zacházení s Berhnardovou hassliebe je pro české divadlo s měkčí inscenační praxí těký dlouhodobý úkol. Současný šéf Činohry ND Daniel Špinar se pokusil tíivé dusno hry Ritter, Dene, Voss (prem. 2019 pod názvem Oběd u Wittgensteina ve Stavovském divadle) převést do grotesky s pouitím ohňostroje divadelnosti a artistické; herci Lucie Juřičková, Zuzana Stivínová a Saša Rašilov hráli jako o ivot, ale metafora malé, vnitrozemsky sevřené, horami chráněné i zatuchlé země s velkým kulturním výkonem a malým úzkostným ivotem se vytratila.
Dnes u není Thomas Bernhard šokem ani pro tvůrce, ani pro publikum; inscenoval ho Dušan Pařízek v Divadle Komedie i Martin Čičvák v Brně, v rozhlase byla natočena jeho hra Prezident s Taťjanou Medvecku a Jiřím Lábusem v hlavních rolích, v reii Petra Mančala a s rafinovaným sound designem, který promluvám postav vytvořil jeviště.
Devadesáté výročí Thomase Bernharda oslavil Český rozhlas četbou na pokračování jeho románu Mýcení. K tomuto dílu se váe skandální příběh, který leccos vypovídá nejen o Bernhardově povaze, ale také o jeho autorském imperativu. Pozadím příběhu je umělecká večeře, kterou pořádá manelský pár hudebního skladatele a zpěvačky Auerspergových po pohřbu choreografky Joanny, která spáchala sebevradu. Vypravěč, sedící stranou v ušáku, postupně, větami plnými dalších a dalších vloených vět, zpochybňujících a dávajících do uvozovek věty předtím vyslovené, postupně rekapituluje svůj vztah k zemřelé i k hostitelskému páru, sarkasticky komentuje celou divadelní, hudební, výtvarnou i literární scénu, vynáší nespravedlivé, a přesto krutě pravdivé kritické soudy ve stínu černého křídla smrti společné známé. Vrcholem večeře i prózy je příchod herce Dvorního divadla, s ním si vypravěč nakonec jaksi porozumí v pocitu nenaplněné touhy po dokonalosti.
Postavy prominentní umělecké společnosti, manelé Lampersbergovi, hudební skladatel a pěvkyně, se v Mýcení poznali; k poznání jsou i další příslušníci tehdejší (počátek 60. let) umělecké smetánky. Na luxusní usedlosti Tonhof se scházeli snad všichni, kdo v aktuálním čase v Rakousku něco v moderním umění znamenali, a Thomas Bernhard s nimi v Mýcení nevybíravě zúčtoval. Několik let byl denním hostem na Tonhofu, uíval jejich velkorysého pohostinství, podílel se na uměleckých experimentech, a pak to všechno v próze zostudí: bylo to nevděčné, neomalené a společensky nepřijatelné – ale jako literatura to výmluvným způsobem, podloeným právě odhodláním k tak nehoráznému činu, hovoří o úpadku uměleckých autorit i o vlastní charakterové nedostatečnosti.
Skladatel Lampersberg podal na Bernharda alobu a Mýcení bylo roku 1984 ve všech rakouských knihkupectvích policejně zabaveno. aloba neuspěla, rozdíl mezi literární postavou a skutečnou osobou byl rakouské justici jasný a Lampersberg alobu stáhl. Aféra ovšem plnila kulturní stránky médií několik týdnů.
Mýcení bývá dramatizováno, u nás se hraje v Divadle Na zábradlí od roku 2018 v reii Jana Mikuláška. ádné dramatické ztvárnění nemůe ovšem zprostředkovat tu vnitřní ambivalenci vypravěče, sedícího v ušáku, jeho sebenenávist, postupné vyjevování jeho vztahů s osobami na večírku, jeho přesně formulované charakteristiky příčin a následků jednotlivých uměleckých úpadků – včetně toho vlastního. Ivan Řezáč, který text na Vltavě četl, to dokázal strhujícím způsobem, ve kterém jsme vedle zábavných sarkasmů a zničujících nespravedlností slyšeli i skutečný obdiv k umění. Kdy jsem mu po odvysílání volala, abych mu vyslovila obdiv, řekl mi, e nikdy v ivotě nedělal nic tak těkého, e u struktura Bernhardovy věty je pro četbu náročná, e neustálý balanc mezi hrubostí, lítostí, pohrdáním a touhou je tak psychicky vyčerpávající, e mu, zkušenému rozhlasovému herci, způsobovala nespavost a natočení četby trvalo déle, ne bývá obvyklé.
A přitom to z rádia znělo, jako by se tím bavil.
Sérii svých skandálů korunoval Thomas Bernhard uvedením hry Náměstí Hrdinů 4. listopadu 1988. Bruno Kreisky (ano, ten, který toho jako rakouský kancléř tolik udělal pro české imigranty po invazi v srpnu 1968) se vyjádřil, e to si nesmíme nechat líbit. Kurt Waldheim (ano, prezident Rakouska, který byl u nacistických zločinů na Balkáně a celý ivot to zapíral) řekl, e hra je urákou rakouského národa, a Jörg Haider (nacionalistický pokrytecký předseda rakouských Svobodných) v Kurieru volal: Pryč z Vídně s tím ničemou! Nebyl to ovšem první skandál, pobouření vyvolala u premiéra Divadelníka v Salzburgu.
12. února 1989 Thomas Bernhard zemřel. Celý ivot bojoval s plicní nedostatečností, měl, jak se říká, podlomené zdraví od dětství. V době svých úspěchů si pořídil několik domů, cestoval, nosil elegantní obleky a boty, měl jich víc, ne kolik jich mohl potřebovat. Nepřekvapí, e jeho vztahy se enami byly zvláštní, jeho celoivotní drukou byla o 37 let starší Hedwig Stavianiceková, kterou přeil o 5 let. Přátelit se s ním znamenalo dost náročný úkol, který zvládlo jen několik lidí.
Ve své závěti Bernhard zakázal po dobu platnosti autorských práv uvádění svých her i publikování jakýchkoli textů včetně těch, které budou nalezeny po jeho smrti, v Rakousku. Naštěstí německy mluvící kulturní prostor je dost rozsáhlý a vlivný, aby se Thomas Bernhard jako jeden z geniálních literárních úkazů druhé poloviny 20. století dostal k publiku. Díky překladům i k českému.
Nadace International Thomas Bernhard Foundation, zaloená vykonavatelem jeho poslední vůle a nevlastním bratrem Dr. Peterem Fabianem, se po uplynutí deseti let od autorovy smrti dohodla s Bernhardovým domovským nakladatelstvím Suhrkamp a ve prospěch Bernhardova díla rozhodla se touto poslední vůlí neřídit. Testament v tomto směru neurčoval ádné sankce.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.