– Očekávanou kniní událostí loňského roku byla Lidová historie Polska historika a sociologa Adama Leszczyńského. Kniha pojednává o lidu, pojednává o Polsku, bohuel ale ne o historii. Autor popisuje bezčasí, ve kterém je lid neustále krutě vykořisťován, mění se jen název vykořisťovatelské třídy. Šlechtu nahrazují první průmyslníci, ve vykořisťování pokračuje meziválečný vojensko-byrokratický aparát, po další válce se ho ujme Djilasova nová třída straníků a nakonec podnikatelé. V bezčasí, kdy je lid tyranizován vládnoucí třídou, nehrají roli objektivní podmínky – pramálo změní zrušení nevolnictví, poddanství, postavení lidu nezlepší sociální zákonodárství II. polské republiky, ale ani brutální industrializace a urbanizace na počátku PLR nebo vznik JZD (ta ani nejsou v knize zmíněna). Situace lidu je špatná (občas se i zhoršuje), aby i v dalším historickém období byla špatná anebo se i zhoršovala.
Aby vykořisťovatelé stále stejnou měrou vykořisťovali vykořisťované, je třeba správný výběr a kritika pramenů. Kniha je z velké části souborem anekdot o útlaku lidu – ta lidská utrpení se stala, Leszczyński si nevymýšlí, předkládá autentické události. Problém je ovšem kontext, poměr, v Polsku se za uplynulých tisíc let stávalo i něco jiného ne jen útlak lidu mocnými. K dosaení kýeného efektu autor a priori odmítá dokumenty napsané vládnoucími vrstvami – buď jde o literární nadsázku (u neúředních pramenů), nebo jsou ovlivněny třídním původem pisatele. Naopak prameny napsané lidem přesně odráejí realitu. Kdy poddaný píše supliku své vrchnosti, tak zvětšující se poníenost ve formě (stále delší a honosnější oslovení vrchnosti) není měnící se literární konvence, ale výraz zhoršujícího se postavení poddaných.
K objektivnějšímu posouzení by pomohlo vyuívání statistik a historické literatury – obojím autor šetří, u literatury se často opírá o práce z 19. a počátku 20. století. Příliš opomíjí okruh polských sociálních a hospodářských historiků, který dokázal v období reálného socialismu kvalitně a poměrně svobodně bádat nad tematikou starších dějin – a dnes na ně u skoro nikdo nenavazuje. Příklad za všechny, autor povauje za svého učitele historika a levicového politika Karola Modzelewského, cituje ovšem jeho knihu k duchovním kořenům Evropy, ne však jeho zásadní práce k sociálnímu sloení polské společnosti ve středověku.
Hodnota Lidové historie Polska není vědecká, své vyuití však najde přinejmenším v utváření narativu polské levice o emancipaci. Přese všechnu kritiku pak nabízí i některé zajímavé závěry – například e polské moderní elity ve snaze získat na svoji stranu lid ve prospěch povstání a obnovy nezávislého státu slibovaly rozsáhlé sociální reformy. V okamiku, kdy se jim změna reimu povedla (1918 a 1989), pak elity konzumovaly nově nabytou moc, a ze slibovaného rozsáhlého sociálního zákonodárství sešlo.
Adam Leszczyński, Ludowa historia Polski: Historia wyzysku i oporu. Mitologia współczesna,
Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2020, 672 s.
Jan Škvrňák
– V úvodu ke knize autoři seznamují čtenáře se svou motivací: jsou původně ekonomové přicházející z nablýskaného světa bankovnictví a strategického poradenství, ji třicet let se však věnují ochraně ivotního prostředí s velkým vnějškovým úspěchem – o jejich názory se zajímá pape i OSN. Přesto v nich sílí pocit, e se stávají součástí mašinérie, která jen zastírá, e svět nefunguje tak, jak by měl. Utvrzuje je v tom jejich působení v Asii, kde pozorují katastrofální následky materiálního pokroku. Novým povzbuzením je pro ně současná pandemie: ukazuje toti, e lidé jsou v krátké době schopni radikálně změnit své chování a čelit společnému nebezpečí. Chceme-li však zabránit mnohem větší katastrofě ji po několika desetiletích, musíme zapomenout na návrat k normálu a přeladit naše priority: současný ekonomický a finanční systém, zaloený na zisku a růstu, nedokáe řešit environmentální problémy právě tak jako slepice nedokáe snést kachní vejce. Při zachování daného systému se sebevětší technický pokrok obrátí proti přírodě a proti dlouhodobě udritelné budoucnosti.
V první, mimořádně apelativní části knihy autoři ukazují hrozivé panorama budoucnosti s rostoucí teplotou, populací i společenskou nerovností. ádné individuální snahy ani polovičaté pokusy vlád situaci nenapraví, je potřebná hluboká přeměna celého ekonomického a politického systému a lidských priorit. Primárním úkolem je sníení emisí, které však musí jít ruku v ruce s omezením škodlivých aktivit, jako jsou rostoucí výroba automobilů a letadel či odlesňování. Pak je ještě naděje na odvrácení katastrofy, i kdy s časem rychle klesá. Na závěr autoři na třech stránkách výstině shrnují základní fakta a perspektivy.
Při čtení knihy jsem se nemohl ubránit vzpomínce na Komunistický manifest. Myšlenka revoluce není autorům cizí, jak je vidět z toho, e mezi doplňujícími zdroji ke knize uvádějí i díla Mao Ce-Tunga a Guevary. Nedomnívají se však, e k nastolení lepšího světa by se mělo dojít násilím. Nelze se ovšem spoléhat na demokratické procedury, které nikdy nezaručí vládu nejmoudřejších a nejodpovědnějších. Tady se myšlení autorů blíí myšlenkám Platonovým, i kdy se na něho přímo neodvolávají. Očekávají, e na většinu lidí zapůsobí osvěta, o ni bude pečovat nová celosvětová politická strana. Přechod na nový systém pak bude podobný překročení řeky, na její druhý břeh se nepřenese nic z toho, co bylo ve starém systému špatně. Jak autoři sami upozorňují, vůbec se nezamýšlejí nad tím, do jaké míry by měl být udritelný systém demokratický.
Osud vizí manifestu by tu mohl být varováním. Bohuel není mono radit, aby se po špatných zkušenostech z minulosti systém měnil pomalu a po drobných krůčcích – honí nás čas. Jak si autoři představují rozhodné nastartování procesu, který doporučují, zůstává proto v mlze.
(Jako fyzik se nemohu zdret připomínky. Autoři stručně zvaují i monost, e by se lidstvo po vybydlení Země mohlo na kosmických lodích přesunout do nového domova. Správně upozorňují, e v ádné dohledné perspektivě se o tom nedá uvaovat. Nepovauji však za průkazný jeden z jejich argumentů, e toti vědci dosud nevyřešili otázku, jak rychle letící kosmickou loď za-stavit, aby mohla ve zvoleném novém domově bezpečně přistát. Let lodi ve vakuu by patrně čerpal energii z raketového pohonu získávajícího energii z anihilace hmoty a antihmoty, a takto lze loď stejně dobře zpomalovat jako urychlovat, dokud má dostatek paliva.)
Bernice Maxton-Lee & Graeme Maxton: Slepice nedokáe snést kachní vejce. COVID-19 jako šance k řešení klimatické krize, z angličtiny přeloila Monika Helingerová, PRO, Banská Bystrica 2020, 124 s.
Jan Novotný
– Je zajímavé porovnat knihu Maxtonových s obdobnou prací amerického aktivisty. Obě knihy seshodují v tom, e situace je váná a e je třeba něco dělat. Jak říká Brecher, nemá-li dojít ke klimatické katastrofě, musíme se zbavit fosilních paliv; fosilní paliva můeme nahradit, ani by to mělo ničivé vedlejší důsledky; lidé mají schopnost se fosilních paliv zbavit, budou-li společně jednat.
Soustřeďuje se na společné protestní akce ve Spojených státech – český překladatel doplnil knihu předmluvou Klimatická vzpoura v české republice. Brecher si vytyčuje omezenější a konkrétnější cíl ne Maxtonové, má však cestu k němu podrobněji propracovánu a opírá se o ji dosaené úspěchy. Ani u něho však nenacházím stanovení prvního kroku, jím by měl nástup ke zvratu dosavadního váhavého a neúčinného postupu začít.
Jeremy Brecher: Vzpoura proti zkáze. Jak můe občanská neposlušnost zabránit klimatické katastrofě, z angličtiny přeloil Josef Patočka, Neklid, Praha 2019, 130 s.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.