Za Janem Vodňanským (19. 6. 1941–10. 3. 2021)
Na té poslední fotografii pořízené pár dní před smrtí Jan Vodňanský ve svém obvyklém showmanském postoji srší energií a z jeho očí na vás proudí typický myšlenkový přetlak, který mu podle vlastních slov lékař diagnostikoval ji v raném dětství jako příčinu koktání, jeho se pracně zbavoval. Zákeřná covidová smrt přišla náhle a s nebývalou rychlostí, pozitivní test mu vyšel v den, kdy měl být podle plánu očkován první dávkou vakcíny. Svůj souboj o přeití pandemie tak zřejmě prohrál doslova o pár hodin.
S tvorbou Vodňanského a Skoumala jsem se díky dobrým kamarádům začal seznamovat počátkem sedmdesátých let ji koncem dětství a záhy vytlačila v mém soukromém ebříčku v té době mnohem populárnější dvojici Šimek–Grossmann. Hravé nonsensy šedesátých let se nacházely v dobovém řádu věcí, ale u tehdy do sebe občas dokázaly nasát přesah, který pravděpodobně ani nebýval záměrný. Vezou pána v saňitce / ivot visí na nitce.
Chvílí, kdy se Janovy absurdní verše a prózy setkaly s absurdní společenskou situací a mohly se stát mimoděk jakýmsi lakmusovým papírkem zdravého rozumu v čím dál nihilističtějším a pokleslejším prostředí, se stala doba normalizace. Neslevil z hravého ducha ani z optimistického pohledu na svět, ale přesto jeho tvorba nastavovala zrcadlo politickým a společenským poměrům, které byly věru neradostné. Asi bych tě nesnes, / kdybys byla v SS. / Ale e jsi v SSM, / tak tě snesu kadý den. Asi málokteré historické vědecké pojednání dokáe v tak pregnantní zkratce vylíčit jedno z nejodpornějších období našich dějin, s jeho mravním rozkladem a rezignací na lidskou důstojnost se potýkáme ještě i po třiceti letech svobody.
Myslím, e navzdory zákazu vystupování v Praze i zákazu televize a rozhlasu, se tvorba Vodňanského se Skoumalem během sedmdesátých let neustále zlepšovala a svého vrcholu dosáhla na konci tohoto období. Zároveň ji však provázela únava z neustálého kočování po různých polooficiálních štacích, na nich se nedostatečné technické vybavení snoubilo s honoráři, které s bídou stačily na pokrytí nákladů. Vzdorovali, ale reim měl neomylný čuch na podvratnost inteligentní umělecké tvorby, i kdy se v prvním plánu proti němu neobracela konfrontačně. V lednu 1981 po olomouckém představení, které jsme s kamarády organizovali a na ně se nešťastnou shodou okolností dostavil okresní kulturní tajemník a estébák, následovalo udání agentuře a definitivní zákaz. Ostatně v závěru onoho památného pořadu po mnohonásobném vytleskávání, kdy mladé publikum (Jan Vodňanský: Náš úspěch je i vaším úspěchem a úspěchem vašich pedagogů.) jevilo ochotu zůstat v sále spolu s protagonisty přinejmenším do rána, ukončil Petr Skoumal veškeré přídavky prorocky: Vy jste byli tak dobré publikum, e bychom si vás nejraději nechali zjistit.
Dohrávali sezónu s novým pořadem, do něho přizvali Přemysla Ruta, na jednom z posledních představení Petr Skoumal zmínil, e se jako dvojice rozpadají po domluvě mezi sebou a s Hartmanem, čemu tehdy asi málokdo v publiku (v Olomouci u od onoho osudného lednového pátku hrát nesměli) rozuměl.
V osmdesátých letech, kdy se jejich cesty takto nuceně rozešly, Jan dál tvrdošíjně hledal způsoby, jak se se svou tvorbou a myšlenkovým přetlakem prosadit, částečné útočiště našel v tvorbě pro děti, která mu byla vdy blízká a její hranice nikdy nebyly ostré (sám by se striktnímu dělení na věci pro děti a pro dospělé zcela jistě bránil). Spolupracoval s mnoha přáteli, jedním z vrcholů bylo období s Přemyslem Rutem a Světlanou Nálepkovou, jiným třeba slovenská emigrace, její plody v podobě spolupráce se slovenským matematikem a hudebníkem Ivanem Mizerou byly teprve nedávno zdokumentovány na hudebním nosiči. Avšak empatická cenzura Petra Skoumala, kterou měli v autorské dvojici na Janovy myšlenkové přetlaky nacvičenou od poloviny šedesátých let, přece jen chyběla.
Janova nezlomnost a nepoddávání se poměrům byly pověstné. Chartu 77 podepsal jako samozřejmost, kterou není třeba dál rozebírat. Kdy neměl, s kým by vystupoval, pořádal představení třeba jen s magnetofonem s přednatočenou hudbou. Kdy k tomu byla i tabule, u ní mohl spřádat své přednáškové cykly, bylo vystaráno. Na jednom takovém pořadu v polovině osmdesátých let jsem se dokonce v Ondřejově stal na chvíli jeho sparingpartnerem, neboť si mě v předsálí vyhlédl jako člověka, o něm věděl, e je s jeho tvorbou dobře obeznámen. Byl zkrátka mimo jiné i mistrem improvizace a odváného eskamotérství. Jak to tenkrát dopadlo, si netroufám soudit, zpívat mě naštěstí nenutil.
Domnívám se, e tvorba Jana Vodňanského, a především pak ta s Petrem Skoumalem ze sedmdesátých let by si zaslouila, aby konečně vyšly na albech ucelené záznamy jejich pořadů bez často nepříliš šťastných, byť dobře míněných dramaturgických zásahů. Technicky dostatečně kvalitní nahrávky existují. Jan o stavbě pořadů ertoval i přímo na scéně, jene ty jejich opravdu dokonale vystavěné byly, nešlo o pásma halabala sestavených skečů a písniček.
V tu ošklivou březnovou středu jsem se spolu s ostatními díval vzhůru a nechtěl jíti spát. Na ádný konec kosmonautovy touhy jsem dohlédnout nedokázal, ale bylo mi jasné, e s Kateřinou pod peřinou u budu navdy osamělejší a bezradnější, e se uzavřela jedna kapitola mého ivota a e prázdno, které mě, nás čeká, bude ještě dlouhé, bolestné a zmatené jako ona zpackaná operní premiéra v italské La Scale, kterou nám Jan v jednom ze série rozhlasových přenosů tak nezapomenutelně zprostředkoval v originálním moderátorském provedení Petra Skoumala. Přestoe jsem si celou noc přehrával nejrůznější Janova představení, nevím vlastně, jestli je a takové štěstí, e ijeme v době, která umí skoro všechno zakonzervovat pro budoucí pouití. Moná by bylo svým způsobem nadějnější, kdybychom si tak výrazná poselství nezkrotné hravosti s přesahy do filozofických horizontů i, s prominutím, občanské angaovanosti museli předávat ústní tradicí. A aspoň jednou za rok se kvůli udrování oné tradice sejít u pomníku, na kterém, věřím, bude vytesán onen Stručný epitaf, který si Jan sepsal u v hloubi sedmdesátých let: Tělo moje pruné / bylo, bylo – u né Případně doplněný vzkazem pro Sněhurku, kterou celý ivot beznadějně miloval: Ké bys nezabudla. / Šmudla.
Ladislav Šenkyřík (1957) je překladatel, v letech 2009–2013 fejetonista Listů.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.