Úvodem musím vysvětlit, e mnohem dřív ne s náchodským muzeem jsem se seznámila s jeho tehdejším ředitelem Václavem Sádlem. Bylo to v dubnu 1990 v Hronově, kde tehdy byla podruhé odhalována pamětní deska na rodném domě Egona Hostovského (poprvé to bylo v roce 1968). Při té příleitosti organizátoři uspořádali pro účastníky posezení v divadle, kde promluvil mj. Václav Sádlo na téma návrat Egona Hostovského.
PhDr. Václav Sádlo (*1949), původem ze starého selského rodu z jiních Čech, to neměl v ivotě lehké. Sice se mu podařilo absolvovat středoškolská studia, ale na vysokou školu ho nepřijali, take se rok ivil jako dělník v příbramských Rudných dolech. Teprve v roce 1968 byl přijat na Pedagogickou fakultu v Hradci Králové, kde vystudoval obor čeština-dějepis. Po vysokoškolských studiích absolvoval v letech 1972–3 základní vojenskou slubu a svou pedagogickou dráhu zahájil v Jiráskově kraji v obci Hořičky, kde působil 7 let. V roce 1974 byl Sádlo přijat k externímu studiu na FF UK, obor archivnictví-historie, a svá studia ukončil v roce 1981. Ještě předtím, v roce 1980, se stal ředitelem Okresního muzea v Náchodě a naštěstí jím zůstal (tentokrát s ohledem na členství v KSČ) i po roce 1989. To ještě muzeum sídlilo nad městem v jedné z budov náchodského zámku. Václavu Sádlovi se kromě jiného podařilo získat pro muzeum tzv. starou radnici na náměstí, kterou za 5 milionů vzorně zadaptoval a nechal tu vybudovat kvalitní prostorový výtah, který je velice důleitý, protoe v budově kromě pracoven zaměstnanců a konzervátorských dílen jsou umístěny především depozitáře.
K našemu dalšímu setkání došlo po třinácti letech opět v Hronově. Zdejší městská knihovna připravila k 30. výročí úmrtí Egona Hostovského vzpomínkový večer, na něm Václav Sádlo vystoupil s příspěvkem Autobiografické prvky v románu Všeobecné spiknutí. Tentý příspěvek, doplněný o další informace, pak přednesl v Praze na konferenci zorganizované Obcí spisovatelů ve spolupráci s FF UK. (Byl publikován v bulletinu Obce spisovatelů Dokořán č. 27 v říjnu 2003.)
Kdy se blíilo 100. výročí Hostovského narození, situace v Praze nebyla příliš příznivá. Památník národního písemnictví zrušil původně plánovanou Hostovského výstavu ve Hvězdě, a v budově Památníku ji uspořádat nemohl, protoe tou dobou se tam pravidelně koná výstava Nejlepší knihy roku. Obec spisovatelů, zastupovaná předsedkyní Evou Kantůrkovou, mi sdělila, e by pro ně byla těko realizovatelná výstava, a nabídla mi uspořádat slavnostní shromádění v Akademii literatury české u příleitosti předávání jejích cen (4. dubna). Proto mě potěšilo, kdy se mi koncem roku 2007 ozval Václav Sádlo, který se rozhodl vydat k 100. výročí Hostovského narození publikaci, která potom vyšla pod titulem Egon Hostovský a rodný kraj dokonce dvakrát a dočkala se i anglického vydání. (Egon Hostovský and his Native Land, Regionální muzeum Náchod, 2008).
Nakonec to dopadlo tak, e většina akcí k 100. výročí Hostovského narození se konala na Náchodsku. V září 2008 jsem dokonce byla pozvána do Polska, kde Muzeum kultury ludowej pogórza sudeckiego w Kudowie-Zdroju (Lázně Chudoba) pořádalo konferenci věnovanou významným rodákům z tohoto regionu, a česká strana byla zastoupena spisovateli Jiráskem a Hostovským.
Tak jsem si uvědomila, e v rodném kraji mohou věnovat svým významným krajanům více pozornosti ne v Praze. Proto kdy mě v roce 2011 poádal můj americký bratr, jestli bych mu nepomohla předat otcovy kníky v češtině a v dalších jazycích kromě angličtiny do správných rukou, neváhala jsem, spojila jsem se s náchodským muzeem, a za finanční pomoci firmy Inventia se nám podařilo celý soubor Hostovského knih převézt do Náchoda a zařadit do sbírek muzea. (První výstava věnovaná těmto exponátům se konala v Hronově.)
*
Václav Sádlo se nezabývá samozřejmě jen Hostovským. Mezi jeho nejvýznamnější práce patří Běloveská tragédie – příčiny a následky (obě vydání z let 2006 a 2009 jsou ji dávno rozebrána). Josef Škvorecký se o ní vyjádřil: Knihu pana Sádla jsem přečetl hned, jedním dechem. Přiznám se Vám, e ve mně vzbudila dávné vzpomínky nečekanou silou. Byl jsem, jak víte, u některých těch událostí, v paměti mi uvízla noční scéna z náchodského pivovaru, kdy tam seděli pochytaní esesáci a čekali na ráno, a jak známý, který tam konal slubu, mi řekl, e je ráno oddělají Přiznám se Vám, e jsem v noci po té četbě dlouho nemohl usnout, tak ivě se mi ty všechny do té doby nezaité hrůzy vrátily. Je to neobyčejná, neobyčejně dobře propátraná kniha a gratuluji Vám k jejímu vydání.
Válečným letům se Sádlo věnoval také v publikacích Odboj občanů okresu Náchod v zahraničních podzemních jednotkách 1936–1945 (Ústí nad Labem 2000), Aby se nezapomnělo Příběhy obětí nacistické perzekuce z Náchodska, Hronovska, Policka a Českoskalicka 1938–1945 (Bor, Liberec 2010), s kolegyní Alenou Čtvrtečkovou vydal Náchod za Protektorátu (Bor, Liberec 2012) a s archivářkou Lydií Bašteckou (u jako penzista) Velkou encyklopedii osobností Náchoda (Město Náchod 2015). Jedná se o 600 medailonů, z nich Sádlo je autorem asi dvou třetin. (Pozn. red.: O publikaci Italové při osvobození Náchoda v květnu 1945, která právě vyšla, více na 3. str. obálky.)
Největší Sádlovou pýchou ovšem bylo muzeum. Kdy jsem ho v roce 2008 navštívila poprvé, sídlilo u na náměstí a mělo dvě budovy. Kromě zmíněné staré radnice vlastnilo i sousední starobylou budovu se stálou expozicí Dějiny Náchoda a Náchodska a s malou výstavní síní v přízemí, kde se konala setkání s veřejností, přednášky a výstavy, často věnované místním rodákům. Další výstavní síň obhospodařovalo muzeum na rohu Tyršovy a Zámecké ulice. Tyto prostory muzeum poskytovalo i dalším institucím, protoe ádná další výstavní síň těchto rozměrů se dole ve městě nenacházela. Pod správu Náchodského muzea spadaly i další objekty – pevnost Dobrošov, Jiráskův rodný dům v Hronově, Muzeum Aloise Jiráska tamté, Muzeum města Police nad Metují a tamní roubená škola.
*
Ač původem Jihočech, Václav Sádlo se s Náchodskem dokonale sil. Oenil se zde a do muzea denně dojíděl (autobusem) z České Skalice. Byl penzionován v roce 2013. Jako nový ředitel po něm nastoupil Mgr. Petr Landr, ale dlouho se zde neohřál. Jeho kolegovi, který přišel v roce 2019, by nejspíš slušelo, kdyby byl obyvatelem náchodského zámku, nemluvě o tom, e by nemusel dojídět z Třebechovic pod Orebem. Jmenuje se Sixtus Bolom-Kotari. O muzeum se PhDr. Bolom-Kotari, PhD., nepochybně stará, byť ne přímo o jeho sbírky, ale má o jeho fungování trochu jiné představy ne my starci. Regionální muzeum v Náchodě nechal přejmenovat na Muzeum Náchodska, dům U zlaté koruny se stálou expozicí překřtil na Broučkův dům, pro zaměstnance nechal zhotovit muzejní logo, které by měli nosit na všech svrchních oděvech, a spolu se svým předchůdcem zvýšil počet zaměstnanců z dvanácti na dvacet (chybí mu ovšem etnograf). Pro přátelštější postoj muzea k veřejnosti vymyslel čtyři maňásky, symbolizující Náchod, Hronov, Polici nad Metují a Dobrošov, které navrhla výtvarnice Kateřina Kesslerová. (Tato akce se prý nesetkala s pochopením příbuzných jedné ze zpodobených postav.) Na publikační činnost ovšem nezbývá moc času. Výstavy a setkání v přízemí Broučkova domu mají také jiný charakter. Ze zasedacího salónku zmizelo někdejší zařízení včetně klavíru, který teď prý sídlí na chodbě. K 75. výročí osvobození připravilo Muzeum Náchodska výstavku německých střel. Letos 19. února ohlásil pan ředitel v Českém rozhlase (Vltava), e Muzeum Náchodska připravuje unikátní komiks, který má představit zábavnou formou různé pobočky muzea, jako např. divadelnictví nebo starou papírnu s novou expozicí v Hronově.
Před časem jsem se dočetla na internetu o sporech náchodského muzea s vedením města. U od roku 2019 se vedení Náchoda snailo dostat muzeum z pronajaté a nákladně přestavěné budovy č. p. 1 a odstěhovat ho na předměstí, protoe i na radnici se rozrostl počet zaměstnanců, a tak by se jim dobře hodila opravená stará radnice ve středu města. Muzeum ovšem dostalo budovu do pronájmu v roce 2005 na 30 let. Teď se zdá, e se spory vyřešily. Podle posledních zpráv by mělo muzeum uvolnit pro městský úřad 5 kanceláří, a nový depozitář, na který ovšem nejsou peníze, by se měl vybudovat ve Velkém Poříčí. O muzejní výstavní síň prý zase usiluje náchodská ZUŠ, v její budově se síň nachází. A tak je osud náchodského muzea velice nejistý. V souvislosti s těmito informacemi se mi připomněl jistý výrok o tom, e kdy se maluje, musí knihovna na balkón. Doufejme, e nejpozději do letošních voleb bude vymalováno.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.